Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Volvo FMX:n alustaerittelyt

  • Alustakorkeudet
  • Etuakselipaino enintään
  • Takajousitus
  • Vetopalkit
  • Polttoainesäiliöt
  • AdBlue-säiliöt
  • Vetopöydät
  • Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä
  • Teliakselin nosto
  • Automaattinen etuvedon kytkentä
  • Kantoakselit
  • Pusher-akselit
  • Jarrut

Alustakorkeudet

Medium 

noin 900 mm

Suuri

noin 1 000 mm

X-korkea 

noin 1 200 mm

XX-korkea 

noin 1 240 mm

Etuakselipaino enint. (tonnia)

 

Ilma 

Lehti 

Medium 

10/20*

10 

Suuri 

10/20*

10/20**

X-korkea 

10/20**

XX-korkea 

10/20***

* Kaksoisetuakselit FAL20 ja GRAS-GR
** Kaksoisetuakselit FAA20
*** Kaksoisetuakselit FAA21

Etuakselipaino enint. (tonnia)

FA-LOW

Matala etuakseli Medium-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 9/18 tonnia.

FA-MED

Medium-etuakseli Medium-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-HIGH

Korkea etuakseli Normaali-alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-XHIGH

Erikoiskorkea etuakseli erikoiskorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-XXHIGH

Vetävä etuakseli, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

Kaksoisetuakselit – FA-HIGH/FA-XHIGH

Saatavana vetotavoilla 8×2,8×4 ja 10×4, akselipaino enintään 20 tonnia.

Takajousitus

Tyyppi

Akseliyhdistelmä

Jousitustyyppi

Akselipaino/telimassa

Välitys

Muut akselit

Yksi

         

RAD-L90

4×2

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Akseli/napa

 

RAD-GR

4×2

Ilma 

13 t

Akseli/napa

 

RAD-G2

4×2

Ilma 

13 t

Napa

 

RAD-G4

4×2

Ilma

12 t

Yksittäinen

 

RAD-L90

4×4

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Napa 

 

RAD-G2

4×4

Ilma

13

Napa

 

           

Teli

         

RADT-GR

6×2/8×2

Ilma

19/20,5/22,5/23 t

Akseli/napa

Kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva kantoakseli

RAPD-GR

6×2

Ilma

16/19/22 t

Akseli/napa

Kiinteä/ohjaava pusher-akseli

RAPD-G4

6×2

Ilma

16 t

Yksittäinen

Kiinteä

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Ilma

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Paraabeli

20/21 t

Akseli/napa

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraabeli/pakkalehti

23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Pakkalehti

26/32 t

Napa

 

RADD-GR

6×4/8×4

Ilma

17/21/23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-BR

6×6

Paraabeli

21 t

Napa

 

RAPDT-GR

8×2

Ilma

27/30/30,5/31,5/32 t

Akseli/napa

3 akselia/ohjaava pusher-akseli ja ohjaava tai kiinteä kantoakseli

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Paraabeli

38 t

Napa

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Ilma

27/33/36 t

Akseli/napa

ohjautuva kantoakseli

RAPDD-GR

8×4

Ilma

27/30,5/32/35 t

Akseli/napa

ohjaava Pusher-akseli

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Ilma

27/33/36 t

Akseli/napa

3 akselia / ohjaava kantoakseli

RADD-TR1

6×6/8×6

Paraabeli/pakkalehti

26 t

Napa

 

RADD-TR2

6×6/8×6

Pakkalehti

26/32 t

Napa

 

Vetopalkit
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella. 
Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa.
Kahdelle etuakselille EU6 muovinen polttoainesäiliö etuakselien välissä.
AdBlue-säiliöt
Muovi. Tilavuudet 32–100 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. 
Vetopöydät
Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.
Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.
EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.

Volvo Dynamic Steering
Active steering system with torque overlay. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.
Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin lukuun ottamatta malleja, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).
Muut aktiiviset ohjausominaisuudet, kuten henkilökohtaiset asetukset ja yliohjautumisen säätely, tekevät ajamisesta entistäkin miellyttävämpää ja turvallisempaa.
Teliakselin nosto
Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuormaa lastataan, akseli laskee automaattisesti ja kytkeytyy jälleen päälle.
Teliakselin nosto on saatavana ilmajousitettuihin, levyjarrullisiin 6×4- ja 8×4-kokoonpanoihin (joissa on kaksiakselinen teli).
Automaattinen etuvedon kytkentä (ATC)
Kytkee vetävän etuakselin päälle automaattisesti, kun sitä tarvitaan, ja pois päältä ajo-olosuhteiden niin salliessa, mikä säästää polttoainetta ja parantaa ajettavuutta. ATC kuuluu vakiona kaikkiin Volvo FMX -kokoonpanoihin, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5, 10 tai 16 tonnia. 
Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.

EBS Medium

EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:

EBS-tilan ohjaus 
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+ -järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.
Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)
Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

 

Täydentävät ohjelmat

Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:
Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana 2-, 3-, 4- ja 5-akselisiin autoihin.
Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa. 
Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.

MIELLYTTÄÄKÖ? LÄHDE KOEAJOLLE

Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.