Liikenneympäristöissä kuljettajien ja muiden tienkäyttäjien välillä voi olla intensiivistä vuorovaikutusta. Volvo-kuorma-autossa kuljettajalla on pääsy erilaisiin tukijärjestelmiin, jotka auttavat välttämään onnettomuuksia ja suojelemaan kaikkia tienkäyttäjiä.
Järjestelmämme tukevat kuljettajia ja parantavat turvallisuutta eri tilanteissa – olipa kyse sitten suurista nopeuksista moottoritiellä, hitaasta kaupunkiajosta tai pysähdyksissä olosta, kun lähellä kulkee muitakin tienkäyttäjiä. Tutustu kuljettajan tukijärjestelmiemme etuihin moottoriteillä ja kaupunkiympäristöissä alta.
Volvo Dynamic Steering -ohjauksen mahdollistama Pilot Assist lukee kameran avulla kaistamerkinnät ja tarjoaa kuljettajille jatkuvan aktiivisen ohjaamisen tuen suunnan pitämistä ja kaistalla pysymistä varten. Tämä johtaa ennakoivampaan tukeen, joka on suunniteltu turvallisempaan ja rennompaan ajoon. Järjestelmä edellyttää, että kuljettaja pitää kädet ohjauspyörällä.
Jos kuorma-auto poikkeaa kaistalta, kaistallapitoavustimella varustettu Volvo Dynamic Steering on suunniteltu varoittamaan kuljettajaa ja tarjoamaan ohjausapua ohjaamaan kuorma-autoa kohti kaistan keskustaa.
Volvo Dynamic Steering ja ajonvakautustoiminto on suunniteltu havaitsemaan kuorma-auton luistamisen alkaminen. Järjestelmä tekee välittömästi vastaohjauksen vakauttaakseen ajoneuvoyhdistelmän ja tilanteen.
Älykäs vakionopeudensäädin säätää nopeutta siten, että se säilyttää turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon automaattisesti kiihdyttämällä ja jarruttamalla. Se toimii ajettaessa täydellä nopeudella maantiellä aina pysähdykseen asti – ja käynnistyy sitten automaattisesti uudelleen, kun lähdetään taas liikkeelle. Se tuo lisää mukavuutta ja turvallisuutta maatieajoon.
Oikea tilannenopeus on olennaista turvallisessa ajamisessa. Älykäs Speed Assist, eli nopeusavustin ilmoittaa kuljettajalle tietyn ajoneuvoyhdistelmän nopeusrajoituksesta kulloisellakin tieosuudella. Jos rajoitus ylittyy, kuljettaja saa hälytyksen.
Turvallista ajoa varten kuljettajan on oltava valpas ja kunnossa. Kuljettajan vireystilan valvonta havaitsee uneliaisuuden tai tarkkaamattomuuden merkit ajettaessa. Jos merkkejä havaitaan, kuljettajaa varoitetaan ja häntä kehotetaan pitämään tauko.
Törmäysvaroitin hätäjarrulla on suunniteltu havaitsemaan edessä olevat ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat sekä kuorma-auton kanssa samaan suuntaan liikkuvat pyöräilijät ja jalankulkijat. Kun törmäysvaara havaitaan, järjestelmä varoittaa kuljettajaa. Jos kuljettaja ei toimi ja vaara on edelleen olemassa, kuorma-auto jarruttaa automaattisesti törmäyksen välttämiseksi.
Pyöräjarrujen ylikuumenemisen välttämiseksi alamäkeen ajettaessa alamäkiavustin auttaa kuljettajaa rajoittamaan ajoneuvon nopeutta asetetun nopeuden alapuolelle. Lisäjarru aktivoituu ja vaihteen valinta optimoituu, ja pyöräjarruja käytetään tarpeen vaatiessa.
Kun perävaunun kanssa ajetaan alamäkeen liukkaalla tiellä, perävaunu voi puskea vetoautoa ja aiheuttaa linkkuunmenon, jolloin onnettomuuksien riski kasvaa. Stretch-jarru voi auttaa estämään tämän kohdistamalla perävaunuun jarrutuspulsseja, jotka venyttävät ajoneuvoyhdistelmää liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Mukautuvat kaukovalot on suunniteltu havaitsemaan kuorma-auton edessä olevat ajoneuvot, mikä mahdollistaa kaukovalojen käytön pimeässä ajattaessa silloin, kun se ei olisi muutoin mahdollista. Ominaisuus muuttaa valonsädettä dynaamisesti tarjotakseen optimaalisen valaistuksen häiritsemättä muiden ajoneuvojen kuljettajia.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä on suunniteltu minimoimaan heittelehtimisen ja kaatumisen riski. Havaitessaan vaaratilanteen järjestelmä alentaa moottorin tehoa sekä jarruttaa jokaista pyörää erikseen.
Hyvässä kunnossa olevat renkaat ovat hyvä alku turvalliselle ajolle. Rengaspaineen valvontajärjestelmä pitää kirjaa ajoneuvoyhdistelmän jokaisen renkaan paineista – ja varoittaa alhaisesta ilmanpaineesta, nopeasta vuodosta tai korkeasta lämpötilasta. Se tarjoaa lisäsuojaa rikkoutuneiden renkaiden aiheuttamilta onnettomuuksilta.
Pysähdyksissä ja jopa 10 km/h nopeuksissa etuosan lähitunnistus käyttää etututkaa ja kameraa tunnistamaan ja varoittamaan kuljettajaa kuorma-auton edessä riskialueella olevista tienkäyttäjistä. Jos järjestelmä havaitsee kuorma-auton edessä tienkäyttäjän, siitä ilmoitetaan kuljettajalle. Jos törmäysriski kasvaa, kuuluu myös äänimerkki.
Sivutörmäyksen estotukemme käyttää tutka-antureita jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden ajoneuvojen havaitsemiseen – kuorma-auton molemmilla puolilla. Kuljettaja saa merkkivalon, kun tienkäyttäjä havaitaan. Jos kuljettaja aktivoi suuntavilkun, järjestelmä varoittaa häntä vilkkuvalla valolla, äänimerkillä ja aktiivisella ohjauksella.
Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä voi olla vaikea havaita kuorma-auton lähellä. Oven avauksen varoitusjärjestelmä tarkistaa tutka-antureiden avulla kuorma-auton molemmat puolet sekä varoittaa muista vaara-alueella olevista tienkäyttäjistä ennen ohjaamon minkään oven avausta. Järjestelmä antaa varoituksen jopa kaksi minuuttia virrankatkaisun jälkeen.
Jalankulkijat ja pyöräilijät voivat päästä rekkojen lähelle kaupunkiympäristössä, ja kuljettajien on vaikea nähdä niitä. Matkustajan kulmakamera antaa erinomaisen näkymän matkustajan puolen alueille. Suuntavilkku käynnistää sen automaattisesti, ja kameranäkymä näkyy sivunäytöllä.
Takakamera tarjoaa erinomaisen näkökentän kuorma-auton taakse ja antaa kuljettajalle paremman hallinnan ympäristöön. Se aktivoituu automaattisesti, kun peruutusvaihde kytketään, ja kameranäkymä näkyy sivunäytössä.
Sähkökuorma-automme ovat melkein äänettömiä. Vaikka se on hyvä asia sekä kuljettajan työympäristön että kaupunkiympäristön kannalta, se kuitenkin vaikeuttaa sähkökuorma-autojen havaitsemista. Ajoneuvon akustinen varoitusjärjestelmä AVAS tuottaa hienovaraisia, mutta havaittavia ääniä, jotka varoittavat kuorma-auton lähellä olevia ihmisiä. Suunniteltu parantamaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.
Turvallinen ajaminen toistuvin pysähdyksin ja käynnistyksin voi olla haaste. Auto Hold on suunniteltu tekemään Stop & Go -ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa. Se käyttää jarruja automaattisesti pitääkseen kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta. Se toimii sekä eteen- että taaksepäin – ylämäkeen, alamäkeen ja tasaisella pinnalla.
Hyvä pito on välttämätöntä turvalliseen ajamiseen ja luiston välttämiseen. Active Grip Control on suunniteltu hallitsemaan pyörien luistamista parantamaan vakautta, kiihtyvyyttä ja jarrutusta liukkaissa olosuhteissa. Järjestelmä aktivoituu heti, kun se havaitsee merkkejä luistosta.
Yksityiskohtaiset tiedot useista kuljettajan tukijärjestelmistämme on saatavilla oppaassamme.
Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.