Volvo Trucksin automatisoidut I-Shift-vaihteistot tekevät ajamisesta helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa. Vaihtojen ajoitus on kerta toisensa jälkeen täydellinen – täysin automaattisesti, ja uusin sukupolvi tarjoaa nopeammat ja sujuvammat vaihdot kuin koskaan aiemmin. Ohjelmistopakettien avulla voit räätälöidä I-Shiftin omien tarpeidesi mukaan. I-Shift-vaihteisto voidaan varustaa ominaisuuksilla, jotka mahdollistavat yhden polkimen ajon tietyissä tilanteissa. Joihinkin kuorma-automalleihin on saatavana I-Shift-versioita, jotka avaavat aivan uusia mahdollisuuksia, kuten ryömintävaihteilla varustettu I-Shift ja I-Shift DC ‑kaksoiskytkin.
I-Shift perustuu "perinteiseen" synkronoimattomaan manuaalivaihteistoon – siitä pieni koko ja hyvä hyötysuhde. Järjestelmän sydän on kuitenkin elektroninen ohjausyksikkö, joka säätelee kytkintä ja vaihteiden vaihtoja. Vaihteisto arvioi jatkuvasti tietoja esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta, painosta, tienpinnan kaltevuudesta ja väännön tarpeesta, jotta jokainen vaihto voidaan tehdä piiruntarkasti. Järjestelmä myös viestii moottorin kanssa, jotta se voi pitää suorituskyvyn parhaana mahdollisena säätelemällä kierroksia sekä jarruja.
I-Shift on saatavana Volvo FH-, Volvo FH16-, Volvo FM-, Volvo FMX- ja Volvo FE -malleihin.
Jos ajat paljon vaikeassa maastossa alhaisilla nopeuksilla ja tarvitset tarkkaa moottorin vääntömomentin ja jarrutustehon hallintaa, maastojarru on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Se tuo kuorma-autoon yhdellä polkimella ajamisen toiminnon antamalla kuljettajan hallita sekä kaasua että käyttöjarruja vain kaasupoljinta käyttämällä. Maastojarru auttaa myös pysäyttämään kuorma-auton pyörä kiven tai muun esteen päälle luisumatta pois. Maastojarru on saatavilla Volvo FH16:een ja Volvo FMX:ään, ja sitä voidaan käyttää 4 km/h:n nopeuteen asti.
Jos ajat kapeissa paikoissa, joissa on jatkuvasti vaihdettava peruutusvaihteelle ja korjattava ajosuuntaa, opit nopeasti arvostamaan I-Shiftin suunnanmuutosominaisuutta. Sen avulla voit ajaa eteenpäin, vaihtaa peruutusvaihteelle ja hallita jarrutustehoa kaasupolkimella jarrupolkimeen koskematta. Luonnollisesti toiminto toimii myös toisinpäin, kun ajosuuntaa vaihdetaan peruutuksesta eteenpäin ajoon. Toimintoa voi käyttää 20 km/h:n nopeuteen asti.
I-Shift tuo käyttöön edistyneen vetojärjestelmän, joka parantaa pitoa ja liikkeellelähtökykyä tiellä ja maastossa. Tämä on mahdollista moottorin nopean vääntömomentin säädön ansiosta, jolloin pyörien luistoa voidaan hillitä. Järjestelmä toimii sekä tasauspyörästön lukolla varustetuissa ja perinteisissä taka-akseleissa.