Valittavana on kuorma-autoja, jotka toimivat sähköllä, dieselillä tai kaasulla. Diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen moottorit on suunniteltu suorituskykyisiksi ja tehokkaiksi, minkä lisäksi ne selviytyvät vaikeissa olosuhteissa vuodesta toiseen lähes ilman huoltoa. Se onnistuu seuraavasti.
Volvo FL:n pienintä D5-moottoria lukuun ottamatta kaikissa dieselmoottoreissa on sama rakenne. Ne kaikki ovat samaan suunnitteluperiaatteeseen perustuvia kuusisylinterisiä rivimoottoreita riippumatta siitä, onko valintana D16-, D13-, G13-, D11-, CU9- vai D8-moottori.
Erinomaiseen voimansiirtoon tarvitaan hyvän moottorin lisäksi myös voimansiirtolinja, joka hyödyntää moottorin tehon mahdollisimman tehokkaasti. I-Shift-versioiden ja -toimintojen valikoima sekä innovaatiot, kuten I-Save, takaavat, että moottorin teho hyödynnetään mahdollisimman hyvin.
Käyttöasteella on merkitystä, ja kuorma-auto ostetaan käyttöä eikä korjaamossa vietettyä aikaa varten. Tämän vuoksi moottorimme valmistetaan suorituskykyisiksi ja kestäviksi, ja niiden huoltoväli voi olla jopa 150 000 km.
Koska koko moottoriperheessä käytetään yhteistä moottorikonseptia, moottoria voidaan kehittää jatkuvasti ja vaiheittain. Moottoreita päivitetään jatkuvasti, ja jokaisen yhteen moottoriin tehdyn parannuksen myötä opitaan lisää. Tätä oppia voidaan sitten hyödyntää toisen moottoriin parannuksissa. Jokainen rakennetta parantava vaihe on yksi vaihe kehityksessä.
Muihin moottorikonsepteihin verrattuna rivi-6-moottorissa on monia etuja, jotka ovat ratkaisevia, kun tavoitteena on kestävä ja suorituskykyinen moottori. Ensinnäkin rivimoottorin kampiakselin suuri laakerialue auttaa kestämään rasitusta, mikä tekee moottorista kestävän. Toiseksi rivirakenne on kooltaan suurempi, mikä parantaa mahdollisuuksia säilyttää oikea käyttölämpötila ja optimoi suorituskyvyn kuumissa olosuhteissa. Tämän lisäksi Volvon moottorin valmistusmateriaalit ovat korkealaatuisia, ja niitä on mahdollista hyödyntää tehdaskunnostuksessa moottorin käyttöiän päättymisen jälkeen.
Sähkön, kaasun tai dieselin valinnassa on tietenkin otettava huomioon esimerkiksi päästötasot, investointikustannukset, melutaso ja toimintasäde. Näihin vaihtoehtoihin liittyy myös erilaisia voimansiirto- ja ajo-ominaisuuksia, joita tarvitaan erilaisissa hyötykuormissa.
Yleistäen ei voi sanoa, mikä energialähde vastaa tarpeita parhaiten. On kuitenkin muutamia keskeisiä tekijöitä, joiden perusteella eri energiatyyppejä voi arvioida. Jos kyse on kaukokuljetuksen reiteistä, joiden aikana ei tankata ennen kotiin paluuta, dieselpolttoaineilla on etulyöntiasema. Kaasulla voi puolestaan ajaa jopa 1 000 km, kun taas sähkökuorma-autoja on ladattava tätä useammin. Kaasun toimintasäde on ilmaston kannalta hyvä etenkin biokaasua käytettäessä. Sähkökuorma-autoissa taas riittää tehoa ilman pakokaasupäästöjä, mutta niiden toimintasäde on rajallinen. Ilmastoluokitukset perustuvat CO2-päästöihin koko elinkaaren ajalta.
Kuorma-autovalikoimamme teho Volvo FL:stä Volvo FH16:een on 175–750 hv. Kullakin kuorma-automallilla on omat käytettävissä olevaan tehoon perustuvat erikoisominaisuudet sekä muut ominaisuudet, kuten kuormakapasiteetti, ketteryys ja maastoajo-ominaisuudet. Tehoissa on päällekkäisyyksiä samoin kuin erilaisissa energiavaihtoehdoissa.
Tutustu tarkemmin kuorma-automallikohtaisiin energia- ja tehovaihtoehtoihin. Vertaile vaihtoehtoja ja selvitä, mikä ratkaisu vastaa parhaiten omia tarpeita.
Volvo FH 16 | Volvo FH | Volvo FMX | Volvo FM | Volvo FE | Volvo FL
D16K on saatavana joko 550 hv:n, 650 hv:n tai 750 hv:n tehoisena, minkä vuoksi Volvo FH16 on yksi tehokkaimmista käytössä olevista kuorma-autoista. Valikoiman tehokkaimman mallin vääntömomentti on jopa 3 550 Nm, jonka ansiosta myös erittäin raskaita kuormia voidaan vetää tehokkaasti samalla, kun ajoneuvoyhdistelmän hallinta on erinomaista.
Volvo FH -malliin on saatavana sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 420–666 hv. Valittavana on kaksi sähköistä ja kaksi kaasukäyttöistä vaihtoehtoa. Dieselmoottoreita on saatavana neljää eri tehotasoa. Kolmeen dieselmoottorien tehotasoon on saatavana polttoainetta säästävä turbocompound-teknologia yhtenä I-Save-toiminnon osana
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Saatavana on kaksi tehoversiota: 330 kW (450 hv) ja 490 kW (666 hv).
Kaasukäyttöisen G13C-moottorin suorituskyky vastaa D13K-moottoreita mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin biokaasua käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavana on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.
D13K TC hyödyntää turbocompound-teknologiaa, jossa tehokkuutta parannetaan palauttamalla pakokaasujen energia kampiakseliin. Se on erinomainen vaihtoehto vaativiin kaukokuljetuksiin, joissa on mahdollisuus merkittäviin polttoainesäästöihin. Se on saatavana 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versioina, ja se toimitetaan I-Save-toiminnon osana.
D13K-moottori on erittäin tehokas vaihtoehto vaativiin tehtäviin. Sen teho ja vääntö on suurempi koko valikoimassa, ja se on saatavana Volvo FH:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Niiden tehoversio on joko 330 kW:n (450 hv:n) tai 490 kW:n (666 hv:n) jatkuva teho.
D11K-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13K-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11K on saatavana 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.
Tehokas D13K-moottori on erittäin suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11K-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö on suurempi koko valikoimassa, ja se on saatavana Volvo FMX:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Niiden tehoversio on joko 330 kW:n (450 hv:n) tai 490 kW:n (666 hv:n) jatkuva teho.
Kaasukäyttöisen G13C-moottorin suorituskyky vastaa D13K-moottoreita mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin biokaasua käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavana on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.
D11K-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13K-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11K on saatavana 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.
Tehokas D13K-moottori on suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11K-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö on korkeampi koko valikoimassa, ja Volvo FM:ään on siitä saatavana 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versiot.
Kaksoissähkömoottori on erinomainen vaihtoehto vaativiin tilanteisiin, joissa kaupungeissa ja kaupunkialueilla käytössä oleva yhdistelmäpaino on enintään 27 tonnia – moottori on myös hiljainen eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 225 kW (300 hv).
Kaasukäyttöinen kuusisylinterinen 9 litran CU9-moottori on tehokas ja kestävä vaihtoehto vaativiin käyttökohteisiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla – etenkin biokaasua käytettäessä. Sen teho on 320 hv.
Kuusisylinterinen 8 litran D8K-moottori sopii vaativiin käyttökohteisiin ja raskaille yhdistelmäajoneuvoille. Kuorma-auto voidaan optimoida tarpeita varten valitsemalla tehoksi 250 hv, 280 hv, 320 hv tai 350 hv.
Yksi sähkömoottori on erinomainen vaihtoehto ovelta ovelle -toimituksiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla, kun ajoneuvon paino on enintään 16,7 tonnia – moottori on myös hiljainen eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 130 kW (175 hv).
Nelisylinterinen 5 litran D5K-moottori on tehokas vaihtoehto ajoneuvoihin, joiden paino on enintään 16 tonnia eivätkä käyttötilanteet ole vaativia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 210 hv:n tai 240 hv:n version.
Kuusisylinterinen 8 litran D8K-moottori soveltuu vaativiin käyttötilanteisiin ajoneuvon painon ollessa enintään 18 tonnia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 250 hv:n tai 280 hv:n version.