Volvo Trucksin ajoneuvot toimivat joko sähköllä, kaasulla tai dieselillä. Suurimpaan osaan kuorma-automalleistamme asiakkailla on mahdollisuus valita itselleen sopivin energiavaihtoehto. Diesel- ja kaasukäyttöiset moottorimme on suunniteltu suorituskykyisiksi ja tehokkaiksi, minkä lisäksi ne selviytyvät vaikeissa olosuhteissa vuodesta toiseen lähes ilman huoltoa. Sähkökuorma-autojemme moottorit on valmistettu toimimaan tehokkaasti ja luotettavasti koko pitkän käyttöiän ajan.
Volvo FL:n pienintä moottoria lukuun ottamatta kaikissa dieselmoottoreissa on sama kuusisylinterinen rivirakenne. Sen ansiosta voimme kehittää moottoreita vaiheittain. Jokainen yhteen moottoriin tehty parannus auttaa meitä parantamaan seuraavaa.
Volvon dieselmoottorit tunnetaan korkean vääntömomentin tuottamisesta alhaisilla kierrosnopeuksilla. Niinpä ylämäkiajo onnistuu suurella vaihteella, mikä säästää polttoainetta.
Volvo Trucksin kaasukäyttöisten moottoreiden vääntömomentti on verrattavissa dieselmoottoreiden vääntömomenttiin, eikä eroa ole juurikaan havaittavissa I-Shiftin ansiosta. Kaasuvoima voi tuntua hieman pehmeämmältä ja hiljaisemmalta.
Sähkökuorma-autot ovat erilaisia. Sähkömoottorimme tuottaa maksimivääntötason heti nollasta, joten väännön kehittämiseen ei käytännössä tarvita aikaa. Virta on käytössä heti, ja toiminta on hiljaista.
Jos kyse on kaukokuljetuksen reiteistä, joiden aikana ei tankata ennen kotiin paluuta, dieselpolttoaineilla on etulyöntiasema. Kaasulla voi puolestaan ajaa jopa 1 000 km, kun taas sähkökuorma-autoja on ladattava tätä useammin.
Rivi-6 on moottorikonsepti, joka tarjoaa kestävän moottorin ja suuren tehon. Kampiakselissa on suurempi laakerialue, jotta se kestää rasitusta, säilyttää oikean käyttölämpötilan paremmin ja optimoi suorituskyvyn kuumissa olosuhteissa.
Volvo FH16 Aeroon ja Volvo FH16:een voidaan asentaa D17-moottori, jonka teho on jopa 780 hv. Näin kuorma-autot selviytyvät raskaimmista ja hankalimmistakin kuljetustehtävistä.
D17 on saatavana joko 600, 700 tai 780 hv:n teholla, mikä tekee Volvo FH16 Aerosta ja Volvo FH16:sta Volvon tehokkaimmat kuorma-autot. Valikoiman tehokkaimman mallin vääntömomentti on jopa 3 800 Nm, minkä ansiosta myös erittäin raskaita kuormia voidaan vetää tehokkaasti samalla, kun ajoneuvoyhdistelmän hallinta on erinomaista.
Katso Volvo FH16 Aeron erittelyt
Katso Volvo FH16:n erittelyt
Volvo FH Aeroon ja Volvo FH:hon on saatavilla sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 380–666 hv.
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Saatavilla on kaksi tehoversiota: 330 kW ja 490 kW.
Kaasukäyttöisen G13-moottorin suorituskyky vastaa D13-moottoreita, mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin bio-LNG:tä käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavilla on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.
D13 I-Save hyödyntää turbocompound-teknologiaa, jossa tehokkuutta parannetaan palauttamalla pakokaasujen energia kampiakseliin. Se on erinomainen vaihtoehto vaativiin kaukokuljetuksiin, joissa on mahdollisuus merkittäviin polttoainesäästöihin. Se on saatavilla 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versioina, ja se toimitetaan I-Save-toiminnon osana.
D13-moottori on erittäin tehokas vaihtoehto vaativiin tehtäviin. Sen teho ja vääntö ovat suurempia koko valikoimassa, ja se on saatavilla Volvo FH:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.
Volvo FM -malliin on saatavilla sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 330–666 hv.
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Saatavilla on kaksi tehoversiota: 330 kW ja 490 kW.
Kaasukäyttöisen G13C-moottorin suorituskyky vastaa D13-moottoreita, mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin bio-LNG:tä käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavilla on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.
D11-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11 on saatavilla 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.
Tehokas D13-moottori on suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö ovat korkeampia koko valikoimassa, ja Volvo FM:ään on siitä saatavilla 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versiot.
Volvo FMX -malliin on saatavana sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 330–666 hv.
Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Saatavilla on kaksi tehoversiota: 330 kW ja 490 kW.
D11-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11 on saatavilla 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.
Tehokas D13-moottori on erittäin suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö ovat suurempia koko valikoimassa, ja se on saatavilla Volvo FMX:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.
Volvo FE -malliin on saatavilla sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 250–350 hv.
Kaksoissähkömoottori on erinomainen vaihtoehto vaativiin tilanteisiin, joissa kaupungeissa ja kaupunkialueilla käytössä oleva yhdistelmäpaino on enintään 27 tonnia. Moottori on myös hiljainen, eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 225 kW.
Kaasukäyttöinen kuusisylinterinen 9 litran G9-moottori on tehokas ja kestävä vaihtoehto vaativiin käyttökohteisiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla – etenkin biokaasua käytettäessä. Sen teho on 320 hv.
Kuusisylinterinen 8 litran D8-moottori sopii vaativiin käyttökohteisiin ja raskaille yhdistelmäajoneuvoille. Kuorma-auto voidaan optimoida tarpeita varten valitsemalla tehoksi 250 hv, 280 hv, 320 hv tai 350 hv.
Volvo FL -malliin on saatavilla sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 175–320 hv.
Yksi sähkömoottori on erinomainen vaihtoehto ovelta ovelle -toimituksiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla, kun ajoneuvon paino on enintään 16,7 tonnia. Moottori on myös hiljainen, eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 130 kW.
Katso Volvo FL:n erittelyt
Nelisylinterinen 5 litran D5-moottori on tehokas vaihtoehto ajoneuvoihin, joiden paino on enintään 16 tonnia eivätkä käyttötilanteet ole vaativia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 210 hv:n tai 240 hv:n version.
Kuusisylinterinen 8 litran D8-moottori soveltuu vaativiin käyttötilanteisiin ajoneuvon painon ollessa enintään 18 tonnia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 250 hv:n, 280 hv:n tai 320 hv:n version.
Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.