Kuorma-autot

Volvo Trucks -moottorivalikoima

Valittavana on kuorma-autoja, jotka toimivat sähköllä, dieselillä tai kaasulla. Diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen moottorit on suunniteltu suorituskykyisiksi ja tehokkaiksi, minkä lisäksi ne selviytyvät vaikeissa olosuhteissa vuodesta toiseen lähes ilman huoltoa. Se onnistuu seuraavasti.

Yhteinen rakenne

Volvo FL:n pienintä D5-moottoria lukuun ottamatta kaikissa dieselmoottoreissa on sama rakenne. Ne kaikki ovat samaan suunnitteluperiaatteeseen perustuvia kuusisylinterisiä rivimoottoreita riippumatta siitä, onko valintana D16-, D13-, G13-, D11-, CU9- vai D8-moottori.

Voimanlähteen tehokas käyttö

Erinomaiseen voimansiirtoon tarvitaan hyvän moottorin lisäksi myös voimansiirtolinja, joka hyödyntää moottorin tehon mahdollisimman tehokkaasti. I-Shift-versioiden ja -toimintojen valikoima sekä innovaatiot, kuten I-Save, takaavat, että moottorin teho hyödynnetään mahdollisimman hyvin.

Pitkät huoltovälit

Käyttöasteella on merkitystä, ja kuorma-auto ostetaan käyttöä eikä korjaamossa vietettyä aikaa varten. Tämän vuoksi moottorimme valmistetaan suorituskykyisiksi ja kestäviksi, ja niiden huoltoväli voi olla jopa 150 000 km.

Jakaminen tuoteperheen kesken

Koska koko moottoriperheessä käytetään yhteistä moottorikonseptia, moottoria voidaan kehittää jatkuvasti ja vaiheittain. Moottoreita päivitetään jatkuvasti, ja jokaisen yhteen moottoriin tehdyn parannuksen myötä opitaan lisää. Tätä oppia voidaan sitten hyödyntää toisen moottoriin parannuksissa. Jokainen rakennetta parantava vaihe on yksi vaihe kehityksessä.

Kestävä ja suorituskykyinen rivi-6-moottori

Muihin moottorikonsepteihin verrattuna rivi-6-moottorissa on monia etuja, jotka ovat ratkaisevia, kun tavoitteena on kestävä ja suorituskykyinen moottori. Ensinnäkin rivimoottorin kampiakselin suuri laakerialue auttaa kestämään rasitusta, mikä tekee moottorista kestävän. Toiseksi rivirakenne on kooltaan suurempi, mikä parantaa mahdollisuuksia säilyttää oikea käyttölämpötila ja optimoi suorituskyvyn kuumissa olosuhteissa. Tämän lisäksi Volvon moottorin valmistusmateriaalit ovat korkealaatuisia, ja niitä on mahdollista hyödyntää tehdaskunnostuksessa moottorin käyttöiän päättymisen jälkeen. 

Diesel, kaasu vai sähkö?

Sähkön, kaasun tai dieselin valinnassa on tietenkin otettava huomioon esimerkiksi päästötasot, investointikustannukset, melutaso ja toimintasäde. Näihin vaihtoehtoihin liittyy myös erilaisia voimansiirto- ja ajo-ominaisuuksia, joita tarvitaan erilaisissa hyötykuormissa.

Vertailun periaatteet

Yleistäen ei voi sanoa, mikä energialähde vastaa tarpeita parhaiten. On kuitenkin muutamia keskeisiä tekijöitä, joiden perusteella eri energiatyyppejä voi arvioida. Jos kyse on kaukokuljetuksen reiteistä, joiden aikana ei tankata ennen kotiin paluuta, dieselpolttoaineilla on etulyöntiasema. Kaasulla voi puolestaan ajaa jopa 1 000 km, kun taas sähkökuorma-autoja on ladattava tätä useammin. Kaasun toimintasäde on ilmaston kannalta hyvä etenkin biokaasua käytettäessä. Sähkökuorma-autoissa taas riittää tehoa ilman pakokaasupäästöjä, mutta niiden toimintasäde on rajallinen. Ilmastoluokitukset perustuvat CO2-päästöihin koko elinkaaren ajalta.

Soveltuvat vaihtoehdot

Kuorma-autot ja niiden tehoalue

Kuorma-autovalikoimamme teho Volvo FL:stä Volvo FH16:een on 175–750 hv. Kullakin kuorma-automallilla on omat käytettävissä olevaan tehoon perustuvat erikoisominaisuudet sekä muut ominaisuudet, kuten kuormakapasiteetti, ketteryys ja maastoajo-ominaisuudet. Tehoissa on päällekkäisyyksiä samoin kuin erilaisissa energiavaihtoehdoissa.

Tutustu moottorivaihtoehtoihin

Tutustu tarkemmin kuorma-automallikohtaisiin energia- ja tehovaihtoehtoihin. Vertaile vaihtoehtoja ja selvitä, mikä ratkaisu vastaa parhaiten omia tarpeita.

 

Tutustu kuorma-autojemme erilaisiin moottorivaihtoehtoihin

Volvo FH 16Volvo FHVolvo FMXVolvo FMVolvo FEVolvo FL

Volvo FH16 -mallin moottorit

Volvo FH16 -malliin on saatavana enintään 750 hv:n dieselmoottori. Niinpä Volvo FH16 selviytyy raskaimmista ja hankalimmistakin kuljetustehtävistä.

Tutustu Volvo FH16 -malliin

D16K

D16K on saatavana joko 550 hv:n, 650 hv:n tai 750 hv:n tehoisena, minkä vuoksi Volvo FH16 on yksi tehokkaimmista käytössä olevista kuorma-autoista. Valikoiman tehokkaimman mallin vääntömomentti on jopa 3 550 Nm, jonka ansiosta myös erittäin raskaita kuormia voidaan vetää tehokkaasti samalla, kun ajoneuvoyhdistelmän hallinta on erinomaista.

Volvo FH -mallin moottorit

Volvo FH -malliin on saatavana sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto, jonka teho on 420–666 hv. Valittavana on kaksi sähköistä ja kaksi kaasukäyttöistä vaihtoehtoa. Dieselmoottoreita on saatavana neljää eri tehotasoa. Kolmeen dieselmoottorien tehotasoon on saatavana polttoainetta säästävä turbocompound-teknologia yhtenä I-Save-toiminnon osana

Tutustu Volvo FH -malliin

    Raskaat sähkökuorma-autot

    Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Saatavana on kaksi tehoversiota: 330 kW (450 hv) ja 490 kW (666 hv).

    G13C

    Kaasukäyttöisen G13C-moottorin suorituskyky vastaa D13K-moottoreita mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin biokaasua käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavana on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.

    D13K TC

    D13K TC hyödyntää turbocompound-teknologiaa, jossa tehokkuutta parannetaan palauttamalla pakokaasujen energia kampiakseliin. Se on erinomainen vaihtoehto vaativiin kaukokuljetuksiin, joissa on mahdollisuus merkittäviin polttoainesäästöihin. Se on saatavana 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versioina, ja se toimitetaan I-Save-toiminnon osana.

    D13K

    D13K-moottori on erittäin tehokas vaihtoehto vaativiin tehtäviin. Sen teho ja vääntö on suurempi koko valikoimassa, ja se on saatavana Volvo FH:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.

Volvo FMX -mallin moottorit

Volvo FMX:ään on saatavana joko sähkö- tai dieselkäyttöinen voimansiirto. Valittavana on kaksi sähköistä vaihtoehtoa ja kaksi dieselmoottoria; yhteensä tehotasoja on kahdeksan. Moottorin teho on 330–666 hv.

Tutustu Volvo FMX -malliin

    Raskaat sähkökuorma-autot

    Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Niiden tehoversio on joko 330 kW:n (450 hv:n) tai 490 kW:n (666 hv:n) jatkuva teho.

    D11K

    D11K-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13K-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11K on saatavana 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.

    D13K

    Tehokas D13K-moottori on erittäin suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11K-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö on suurempi koko valikoimassa, ja se on saatavana Volvo FMX:n 420 hv:n, 460 hv:n, 500 hv:n ja 540 hv:n versioihin.

Volvo FM -mallin moottorit

Volvo FM -malliin on saatavana sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto. Valittavana on kaksi sähköistä ja kaksi kaasukäyttöistä versiota sekä kaksi dieselmoottoria. Yhteensä tehotasoja on seitsemän. Moottorin teho on 330–666 hv.

Tutustu Volvo FM -malliin

    Raskaat sähkökuorma-autot

    Kahden tai kolmen moottorin sähköinen voimansiirto on erinomainen vaihtoehto vaativiin aluekuljetuksiin. Niissä on heti käytettävissä suuri vääntö, ne ovat hiljaisia ja pakokaasupäästöt ovat nollatasolla. Niiden tehoversio on joko 330 kW:n (450 hv:n) tai 490 kW:n (666 hv:n) jatkuva teho.

     

    G13C

    Kaasukäyttöisen G13C-moottorin suorituskyky vastaa D13K-moottoreita mutta sen ekologinen jalanjälki on pienempi – etenkin biokaasua käytettäessä. Se on suosittu valinta vaativiin aluekuljetuksiin. Saatavana on 420, 460 ja 500 hv:n versiot.

    D11K

    D11K-moottori on tehokas vaihtoehto, kun tehtävien hallintaan riittää vähäisempikin teho ja vääntö kuin D13K-moottorissa. Voit sen sijaan optimoida ajoneuvon painon. D11K on saatavana 330 hv:n, 380 hv:n, 430 hv:n ja 460 hv:n versiona.

    D13K

    Tehokas D13K-moottori on suorituskykyinen vaihtoehto raskaisiin ja vaativiin tehtäviin. D11K-moottoriin verrattuna sen teho ja vääntö on korkeampi koko valikoimassa, ja Volvo FM:ään on siitä saatavana 420 hv:n, 460 hv:n ja 500 hv:n versiot.

Volvo FE -malliin moottorit

Volvo FE -malliin on saatavana sähkö-, kaasu- tai dieselvoimansiirto. Valittavana on yksi sähköinen, yksi kaasukäyttöinen ja yksi dieselkäyttöinen vaihtoehto. Moottorin teho on 250–350 hv.

Tutustu Volvo FE -malliin

    Keskiraskas sähkökäyttöinen

    Kaksoissähkömoottori on erinomainen vaihtoehto vaativiin tilanteisiin, joissa kaupungeissa ja kaupunkialueilla käytössä oleva yhdistelmäpaino on enintään 27 tonnia – moottori on myös hiljainen eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 225 kW (300 hv).

    CU9

    Kaasukäyttöinen kuusisylinterinen 9 litran CU9-moottori on tehokas ja kestävä vaihtoehto vaativiin käyttökohteisiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla – etenkin biokaasua käytettäessä. Sen teho on 320 hv.

    D8K

    Kuusisylinterinen 8 litran D8K-moottori sopii vaativiin käyttökohteisiin ja raskaille yhdistelmäajoneuvoille. Kuorma-auto voidaan optimoida tarpeita varten valitsemalla tehoksi 250 hv, 280 hv, 320 hv tai 350 hv.

Volvo FL -mallin moottorit

Volvo FL -malliin on saatavana sekä sähkö- että dieselvoimansiirto. Sähköisiä vaihtoehtoja on yksi ja dieselkäyttöisiä vaihtoehtoja kaksi – D5K-moottori on nelisylinterinen ja D8K-moottori kuusisylinterinen. Moottorin teho on 175–280 hv.

Tutustu Volvo FL -malliin

    Keskiraskas sähkökäyttöinen

    Yksi sähkömoottori on erinomainen vaihtoehto ovelta ovelle -toimituksiin kaupungeissa ja kaupunkialueilla, kun ajoneuvon paino on enintään 16,7 tonnia – moottori on myös hiljainen eikä siitä synny pakokaasupäästöjä. Sen teho on 130 kW (175 hv).

    D5K

    Nelisylinterinen 5 litran D5K-moottori on tehokas vaihtoehto ajoneuvoihin, joiden paino on enintään 16 tonnia eivätkä käyttötilanteet ole vaativia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 210 hv:n tai 240 hv:n version.

    D8K

    Kuusisylinterinen 8 litran D8K-moottori soveltuu vaativiin käyttötilanteisiin ajoneuvon painon ollessa enintään 18 tonnia. Kuorma-auton voi optimoida valitsemalla tarpeiden mukaan 250 hv:n tai 280 hv:n version.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.