Kaikki mitä Volvo FH:sta tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.
Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.
Nettoteho: EC 582/2011
Nettoteho: EC 582/2011
Nettoteho: EC 582/2011
Sähkötoiminen | Volvo FH |
---|---|
Performance | Jopa 330–490 kW:n (450–666 hv) jatkuva teho |
Toimintasäde | Enintään 300 km (4×2-vetoauto ja perävaunu) |
Latausaika (täysi lataus) | 9,5 tuntia AC (43 kW) 2,5 tuntia DC (250 kW) |
Akkukapasiteetti | 360–540 kWh, 4–6 akkua |
Kaasukäyttöinen | G13 | ||
---|---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | ||
Sylinterien lukumäärä | 6 | ||
Tilavuus | 12,8 dm³ | ||
Iskun pituus | 158 mm | ||
Sylinterin halkaisija | 131 mm | ||
Puristussuhde | 17.0:1 | ||
Taloudellinen kierroslukualue | 900–1 400 r/min | ||
Pakokaasujarrun teho | 200 kW | ||
Moottorijarrun teho* | 380 kW (2 300 r/min) | ||
Öljynsuodattimet | 2 päävirtasuodatinta | ||
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 35 l | ||
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 38 l | ||
*lisävaruste
G13 420 hv (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min | 420 hv | |||
Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min | 2 100 Nm | |||
G13 460 hv (338 kW) |
| |||
Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min | 460 hv | |||
Suurin vääntö alueella 950–1 400 r/min | 2 300 Nm | |||
G13 500 hv (368 kW) | ||||
Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min | 500 hv | |||
Suurin vääntö alueella 980–1 404 r/min | 2 550 Nm | |||
Diesel | D13 | D13 I-Save | |
---|---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | Euro 6 | |
Sylinterien lukumäärä | 6 | 6 | |
Tilavuus | 12,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Iskun pituus | 158 mm | 158 mm | |
Sylinterin halkaisija | 131 mm | 131 mm | |
Puristussuhde | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Taloudellinen kierroslukualue | 900–1 400 r/min | 900–1 300 r/min | |
Pakokaasujarrun teho | 175 kW (2 300 r/min) | 150 kW | |
Moottorijarrun teho* | 340 kW (2 300 r/min) | 435 kW (2 300 r/min) | |
Öljynsuodattimet | 2 päävirtasuodatinta | 2 päävirtasuodatinta | |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 35 l | 35 l | |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 24 l | 26 l | |
*lisävaruste
Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)
Jopa 150 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.
D13 420 hv (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 420 hv | |||
Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min | 2 100 Nm | |||
D13 I-Save 420 hv (309 kW)* |
| |||
Suurin teho alueella 1 230–1 600 r/min | 420 hv | |||
Suurin vääntö alueella 900–1 230 r/min | 2 400 Nm | |||
D13 460 hv (338 kW) | ||||
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 460 hv | |||
Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min | 2 300 Nm |
D13 I-Save 460 hv (338 kW)* |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 240–1 600 r/min | 460 hv | |||
Suurin vääntö alueella 900–1 240 r/min | 2 600 Nm | |||
D13 I-Save 480 hv (353 kW)* |
| |||
Suurin teho alueella 1 250–1 600 r/min | 480 hv | |||
Suurin vääntö alueella 900 –1 250 r/min | 2 700 Nm | |||
D13 500 hv (368 kW) | ||||
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 500 hv | |||
Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min | 2 500 Nm |
D13 I-Save 500 hv (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 250–1 600 r/min | 500 hv | |||
Suurin vääntö alueella 900 –1 250 r/min | 2 800 Nm | |||
D13 540 hv (397 kW) |
| |||
Suurin teho alueella 1 458–1 700 r/min | 540 hv | |||
Suurin vääntö alueella 1 000–1 400 r/min | 2 600 Nm | |||
*saatavana B100-valinnalla, biodiesel
| Vääntömomentti | Suhde | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 | |
* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.
12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AT2412 | Suora | 2400 | 44 |
AT2612 | Suora | 2600 | 100 |
ATO2612 | Ylivaihde | 2600 | 100 |
AT2812 | Suora | 2800 | 70 |
ATO3112 | Ylivaihde | 3150 | 100 |
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Ylivaihde | 2800 | 80 |
Tyyppi | Akseli | Hammaspyörästö | Vääntö enint. (Nm) | Akselipaino/telimassa enint. (t) | GCW-hyväksyntä (t) |
Akselivälitteinen vetopyörästö | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244B | Yksi | Hypoidi | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C/E | Yksi | Hypoidi | 2600 | 13 | 44 |
RSS1344E | Yksi | Hypoidi | 2800 | 13 | 52 |
RSS1352A | Yksi | Hypoidi | 2800 | 13 | 70 |
RSS1370A/B | Yksi | Hypoidi | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310A | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 100 |
Napavälitys | |||||
RSH1370F | Yksi | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 13 | 70 |
RT2610B/F | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210F | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 32 | 100 |
RTH3212F | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 38 | 100 |
RSS1244B | RSS1344C | RSS1344E | RSS1352A | RSS1370A/B | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.31:1* | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.47:1* | 2.17:1 | 2:17.1 | 2.17:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.47:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.31:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.85:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.47:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 3.08:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 4.55:1 |
2.85:1 | 3.36:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 2.85:1 | 5.41:1 |
3.08:1 | 3.70:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | |
3.36:1 | 4.11:1 | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.40:1** | |
4.63:1 | 3.67:1** | ||||
5.29:1 | 4.11:1** | ||||
6.17:1 | |||||
* RSS1344D/E
** Tuotteeseen RSS1370B
RST2370A/B | RTS2310A | RTH2610B | RTH2610F | RTH2610B7F | RTH3210F | RTH3212F | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.93:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.93:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 | |||||||
| D13 420 hv | D13 460 hv | D13 500 hv | D13 540 hv |
I-Shift | ||||
---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • |
I-Shift DC -kaksoiskytkin | ||||
SP2812 |
| • | • | • |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | ||||
RSS1244B | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • |
RSS1344E | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • |
Napavälitteiset akselit | ||||
RSH1370F | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • |
| D13 I-Save 420 hv | D13 I-Save 460 hv | D13 I-Save 500 hv |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • |
|
|
AT2612 | • | • |
|
ATO2612 | • | • | |
AT2812 | • | ||
ATO3112 | • | ||
I-Shift DC -kaksoiskytkin | |||
SPO2812 |
| • | • |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | |||
RSS1244B | • | • | |
RSS1344C/E | • | • | |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | |
RTS2370A | • | • | |
RTS2310A | • | • | |
Napavälitteiset akselit | |||
RSH1370F | • | • | |
RTH2610F | • | • | |
RTH3210 | • | • | |
RTH3312 | • | • | |
RTH3815 | • | • | |
| G13 420 hv | G13 460 hv | G13 500 hv |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | |||
RSS1244B | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Napavälitteiset akselit | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.
PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan
moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun
laippaliitäntä.
PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun
laippaliitäntä.
PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana
ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi
laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.
Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.
Ulkoverhoilu on saatavana neljänä eri versiona tarpeen mukaan.
Perustaso
Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot ja puskuri.
Parannettu
Ohjaamon värinen jäähdyttimen säleikkö ja ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot, ovenkahvat ja puskuri.
Korkein taso
Ohjaamon värinen jäähdyttimen säleikkö, sivupeilien kotelot, häikäisysuoja, ovenkahvat, puskuri ja spoileri. Ajovalot kromiviimeistelyllä.
Järeä keulavarustus vakiona
Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot mustalla viimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja ja sivupeilien kotelot. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.
Volvo FH on saatavana kuudella erilaisella verhoilulla varustettuna tarpeen mukaan.
Keinonahka- ja tekstiilisisustus Robust
Kestävää keinonahkaa ja tekstiiliä, joiden modernit värit on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Tekstiilisisäverhoilu Dynamic
Tämän tekstiiliverhoilun moderni harmaasävyjen värimaailma sointuu sisustuksen muihin osiin.
Pehmeä plyysinen sisäverhoilu Progressive
Tämän pehmeän plyysisisustuksen värit ovat hillittyjä ja sointuvat sisustuksen muihin osiin.
Nahkasisustus Robust
Tässä sisustuksessa käytetään hillittyjä värejä. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Nahkasisustus Dynamic
Tässä harmaansävyisessä sisustuksessa käytetään kestäviä materiaaleja.
Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Nahkasisustus Progressive
Tässä sisustuksessa käytetään yhteensopivia beigen sävyjä (Skylark-värit).
Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Globetrotter XXL: tilaa ja mukavuutta
Globetrotter XXL tarjoaa myös turvallisen ja viihtyisän majoituksen jopa kahdelle hengelle – pidennetyn ohjaamon ansiosta alavuode on entistä leveämpi ja pidempi, mikä lisää nukkumismukavuutta.
Globetrotter XL: säilytystilaa kerrakseen
Globetrotter XL (CAB-XHSL) ‑ohjaamossa on myös turvalliset ja mukavat yöpymistilat kahdelle hengelle ja lisätyn korkeuden myötä entistä enemmän säilytystilaa. Ohjaamon sisäkorkeus on 220 cm (moottoritunnelin kohdalla 211 cm).
Globetrotter-ohjaamo: kahdelle
Globetrotter-ohjaamo (CAB-HSLP) toimii myös mukavana yöpymistilana kahdelle henkilölle. Lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa sen korkeuden ansiosta. Sisäkorkeus 205 cm (moottoritunnelin kohdalla 196 cm).
Makuuohjaamo
Makuuohjaamossa (CAB-SLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Sisäkorkeus 171 cm, moottoritunnelin kohdalla 162 cm.
Matala makuuohjaamo
Ohjaamojousituksella varustetussa matalassa makuuohjaamossa (CAB-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 147 cm, moottoritunnelin kohdalla 138 cm.
Vetoauto |
|
|
| Korkeus A (mm) | Korkeus B (mm) | Korkeus C (mm) | Korkeus D (mm) |
Vetolaite | Alustakorkeus | Jousitus | Renkaat | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Korkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Korkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3440 | 3810 | 3960 | 3235 |
4x2 | Keskikorkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
6x2 | Keskikorkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Tasakuorma-auto |
|
|
| Korkeus A (mm) | Korkeus B (mm) | Korkeus C (mm) | Korkeus D (mm) |
Ajo eteenpäin | Alustakorkeus | Jousitus | Renkaat | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6×2 | Korkea | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6×2 | Keskikorkea | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6×2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6×2 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6×4 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
8×4 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10×4 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
*Korkeudet likimääräisiä
Ohjaamon nelipistejousitus
Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.
Ilmanotot
Sijaitsevat vasemmalla puolella joko korkeana tai matalana versiona kokoonpanosta riippuen. Etuilmanotto on myös saatavana.
Värit
Valintasi näkyy varmasti. Valikoimassa on noin 650 värisävyä.
Verhoilumateriaalit
Saatavilla on useita vaihtoehtoisia tyylejä. Keinonahka, tekstiili ja plyysi. Joihinkin istuinverhoiluihin (ei keinonahka eikä tekstiili) voi tilata ilmanvaihdon.
Kuljettajan istuin
Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Lisävapautta tulee joustavuudesta – pituussuunnassa säätöalueen koko on yhteensä 240 millimetriä ja pystysuunnassa 100 millimetriä. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa sekä eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.
Matkustajanistuin
Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki. Saatavana myös liikkuva apukuljettajan istuin.
Vuoteet
Taatusti mukavat yöunet. Vuodekoot: 74 × 200 cm, keskikohdan leveys 81,5 cm, tai 74 × 200 cm avattavissa mittaan 88 × 200 cm, keskikohdan leveys 95,5 cm. Globetrotter XXL -ohjaamon vuoteen pituus on 213 cm. Leveys pään, keskikohdan ja jalkojen kohdalla on 99/106,5/91 cm. Varusta ohjaamosi vaahtomuovipatjoilla tai erittäin mukavilla 16 cm:n patjoilla, joissa on pussijousitus. Kovuusvaihtoehtoja on kolme: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi erilaista patjansuojusta: ne parantavat mukavuutta ja antavat sinun palautua nopeammin. Saatavana myös: Recline säädettävällä selkänojalla ja Comfort-ylävuode (mitat 60×190 cm tai 70×190 cm).
Sisätilojen säilytysratkaisut
Ohjaamossa on etuhylly neljällä DIN-lokerolla ja kaksi suurempaa säilytystilaa säleovilla kuljettajan ja apukuljettajan puolella. Takaseinällä on kevyt takasäilytyshylly, joka on valaistu erinomaisesti. Vuoteen alla on kaksi vetolaatikkoa, joiden kokonaistilavuus on 130 litraa. Lisäksi sängyn päädyissä patjan alla on kaksi pienempää säilytyslokeroa (10 ja 15 litraa), ja jalkapäädyssä on lisäksi säilytyslokero esimerkiksi limsapullolle.
Ulkoiset säilytysratkaisut
Ohjaamon kummallakin puolella on suuria säilytystiloja, joihin pääsee käsiksi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Ohjaamon molemmilla puolilla on lämmittämätöntä lisäsäilytystilaa jopa 30 litraa.
Kattoikkuna/kattoluukku
Kaikissa ohjaamoissa on kiinteä kattoikkuna tai lisävarusteena saatava kattoluukku, jota voi avata 50 mm. Se toimii myös varauloskäyntinä. Kattoluukun voi avata käsin tai sähkötoimisesti.
Ohjauspyörä
Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.
Ilmastointi
Lämpötilan säätöön on saatavilla kolme eri ilmastointivaihtoehtoa. Tavanomainen lämmitysjärjestelmä. Käsisäätöinen ilmastointi (MCC). Täysautomaattinen, elektronisesti ohjattu ilmastointi (ECC/ECC2). Saatavana myös auringonvalon häikäisyn, sumun ja ilmanlaadun tunnistimilla. Järjestelmää voi täydentää ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä sekä ohjaamon I-ParkCool-pysäköintijäähdyttimellä.
I-Park Cool
Ohjaamon ilmastointi ei edellytä, että moottori on käynnissä. I-ParkCool pystyy säätelemään ohjaamon lämpötilaa, vaikka ajoneuvo on paikallaan. Se pitää lämpötilan miellyttävänä yhdessä ohjaamon pysäköintilämmittimen kanssa: tämä on hyödyllinen ominaisuus esimerkiksi öisin, kun lämpötila saattaa laskea nopeasti paljonkin. Järjestelmä valvoo akunkestoa, jotta virta riittää varmasti käynnistämiseen. Se laskee myös, kuinka paljon tehoa ohjaamon lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen tarvitaan. Jos akun varaus on vajaa, järjestelmä laskee, kuinka paljon virtaa voidaan käyttää. Se on myös hiljainen. Järjestelmä on noin 20 dB hiljaisempi kuin kilpailevat järjestelmät. Melusaastetta on siis vähemmän, ja hyvä lepo on taattu. Järjestelmä on integroitu kokonaan ajoneuvon normaaliin ilmanvaihtojärjestelmään, ja lämmintä sekä viileää ilmaa tulee normaaleista ilmanvaihtoaukoista tarvittaessa ja tasaisesti. Järjestelmä ei heikennä ohjaamon aerodynamiikkaa tai pienennä ohjaamon seisomatilaa. Lukuun ottamatta ohjaamon lämmitintä (PH-CAB).
Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.
X-matala (vetoauto) | noin 810 mm |
Matala | noin 850 mm |
Keskikorkea | noin 900 mm |
Korkea | noin 1 000 mm |
X-korkea | noin 1 200 mm |
| Ilma | Lehti |
---|---|---|
X-matala | 8 | - |
Matala | 8 | - |
Keskikorkea | 10/20* | 9 |
Korkea | 10/20* | 10/20* |
X-korkea | - | 10/20* |
|
*Kahdella etuakselilla
Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Kanto-/pusher-akselit |
Yksi | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraabeli/pakkalehti | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-GR | 4x2 | Ilma | 11,5/13 t | Akseli/napa |
|
RAD-G2 | 4x2 | Ilma (maansiirtoajoon) | 13 t | Napa | |
RAD-G4 | 4x2 | Ilma | 12 t | Yksittäinen | |
Teli | |||||
RADT-GR | 6x2 | Ilma | 19/20,5/22,5/23 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva) |
RAPD-GR | 6x2 | Ilma | 16/19/22 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava) |
RAPD-G4 | 6x2 | Ilma | 16 t | Yksittäinen | Pusher-akseli (kiinteä) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Paraabeli | 20/21 t | Akseli/napa | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraabeli/tavanomainen lehti | 23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Tavanomainen lehti | 26/32 t | Napa | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Tavanomainen lehti | 38 t | Napa | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Ilma | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RAPDT-GR | 8×2 | Ilma | 27/30/30,5/31,5/32 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Ilma | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
RAPDD-GR | 8×4 | Ilma | 27/30,5/32/35 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.
Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton
suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa. Kaasusäiliöt, joiden koko on 155 kg (375 l),
205 kg (495 l) ja 225 kg (545 l).
AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.
Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.
EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
Auto Hold
Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.
Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).
Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään
erillisjousituksen kanssa.
Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille.
Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.
Teliakselin nosto
Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).
Sähkökäyttöisen vetoauton akselikokoonpanot
Vetoauto: 4×2, 6×2, 6×4
Tasakuorma-autot: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
Kaikki akselit ovat ilmajousitettuja
Tiedot – kaikki tarvittava on tässä. Voit ladata Volvo FH ‑malliston tekniset tiedot PDF-muodossa seuraavista linkeistä.
Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.