Kaikki mitä Volvo FH16:sta tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.
Tutustu moottoreiden, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.
Diesel | D17 |
---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 |
Sylinterien lukumäärä | 6 |
Tilavuus | 17,3 dm³ |
Iskun pituus | 165 mm |
Sylinterin halkaisija | 149 mm |
Puristussuhde | 17.3:1 |
Taloudellinen kierroslukualue | 900–1 300 r/min |
Pakokaasujarrun teho | 246 kW (2 200 r/min) |
Moottorijarrun teho* | 525 kW (2 200 r/min) |
Öljynsuodattimet | 2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 42 l |
*Lisävaruste
Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)
Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.5
D17 600 hv (441 kW) |
| |
---|---|---|
Suurin teho alueella 1 500–1 700 r/min | 600 hv | |
Suurin vääntö alueella 900–1 400 r/min | 3 000 Nm | |
D17 700 hv (515 kW)* |
| |
Suurin teho alueella 1 600–1 700 r/min | 700 hv | |
Suurin vääntö alueella 950–1 400 r/min | 3 400 Nm | |
D17 780 hv (574 kW) | ||
Suurin teho alueella 1 700 r/min | 780 hv | |
Suurin vääntö alueella 1 000–1 200 r/min | 3 800 Nm | |
*saatavana B100, biodieselille |
12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (t) |
---|---|---|---|
ATO3112 | Ylivaihde | 3150 | 100 |
ATO3512 | Ylivaihde | 3550 | 100 |
ATO3812 | Ylivaihde | 3800 | 100 |
| Akseli | Hammaspyörästö | Vääntö enint. (Nm) | Akselipaino/telimassa enint. (t) | GCW-hyväksyntä (t) |
Akselivälitteinen vetopyörästö | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1370A/B | Yksi | Hypoidi | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310 | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 100 |
Napavälitys | |||||
RSH1370F | Yksi | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 38 | 100 |
| D17 600 hv | D17 700 hv | D17 780 hv |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
ATO3112 | • |
|
|
ATO3512 | • |
| |
ATO3812 | • | ||
Akselivälitteiset vetopyörästöt | |||
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Napavälitteiset akselit | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • |
| Vääntömomentti | Suhde |
---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 |
* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.
Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että suurivääntöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.
PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.
Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.
Ulkoverhoilu on saatavana kolmena eri versiona tarpeen mukaan.
Perustaso
Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaa (Lightning Grey) häikäisysuoja, sivupeilien kotelot ja puskuri.
Järeä keulavarustus vakiona
Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö. Hopeanvärisiksi maalatut sivupeilien kotelot ja häikäisysuoja. Ovenkahvat kiiltävää kromia. Ajovalot mustalla viimeistelyllä. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.
FH16 Aero -verhoilu
Hopeanväriseksi maalattu jäähdyttimen säleikkö, sivupeilien kotelot ja häikäisysuoja. Ovenkahvat kiiltävää kromia. Ajovalot mustalla viimeistelyllä. Ohjaamon värinen puskuri ja spoileri.
Volvo FH16 Aerossa on ainutlaatuinen nahkainen sisäverhoilu.
Nahkaverhoilu Volvo FH16
Nahkaverhoilu kestävää materiaalia oranssin (Coral) ja tummanharmaan (Raven) sävyissä, jotka on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Globetrotter XXL: tilaa ja mukavuutta
Globetrotter XXL tarjoaa myös turvallisen ja viihtyisän majoituksen jopa kahdelle hengelle – pidennetyn ohjaamon ansiosta alavuode on entistä leveämpi ja pidempi, mikä lisää nukkumismukavuutta.
Globetrotter XL: säilytystilaa kerrakseen
Globetrotter XL (CAB-XHSL) ‑ohjaamossa on myös turvalliset ja mukavat yöpymistilat kahdelle hengelle ja lisätyn korkeuden myötä entistä enemmän säilytystilaa. Ohjaamon sisäkorkeus on 220 cm (moottoritunnelin kohdalla 211 cm).
Globetrotter-ohjaamo: kahdelle
Globetrotter-ohjaamo (CAB-HSLP) toimii myös mukavana yöpymistilana kahdelle henkilölle. Lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa sen korkeuden ansiosta. Sisäkorkeus 205 cm (moottoritunnelin kohdalla 196 cm).
Makuuohjaamo
Makuuohjaamossa (CAB-SLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Sisäkorkeus 171 cm, moottoritunnelin kohdalla 162 cm.
Matala makuuohjaamo
Ohjaamojousituksella varustetussa matalassa makuuohjaamossa (CAB-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 147 cm, moottoritunnelin kohdalla 148 cm.
Vetoauto |
|
|
| Korkeus A (mm) | Korkeus B (mm) | Korkeus C (mm) | Korkeus D (mm) |
Ajo eteenpäin | Alustakorkeus | Jousitus | Renkaat | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | Korkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4×2 | Korkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3440 | 3810 | 3960 | 3235 |
4×2 | Keskikorkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4×2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4×2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
6×2 | Keskikorkea | Lehti/Ilma | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Tasakuorma-auto |
|
|
| Korkeus A (mm) | Korkeus B (mm) | Korkeus C (mm) | Korkeus D (mm) |
Ajo eteenpäin | Alustakorkeus | Jousitus | Renkaat | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6×2 | Korkea | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6×2 | Keskikorkea | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6×2 | Pieni | Ilma/Ilma | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6×2 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6×2 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
6×2 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10x4 | Korkea | Lehti/Lehti | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
*Korkeudet likimääräisiä
Ohjaamon nelipistejousitus
Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.
Ilmanotot
Sijaitsevat vasemmalla puolella joko korkeana tai matalana versiona kokoonpanosta riippuen. Etuilmanotto on myös saatavana.
Värit
Valintasi näkyy varmasti. Valikoimassa on noin 650 värisävyä.
Verhoilumateriaalit
Musta kangas, nahka tai kaksisävyinen nahka. Joihinkin istuinverhoiluihin (ei tekstiili) voi tilata ilmanvaihdon.
Kuljettajan istuin
Valitse dynaaminen tai progressiivinen. Kaikki vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Lisävapautta tulee joustavuudesta – pituussuunnassa säätöalueen koko on yhteensä 240 millimetriä ja pystysuunnassa 100 millimetriä. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa sekä eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.
Matkustajanistuin
Saatavana on kaksi eri tasoa: Standard ja Comfort. Molemmat vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki. Saatavana myös liikkuva apukuljettajan istuin.
Vuoteet
Taatusti mukavat yöunet. Vuodekoot: 74×200 cm, keskikohdan leveys 81,5 cm, tai 74×200 cm, avattavissa mittaan 88×200 cm, keskikohdan leveys 95,5 cm. Globetrotter XXL -ohjaamon vuoteen pituus on 213 cm. Leveys pään, keskikohdan ja jalkojen kohdalla on 99/106,5/91 cm. Varusta ohjaamosi vaahtomuovipatjoilla ja erittäin mukavilla 16 cm:n patjoilla, joissa on pussijousitus. Kovuusvaihtoehtoja on kolme: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi erilaista patjansuojusta: ne parantavat mukavuutta ja antavat sinun palautua nopeammin. Saatavana myös: Recline säädettävällä selkänojalla ja Comfort-ylävuode (mitat 60×190 cm tai 70×190 cm).
Sisätilojen säilytysratkaisut
Ohjaamossa on etuhylly neljällä DIN-lokerolla ja kaksi suurempaa säilytystilaa säleovilla kuljettajan ja apukuljettajan puolella. Takaseinällä on kevyt takasäilytyshylly, joka on valaistu erinomaisesti. Vuoteen alla on kaksi vetolaatikkoa, joiden kokonaistilavuus on 130 litraa. Lisäksi sängyn päädyissä patjan alla on kaksi pienempää säilytyslokeroa (10 ja 15 litraa), ja jalkapäädyssä on lisäksi säilytyslokero esimerkiksi limsapullolle.
Ulkoiset säilytysratkaisut
Ohjaamon kummallakin puolella on suuria säilytystiloja, joihin pääsee käsiksi niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Ohjaamon molemmilla puolilla on lämmittämätöntä lisäsäilytystilaa jopa 30 litraa.
Kattoikkuna/kattoluukku
Kaikissa ohjaamoissa on kiinteä kattoikkuna tai lisävarusteena saatava kattoluukku, jota voi avata 50 mm. Se toimii myös varauloskäyntinä. Kattoluukun voi avata käsin tai sähkötoimisesti.
Ohjauspyörä
Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.
Ilmastointi
Lämpötilan säätöön on saatavilla kolme eri ilmastointivaihtoehtoa. Tavanomainen lämmitysjärjestelmä. Käsisäätöinen ilmastointi (MCC). Täysautomaattinen, elektronisesti ohjattu ilmastointi (ECC/ECC2). Saatavana myös auringonvalon häikäisyn, sumun ja ilmanlaadun tunnistimilla. Järjestelmää voi täydentää ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä sekä ohjaamon I-ParkCool-pysäköintijäähdyttimellä.
I-ParkCool
Ohjaamon ilmastointi ei edellytä, että moottori on käynnissä. I-ParkCool pystyy säätelemään ohjaamon lämpötilaa, vaikka ajoneuvo on paikallaan. Se pitää lämpötilan miellyttävänä yhdessä ohjaamon pysäköintilämmittimen kanssa: tämä on hyödyllinen ominaisuus esimerkiksi öisin, kun lämpötila saattaa laskea nopeasti paljonkin. Se on myös hiljainen. Järjestelmä on noin 20 dB hiljaisempi kuin kilpailevat järjestelmät. Melusaastetta on siis vähemmän, ja hyvä lepo on taattu. Järjestelmä on integroitu kokonaan ajoneuvon normaaliin ilmanvaihtojärjestelmään, ja lämmintä sekä viileää ilmaa tulee normaaleista ilmanvaihtoaukoista tarvittaessa ja tasaisesti. Järjestelmä ei heikennä ohjaamon aerodynamiikkaa tai pienennä ohjaamon seisomatilaa. Lukuun ottamatta ohjaamon lämmitintä (PH-CAB).
Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.
Matala | noin 850 mm |
Keskikorkea | noin 900 mm |
Korkea | noin 1 000 mm |
X-korkea | noin 1 200 mm |
| Ilma | Lehti |
---|---|---|
Matala | 8 | - |
Keskikorkea | 10/20* | 9 |
Korkea | 10/20* | 10/20* |
X-korkea | - | 10/20* |
*Kahdella etuakselilla
Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Kanto-/pusher-akselit |
Yksi | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4×2 | Paraabeli/pakkalehti | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-GR | 4×2 | Ilma | 11,5/13 t | Akseli/napa |
|
RAD-G2 | 4×2 | Ilma (maansiirtoajoon) | 13 t | Napa | |
RAD-G4 | 4×2 | Ilma | 12 t | Yksittäinen | |
Teli | |||||
RADT-GR | 6×2 | Ilma | 19/20,5/22,5/23 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva) |
RAPD-GR | 6×2 | Ilma | 16/19/22 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava) |
RAPD-G4 | 6×2 | Ilma | 16 t | Yksittäinen | Pusher-akseli (kiinteä) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Paraabeli | 20/21 t | Akseli/napa | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraabeli / tavanomainen lehti | 23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Tavanomainen lehti | 26/32 t | Napa | |
RADD-TR3 | 8×4 | Tavanomainen lehti | 38 t | Napa | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Ilma | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RAPDT-GR | 8×2 | Ilma | 27/30/30,5/31,5/32 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava), kantoakseli (kiinteä/ohjaava) |
RAPDT-GR | 8×4/10×4 | Ilma | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
RAPDT-GR | 8×4 | Ilma | 27/30,5/32/35 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunulle. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.
Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa.
AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.
Jarrut
Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.
EBS Medium
EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:
EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
Auto Hold
Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.
Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).
Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).
Täydentävät ohjelmat:
Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:
Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti, ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana 2-, 3-, 4- ja 5-akselisiin autoihin.
Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välkkyvät neljä kertaa sekunnissa.
Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään erillisjousituksen kanssa.
Pusher-akselit
Kiinteä ja ohjattava variantti sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.
Teliakselin nosto
Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla ja ilmajousituksella varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).
Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.