Kaikki mitä Volvo FMX:stä tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.
Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.
Nettoteho: EC 582/2011
Nettoteho: EC 582/2011
Sähkötoiminen | Volvo FMX Electric |
---|---|
Performance | Jopa 330–490 kW:n (450–666 hv) jatkuva teho |
Toimintasäde | Enintään 300 km |
Latausaika (täysi lataus) | 9,5 tuntia AC (43 kW) 2,5 tuntia DC (250 kW) |
Akkukapasiteetti | 180–540 kWh, 2–6 akkua |
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | Euro 6 | |
Sylinterien lukumäärä | 6 | 6 | |
Tilavuus | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Iskun pituus | 152 mm | 158 mm | |
Sylinterin halkaisija | 123 mm | 131 mm | |
Puristussuhde | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Taloudellinen kierroslukualue | 1 000–1 500 r/min | 900–1 400 r/min | |
Pakokaasujarrun teho | 155 kW (2 300 r/min) | 175 kW (2 300 r/min) | |
Moottorijarrun teho* | 270 kW (2 300 r/min) | 340 kW (2 300 r/min) | |
Öljynsuodattimet | 2 päävirtasuodatinta | 2 päävirtasuodatinta | |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 35 l | 35 l | |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 22 l | 24 l | |
|
*lisävaruste
Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)
D11 330 hv (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 700 r/min | 330 hv | |||
Suurin vääntö alueella 877–1 400 r/min | 1 600 Nm | |||
D11 380 hv (279 kW) |
| |||
Suurin teho alueella 1 700 r/min | 380 hv | |||
Suurin vääntö alueella 938–1 400 r/min | 1800 Nm | |||
D11 430 hv (317 kW) | ||||
Suurin teho alueella 1 700 r/min | 430 hv | |||
Suurin vääntö alueella 1 008–1 400 r/min | 2 050 Nm |
D11 460 hv (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 700 r/min | 460 hv | |||
Suurin vääntö alueella 1 050–1 400 r/min | 2 200 Nm | |||
D13 420 hv (309 kW) |
| |||
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 420 hv | |||
Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min | 2 100 Nm | |||
D13 460 hv (338 kW) | ||||
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 460 hv | |||
Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min | 2 300 Nm |
D13 500 hv (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min | 500 hv | |||
Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min | 2 500 Nm | |||
D13 540 hv (397 kW) |
| |||
Suurin teho alueella 1 458–1 700 r/min | 540 hv | |||
Suurin vääntö alueella 1 000–1 400 r/min | 2 600 Nm | |||
12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Suora | 2400 | 44 |
AT2612 | Suora | 2600 | 100 |
ATO2612 | Ylivaihde | 2600 | 100 |
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Ylivaihde | 2800 | 80 |
Täysautomaattinen Powershift-vaihteisto, jossa on momentinmuunnin ja öljynlauhdutin. Vaihtaa vaihteita ilman tehohäviöitä. Powertronic voidaan varustaa tehtaalla voimanotolla, sisäisellä hidastimella ja varaohjausjärjestelmällä.
Tyyppi | Suurin vaihde | Maksimi vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (t) |
---|---|---|---|
PT2106 | Suora | 2100 | 44 |
PT2606 | Suora | 2600 | 60 |
Tarkoitettu tuottamaan mahdollisimman hyvä polttoainetalous. Vaihtamiset tapahtuvat kaikkein taloudellisimmilla kierrosluvuilla.
Käytetään, kun tarvitaan suurta moottorin tehoa. Vaihtamiset pienemmälle ja suuremmalle tapahtuvat korkeilla kierrosluvuilla.
Tyyppi | Akseli | Hammaspyörästö | Vääntö enint. (Nm) | Akselipaino/telimassa enint. (t) | GCW-hyväksyntä (t) |
Akselivälitteinen vetopyörästö | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344C/E | Yksi | Hypoidi | 2600 | 13 | 44 |
RSS1370A/B | Yksi | Hypoidi | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 80 |
RSS1244B | Yksi | Hypoidi | 2800 | 12 | 44 |
RTS2310A | Teli | Hypoidi | 3800 | 23 | 100 |
RSS1352A | Yksi | Hypoidi | 2800 | 13 | 52 |
Napavälitys | |||||
RSH1365 | Yksi | Planeetta | 2400 | 13 | 65 |
RSH1370F | Yksi | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610F | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Teli | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815 | Yksi | Kartiohampainen lieriö | 3800 | 38 | 150 |
Yksi vetoakseli
RSS1244B | RSS1344C/E | RSS1352 | RSS1370A/B | RSH1365 | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.61:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.76:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.31:1* | 2.31:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.47:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 3.40:1 |
| 4.55:1 |
2.85:1 | 2.85:1* | 2.85:1 | 3.67:1 |
| 5.41:1 |
3.08:1 | 3.08:1* | 3.08:1 | 4.11:1 |
|
|
3.36:1 | 3.36:1* | 3.36:1 |
|
|
|
| 3.70:1 |
|
|
|
|
| 4.11:1 |
|
|
|
|
| 4.63:1 |
|
|
|
|
| 5.29:1 |
|
|
| |
RTS2370A | RTS2310A | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 |
|
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 |
|
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 |
|
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 |
|
|
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 |
|
|
5.67:1 | 4.11:1 |
| 7.21:1 |
|
|
6.17:1 | 4.63:1 |
|
|
|
|
| D11 330 hv | D11 370 hv | D11 410 hv | D11 450 hv | D13 420 hv | D13 460 hv | D13 500 hv | D13 540 hv |
Powertronic | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PT2106 | • | • | • | • |
| |||
PT2606 |
|
|
|
| • | • | • | • |
I-Shift | ||||||||
AT2412 | • | • | • | • | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift DC -kaksoiskytkin | ||||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • | • |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | ||||||||
RSS1244B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1356 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • | • | • | • | • |
Napavälitteiset akselit | ||||||||
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
|
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • | • |
Vetävä etuakseli / jakovaihteisto | ||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB | • | • | • | • | • | • | • | • |
| Vääntömomentti | Suhde | |
---|---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1 000 Nm* | 1.26:1 | |
* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.
PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.
Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.
Volvo FMX:n ainutlaatuinen ulkoverhoilu on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä.
Perustaso
Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Harmaa (Lightning Gray) häikäisysuoja. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.
Volvo FMX on saatavana viidellä erilaisella verhoilulla varustettuna tarpeen mukaan.
Tekstiilisisäverhoilu Dynamic
Tässä tekstiiliverhoilussa on moderni värimaailma ja kestävät materiaalit harmaan ja violetin eri sävyissä.
Keinonahka- ja tekstiilisisustus Robust
Kestävää keinonahkaa ja tekstiiliä, joiden modernit värit on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Pehmeä plyysinen sisäverhoilu Progressive
Tämän pehmeän plyysikangassisustuksen värit ovat modernin hillittyjä ja sointuvat sisustuksen muihin osiin.
Nahkasisustus Robust
Robust-sisustustasolla käytetään kestäviä materiaaleja. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Nahkasisustus Progressive
Tässä sisustuksessa käytetään kestäviä materiaaleja. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.
Päiväohjaamo
Päiväohjaamo (FMX-DAY) on mukava ja ergonominen kuljettajan työympäristö. Sisäkorkeus 164 cm: moottoritunnelin kohdalla 120 cm.
Matala päiväohjaamo
Matala päiväohjaamo (FMX-LDAY) sopii muun muassa kaivostoimintaan, jäähdytettyihin kuljetuksiin, pumppuihin ja nostureihin. Sisäkorkeus 148 cm: moottoritunnelin kohdalla 104 cm.
Makuuohjaamo
Makuuohjaamossa (FMX-SLP) on mukavat yöpymistilat yhdelle henkilölle. Sisäkorkeus 164 cm: moottoritunnelin kohdalla 120 cm.
Matala makuuohjaamo
Matalassa makuuohjaamossa (FMX-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 148 cm: moottoritunnelin kohdalla 104 cm.
Globetrotter-ohjaamo
Globetrotter-ohjaamossa (FMX-HSLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Ohjaamon korkea rakenne tuo lisää säilytystilaa. Sisäkorkeus 201 cm: moottoritunnelin kohdalla 157 cm.
Miehistöohjaamo
Miehistöohjaamo, jossa on runsaasti tilaa jopa yhdeksälle henkilölle. Sisäkorkeus 159 cm.
Ohjaamon nelipistejousitus
Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.
Ilmanotot
Ilmanotto vasemmalla puolella, saatavana korkea tai matala versio.
Ohjaamon värit
Valittavissa noin 650 mallia.
Kuljettajan istuin
Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Istuimen säätömahdollisuudet ovat pituussuunnassa 200 mm ja korkeussuunnassa 100 mm. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa ja eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.
Matkustajanistuin
Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Kaikki vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki.
Vuoteet
Alavuoteen mitat 70×200 cm. Erittäin mukavat 16 cm:n patjat, joissa pussijousitus. Kolme kovuusvaihtoehtoa: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi patjansuojusvaihtoehtoa: ne parantavat yöpymismukavuutta ja helpottavat vuoteen sijaamista. Comfort-ylävuoteen mitat: 70×190 cm tai 60×190 cm (lisävaruste Globetrotter-ohjaamoon).
Sisätilojen säilytysratkaisut
Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytystilaa säleovilla ja neljä ISO-paikkaa, joista yksi on varattu ajopiirturille (kaksi ISO-paikkaa matalissa ohjaamoissa). Makuu- ja Globetrotter-ohjaamoiden vuoteen alla on kaksi suurta säilytystilaa, joihin pääsee käsiksi ulkopuolelta, ja yksi suuri säilytystila (44 l), johon pääsee käsiksi nostamalla patjaa ja kantta. Lisäksi yöpymistiloissa on kaksi säilytystilaa lehdille ja muulle pikkutavaralle. Kojelaudassa on neljä avointa säilytystilaa, pieni säilytyslokero, DIN-paikkaan tuleva säilytystila, tavarasyvennys ja pulloteline. Päiväohjaamoon voidaan asentaa säleaukoilla varustettu 60 litran säilytystila esimerkiksi kypäriä ja eväsrasioita varten.
Ulkoiset säilytysratkaisut
Kuljettajan ja apukuljettajan istuinten takana on säilytystilat, jotka voi avata ulkokautta.
Kattoluukku
Ohjaamoon on lisätty kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Sisäpuolella on rei'itetty häikäisysuoja, joka toimii myös hyönteisverkkona, kun luukku on avattuna. Kattoluukku voi olla joko manuaalinen tai sähkötoiminen (lisävaruste). Saatavana on myös teräksestä valmistettu kattoluukku, joka on tarkoitettu rakennustöihin tai vaativaan käyttöön.
Ohjauspyörä
Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Ohjauspyörä on saatavana sekä turvatyynyllä että ilman. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.
Ilmastointi
Ilmastointivaihtoehtoja on kaksi:
Ilmastointia voidaan täydentää myös ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä.
Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.
Keskikorkea | noin 900 mm |
Korkea | noin 1 000 mm |
X-korkea | noin 1 200 mm |
XX-korkea | noin 1 240 mm |
| Ilma | Lehti |
---|---|---|
Keskikorkea | 10/20* | 9 |
Korkea | 10/20* | 10/20* |
X-korkea | - | 10/20* |
XX-korkea | - | 10/20* |
|
*Kahdella etuakselilla
FA-LOW | Matala etuakseli keskikorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 9 tonnia. |
FA-MED | Keskikorkea etuakseli keskikorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia. |
FA-HIGH | Korkea etuakseli korkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia. |
FA-XHIGH | Erikoiskorkea etuakseli erikoiskorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia. |
FA-XXHIGH | Vetävä etuakseli, akselipaino enintään 10/20 tonnia. |
Kaksoisetuakselit – FA-HIGH/FA-XHIGH | Saatavana vetotavoilla 8×2,8×4 ja 10×4, akselipaino enintään 20 tonnia. |
Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Muut akselit |
Yksi | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4×2 | Paraabeli/pakkalehti | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-GR | 4×2 | Ilma | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-G2 | 4×2/4×4 | Ilma | 13 t | Napa | |
RAD-G4 | 4×2 | Ilma | 12 t | Yksittäinen | |
RAD-L90 | 4×4 | Paraabeli/pakkalehti | 13 t | Napa | |
Teli | |||||
RADT-GR | 6×2/8×2 | Ilma | 19/20,5/22,5/23 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva) |
RAPD-GR | 6×2 | Ilma | 16/19/22 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava) |
RAPD-G4 | 6×2 | Ilma | 16 t | Yksittäinen | Pusher-akseli (kiinteä) |
RADD-G2 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Ilma | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-BR | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Paraabeli | 20/21 t | Akseli/napa | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraabeli/pakkalehti | 26/32 t | Akseli/napa | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Tavanomainen lehti | 26/32 t | Napa | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Ilma | 17/21/23/26 t | Akseli/napa | |
RAPDT-BR | 6×6 | Paraabeli | 21 t | Napa |
|
RADDT-GR | 8×2 | Ilma | 27/30/30,5/31,5/32 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava), kantoakseli (kiinteä/ohjaava) |
RADD-TR3 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Paraabeli | 38 t | Napa |
|
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Ilma | 27/30,5/32/35 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4/10×6 | Ilma | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
RADD-TR1 | 6×6/8×6 | Paraabeli/pakkalehti | 26 t | Napa |
|
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.
Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa. Kahdelle etuakselille muovinen EU6-polttoainesäiliö etuakselien välissä.
AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.
Jarrut
Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.
EBS Medium
EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:
EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
Auto Hold
Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.
Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).
Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).
Täydentävät ohjelmat:
Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:
Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti, ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana 2-, 3-, 4- ja 5-akselisiin autoihin.
Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välkkyvät neljä kertaa sekunnissa.
Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin lukuun ottamatta malleja, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6). Muut aktiiviset ohjausominaisuudet, kuten henkilökohtaiset asetukset ja yliohjautumisen säätely, tekevät ajamisesta entistäkin miellyttävämpää ja turvallisempaa.
Automaattinen etuvedon kytkentä (ATC)
Kytkee vetävän etuakselin päälle automaattisesti, kun sitä tarvitaan, ja pois päältä ajo-olosuhteiden niin salliessa, mikä säästää polttoainetta ja parantaa ajettavuutta. ATC kuuluu vakiona kaikkiin Volvo FMX -kokoonpanoihin, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).
Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.
Teliakselin nosto
Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana ilmajousituksella ja levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).
Tiedot – kaikki tarvittava on tässä. Voit ladata Volvo FMX -malliston tietolomakkeet PDF-muodossa seuraavista linkeistä.
Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.