Kaikki, mitä Volvo FE:stä tarvitsee tietää – jokaista yksityiskohtaa myöten.
Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.
Nettoteho: EC 582/2011
Nettoteho: EC 582/2011
Sähkötoiminen | Volvo FE |
---|---|
Suorituskyky | Jopa 225 kW:n (300 hv) jatkuva teho |
Toimintasäde | Jopa 275 km |
Latausaika (täysi lataus) | 8 h vaihtovirralla (43 kW) 2,3 h tasavirralla (150 kW) |
Akkukapasiteetti | 280–375 kWh, 3–4 akkua |
Kaasukäyttöinen | G9 | |
---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | |
Sylinterien lukumäärä | 6 | |
Tilavuus | 8,9 dm3 | |
Iskun pituus | 144,5 mm | |
Sylinterin halkaisija | 114 mm | |
Puristussuhde | 12:01 | |
Taloudellinen kierroslukualue | 1 200–1 700 rpm | |
Öljynsuodattimet | 2 | |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 27,6 l | |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 12,4 l | |
G9 320 hv (239 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Teho enint. alueella 2 000–2 100 rpm | 320 hv | |||
Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm | 1 356 Nm | |||
Diesel | D8 | |
---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | |
Sylinterien lukumäärä | 6 | |
Tilavuus | 7,7 dm3 | |
Iskun pituus | 135 mm | |
Sylinterin halkaisija | 110 mm | |
Puristussuhde | 17.5:1 | |
Taloudellinen kierroslukualue | 1 000–1 700 rpm | |
Pakokaasujarrun teho | 120 kW (2 800 rpm) | |
Puristusjarrun teho* | 170 kW (2 800 rpm) | |
Öljynsuodattimet | 1 | |
Öljyntäytösmäärä ml. suodatin | 25,5 l | |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 17 l | |
* lisävaruste |
D8 250 hv (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm | 250 hv | |||
Vääntö enint. alueella 900–1 700 rpm | 950 Nm | |||
D8 280 hv (206 kW) |
| |||
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm | 280 hv | |||
Vääntö enint. alueella 950–1 700 rpm | 1 050 Nm | |||
D8 320 hv (235 kW)* |
| |||
Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm | 320 hv | |||
Vääntö enint. alueella 1 050–1 600 rpm | 1 200 Nm | |||
D8 350 hv (258 kW) | ||||
Teho enint. kierrosluvuilla 2 200 rpm | 350 hv | |||
Vääntö enint. alueella 1 200–1 600 rpm | 1 400 Nm | |||
*saatavana B100-valinnalla, biodiesel |
Öljynvaihtoväli
Jopa 120 000 km tai kerran kahdessa vuodessa VDS5:llä.
Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.
Moottoriin asennettu voimanotto
Suhde 1:1, 600 Nm vääntömomentti sekä ajettaessa että seistessä.
| Vääntömomentti | Suhde | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. Kun vaihteisto on AT2412, enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.
12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hydraulisella hidastimella, voimanotolla ja öljynjäähdyttimellä.
Tyyppi | Suurin vaihde | Vääntö enint. (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AT2412 | Suora | 2400 | 44 |
Käsivälitteiset vaihteistot
Käsivälitteisten vaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojetauluun integroitu lyhyt vaihdevipu ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.
Tyyppi | Suurin vaihde | Vääntö enint. (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Täysautomaattivaihteistot
Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojetaulun painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.
Tyyppi | Suurin vaihde | Vääntö enint. (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Tyyppi | Akseli | Hammaspyörästö | Vääntö enint. (Nm) | Akselipaino/telimassa enint. (t) | GCW-hyväksyntä (t) |
Akselivälitteinen vetopyörästö | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344E | Yksi | Hypoidi | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C | Yksi | Hypoidi | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Teli | Hypoidi | 3550 | 23 | 70 |
Napavälitys | |||||
RSH1370F | Yksi | Planeetta | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180D | Teli | Hypoidi | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
Voimansiirtoyhdistelmät
D8 250 hv | D8 280 hv | D8 320 hv | D8 350 hv | G9 320 hv | |
Vaihteistot | |||||
---|---|---|---|---|---|
AT2412 | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Akselivälitteiset vetopyörästöt | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Napavälitteiset akselit | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● | |||
Tarjolla on laaja valikoima kytkimestä riippumattomia ja kytkimestä riippuvia voimanottoja kaikenlaisten korivarusteiden ajamiseen.
Moottoriin asennettu
PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
Voimanotto vaihteistosta
PTR-HF/FH/ZF: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-HP/PH/ZF: Pumpun lisälaitteen ja matala- tai korkeakierrosluvun liittäminen.
PTRD-D1D: Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä.
Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.
Päiväohjaamo
Päiväohjaamo mukavalla ja ergonomisella kuljettajan alueella. Sisäkorkeus 1605 mm, pituus 1600 mm, leveys 2300 mm
Lyhyt makuuohjaamo
Lyhyt makuuohjaamo tarjoaa lisätilaa, joka voidaan varustaa yhden hengen vuoteella tai käyttää toimistotilana lisäsäilytyslokeroilla. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 000 mm, leveys 2 300 mm.
Makuuohjaamo
Makuuohjaamossa on yhden hengen vuode. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm.
Matala sisääntuloohjaamo
Matala sisääntuloohjaamo, jossa on matala jalkalista ja tilaa yhdelle tai jopa kolmelle turvavyöllä kiinnitetylle matkustajalle. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm. Saatavissa taitettavalla apukuljettajan ovella.
Ohjaamon jousitus
Mekaaninen jousitus edessä ja takana: kierrejousi ja iskunvaimennin. Paineilmajousitus edessä ja takana: ilmapalkeet.
Kuljettajan istuin
Kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Comfort, Standard ja Economy. Kaikissa kolmessa on selkänojan, pituuden, korkeuden ja istuinkaltevuuden säätö sekä integroidut niskatuet.
Matkustajanistuin
Saatavana on kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Standard, Economy ja Basic.
Ohjaamon värit
Valmiita värivaihtoehtoja 300. Lisävärejä voi tilata erikseen asiakassovelluksena.
Ohjauspyörä
Ohjauspyörän halkaisija on 460 millimetriä tai 500 millimetriä kuorma-auton kokoonpanosta riippuen ja se voidaan säätää pneumaattisesti haluttuun asentoon.
Ilmastointi
Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.
Kattoluukku
Ohjaamoon voidaan lisätä kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Kattoluukku on saatavana lasista tai teräksestä tehtynä. Se voi olla joko käsikäyttöinen tai sähkötoiminen.
Istuinverhoilu
Mukava tekstiili.
Seinäverhoilu
Mukava tekstiili.
Ohjaamon lämmitys
Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavilla myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.
Sisätilojen säilytysratkaisut
Ohjaamossa on useita käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä lokeroita, joissa voi säilyttää asiakirjoja ja henkilökohtaisia tavaroita. Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytyslokeroa sekä neljä DIN-lokeroa. Lisävarusteena on saatavana useita erilaisia säilytys- ja tunnelilokeroita, kirjoitusalustoja ja vaatekoukkuja.
Äänitorvet
Lisä-äänitorvia on kahdenlaisia, sähkö- tai paineilmakäyttöisiä – saatavilla on kaksi paineilmakäyttöistä katolle kiinnitettävää äänitorvea tai etuluukun alle asennettava sähkötoiminen äänitorvi.
Vuode
Vuode on saatavilla yhdessä tai kahdessa kappaleessa, ja se on joko 580 mm tai 780 mm leveä. Vuoteen suojakaide on saatavana lisävarusteena.
Matalalattiaohjaamo
FE-matalalattiaohjaamoon on helppo astua sisään 90 asteen kulmaan avautuvan oven ansiosta. Saatavana on kaksi versiota, joissa on joko tasainen lattia tai moottoritunneli. Kuljettajan näkyvyys on erinomainen, ja turvallisuus on totta kai huippuluokkaa – onhan kyseessä Volvo.
Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, kytkentäkorkeuksien, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.
Matala | noin 880 mm |
Medium | noin 950 mm |
Korkea | noin 1 050 mm |
| Ilma | Lehti |
---|---|---|
Pieni | 7.1/7.5/8 | 9 |
Medium | 7.1/7.5/8 | 9 |
Suuri | 7.1/7.5/8 | 9 |
Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Pusher-/kantoakselit |
Yksi vetoakseli | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraabeli-/S-paraabelijousitus | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-KR | 4x2 | Ilma | 13 t | Akseli/napa |
|
Teli | |||||
RADT-KR | 6x2 | Ilma | 19/20 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjattu) |
RAPD-BR | 6x4 | Ilma | 23 t | Akseli/napa | |
Saatavilla on vetopalkkeja perävaunujen kytkemiseen.
Polttoainesäiliöt
Saatavana on muovi-, teräs- tai alumiinivalmisteisia polttoainesäiliöitä. Polttoainesäiliöiden tilavuudet ovat 160–630 litraa. D-mallisia säiliöitä on kahden korkuisina – 560 mm ja 710 mm.
AdBlue-säiliöt
Muovia, tilavuus 32 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin.
Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.
EBS Medium
EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:
Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.
Hydraulinen hidastin
Hydraulinen hidastin AL306 vaihteistoon. Kompakti, integroitu hydraulinen hidastin on asennettu vaihteistoon ja antaa 1 490 Nm:n jarrutusmomentin.
Etuakselit
Etuakselin akselipaino on akselimallista riippuen 7,1–9 tonnia.
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä tai aktiivisella ohjauksella. Akselipaino: 6,7, 7,1, 7,5 tai 10,5 tonnia.
Päällirakentajalle tarkoitettu rungon reikärivi
Rungon ylin reikärivi on varattu päällirakentajalle. Kaikki ylimmässä reikärivissä olevat kannattimet on muotoiltu päällirakentajaa silmälläpitäen, ja niissä on 8 mm:n välilevy, joka voidaan korvata päällirakentajan kuormakorikiinnikkeellä. Ylimmällä reikärivillä ei käytetä niittejä.
Nosturin valmistelu
Nosturin kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla.
Nosturin valmistelusarja
Nosturin kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla. Akkukoteloa on siirretty taemmas ja kiinnityslevyt on asennettu ohjaamon taakse alustan kummallekin puolen. Mukana tulee sähköinen valmistelusarja – ELCRANE.
Kääntöpöydät
L-profiileita käyttäviä ISO-asennettuja kääntöpöytiä on eri korkuisia, mikä tarjoaa runsaasti valinnanvapautta. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopöydän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 150 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.
Voit ladata Volvo FE -malliston erittelyt PDF-muodossa seuraavista linkeistä.