Kuorma-autot

Volvo FE:n erittelyt

Kaikki, mitä Volvo FE:stä tarvitsee tietää – jokaista yksityiskohtaa myöten.

Voimansiirto

Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.

Keskiraskaat sähkökuorma-autot – teho/vääntömomentti

 

G9 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D8 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

Sähkötoiminen​

Volvo FE

Suorituskyky

Jopa 225 kW:n (300 hv) jatkuva teho

Toimintasäde​

Jopa 275 km

Latausaika (täysi lataus)

8 h vaihtovirralla (43 kW) 2,3 h tasavirralla (150 kW)

Akkukapasiteetti

280–375 kWh, 3–4 akkua

  
KaasukäyttöinenG9 

Päästöluokitus

Euro 6

 

Sylinterien lukumäärä​

6

 

Tilavuus

8,9 dm3

 

Iskun pituus

144,5 mm

 

Sylinterin halkaisija

114 mm

 

Puristussuhde

12:01

 

Taloudellinen kierroslukualue

1 200–1 700 rpm

 

Öljynsuodattimet

 

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

27,6 l

 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

12,4 l

 
   
 G9 320 hv (239 kW)

 

  
 

Teho enint. alueella 2 000–2 100 rpm

320 hv

  
 

Vääntö enint. alueella 1 300–1 400 rpm

1 356 Nm

  
     
Diesel

D8

 

Päästöluokitus

Euro 6

 

Sylinterien lukumäärä​

6

 

Tilavuus

7,7 dm3

 

Iskun pituus

135 mm

 

Sylinterin halkaisija

110 mm

 

Puristussuhde

17.5:1 

Taloudellinen kierroslukualue

1 000–1 700 rpm

 

Pakokaasujarrun teho 

120 kW (2 800 rpm)

 

Puristusjarrun teho*

170 kW (2 800 rpm)

 

Öljynsuodattimet

1

 

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

25,5 l

 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

17 l

 

 

* lisävaruste

  
 D8 250 hv (184 kW)

 

  
 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

250 hv

  
 

Vääntö enint. alueella 900–1 700 rpm

950 Nm

  
 D8 280 hv (206 kW)

 

  
 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

280 hv

  
 

Vääntö enint. alueella 950–1 700 rpm

1 050 Nm

  
 D8 320 hv (235 kW)*

 

  
 

Teho enint. kierrosluvulla 2 100 rpm

320 hv

  
 

Vääntö enint. alueella 1 050–1 600 rpm

1 200 Nm

  
 

D8 350 hv (258 kW)

   
 

Teho enint. kierrosluvuilla 2 200 rpm

350 hv

  
 

Vääntö enint. alueella 1 200–1 600 rpm

1 400 Nm

  
 

 

*saatavana B100-valinnalla, biodiesel

   

Öljynvaihtoväli
Jopa 120 000 km tai kerran kahdessa vuodessa VDS5:llä.
 

Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.

Moottoriin asennettu voimanotto
Suhde 1:1, 600 Nm vääntömomentti sekä ajettaessa että seistessä.

Moottorikäyttöinen voimanotto

 

Vääntömomentti

Suhde 

PTER-DIN

600 Nm*

1:1

 

PTER-1400

600 Nm*

1:1

 

PTER-100

600 Nm*

1:1

 
    

* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. Kun vaihteisto on AT2412, enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hydraulisella hidastimella, voimanotolla ja öljynjäähdyttimellä.

Tyyppi

Suurin vaihde

Vääntö enint. (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AT2412

Suora

2400

44

    

Käsivälitteiset vaihteistot 
Käsivälitteisten vaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojetauluun integroitu lyhyt vaihdevipu ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.

Tyyppi

Suurin vaihde

 Vääntö enint. (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9120044
    

Täysautomaattivaihteistot 
Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojetaulun painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.

Tyyppi

Suurin vaihde

Vääntö enint. (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AL306

6

1300

32

    

Taka-akselit

Tyyppi

Akseli

Hammaspyörästö

Vääntö enint. (Nm)

Akselipaino/telimassa enint. (t)

GCW-hyväksyntä (t)

Akselivälitteinen vetopyörästö

RSS1344E

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RSS1344C

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RTS2370A

Teli

Hypoidi35502370
      

Napavälitys

RSH1370F

Yksi

Planeetta

3550

13

70

RTH2180D

Teli

Hypoidi

1200

21

80

      

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1344C

RTS2370A

RSH1370F

RTH2180D

RS1344E

2.64:1

3.09:1

3.76:1

2.63:1

2.47:1

2.85:13.40:14.12:12.94:12.64:1
3.08:13.78:14.55:13.13:12.85:1
3.36:14.13:14.67:13.33:13.08:1
3.70:14.50:15.41:13.57:13.36:1
4.11:15.14:16.18:13.85:1 
4.63:15.67:17.21:14.17:1 
5.29:16.17:1   
6.17:1    

Voimansiirtoyhdistelmät

 

D8 250 hv

D8 280 hv

D8 320 hv

D8 350 hv

G9 320 hv

Vaihteistot

     

AT2412

 

ZTO1006

   

ZTO1109

  

AL306

      

Akselivälitteiset vetopyörästöt

     

RSS1344C

RSS1344E

 

RTS2370A

  
      

Napavälitteiset akselit

     

RSH1370F

RTH2180D

   
      

Tarjolla on laaja valikoima kytkimestä riippumattomia ja kytkimestä riippuvia voimanottoja kaikenlaisten korivarusteiden ajamiseen.

 

Moottoriin asennettu

 

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Voimanotto vaihteistosta

 

PTR-HF/FH/ZF: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-HP/PH/ZF: Pumpun lisälaitteen ja matala- tai korkeakierrosluvun liittäminen.

PTRD-D1D: Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä.

Ohjaamo

Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.

FE day cab 

Päiväohjaamo

Päiväohjaamo mukavalla ja ergonomisella kuljettajan alueella. Sisäkorkeus 1605 mm, pituus 1600 mm, leveys 2300 mm

volvo FE Short sleeper cab 

Lyhyt makuuohjaamo

Lyhyt makuuohjaamo tarjoaa lisätilaa, joka voidaan varustaa yhden hengen vuoteella tai käyttää toimistotilana lisäsäilytyslokeroilla. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 000 mm, leveys 2 300 mm.

Volvo FE Sleeper cab 

Makuuohjaamo

Makuuohjaamossa on yhden hengen vuode. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm.

Volvo Low Entry Cab 

Matala sisääntuloohjaamo

Matala sisääntuloohjaamo, jossa on matala jalkalista ja tilaa yhdelle tai jopa kolmelle turvavyöllä kiinnitetylle matkustajalle. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm. Saatavissa taitettavalla apukuljettajan ovella.

Ohjaamon jousitus

Mekaaninen jousitus edessä ja takana: kierrejousi ja iskunvaimennin. Paineilmajousitus edessä ja takana: ilmapalkeet.


Kuljettajan istuin

Kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Comfort, Standard ja Economy. Kaikissa kolmessa on selkänojan, pituuden, korkeuden ja istuinkaltevuuden säätö sekä integroidut niskatuet.


Matkustajanistuin

Saatavana on kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Standard, Economy ja Basic.


Ohjaamon värit

Valmiita värivaihtoehtoja 300. Lisävärejä voi tilata erikseen asiakassovelluksena.


Ohjauspyörä

Ohjauspyörän halkaisija on 460 millimetriä tai 500 millimetriä kuorma-auton kokoonpanosta riippuen ja se voidaan säätää pneumaattisesti haluttuun asentoon.


Ilmastointi

Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.


Kattoluukku

Ohjaamoon voidaan lisätä kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Kattoluukku on saatavana lasista tai teräksestä tehtynä. Se voi olla joko käsikäyttöinen tai sähkötoiminen.


Istuinverhoilu

Mukava tekstiili.


Seinäverhoilu

Mukava tekstiili.

Ohjaamon lämmitys

Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavilla myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.


Sisätilojen säilytysratkaisut

Ohjaamossa on useita käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä lokeroita, joissa voi säilyttää asiakirjoja ja henkilökohtaisia tavaroita. Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytyslokeroa sekä neljä DIN-lokeroa. Lisävarusteena on saatavana useita erilaisia säilytys- ja tunnelilokeroita, kirjoitusalustoja ja vaatekoukkuja.


Äänitorvet

Lisä-äänitorvia on kahdenlaisia, sähkö- tai paineilmakäyttöisiä – saatavilla on kaksi paineilmakäyttöistä katolle kiinnitettävää äänitorvea tai etuluukun alle asennettava sähkötoiminen äänitorvi.


Vuode

Vuode on saatavilla yhdessä tai kahdessa kappaleessa, ja se on joko 580 mm tai 780 mm leveä. Vuoteen suojakaide on saatavana lisävarusteena.


Matalalattiaohjaamo

FE-matalalattiaohjaamoon on helppo astua sisään 90 asteen kulmaan avautuvan oven ansiosta. Saatavana on kaksi versiota, joissa on joko tasainen lattia tai moottoritunneli. Kuljettajan näkyvyys on erinomainen, ja turvallisuus on totta kai huippuluokkaa – onhan kyseessä Volvo.

Alusta

Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, kytkentäkorkeuksien, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.

Matala

noin 880 mm

Medium

noin 950 mm

Korkea

noin 1 050 mm

  

 

Ilma

Lehti

Pieni

7.1/7.5/8

9

Medium

7.1/7.5/8

9

Suuri

7.1/7.5/8

9

   

Tyyppi

Akselit

Jousitus

Akselipaino/telimassa

Välitys

Pusher-/kantoakselit

Yksi vetoakseli

RAD-L90

4x2

Paraabeli-/S-paraabelijousitus

13 t

Akseli/napa

 

RAD-KR

4x2

Ilma

13 t

Akseli/napa

 

      

Teli

RADT-KR6x2Ilma19/20 tAkseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjattu)

RAPD-BR6x4Ilma23 tAkseli/napa 
      

Saatavilla on vetopalkkeja perävaunujen kytkemiseen.

Polttoainesäiliöt
Saatavana on muovi-, teräs- tai alumiinivalmisteisia polttoainesäiliöitä. Polttoainesäiliöiden tilavuudet ovat 160–630 litraa. D-mallisia säiliöitä on kahden korkuisina – 560 mm ja 710 mm.

AdBlue-säiliöt
Muovia, tilavuus 32 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. 

Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.

EBS Medium

EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:

 

Mäkilähdön aputoiminto

Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.

 

ESC-ajonvakautusjärjestelmä

Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.

Hydraulinen hidastin

Hydraulinen hidastin AL306 vaihteistoon. Kompakti, integroitu hydraulinen hidastin on asennettu vaihteistoon ja antaa 1 490 Nm:n jarrutusmomentin.

Etuakselit
Etuakselin akselipaino on akselimallista riippuen 7,1–9 tonnia.
 

Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä tai aktiivisella ohjauksella. Akselipaino: 6,7, 7,1, 7,5 tai 10,5 tonnia.

Päällirakentajalle tarkoitettu rungon reikärivi

Rungon ylin reikärivi on varattu päällirakentajalle. Kaikki ylimmässä reikärivissä olevat kannattimet on muotoiltu päällirakentajaa silmälläpitäen, ja niissä on 8 mm:n välilevy, joka voidaan korvata päällirakentajan kuormakorikiinnikkeellä. Ylimmällä reikärivillä ei käytetä niittejä.


Nosturin valmistelu

Nosturin kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla.


Nosturin valmistelusarja

Nosturin kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla. Akkukoteloa on siirretty taemmas ja kiinnityslevyt on asennettu ohjaamon taakse alustan kummallekin puolen. Mukana tulee sähköinen valmistelusarja – ELCRANE.

Kääntöpöydät

L-profiileita käyttäviä ISO-asennettuja kääntöpöytiä on eri korkuisia, mikä tarjoaa runsaasti valinnanvapautta. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopöydän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 150 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

Erittelytiedot

Voit ladata Volvo FE -malliston erittelyt PDF-muodossa seuraavista linkeistä.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.