Viime vuosikymmeninä raskaisiin kuorma-autoihin liittyvien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt merkittävästi. Niiden osuus EU:n kaikista liikennekuolemista on kuitenkin edelleen noin 15 %. Volvo Trucksin onnettomuuksien tutkintalautakunnalla (ART) on perusteellista tietoa yleisimmistä onnettomuuksista ja niiden syistä.
Jokaiseen kuorma-auto-onnettomuuteen liittyy omanlaisensa tapahtumien kulku juuri ennen onnettomuutta ja sen jälkeen. Tapahtumien kulkua tutkimalla voi saada käsityksen siitä, miten onnettomuus olisi voitu välttää tai estää. Kokoamalla nämä oivallukset yhteen on mahdollista tehdä johtopäätöksiä.
Tämä on kuitenkin vain osa onnettomuuksien tutkintalautakunnan työtä. Monet oivalluksista syntyvät, kun kerätään ja analysoidaan kansallisia onnettomuustilastoja ja perehdytään onnettomuustietoihin piilevien korrelaatioiden löytämiseksi. Tämä auttaa Volvo Trucksia kehittämään teknologioita ja tekemään yhteistyötä poliittisten päättäjien kanssa, jotka asia kerrallaan parantavat tieliikenneturvallisuutta.
Tutkittujen onnettomuuksien yksityiskohdat antavat tietoa kehitystiimeille, jotta ne voivat tehdä parannuksia vähentääkseen samankaltaisten onnettomuuksien riskiä
Jokaiseen kuorma-auto-onnettomuuteen liittyy omanlaisensa tapahtumien kulku juuri ennen onnettomuutta ja sen jälkeen. Tapahtumien kulkua tutkimalla voi saada käsityksen siitä, miten onnettomuus olisi voitu välttää tai estää. Kokoamalla nämä oivallukset yhteen on mahdollista tehdä johtopäätöksiä.
Tämä on kuitenkin vain osa onnettomuuksien tutkintalautakunnan työtä. Monet oivalluksista syntyvät, kun kerätään ja analysoidaan kansallisia onnettomuustilastoja ja perehdytään onnettomuustietoihin piilevien korrelaatioiden löytämiseksi. Tämä auttaa Volvo Trucksia kehittämään teknologioita ja tekemään yhteistyötä poliittisten päättäjien kanssa, jotka asia kerrallaan parantavat tieliikenneturvallisuutta.
Kun katsotaan kokonaiskuvaa, tutkintalautakunta toteaa, että kaikissa näissä tienkäyttäjäryhmissä jotkin onnettomuustyypit erottuvat muita yleisempinä. Seuraavassa on lueteltu kaksi yleistä onnettomuutta joka ryhmästä.
"Tutkittujen onnettomuuksien yksityiskohdat antavat tietoa kehitystiimeille, jotta ne voivat tehdä parannuksia vähentääkseen samankaltaisten onnettomuuksien riskiä. Jokaisen onnettomuustyypin osalta voimme tunnistaa, millä turvallisuusominaisuuksilla voi lieventää tyypillisen skenaarion mukaista onnettomuutta tai välttää se kokonaan", Anna Theander sanoo.
Viime vuosikymmeninä raskaiden ajoneuvojen kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi huolimatta siitä, että kuorma-autojen kokonaismäärä on kasvanut. Mutta turvallisuudessa on edelleen parannettavaa. Koska kuorma-autojen turvajärjestelmiä standardoidaan lainsäädännön avulla, entistä suurempi osa onnettomuuksista voidaan välttää ja seuraukset minimoida. Tutkimuksista saatujen oivallusten ja perusteellisen tiedon jakaminen on jatkossakin oleellinen osa Volvo Trucksin DNA:ta. Onnettomuuksien määrä on laskettava nollaan.
"Meidän on yhdistettävä voimamme tällä alalla ja koko yhteiskunnassa, jotta se toteutuisi", Anna sanoo.
Tyyppi A: Onnettomuudet, joissa kuorma-auton matkustajia menehtyy tai loukkaantuu vakavasti
Tyyppi B: Onnettomuudet, joissa henkilöauton matkustajia menehtyy tai loukkaantuu vakavasti
Tyyppi C: Onnettomuudet, joissa suojaamattomia tienkäyttäjiä, kuten pyöräilijöitä, jalankulkijoita, moottoripyöräilijöitä tai mopoilijoita menehtyy tai loukkaantuu vakavasti
Lue lisää Volvo Trucksin turvallisuustutkimuksista