Vuonna 2024 Euro NCAP laajentaa riippumattomia turvallisuusarviointejaan kattamaan raskaat kuorma-autot. Tällä on valtava potentiaali lisätä turvallisuustietoisuutta ja nostaa standardeja koko alalla.
European New Car Assessment Program (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1996, ja siitä on nopeasti tullut alan standardi henkilöautojen turvallisuuden arvioinnissa. Sitä tukevat useat Euroopan hallitukset ja EU.
Maaliskuussa 2024 Euro NCAP ilmoitti laajentavansa turvallisuusarvioinnit koskemaan myös raskaita kuorma-autoja, ja ensimmäisten testitulosten odotetaan valmistuvan marraskuussa 2024.
"Turvallisuus on yksi perusarvoistamme, ja ottaen huomioon Euro NCAP:n vaikutuksen henkilöautoihin olemme tyytyväisiä tähän aloitteeseen ja odotamme innolla näkevämme, mitä se merkitsee kuorma-autojen turvallisuudelle", sanoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Anna Wrige Berling.
Aluksi Euro NCAP keskittyy kolmeen pääalueeseen:
Vuonna 2027 näille kolmelle alueelle lisätään järjestelmiä, ja vuoteen 2030 mennessä lisätään myös törmäyssuoja. Kuten henkilöautoluokituksissa, Euro NCAP arvioi eri turvallisuusjärjestelmiä ja ratkaisuja kaikilla näillä alueilla sekä tarkastelee niiden toimintaa erilaisissa onnettomuusskenaarioissa. Jokaiselle järjestelmälle annetaan pisteet, jotka lasketaan yhteen kunkin alueen osalta. Näitä pisteitä käytetään sitten koko ajoneuvon tähtiluokituksen laskentaan.
"Yksi Euro NCAP:n tärkeimmistä vahvuuksista on sen kyky arvioida turvallisuusjärjestelmiä lakisääteisten perusvaatimusten lisäksi", sanoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Anna Wrige Berling. "Sen sijaan, että annettaisiin vain hyväksyntä tai hylkäys, arviointeihin sisällytetään monia erilaisia skenaarioita kattavamman kuvan muodostamiseksi tehokkuudesta."
Mitä haasteita kuorma-autojen turvallisuuden mittaamisessa on?
Euro NCAP on alan ensimmäinen yhteinen alusta kuorma-autojen turvallisuusstandardien arviointiin ja vertailuun, ja sen luokitukset avaavat monia mahdollisuuksia. On kuitenkin huomattava, että tämä ei ole yksinkertainen tehtävä.
"Henkilöautojen osalta Euro NCAP:llä on yksi luokitus jokaiselle mallille, mikä toimii hyvin, koska yksittäisen malliluokan sisällä ei ole paljon eroja", Anna sanoo. "Kuorma-autojen osalta asia on kuitenkin monimutkaisempi. Jokaisella kuorma-automallilla on tuhansia erilaisia erittelyjä, ja niitä käytetään useissa eri sovelluksissa. Pitäisikö luokituksen silti olla sama koko malliluokalle?"
Vielä ei tiedetä tarkasti, miten tämä ratkaistaan. Ensimmäisenä askeleena on kuitenkin huomioitava se tosiasia, että turvallisuustarpeet voivat vaihdella eri ajotilanteissa, ja tietylle kuorma-autolle voidaan myöntää "kaupunkiturvallisuuspalkinto". Se lisättäisiin yleiseen tähtiluokitukseen vain, jos kuorma-auto täyttää tietyt kaupunkiliikenteen kriteerit.
Vaikka Euro NCAP sisältää laajan valikoiman skenaarioita, voi olla vaikea mitata vaikutusta kuljettajaan ja järjestelmän toimintaan todellisessa maailmassa.
"Jos aktiivinen turvallisuusjärjestelmä puuttuu usein tilanteeseen, kun sitä ei tarvittaisi, se voi aiheuttaa harmia ja heikentää luottamusta järjestelmään. Kuljettaja saattaa jopa sammuttaa sen ja jäädä ilman minkäänlaista turvallisuusjärjestelmää", Anna selittää.
"Tästä syystä väärien toimenpiteiden minimointi on olennainen osa aktiivisten turvallisuusjärjestelmien kehitystyötä. Koska Euro NCAP keskittyy kuitenkin pääasiassa hyödyllisiin turvatoimiin, meidän valmistajien tehtävänä on löytää oikea tasapaino."
Lisäksi kaikki turvallisuusjärjestelmät eivät sisälly Euro NCAP -luokitukseen. Esimerkkejä alueista, jotka eivät sisälly Euro NCAP -luokitukseen, ovat vakaus ja kuljettajan koulutus – molemmat ovat erittäin tärkeitä kuorma-auton turvallisuudelle.
"Euro NCAP antaa tärkeän arvion kuorma-autojen turvallisuudesta, mutta se ei poista meiltä valmistajilta tarvetta jatkaa pyrkimistä omiin turvallisuustavoitteisiimme ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan soveltamista turvallisuuteen", Anna sanoo.
Henkilöautojen osalta Euro NCAP:n luokitukset ovat nyt alan standardeina monissa maissa. Jotkin yritykset ja laitokset vaativat jopa viiden tähden luokituksia ajoneuvohankinnoissa, ja Anna uskoo, että luokitukset ovat edistäneet henkilöautojen turvallisuutta merkittävästi.
"Euro NCAP on todella parantanut henkilöautojen turvallisuustasoa rohkaisemalla uusien turvallisuusjärjestelmien käyttöönottoon ennen kuin niitä vaaditaan lainsäädännössä. Otetaan esimerkiksi automaattiset hätäjarrut. Ne tulevat laillisesti pakollisiksi henkilöautoille vasta vuonna 2024 – ja silti lähes kaikissa henkilöautoissa on ollut sellaiset jo vuosia. Se on osittain Euro NCAP:n ansiota."
Onko Euro NCAP:llä sama vaikutus kuorma-autoihin? Toisin kuin henkilöautoissa, monet arvioitavista aktiivisista turvallisuusjärjestelmistä ovat jo lakisääteisiä, joten vaikutus ei todennäköisesti ole sama. Silti Anna uskoo edelleen, että asialla on myönteinen vaikutus koko alaan. Se todennäköisesti kannustaa kuorma-autojen valmistajia kehittämään ja parantamaan turvallisuusjärjestelmiään, ja se rohkaisee asiakkaita sijoittamaan turvallisuusjärjestelmiin.
"Kaikki aloitteet, jotka lisäävät tietoisuutta ja keskustelua liikenneturvallisuudesta ja helpottavat turvallisempien kuorma-autojen ostamista asiakkaiden kannalta, ovat tervetulleita", Anna sanoo. "Odotamme innolla tiivistä yhteistyötä Euro NCAP:n kanssa, jotta voimme hienosäätää ja parantaa ajoneuvojemme turvallisuutta entisestään."
Lue lisää Volvo Trucksin onnettomuustutkimuksesta ja aktiivisen turvallisuusjärjestelmän kehityksestä: