Kuorma-autot

Taustaa sille, miten Volvo Trucks sai Euro NCAP:ltä viiden tähden turvallisuusluokituksen

Anna Wrige Berling
2025-02-17
3 min teksti
Turvallisuus
Author
Anna Wrige Berling
Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja

Euro NCAP:n ensimmäisissä raskaiden kuorma-autojen turvallisuustesteissä vain kaksi mallia sai viiden tähden enimmäispistemäärän – ne olivat Volvo FH Aero ja Volvo FM. Mitä korkeimman pistemäärän saamiseen tarvitaan? Entä mitä testeissä oikeastaan tutkitaan?

 

European New Car Assessment Program (Euro NCAP) perustettiin Belgiassa vuonna 1996, ja siitä on nopeasti tullut alan eurooppalainen standardi henkilöautojen turvallisuuden arvioinnissa. Sitä tukevat useat Euroopan hallitukset ja EU.

 

Nyt Euro NCAP on alkanut testata myös raskaita kuorma-autoja, ja ensimmäiset tulokset julkaistiin marraskuussa 2024. Testeissä käytettiin yhdeksää eri kuorma-autoa seitsemältä valmistajalta, ja Volvo FH Aero ja Volvo FM saivat molemmat viisi tähteä.

 

 

Mitä Euro NCAP:n viiden tähden turvallisuusluokitus tarkoittaa?

On tärkeää huomata, että näillä ensimmäisillä testauskierroksilla Euro NCAP arvioi monenlaisia turvajärjestelmiä, kuten törmäysvaroittimia ja vakionopeudensäätimiä. Nämä järjestelmät on suunniteltu tukemaan kuljettajaa ja estämään onnettomuuksia ylipäätään.

 

Näillä ensimmäisellä testikierroksella Euro NCAP asetti kaikki kuorma-autot laajaan valikoimaan erilaisia skenaarioita. Kuorma-autoille annettiin suorituskykypisteet sen perusteella, kuinka hyvin järjestelmät selvittivät tilanteen asteikolla 0–100 %.

 

Sen jälkeen turvallisuusjärjestelmät ryhmiteltiin kolmeen alueeseen, jotka ovat turvallinen ajo, törmäysten välttäminen ja onnettomuuden jälkeinen toiminta. Viiden tähden tulos edellyttää vähintään 80-prosenttista suoritusta kaikilla kolmella alueella.

Kuinka Euro NCAP:n turvallisuusluokitukset toimivat?

Jokaiselle turvallisuusjärjestelmälle annetaan pisteet, jotka lasketaan yhteen kunkin alueen osalta. Näitä pisteitä käytetään sitten koko ajoneuvon tähtiluokituksen 1–5 laskentaan. Kuorma-autotestien laajuus on seuraava:
 

Turvallinen ajaminen

Matkustajien seuranta, näkyvyys (sekä suora että epäsuora) ja ajoneuvon avustustoiminnot (esim. nopeusavustin)
 

Törmäysten välttäminen

Etutörmäykset autojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa sekä alhaisella nopeudella ajamiseen ja kaistalta ajautumiseen liittyvät törmäykset.
 

Onnettomuuden jälkeen

Pelastustiedot.
 

Euro NCAP:n tavoitteena on laajentaa testialuetta asteittain kattamaan myöhemmässä vaiheessa myös törmäyssuojauksen sekä kuorma-autojen testaus eri kuljetussegmenteissä.

Liikenneturvallisuuden parantaminen tukemalla kuljettajaa

Turvallisen ajamisen alueella Volvo FH Aeron tulos oli 80 % ja Volvo FM:n 90 %. Tämä johtui suurelta osin suorasta näkyvyydestä eli siitä, kuinka hyvin kuljettaja näkee, mitä kuorma-auton edessä ja sivulla tapahtuu. Tämän mahdollistivat ohjaamojen muotoilu ja uudet kamerat, jotka ovat korvanneet taustapeilit uudemmissa kuorma-automalleissa.

 

Volvo FM sai vielä korkeammat pisteet kuin FH Aero johtuen kuljettajan istuimen alemmasta sijainnista, joka parantaa näkyvyyttä suoraan kuorma-auton etuosan vieressä olevalle alueelle.

Kuinka edistyneet turvallisuusjärjestelmät ehkäisevät onnettomuuksia ennalta?  

Testattaessa törmäysten välttämiseen suunniteltuja järjestelmiä molemmat kuorma-autot saivat tulokseksi 89 % Volvo Trucksin hätäjarru- ja kaistavahtijärjestelmien ansiosta. Järjestelmät on suunniteltu havaitsemaan kohteita ja jarruttamaan tai ohjaamaan kuorma-auto automaattisesti takaisin oikealle kaistalle. Järjestelmä esimerkiksi aktivoi jarrut automaattisesti, kun kuorma-auton edessä oleva ajoneuvo jarruttaa äkillisesti jalankulkijoiden ollessa kuorma-auton lähellä.

 

Euro NCAP arvioi jokaisen järjestelmän testaamalla sitä yli sadassa erilaisessa liikenneskenaariossa. Volvo Trucksin hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin toimi erityisen hyvin ja vältti törmäyksen sekä henkilöautojen että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa lähes kaikissa arvioiduissa skenaarioissa.

 

Vain kaksi kuorma-autovalmistajaa tarjosi automaattista jarrutusta pyöräilijöiden suojaksi, kun kuorma-auto kääntyy matkustajan puolelle. Volvo Trucks kutsuu tätä järjestelmää aktiiviseksi sivutörmäyksen estoksi. Euro NCAP kuvaili tätä innovaatiota mahdollisesti mullistavaksi, koska se lieventää yleistä turvallisuusriskiä kaupunkialueilla eli pyöräilijöiden jäämistä kuolleeseen kulmaan kuorma-autosta katsoen.

 

Lisäksi Euro NCAP myönsi sekä Volvo FH Aerolle että Volvo FM:lle kaupunkiturvallisuuspalkinnon niiden hyvän suoran näkyvyyden ja tehokkaiden aktiivisten turvallisuusjärjestelmien vuoksi. Nämä ominaisuudet suojaavat ihmisiä kaupunkiliikenteessä.

On myös tärkeää todeta, etteivät nämä tulokset tarkoita määränpään saavuttamista. Volvo Trucksin visiona on nolla onnettomuutta. Kehitämme siis edelleen ratkaisuja, jotka tekevät kuorma-autoistamme entistäkin turvallisempia.

Turvallisuutta yli luokitusten ja lainsäädännön

Kaiken kaikkiaan Volvo Trucks uskoo, että tärkein syy viiden tähden tulokseen on sen turvallisuuskeskeinen asenne.
 

"Pyrimme aina kehittämään turvallisuusjärjestelmiä, jotka on suunniteltu toimimaan monenlaisissa liikennetilanteissa. Moottoriteiltä aina kaupunkien kaduille asti. Tämän asenteen jakaa Euro NCAP, joka myös testaa turvallisuusjärjestelmiä monissa eri skenaarioissa arvioidakseen todenmukaisesti, kuinka turvallisia kuorma-automme ovat", Anna Wrige Berling sanoo.
 

Hän jatkaa: "Tämä on todiste johdonmukaisista ponnisteluistamme ylittää lainsäädännön edellyttämät tavoitteet tavoitellessamme visiotamme nollasta onnettomuudesta kuorma-autoissamme. Euro NCAP -luokitukset ohjaavat asiakkaiden ostopäätöksiä ja haastavat ajoneuvovalmistajia työskentelemään jatkuvasti turvallisuuden parantamiseksi."
 

"On myös tärkeää todeta, etteivät nämä tulokset tarkoita määränpään saavuttamista. Volvo Trucksin visiona on nolla onnettomuutta. Kehitämme siis edelleen ratkaisuja, jotka tekevät kuorma-autoistamme entistäkin turvallisempia", Anna Wrige Berling sanoo.

 

"Olemme innoissamme nähdessämme, että Euro NCAP tarkastelee työtämme turvallisuuden hyväksi", sanoo Volvo Trucksin turvallisuusjohtaja Anna Wrige Berling. "Tämä on ensimmäinen kerta, kun ulkopuolinen, riippumaton organisaatio on testannut ja analysoinut raskaiden kuorma-autojen turvallisuutta. Volvo tunnetaan pitkältä ajalta sitoutumisestaan turvallisuuteen, ja se on osa yhtiön perintöä. Nyt kaikkien näiden ponnistelujen tulokset on todennettu uusilla Euro NCAP -luokituksilla", hän sanoo lopuksi.

 

Lue lisää: Volvo Trucksin näkemys turvallisuudesta. Seuraavat aiheeseen liittyvät artikkelit voivat kiinnostaa sinua:

Viisi tapaa vähentää kuorma-autojen ja suojaamattomien tienkäyttäjien välisten onnettomuuksien riskiä

Kuinka Euro NCAP edistää kuorma-autojen turvallisuutta?

Kolme tapaa parantaa kuljettajan näkyvyyttä ja liikenneturvallisuutta

Mitä turvallisuusjärjestelmiä testattiin?

Euro NCAP testasi useita järjestelmiä sekä Volvo FH Aerossa että Volvo FM:ssä. Koko luettelo on seuraavanlainen: