Maailmassa kuolee vuosittain noin 1,35 miljoonaa tienkäyttäjää. Yli puolet heistä on suojaamattomia tienkäyttäjiä (jalankulkijoita, pyöräilijöitä, mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä). Kun tämäntyyppisessä onnettomuudessa on mukana raskas kuorma-auto, seuraukset ovat todennäköisesti erittäin vakavat. Näiden onnettomuuksien syyt ovat monimutkaisia ja moninaisia, mutta kuorma-autonkuljettajan toiminta liikenteessä voi joka tapauksessa auttaa pelastamaan ihmishenkiä.
Lähes kolmasosa* raskaiden kuorma-autojen onnettomuuksien kuolonuhreista EU:ssa on jalankulkijoita, pyöräilijöitä, mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Liikenneonnettomuudet, joissa on osallisena suojaamattomia tienkäyttäjiä ja raskaita kuorma-autoja, ovat tunteita herättävä ja haastava aihe.
"Kun ymmärrämme, miten ja miksi tällaisia liikenneonnettomuuksia tapahtuu, voidaan tehdä liikenneturvallisuuden parannuksia ja vähentää loukkaantumisia", sanoo Anna Theander, Volvo Trucksin onnettomuuksien tutkintalautakunnan johtaja.
Volvon turvallisuustutkimusten mukaan tärkeimpiä toimia onnettomuuksien vähentämiseksi on parantaa kuorma-autojen aktiivisen turvallisuuden järjestelmiä, tieinfrastruktuuria ja suojaamattomien tienkäyttäjien riskitietoisuutta.
On tärkeää ottaa huomioon kaikkia tienkäyttäjiä koskeva inhimillinen tekijä. Se, miten kuljettajan ennakoi tilanteet etenkin vilkkailla kaupunkialueilla ja reagoi niihin, kun mukana on suojaamattomia tienkäyttäjiä, voi vaikuttaa suuresti tämäntyyppisten onnettomuuksien riskiin.
"Kuljettaja on edelleen kuorma-auton tärkein turvajärjestelmä. Sillä on ratkaisevaa merkitystä, että kuljettaja on hyvin koulutettu, tarkkaavainen ja riskitietoinen", sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja.
Seuraavassa on kerrottu, miten kuljettajat voivat auttaa vähentämään tämäntyyppisten onnettomuuksien riskiä:
1. Oleta aina, että suojaamattoman tienkäyttäjät eivät ole tietoisia kuorma-auton kuolleista kulmista
Kuorma-autojen turvallisuustutkimukset, joihin liittyy suojaamattomia tienkäyttäjiä, ovat osoittaneet, että jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat eivät yksinkertaisesti tiedä, millaisia haasteita kuljettajilla on havaita kaikki tapahtumat kuorma-auton ympärillä vilkkailla kaupunkialueilla. Useimmat suojaamattomat tienkäyttäjät eivät myöskään tiedä, miten pitkällä perävaunulla varustettu kuorma-auto käyttäytyy kääntyessään liikenteessä. Ei siis kannata olettaa, että suojaamattomat tienkäyttäjät välttävät riskialueita ja kuolleita kulmia.
2. Ole tietoinen yleisistä onnettomuustilanteista, joihin liittyy suojaamattomia tienkäyttäjiä
On tärkeää ennakoida suojaamattomien tienkäyttäjien arvaamaton ja riskialtis käyttäytyminen. Seuraavat kolme tilannetta ovat yleisimpiä kaupunkialueilla:
3. Ennakoi edessä oleva tieosuus
Kiinnitä huomiota siihen, miten lähestyt risteyksiä ja käännyt mahdollisimman turvallisesti. Pysy valppaana ja liiku niin, että näet paremmin. Mukauta nopeuttasi vilkkailla kaupunkialueilla – se ei todennäköisesti vaikuta toimitusaikoihin.
4. Tee kaupungissa ajamisesta turvallisempaa etukäteen
Varaa aikaa istuimen ja peilien säätämiseen. Varmista, että peilit ja ikkunat ovat puhtaat, äläkä peitä näkymää näytöillä ja omilla tavaroilla. Tarkista ennen liikkeellelähtöä, että kuorma-auton kaikki turvajärjestelmät, kuten kamerat, toimivat ja ovat päällä.
5. Muista, että sinä olet tärkein turvajärjestelmä
Kuorma-autosi turvajärjestelmät ja kamerat ovat tärkeitä kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Mutta kuorma-auton tärkein turvajärjestelmä on edelleen aktiivisesti tieolosuhteita ja riskejä arvioiva kuljettaja.
Lähitulevaisuudessa tapahtuu suuria muutoksia. EU:n uudistettu yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että kaikkiin uusiin kuorma-autoihin lisätään tietyt pakolliset aktiivisen turvallisuuden järjestelmät heinäkuusta 2024 alkaen. Järjestelmät tarkkailevat kuorma-auton kuolleita kulmia edessä, sivuilla ja takana ja varoittavat kuljettajaa, kun riskialueelle tulee suojaamaton tienkäyttäjä. Tammikuusta 2029 alkaen kuorma-autojen valmistajien on myös tarjottava kuljettajille parempi suora näkyvyys.
Lisäksi kehittyneiden hätäjarrujärjestelmien lainsäädäntöön sisällytetään automaattinen jarrutus tilanteissa, joissa jalankulkijat ylittävät tien ja tulevat riskialueelle. Samalla tehdään myös laajempia toimia, esimerkiksi tieinfrastruktuuria parannetaan, toimialalla tehdään yhteistyötä ja perusteellisten liikenneturvallisuustutkimusten avulla selvitetään suojaamattomiin tienkäyttäjiin liittyvien onnettomuuksien monimutkaisia syitä.
"Kaiken kaikkiaan näkymät ovat myönteiset – ja turvallisuustietoisten kuljettajien avulla vähennämme yhdessä tämäntyyppisten onnettomuuksien aiheuttamia kuolonuhreja ja vakavia loukkaantumisia", sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja.
* European Road Safety Observatory, Facts and Figures: Buses / coaches / heavy goods vehicles - 2020