Entistä parempi polttoainetalous, aerodynamiikka ja kuljettajan ajomukavuus. Nämä olivat tärkeimmät syyt, joiden vuoksi pidemmät kuorma-autojen ohjaamot sallittiin Euroopan teillä. Asetukset ovat EU:n ilmastotavoitteiden mukaisia, ja niillä voi olla merkittäviä vaikutuksia kuljetusyrityksille.
Kuorma-autojen mallit ovat Euroopassa pysyneet suurelta osin muuttumattomina vuosikymmeniä, ja niissä on kuorman pituuden maksimoinnin vuoksi lyhyen nokan sisältävä ohjaamo. Nämä lyhyen nokan sisältävät ohjaamot, joita usein kutsutaan nokattomiksi (COE) malleiksi, ovat markkinoiden yleisin malli pääasiassa siksi, että EU:n lainsäädäntö määrää ajoneuvon enimmäispituuden, perävaunun ja vetoauton mukaan lukien. Toisaalta Yhdysvalloissa pituusrajoitukset koskevat vain perävaunua, mistä syystä pitkän nokkaosan sisältävät ohjaamot hallitsevat Yhdysvaltojen teillä.
Vuonna 2020 voimaan tulleet EU-lainsäädännön muutokset sallivat nyt kuitenkin hieman pidemmän nokkaosan sisältävät kuorma-autot myös Euroopassa. Tämä mahdollistaa suunnittelumuutokset, jotka voivat tehdä kuorma-autoista aerodynaamisempia, turvallisempia ja mukavampia.
”Olemme tyytyväisiä tähän lainsäädäntöön, koska se antaa meille mahdollisuuden parantaa entisestään ohjaamojen energiatehokkuutta suunnittelun avulla. Tämä hyödyttää sekä asiakkaitamme että ympäristöä”, sanoo Tomas Thuresson, uuden tarjonnan kaupallistamispäällikkö Volvo Trucksilla.