Kuorma-autot

Anna Wrige Berling
2024-01-22
Teknologia ja innovaatiot Turvallisuus
Author
Anna Wrige Berling
Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja

Kolme tapaa parantaa kuljettajan näkyvyyttä ja liikenneturvallisuutta

Mitä laajempi kuljettajan näkökenttä on, sitä turvallisempaa sekä kuljettajalle että muille tienkäyttäjille. Siksi kuljettajan näkyvyyden maksimoiminen on keskeinen tavoite kehitettäessä Volvon uusien kuorma-autojen ohjaamoja. 

 

Kuljettajaa näkyvyyttä voidaan parantaa monin tavoin: ohjaamon suunnittelulla, suuremmilla ikkunoilla ja visuaalisilla apuvälineillä, kuten peileillä ja kameroilla. Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ja varoitukset ovat myös tärkeitä kertoessaan kuljettajalle, kun ajoneuvon lähistöllä on mahdollinen vaara.

 

Mitä eroa on suoralla ja epäsuoralla näkyvyydellä? 

Suora näkyvyys tarkoittaa sitä, mitä on nähtävissä suoralla näköyhteydellä ja -etäisyydellä. Epäsuora näkyvyys puolestaan tarkoittaa näkymää, joka nähdään laitteiden välityksellä: peileistä ja kameroista.

 

"Yleensä suora näkyvyys on parempi kuin epäsuora", sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja. "Tämä johtuu siitä, että suorassa näkyvyydessä kuljettajan katseen suunta määräytyy intuitiivisesti. Epäsuora näkyvyys on kuitenkin tärkeä sekin, sillä sen avulla voidaan havainnollistaa alueita, joihin ei saa suoraa näköyhteyttä. Tärkeintä on sopiva yhdistelmä suoraa ja epäsuoraa näkyvyyttä, jolloin näkökenttä on mahdollisimman laaja."

Kameroissa ja tukijärjestelmissä on valtavasti potentiaalia. Ne parantavat näkyvyyttä ja korostavat riskialueita ja voivat myös tarvittaessa ohjata kuljettajan huomion sinne, missä sitä eniten tarvitaan.

Miten matalalattiaohjaamo parantaa suoraa näkyvyyttä?

Yksi tehokas tapa maksimoida kuljettajan suora näkyvyys kaupunkialueilla on käyttää matalalattiaohjaamoa. Kun kuljettaja on samalla tasolla ympäristönsä kanssa, hänen on helpompi havaita jalankulkijat, pyöräilijät ja muut kulkuneuvot.

 

Aiemmin tänä vuonna Volvo Trucks lisäsi matalalattiamallistoonsa uuden Volvo FM Low Entryn. Koska kyseessä on sähköajoneuvo, jossa ei ole dieselmoottoria, kuljettajan paikka voitiin siirtää alemmas ja eteenpäin. Tämä malli sopii hyvin sekä kaupunki- että aluekuljetuksiin. Volvo FM Low Entry on myös yksi harvoista ajoneuvoista, jotka ovat saaneet viisi tähteä Lontoon Direct Vision Standardin* mukaisesti.

 

Lisäksi Volvo FE Low Entry -ohjaamoon on tehty päivityksiä, esimerkiksi uudet ohuemmat sivupeilit parantavat suoraa näkyvyyttä jopa 10 %. Molemmissa malleissa apukuljettajan oveen voidaan myös asentaa lisäikkuna.

Sivupeilien korvaaminen Camera Monitor Systemillä parantaa suoraa näkyvyyttä ajoneuvon sivuille.

Miksi näkyvyyttä kannattaa parantaa kameroiden avulla?

Yleensä kamerat kattavat kuorma-auton ympärillä olevat alueet, joita ei voi nähdä suoraan eikä peilien kautta. Uutta on, että ne voivat myös korvata osan peileistä ja tarjota erinomaisen näkyvyyden. Esimerkiksi yksi Volvo Trucksin uusimmista ominaisuuksista on Camera Monitor System, joka voi korvata Volvo FH:n, Volvo FM:n ja Volvo FMX:n sivupeilit. Se parantaa suoraa näkyvyyttä ajoneuvon sivuille, mistä on hyötyä risteyksissä ja liikenneympyröissä. Lisäksi Camera Monitor Systemissä on infrapunaominaisuus ja pimeänäkö, mikä takaa erinomaisen näkyvyyden verrattuna perinteisiin peileihin pimeässä ajettaessa. Se voidaan aktivoida jopa ajoneuvon ollessa paikallaan, mikä parantaa kuljettajan turvallisuutta pysäköitäessä yön yli.

Kun sivupeilit korvataan Camera Monitor Systemillä, Volvo Trucksin ainutlaatuinen apukuljettajan puolen kamera voidaan sijoittaa korkeammalle. Tämä tarkoittaa entistä parempia näkymiä apukuljettajan puolelle, mikä voi osoittautua arvokkaaksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemisessa sekä ruuhkaisilla alueilla ja kapeilla teillä navigoinnissa.

Kuljettajaa tukevat järjestelmät, kuten oven avauksen varoitus ja sivutörmäyksen esto, voivat varoittaa kuljettajia muista tienkäyttäjistä riskialueilla kuorma-auton lähellä.

Miten varoitusjärjestelmät parantavat turvallisuutta?

Vaikka aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ja kuljettajan varoitukset eivät suoranaisesti paranna näkyvyyttä, niillä on keskeinen rooli siinä, että kuljettaja tiedostaa ympäristönsä ja hänen huomionsa kiinnittyy mahdollisiin vaaroihin.

 

Esimerkiksi oven avauksen varoitus varoittaa kuljettajaa ohittavista pyöräilijöistä ja jalankulkijoista ennen ohjaamon ovien avaamista. Etuosan lähitunnistus etsii jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kuorma-auton edestä alhaisilla nopeuksilla, ja sivutörmäyksen esto havaitsee muut ajoneuvot kaistaa vaihdettaessa sekä jalankulkijat ja pyöräilijät ajoneuvon kummallakin puolella.

"Kuljettajana täytyy havainnoida monia eri asioita samaan aikaan. Aina ei olekaan kyse siitä, ettei kuljettaja huomaa jotakin, vaan hän ei katso oikeaan suuntaan oikeaan aikaan", Anna kertoo. "Kameroissa ja tukijärjestelmissä on valtavasti potentiaalia. Ne parantavat näkyvyyttä ja korostavat riskialueita ja voivat myös tarvittaessa ohjata kuljettajan huomion sinne, missä sitä eniten tarvitaan."


* Lontoon Direct Vision Standard otettiin käyttöön vuonna 2021, ja koskee kuljettajan suoraa näkyvyyttä ohjaamosta (pois lukien peilit ja kamerat). Jotta raskaalla ajoneuvolla voi ajaa Suur-Lontoossa ilman kuorma-automuutoksia, siltä vaaditaan Suur-Lontooseen saapuessa standardien mukainen vähintään yhden tähden luokitus, joka nousee kolmeen tähteen lokakuussa 2024. Sekä Volvo FM Low Entry että Volvo FE Low Entry Cab voidaan määrittää viiden tähden luokituksen mukaisiksi. 

Saat lisätietoja kuorma-auton näkyvyyden haasteista kaupunkiliikenteessä lukemalla seuraava artikkeli, jonka aiheita ovat seuraavat:

  • Miten kaupungistuminen ja verkkokauppa tekevät kuorma-autojen turvallisuudesta entistä akuutimman haasteen?
  • Miksi hallitukset ja liikenneviranomaiset pyrkivät entisestään parantamaan kuorma-autojen ajoturvallisuutta kaupungeissa?
  •  Miten kuorma-autoja mukautetaan turvallisuuden parantamiseksi kaupunkiympäristöissä?