Kuorma-autot

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Teknologia ja innovaatiot Polttoainetehokkuus
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Lisää vääntöä ja tehoa Volvo FH16:een – esittelyssä uusi D17-moottori

Kuljetusalan vaativimmissa töissä teho ja vääntö ratkaisevat kaiken. Siksi Volvo Trucks kehitti uuden D17-moottorin. Se on Volvo Trucksin kaikkien aikojen tehokkain moottori, jonka teho on jopa 780 hv ja vääntö 3 800 Nm. Se suunniteltiin moottoriksi, joka selviää raskaimpien kuormien kuljetuksesta vaivattomasti, parantaa näin tuottavuutta ja on myös äärimmäisen kestävä.

Volvo Trucksin uusi 17-litrainen moottori D17 tuottaa erinomaisen tehon ja väännön, joten se pystyy vastaamaan asiakkaiden korkeisiin vaatimuksiin kaikkein haastavimmissa kuljetustehtävissä. Moottorijarrun teho koko nopeusalueella on vertaansa vailla, ja moottorin erinomainen reagointikyky mahdollistaa nopeat vaihteenvaihdot. Näiden ominaisuuksien ansiosta moottori takaa kokoluokan parhaan ajettavuuden. Kuorma-autojen omistajat arvostavat myös entistä parempaa polttoainetehokkuutta ja suurempaa hyötykuormaa.

 

D17-moottori on saatavissa Volvo FH16:n uusimpaan versioon ja uuteen Volvo FH16 Aeroon. Ensiluokkainen ohjaamo yhdistettynä D17-moottoriin muodostaa parhaan kokoonpanon kaikkein raskaimpiin kuljetustehtäviin.

 

"Asiakkaat, jotka valitsevat tämän moottorin, havaitsevat käytännössä, miten kuorma-autolla ajaminen on muuttunut. Uskon myös, että parantuneen tuottavuuden ja polttoainesäästöjen myötä he huomaavat eron entiseen. Tämä moottori antaa yrityksille uusia mahdollisuuksia parantaa kuljetusliiketoiminnan suorituskykyä ja kannattavuutta ja samalla vähentää CO2-päästöjä", sanoo Marcos Weingaertner, Volvo Trucksin tuotepäällikkö.

Vähemmän polttoainetta, silti enemmän tehoa

D17-moottori on Volvo Trucksin teknisen suunnittelutaidon ja osaamisen tulos. Tehtävänä oli kehittää moottori, joka täyttää tehontuottoa, vääntömomenttia, moottorijarrutusta ja energiatehokkuutta koskevat suuret vaatimukset. Uuden moottorin piti kuitenkin olla kevyt ja nopeasti reagoiva. Volvo Group Trucks Technology Powertrain -tiimin projektipäällikkö Ivar Sahlén selittää moottorin kehittämisen perusteita:

 

"Kun kuorma-auto nousee jyrkkiä mäkiä suurimmalla kuormituksella haasteellisilla teillä, kuten kaivoksissa, metsässä tai moottoritiellä, kuljettaja ei yksinkertaisesti halua ajoneuvonsa jäävän jumiin", hän sanoo. "Tällaisissa tilanteissa vetoteho ja nopea vaihteiden vaihto ovat äärimmäisen tärkeitä, jotta työtehtävät saadaan tehdyksi ajallaan. Näistä syistä keskityimme suunnittelemaan todella tehokkaan, luotettavan ja herkästi reagoivan voimansiirron. Tuloksena on D17-moottori. Kuljettaja tuntee, miten koneeseen voi luottaa kaikissa tilanteissa."

 

D17-moottorin teho ja polttoainetehokkuus perustuvat lukuisiin erilaisiin parannuksiin. Volvon insinöörit ovat tutkineet, millä tavoin moottorin sisäistä kitkaa voidaan vähentää ja parantaa samalla tehontuottoa.

 

D17-moottorin ominaisuudet perustuvat seuraaviin teknisiin ratkaisuihin:

 

  • Tilavuus on 17,3 litraa.
  • Uusi tehokas turboahdin parantaa moottorin reagointikykyä ja ajokokemusta.
  • Volvon patentoima innovatiivinen aaltomainen männän pään muotoilu optimoi palamisen ja vähentää päästöjä.
  • Entistä suurempi sylinterin huippupaine mahdollistaa suuremman tehontuoton.
  • Ruiskutusuuttimien uusi rakenne varmistaa parhaan polttoainetalouden.
  • Moottorin liikkuvien osien parannukset vähentävät sisäistä kitkaa.
  • Päivitetty vaihteisto käsittelee tehokkaasti moottorin suurta tehontuottoa ja vääntömomenttia.

Minkä tyyppisille kuljetusyrityksille D17-moottorista on eniten hyötyä?

Kuljetussegmentit ja käyttötarkoitukset, joissa D17-moottorin tehoa ja vääntömomenttia voidaan hyödyntää tehokkaasti:

  • Raskas maansiirto Suuret rakennusprojektit ja kaivokset, jotka edellyttävät korkeaa tuottavuutta. Niissä teho ja vääntömomentti ovat ensisijaisen tärkeitä.
  • Puutavarakuljetukset Esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kuljetetaan säännöllisesti valtavia puukuormia metsistä jalostuslaitoksiin ja satamiin. Mäkisillä teillä suuren moottoritehon ja moottorijarrujen yhdistelmä parantaa kuljetusten tuottavuutta.
  • Raskaskuljetukset Suurten laitteiden, kuten raskaiden koneiden ja tuulivoimaloiden turbiinilapojen, kuljetuksiin tarvitaan kuorma-auto, jonka voimansiirron korkeaan vääntöön voidaan luottaa kaikissa tilanteissa.
  • Raskaat kaukokuljetukset ja perävaunuyhdistelmät Esimerkiksi Australiassa käytetään pitkiä perävaunuyhdistelmiä, joiden ajonopeus on 90–100 km/h ja kuorma jopa 220 tonnia tai enemmän. Näihin yhdistelmiin tarvitaan kestävää ja tehokasta voimansiirtoa. D17-moottorilla varustettu Volvo FH16 Aero takaa hyvän keskinopeuden ja tuottavuuden pitkän matkan kuljetuksille raskailla kuormilla ja haastavilla teillä, joissa on suuria korkeuseroja.
     

Haluamme vastata kaikkien kuljetussegmenttien asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin, joten D17-moottorista on saatavana kolme erittelyä:

 

  • 780 hv ja 3 800 Nm
  • 700 hv ja 3 400 Nm
  • 600 hv ja 3 000 Nm
Asiakkaat, jotka valitsevat tämän moottorin, havaitsevat käytännössä, miten kuorma-autolla ajaminen on muuttunut. Uusi moottori mahdollistaa kuljetusliiketoiminnan suorituskyvyn ja kannattavuuden parannukset ja samalla vähentää CO2-päästöjä.

Suuri tehontuotto, entistä pienemmät ympäristövaikutukset

Tarjoamme asiakkaillemme moottorivaihtoehtoja, joissa käytetään fossiilittomia polttoaineita. Kaikki tehotasot on sertifioitu toimimaan uusiutuvalla HVO-polttoaineella. 700 hv:n moottoriversio on myös sertifioitu 100-prosenttiselle biodieselille (B100). Se tulee saataville vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.
 

Marcos Weingaertner huomauttaa, että D17-moottorin polttoainetehokkuus ja mahdollisuus käyttää HVO- ja B100-polttoaineita palvelevat asiakkaita, jotka haluavat edistää kestävää kehitystä ja tavoittelevat mahdollisimman pientä ympäristöjalanjälkeä.
 

"HVO ja B100-biodiesel ovat uusiutuvia polttoaineita, jotka voidaan tuottaa 100-prosenttisesti uusiutuvista luonnonvaroista, kuten biojätteistä ja kasviöljystä. HVO- tai B100-polttoaineen käyttö vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä", hän toteaa.

"Tekniset suunnittelijamme ovat tehneet todella hienoa työtä, sillä he ovat ottaneet huomioon kaikki tärkeät yksityiskohdat moottoria kehittäessään", sanoo Ivar Sahlén. "Moottori on testattu perusteellisesti todellisissa käyttöolosuhteissa, ja kuljettajaraportit vahvistavat D17-moottorin luotettavuuden ja suorituskyvyn."
 

Olennaiset tiedot Volvon tehokkaimmista raskaista kuorma-autoista: Volvo FH16 ja Volvo FH16 Aero.
 

Oheisesta linkistä saat lisätietoja Volvo FH16 Aero -kuorma-auton ainutlaatuisesta aerodynaamisesta rakenteesta, mukaan lukien:

  • Miten se asettaa uudet standardit energiatehokkuudelle ja polttoaineenkulutukselle.
  • Kuinka edistynyt suunnittelu ja lainsäädännön uudistukset auttoivat pääsemään tavoitteisiin.
  • Mitä lisäyksiä voidaan tehdä energiatehokkuuden parantamiseksi entisestään.