Kuorma-autot

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-05
Teknologia ja innovaatiot Polttoainetehokkuus
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Uuden tarjonnan kaupallistamispäällikkö

Miksi Volvo Trucksin uusi raskaiden kuorma-autojen mallisto on nyt entistä energiatehokkaampi?

Polttoaineen ja energian säästämisen tarve on aina ollut, ja tulee aina olemaan, kuorma-autojen omistajille erittäin tärkeää. Volvo Trucks tehostaa jatkuvasti niin diesel-, sähkö- kuin kaasukäyttöisiä kuorma-autojaan. Uusin raskaiden kuorma-autojen valikoima ei ole poikkeus.
  

Koska polttoaineen osuus kuorma-auton käyttökustannuksista on tavallisesti noin 20–25 %, ei ihme, että polttoainetehokkuus on kannattavuuden kannalta keskeistä koko toimialalla. Sähköajoneuvojen yleistymisen myötä parantunut energiatehokkuus pidentää toimintasäteitä ja parantaa tuottavuutta. Volvo Trucks onkin jo kauan keskittynyt siihen tutkimuksessaan ja kehityksessään, mikä näkyy uusimmassa raskaiden kuorma-autojen valikoimassa.


 

Miten vuosikymmenen kehitystyö johti uusimpiin aerodynaamisiin malleihin?

Kuorma-auton energiataloudellisuus perustuu sen aerodynamiikkaan. Volvo Trucks suhtautuu ajoneuvon suunnitteluun kokonaisvaltaisesti ja kehittää samanaikaisesti pitkällä aikavälillä useita konsepteja, joista yhdessä syntyy optimaalinen muotoilu.
 

Monet uusista aerodynaamisista ominaisuuksista, kuten ohjaamon etuosan saumojen lisätiivisteet, askelman suljin ja pyöräkotelon reunan mukautettu muotoilu, esiteltiin vuonna 2022, ja ne on nyt otettu käyttöön koko valikoimassa kaikilla markkinoilla.
 

"Uusi raskaiden kuorma-autojen mallisto syntyi, kun ajoneuvoja hienosäädettiin tinkimättömästi yli vuosikymmenen ajan", sanoo Anders Tenstam, Volvo Trucksin aerodynamiikan teknologia-asiantuntija.

"Intensiivisen ja tehokkaan virtuaalikehityksen avulla on pystytty parantamaan sekä kuorma-autojen kokonaismuotoilua että yksityiskohtia. Näitä parannuksia on otettu käyttöön asteittain, mutta ne kaikki ovat osa kokonaisvaltaista suunnitelmaa, joka perustuu vuosia jatkuneeseen kehittyneeseen insinöörityöhön. Tavoitteena on ollut luoda asiakkaillemme mahdollisimman energiatehokas ajoneuvo."

Uusi aerodynaaminen muotoilu on tulosta yli vuosikymmenen kestäneestä tinkimättömästä hienosäädöstä.

Aerodynamiikkaa on entisestään parannettu uudella Camera Monitor Systemillä. Camera Monitor Systemissä, eli peilikamerajärjestelmässä sivupeilit on korvattu pienemmillä, siiven muotoisilla kameroilla, mikä parantaa huomattavasti ilmavirtausta kuorma-auton sivuilla.

"Koska peilin taustan on oltava litteä, sen taakse syntyy väistämättä peräaaltoalue, joka lisää aina aerodynaamisia häviöitä", sanoo Mattias Hejdesten, Volvo Trucksin aerodynamiikan asiantuntija.
 

"Kun peilit poistetaan, ilma virtaa lähempänä ajoneuvon koria. Myös ajoneuvon projisoitu etuosa pienenee, mikä vähentää aerodynaamista vastusta entisestään. Tämä yksin auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta, mutta lisäksi se optimoi muita, aiemmin toteutettuja aerodynaamisia parannuksia."
 

Täältä saat lisätietoja Camera Monitor Systemin ja peilien käytön eroista ajossa ja uudesta Volvo FH Aero -mallistosta, johon on tehty samat aerodynaamiset parannukset. 

 

Miten ohjelmistot voivat lisätä energiansäästöä?

Koska ajotekniikalla on suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen, Volvo Trucks on päivittänyt I-See*-toimintonsa niin, että se soveltuu nyt sekä tien kaarteisiin että topografiaan. Karttapohjaisten tietojen avulla järjestelmä voi mukauttaa kuorma-auton vaihteen, nopeuden ja moottorijarrun mahdollisimman taloudelliseen ajoon mäkisillä ja mutkaisilla teillä.  
 

"Päivitetty I-See tarkoittaa käytännössä sitä, että kuljettaja voi käyttää vakionopeudensäädintä käytännössä koko ajan", sanoo Tomas Thuresson, Volvo Trucksin uuden tarjonnan kaupallistamispäällikkö. "Tämä mahdollistaa polttoaineenkulutuksen vähentämisen, koska vakionopeussäädin on suunniteltu taloudellisemmaksi kuin polkimilla ajaminen."

Uusi raskaiden kuorma-autojen mallisto syntyi, kun ajoneuvoja hienosäädettiin tinkimättömästi yli vuosikymmenen ajan. Parannuksia on otettu käyttöön asteittain, ja tavoitteena on luoda asiakkaillemme mahdollisimman energiatehokas ajoneuvo.

Miten kattava polttoainesäästöpaketti on enemmän kuin osiensa summa?

Muita parannuksia uuteen raskaaseen valikoimaan ovat jäähdytettävät jarrupalat, jotka voivat säästää energiaa vähentämällä levyjarrujen vastusta jarrutettaessa. Energiatehokkuuden parantamiseksi ylivaihteellisen I-Shift-vaihdelaatikon valmistustekniikkaa on päivitetty ja akseleihin on tehty olennaisia muutoksia.
 

Eniten polttoaineensäästöä näistä päivityksistä ja ominaisuuksista on kuitenkin saatavissa, kun ne yhdistetään samaan pakettiin. Kannattaa hyödyntää myös perinteiset polttoaineensäästötoimet, kuten spoilerit, lokasuojat, katto- ja sivuilmanohjaimet, alustan ilmanohjaimet ja pölykapselit, jotka on mukautettu käyttötarkoitukseensa. 

Päivitetty I-See-toiminto on nyt sovellettavissa tien kaarteisiin ja topografiaan, mikä auttaa kuljettajia ajamaan taloudellisemmin sekä mäkisillä että mutkaisilla teillä.

Lisäksi Volvo Trucks tarjoaa ratkaisun, joka alentaa automaattisesti alustan korkeutta nopeuden ylittäessä 60 km/h aerodynamiikan parantamiseksi. Nämä toiminnot eivät ainoastaan ​​säästä polttoainetta, vaan tukevat myös muita toimintoja polttoaineen säästämisessä.
 

"Hyötyihin pätee kaava 1 + 1 = 3", Anders sanoo. "Jos optimoit ajoneuvon keulan aerodynamiikan, myös takaosan parannusten aerodynaamiset hyödyt lisääntyvät – ja päinvastoin. Aerodynaamisemman kuorma-auton vapaasti rullaava liikevoima on paljon parempi kuin kuorma-autolla, jolla on suurempi vastus, joten I-Seen kaltaisen järjestelmän edut moninkertaistuvat."
 

* I-See on tällä hetkellä saatavilla vain dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin, mutta se tulee saataville kaasu- ja sähkökäyttöisiin voimansiirtolinjoihin myöhemmin.

 

 

Haluatko lisätietoja? Tutustu kuorma-autoihimme ja siihen, miten räätälöimme ne tarpeisiisi.