Kuorma-autot

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Teknologia ja innovaatiot Polttoainetehokkuus
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Kameranäyttöjärjestelmän ja peilien käytön erot

Kuljettajat ovat aina pitäneet kuorma-auton sivupeilejä itsestäänselvyytenä. Viime vuosina monet valmistajat ovat kuitenkin alkaneet tarjota sen sijaan kameranäyttöjärjestelmiä. Mutta milloin ja missä niistä voi olla hyötyä, ja mitkä ovat kameran plussat ja miinukset peiliin verrattuna?

Vuonna 2016 YK hyväksyi säännön, jolla sallittiin kameranäyttöjärjestelmien korvata peilit. Yksi eduista oli, että niin kutsuttu suora näkyvyys parani, mikä tarkoittaa kuljettajan näkökulmasta kaikkea sitä, mikä on nähtävissä ilman peilien tai kameroiden apua.

Euroopan komissio arvioi, että tulevan yleisen turvallisuusasetuksen avulla vähennetään onnettomuuksien määrää sekä toivottavasti ehkäistään yli 25 000 liikennekuolemaa ja vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista vuoteen 2038 mennessä. Kameranäyttöjärjestelmillä on tässä keskeinen merkitys, koska ne parantavat suoraa näkyvyyttä. Mutta tärkein syy kameranäyttöjärjestelmien kehitykseen on ollut aerodynamiikan parantaminen ja mahdollisuus vähentää polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä.


"Kaikki haluavat vähentää polttoaineen- ja energiankulutustaan, ja kun peilien ilmanvastus pienenee, ohuemmat kamerayksiköt voivat parantaa energiatehokkuutta jopa 1,5 %*. Mutta on tärkeää myös selvittää, mikä ratkaisu sopii asiakkaalle ja parantaa hänen ajokokemustaan", sanoo Gabor Szalo, Volvo Trucksin vanhempi näkyvyysasiantuntija.

Ensimmäinen sivupeilien sijasta kameroilla varustettu kuorma-auto tuotiin markkinoille vuonna 2019, ja sen jälkeen tekniset mahdollisuudet ovat kehittyneet nopeasti. Useat valmistajat ovat lanseeranneet kameranäyttöjärjestelmillä varustettuja kuorma-autoja, ja tulevan lainsäädännön tarjoama kannustin nopeuttaa prosessia. Vuoteen 2029 mennessä EU:n yleinen turvallisuusasetus (GSR) tuo käyttöön suoran näkyvyyden vaatimukset kaikille ensirekisteröitäville kuorma-autoille kuolleiden kulmien minimoimiseksi ja kuljettajien näkyvyyden parantamiseksi suoraan ajoneuvosta.

Jos jätetään huomioimatta tekninen kehitys ja tuleva lainsäädäntö, kameroiden käyttö peilien sijaan tuo mahdollisuuksia ja etuja sekä haasteita ja rajoituksia. Kannattaa harkita esimerkiksi seuraavia näkökohtia:

 

Hyödyt – Kameranäyttöjärjestelmä vs. sivupeilit

 

Aerodynamiikka:

  • Kuorma-auton aerodynamiikka on yksi suurimmista tekijöistä, jotka vaikuttavat polttoainetalouteen ja sitä kautta ympäristöön. Koska kameranäyttöjärjestelmät pienentävät ilmanvastuksen vaikutusta perinteisiin sivupeileihin verrattuna, ne vähentävät sekä polttoaineen että energian kulutusta.

Näkyvyys ja turvallisuus:

  • Kameraa käytettäessä ei ole fyysisiä peilejä rajoittamassa kuljettajan näkökenttää. Siksi se sopii monimutkaisiin liikennetilanteisiin: esimerkiksi kun kuorma-auton lähellä on suojaamattomia tienkäyttäjiä tai peilit voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä kiertoliittymissä.
  • Kamerassa voi olla myös perävaunun automaattinen tai manuaalinen seuranta, jolla voidaan seurata perävaunun liikkeitä esimerkiksi peruutettaessa. Näitä digitaalisia ominaisuuksia sivupeilillä ei ole.
  • Kameranäyttöjärjestelmä voi tukea digitaalisesti myös näyttämällä vertailulinjat (kaistaa vaihdettaessa).
  • Tavallisten kuperien peilien kuvassa on jonkin verran vääristymiä peilin säteen vuoksi. Kameranäyttöjärjestelmä voi korjata kuvan vääristymiä, jotta kuljettaja näkee todenmukaisemman kuvan.
  • Kun kuljettaja nukkuu, kameranäyttöjärjestelmä voi toimia valvontalaitteena. Se voidaan aktivoida myös ohjaamon sisältä ilman, että tarvitsee koskea verhoihin.
     

Sää ja pimeys:

  • Kamera tarjoaa yleensä paremman näkyvyyden sateella, koska linssi on paremmassa suojassa kameran varren sisällä. Ehkä vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että näyttö sijaitsee ohjaamon sisällä, mikä parantaa näkyvyyttä verrattuna siihen, että sateella sekä ikkunassa että peilissä on pisaroita.
  • Kameran linssi on helpompi pitää puhtaana kuin perinteisen peilin suurempi lasipinta. Kamera on myös yleensä sijoitettu korkeammalle kuorma-auton ulkopinnalla, jossa se on vähemmän alttiina likaantumiselle.
  • Pimeässä kamerat voivat tarjota peilejä paremman näkyvyyden ja myös paremman pimeänäön, sillä kamera voi toimia hämärässä.
     

Säädöstenmukaisuus:

  • Kuten aiemmin mainittiin, koska yleisessä turvallisuusasetuksessa (GSR) 2029 on lakisääteisiä vaatimuksia suoralle näkyvyydelle, kameranäyttöjärjestelmä voi olla parempi vaihtoehto.
  • Yli 12 tonnia painavilla ajoneuvoilla, jotka kulkevat Lontoon läpi, on oltava vuodesta 2024 alkaen kolmen tähden luokitus (perustuen siihen, mitä kuljettajat näkevät suoraan ohjaamon ikkunoista) tai niihin on asennettava erilaisia ​​turvallisuusjärjestelmiä. Tämän vuoksi paras vaihtoehto kuljetuksiin ovat kuorma-autot, joissa peilit on korvattu kameroilla.

Haasteet – kameranäyttöjärjestelmä vs. sivupeilit

Näkyvyys ja turvallisuus:

  • Peilit tarjoavat kolmiulotteisen kuvan, kun taas kamerajärjestelmät ovat kaksiulotteisia. Voi viedä jonkin aikaa tottua syvyyden havainnointiin sekä etäisyyden ja ajoneuvojen nopeuden arviointiin takaapäin.
  • Kameran resoluutio voi olla haittapuoli peiliin verrattuna. Peilikuva on niin tarkka kuin silmäsi aistivat. Kameroissa on laajakulmalinssi ja näyttö, jonka resoluutio on rajallinen. Tämä saattaa vaikeuttaa etäisyyden arvioimista. Tämän vuoksi on tärkeää valita oikea kuvaresoluutio ja näyttökoko.
  • Näyttösijoittelu on mukautettava ohjaamon sisätiloihin sopivaksi, jottei muodostu uutta kuollutta kulmaa. Tämän seurauksena näyttöjen koko voi olla tavallisia peilejä pienempi, mikä puolestaan vaikuttaa näytössä näkyvien kohteiden kokoihin.
     

Korjaukset:

  • Kameranäyttöjärjestelmässä on sekä antureita että näyttöjä, jotka perustuvat kuvaa hallitsevaan tietokoneeseen. Mahdollisten vaurioiden korjaaminen voi olla kalliimpaa. Kustannukset riippuvat kuitenkin siitä, mikä osa on vaihdettava ja kuuluuko se huoltosopimukseen.
     

Ajokokemus:

  • Kaksiulotteisen kuvan katsominen kameran näytöltä on eri asia kuin tavallisiin peileihin katsominen. Tällä hetkellä useimmat kuljettajat ovat tottuneet käyttämään perinteisiä sivupeilejä, joten uuteen ajokokemukseen mukautuminen vie hieman aikaa.
  • Toinen seikka, johon on totuttava ja joka etenkin on opittava, ovat tekniset asetukset ja uudet ominaisuudet. Osana päivittäistä työtään kuljettaja oppii ohjaamaan sekä arvioimaan oikein nopeudet, etäisyydet ja ympäröivät alueet.

Valinta – Sivupeilien ja kameranäyttöjärjestelmien tulevaisuus

Sekä kameranäyttöjärjestelmillä että perinteisillä peileillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Sivupeilit ja kameranäyttöjärjestelmä eroavat käyttökokemukseltaan toisistaan, ja kuljettajillakin on usein erilaisia ​​mieltymyksiä.

Joillakin aloilla mukautuminen käy toisia helpommin: esimerkiksi kaukokuljetuksissa totutaan uuteen ominaisuuteen mahdollisesti nopeammin kuin kaupunkikuljetuksissa, joissa etäisyyksien ja syvyyksien arviointi on tärkeää ja ajoneuvolla peruutetaan useammin.

"Mieltymykset voivat vaihdella, mutta kameroiden tarkoituksena on tarjota mahdollisimman todenmukainen näyttö, jotta ajokokemus on paras mahdollinen. Uusille kuljettajille kamerat voivat olla jo itsestäänselvyys, ja valintasi riippuu myös siitä, miten avoin olet muutoksille ja uusille digiratkaisuille ajoympäristössä", sanoo Hanna Degerman, Volvo Trucksin käyttökokemuksen tuotesuunnittelija.

Kjell Brunnström toimii vanhempana tutkijana RISEssä (Research Institutes of Sweden), joka on erikoistunut näköhavaintokykyyn. Hän uskoo, että kamerat yleistyvät ja kasvattavat suosiotaan lähitulevaisuudessa, mutta voi myös olla hyödyllistä lisätä ominaisuuksia kameranäyttöjärjestelmiin, jotta niistä tulisi ensisijainen vaihtoehto kaikille ja jokaiselle kuljetusalan segmentille.

"Nyt kameranäyttöjärjestelmien tarjoama syvyyshavainto on tavallisia sivu- ja taustapeilejä heikompi. RISEllä ja Volvo Carsilla** tehty tutkimus kuitenkin osoitti, että heikomman syvyyshavainnon korjaamiseksi kameroiden tulisi mieluiten esittää lisägrafiikkaa, joka ilmaisee etäisyydet ja vaaralliset kohteet, mikä voisi auttaa kuljettajaa päätöksenteossa."

Tekniikka on kehittynyt tällä alalla nopeasti. Valintasi perinteisten sivupeilien ja kameranäyttöjärjestelmän välillä saattaa riippua mieltymyksistä tai segmentistä. Sinun on arvioitava yrityksesi tarpeet ja säädöstenmukaisuuden mahdollisuudet sekä mahdollisesti myös kuljettajiesi mieltymykset ja avoimuus uudenlaisille ajokokemuksille.


* Todelliseen energiatalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten ajonopeus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, kuljettajan ajokokemus, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.

 

** Lähde: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, saatavana: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469