Kuljettajat ovat aina pitäneet kuorma-auton sivupeilejä itsestäänselvyytenä. Viime vuosina monet valmistajat ovat kuitenkin alkaneet tarjota sen sijaan kameranäyttöjärjestelmiä. Mutta milloin ja missä niistä voi olla hyötyä, ja mitkä ovat kameran plussat ja miinukset peiliin verrattuna?
Vuonna 2016 YK hyväksyi säännön, jolla sallittiin kameranäyttöjärjestelmien korvata peilit. Yksi eduista oli, että niin kutsuttu suora näkyvyys parani, mikä tarkoittaa kuljettajan näkökulmasta kaikkea sitä, mikä on nähtävissä ilman peilien tai kameroiden apua.
Euroopan komissio arvioi, että tulevan yleisen turvallisuusasetuksen avulla vähennetään onnettomuuksien määrää sekä toivottavasti ehkäistään yli 25 000 liikennekuolemaa ja vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista vuoteen 2038 mennessä. Kameranäyttöjärjestelmillä on tässä keskeinen merkitys, koska ne parantavat suoraa näkyvyyttä. Mutta tärkein syy kameranäyttöjärjestelmien kehitykseen on ollut aerodynamiikan parantaminen ja mahdollisuus vähentää polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä.
"Kaikki haluavat vähentää polttoaineen- ja energiankulutustaan, ja kun peilien ilmanvastus pienenee, ohuemmat kamerayksiköt voivat parantaa energiatehokkuutta jopa 1,5 %*. Mutta on tärkeää myös selvittää, mikä ratkaisu sopii asiakkaalle ja parantaa hänen ajokokemustaan", sanoo Gabor Szalo, Volvo Trucksin vanhempi näkyvyysasiantuntija.
Ensimmäinen sivupeilien sijasta kameroilla varustettu kuorma-auto tuotiin markkinoille vuonna 2019, ja sen jälkeen tekniset mahdollisuudet ovat kehittyneet nopeasti. Useat valmistajat ovat lanseeranneet kameranäyttöjärjestelmillä varustettuja kuorma-autoja, ja tulevan lainsäädännön tarjoama kannustin nopeuttaa prosessia. Vuoteen 2029 mennessä EU:n yleinen turvallisuusasetus (GSR) tuo käyttöön suoran näkyvyyden vaatimukset kaikille ensirekisteröitäville kuorma-autoille kuolleiden kulmien minimoimiseksi ja kuljettajien näkyvyyden parantamiseksi suoraan ajoneuvosta.
Jos jätetään huomioimatta tekninen kehitys ja tuleva lainsäädäntö, kameroiden käyttö peilien sijaan tuo mahdollisuuksia ja etuja sekä haasteita ja rajoituksia. Kannattaa harkita esimerkiksi seuraavia näkökohtia:
Aerodynamiikka:
Näkyvyys ja turvallisuus:
Sää ja pimeys:
Säädöstenmukaisuus:
Näkyvyys ja turvallisuus:
Korjaukset:
Ajokokemus:
Sekä kameranäyttöjärjestelmillä että perinteisillä peileillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Sivupeilit ja kameranäyttöjärjestelmä eroavat käyttökokemukseltaan toisistaan, ja kuljettajillakin on usein erilaisia mieltymyksiä.
Joillakin aloilla mukautuminen käy toisia helpommin: esimerkiksi kaukokuljetuksissa totutaan uuteen ominaisuuteen mahdollisesti nopeammin kuin kaupunkikuljetuksissa, joissa etäisyyksien ja syvyyksien arviointi on tärkeää ja ajoneuvolla peruutetaan useammin.
"Mieltymykset voivat vaihdella, mutta kameroiden tarkoituksena on tarjota mahdollisimman todenmukainen näyttö, jotta ajokokemus on paras mahdollinen. Uusille kuljettajille kamerat voivat olla jo itsestäänselvyys, ja valintasi riippuu myös siitä, miten avoin olet muutoksille ja uusille digiratkaisuille ajoympäristössä", sanoo Hanna Degerman, Volvo Trucksin käyttökokemuksen tuotesuunnittelija.
Kjell Brunnström toimii vanhempana tutkijana RISEssä (Research Institutes of Sweden), joka on erikoistunut näköhavaintokykyyn. Hän uskoo, että kamerat yleistyvät ja kasvattavat suosiotaan lähitulevaisuudessa, mutta voi myös olla hyödyllistä lisätä ominaisuuksia kameranäyttöjärjestelmiin, jotta niistä tulisi ensisijainen vaihtoehto kaikille ja jokaiselle kuljetusalan segmentille.
"Nyt kameranäyttöjärjestelmien tarjoama syvyyshavainto on tavallisia sivu- ja taustapeilejä heikompi. RISEllä ja Volvo Carsilla** tehty tutkimus kuitenkin osoitti, että heikomman syvyyshavainnon korjaamiseksi kameroiden tulisi mieluiten esittää lisägrafiikkaa, joka ilmaisee etäisyydet ja vaaralliset kohteet, mikä voisi auttaa kuljettajaa päätöksenteossa."
Tekniikka on kehittynyt tällä alalla nopeasti. Valintasi perinteisten sivupeilien ja kameranäyttöjärjestelmän välillä saattaa riippua mieltymyksistä tai segmentistä. Sinun on arvioitava yrityksesi tarpeet ja säädöstenmukaisuuden mahdollisuudet sekä mahdollisesti myös kuljettajiesi mieltymykset ja avoimuus uudenlaisille ajokokemuksille.
* Todelliseen energiatalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten ajonopeus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, kuljettajan ajokokemus, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.
** Lähde: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis. 2022, saatavana: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469