Kuorma-autot

Hayder Wokil
2024-01-22
Teknologia ja innovaatiot Turvallisuus Polttoainetehokkuus
Author
Hayder Wokil
Turvallisuus ja ADAS (kehittynyt kuljettajaa avustava järjestelmä)

Volvon Camera Monitor System -järjestelmästä on useita etuja kuljetusyrityksellesi

Volvo Trucksin uuden Camera Monitor System -kamerajärjestelmän avulla on mahdollista vähentää polttoaineenkulutusta ja käyttökustannuksia. Järjestelmä parantaa suoraa ja epäsuoraa näkyvyyttä ympäristöön kaikissa valo- ja sääolosuhteissa ja tehostaa näin turvallisuutta.

Kuorma-autojen sivupeilit korvataan yhä useammin kameroilla ja näytöillä – ja siihen on hyvä syy. Uudella tekniikalla, kuten Volvo Trucksin lanseeraamalla peilikamerajärjestelmällä, on lukuisia etuja.
 

"Se todella parantaa kuljettajan käyttökokemusta", sanoo Hayder Wokil, Volvo Trucksin turvallisuusjärjestelmistä ja kehittyneistä kuljettajan ADAS-avustinjärjestelmistä vastaava johtaja. "Olen testannut järjestelmää kymmenien tuntien koeajoilla. Suora näkyvyys on merkittävästi aiempaa parempi myös haastavissa valoisuus- ja sääolosuhteissa."
 

Hän jatkaa: "Kun aloitimme järjestelmän suunnittelun, tiesimme, että asiakkaamme eivät olleet täysin tyytyväisiä joihinkin teknisiin ratkaisuihin. Tästä syystä sitouduimme kehittämään markkinoiden laadukkaimman järjestelmän."
 

Miten Volvo Camera Monitor System -peilikamerajärjestelmä auttaa vähentämään päästöjä

Turvallisuus on Volvon ydinarvo ja yksi Camera Monitor System -järjestelmän perustekijöistä. Hayder Wokil selittää, että keskeinen tekijä oli kuitenkin EU:n asetus 2019/1242, jossa määritettiin CO2-päästörajat uusille raskaille ajoneuvoille. "EU kannustaa kuljetusalaa saavuttamaan Pariisin sopimuksen mukaiset kasvihuonekaasujen nollanettopäästöt mahdollisimman nopeasti. Uusien raskaiden ajoneuvojen polttoaineenkulutus on saatava merkittävästi pienemmäksi jo vuoteen 2025 mennessä. Camera Monitor System -kamerajärjestelmä voi osaltaan auttaa tavoitteen saavuttamisessa."

Isokokoisiin peileihin verrattuna kameran varret ovat huomattavasti pienikokoisemmat, ja ne pienentävät ajoneuvon ilmanvastusta erityisesti Volvo Trucksin hiljattain lanseerattujen aerodynaamisten ohjaamojen yhteydessä.

"Kaukokuljetusliikenteen harjoittajat arvostavat erityisesti ajoneuvon käyttöiän aikana muodostuvaa polttoainesäästöä", Hayder Wokil toteaa. "Järjestelmän avulla voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä, jos yrityksen kalustossa on useita kaukoliikennekäytössä olevia kuorma-autoja, mutta säästöjä syntyy myös omistajakuljettajille."
 

Kamerat parantavat suoraa näkyvyyttä

Kuljettajan näkyvyys suoraan eteenpäin paranee, koska suurikokoisia peilikoteloita ei ole esteenä. Ajokokemusta parantavat myös digitaaliset toiminnot, kuten Volvon kehittämä ainutlaatuinen näkökentän loitonnustoiminto. Se auttaa kuljettajaa ohjaamaan kuorma-autoa turvallisesti antamalla lisätietoja ympäröivästä liikenteestä.
 

Järjestelmässä on turvaominaisuus, jonka avulla kuljettaja voi päätellä, kuinka nopeasti muut ajoneuvot lähestyvät kuorma-autoa takaapäin. "Camera Monitor System -järjestelmän taustapeilinäkymässä on niin sanotut perävaunun päätyviivat, joiden asetukset kuljettaja voi määrittää näytön näyttöruudulla", Hayder Wokil sanoo. "Ne auttavat kuljettajaa erityisesti vaihtamaan kaistaa turvallisesti."
 

Ajon aikana kuljettaja joutuu usein kääntämään päätään nähdäkseen paremmin sivupeilistä. Tämä varuste poistaa tuon tarpeen. Automaattinen panorointitoiminto mukautuu sen sijaan keulan ohjauspyörän kulmaan ja ilmoittaa kuljettajalle, missä perävaunun pääty on. 
 

Hayder Wokil toteaa: "Toiminto on tarkoitus toteuttaa käyttöön kaikissa ajoneuvoyhdistelmissä, mukaan lukien tasakuoma-autoissa ja vetoauto-perävaunuyhdistelmissä."

Suuriin peileihin verrattuna huomattavasti pienikokoisemmat kameran varret parantavat ajoneuvon aerodynamiikkaa.

Parantavatko kamerat muiden tienkäyttäjien turvallisuutta?

Erinomainen näkyvyys ajoneuvon sivuille parantaa ympäristössä liikkuvien pyöräilijöiden, jalankulkijoiden ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta. Camera Monitor System -järjestelmään kuuluva kamera apukuljettajan puolella voidaan aktivoida käännyttäessä, ja se toimii yhdessä Volvo Trucksin haavoittuvaisten tienkäyttäjien (VRU) tunnistustoiminnon kanssa. Toiminto avustaa kuljettajaa muiden tienkäyttäjien tunnistamisessa.
 

Lisäksi entistä parempi näkyvyys ympäristöön parantaa kuljettajan turvallisuutta taukopaikoilla ja levättäessä. Kuljettaja näkee Camera Monitor System -järjestelmän avulla kuorma-ajoneuvon sivuille, ja hän voi myös lepopaikalta käsin tarkkailla, mitä ajoneuvon ulkopuolella tapahtuu.

Infrapunatekniikka parantaa pimeänäköä

Volvo Trucksin kameroiden yötilassa infrapunavalo antaa tarkan ja selkeän kuvan kuorma-auton lähiympäristöstä pimeän aikaan. Tämä on erittäin hyödyllistä esimerkiksi silloin, kun kuorma-auto saapuu rahtiterminaaliin yöllä. Infrapunakameroiden ansiosta näkyvyys yöllä tai hämärässä on parempi kuin peilejä käytettäessä. 

Infrapunavaloa käyttävä tehostettu pimeänäkötila voidaan ottaa käyttöön pimeän aikana
Camera Monitor System -järjestelmästä hyötyvät sekä liikennöitsijät että kuljettajat. Pääasiallinen hyöty havaitaan polttoainetaloudessa, mutta järjestelmä lisää myös turvallisuutta.

Kameralinssien lämmitystoiminto poistaa huurun tai jään, joka voi heikentää näkyvyyttä. Toiminto aktivoituu automaattisesti alle +6 °C:n lämpötilassa, mutta se voidaan aktivoida myös manuaalisesti tätä korkeammassa lämpötilassa, jos ilma on erittäin kostea. Yleensä kameran tuottama lämpö poistaa huurun linssistä kokonaan. Camera Monitor System -järjestelmän käyttävän kuljettajan näkyvyys ulos ei heikkene sateellakaan, jolloin sivupeilit ja -ikkunat yleensä kastuvat ja likaantuvat.
 

Perusteellinen testaus varmistaa suorituskyvyn

Valmis kameranvalvontajärjestelmä joutui läpäisemään kattavan testaus- ja verifiointiohjelman. Hayder Wokil selittää: "Suunnittelu- ja valmistusprosessissa testaamme aina ensin kaikki komponentit erikseen. Sitten kokoamme järjestelmän ja testaamme sen. Viimeisessä vaiheessa järjestelmä testataan kuorma-autossa ja varmistetaan, että saavutimme suunnitellun tehokkuuden, toimivuuden, kestävyyden ja luotettavuuden."
 

Hayder Wokil on ajanut Camera Monitor System -järjestelmällä varustettuja kuorma-autoja napapiirin pohjoispuolella talviolosuhteissa sekä Etelä-Espanjan mäkisillä teillä +40 °C:n helteessä. "Testit perustuvat aina ratkaisun käyttökohteeseen, joka voi vaihdella suuresti jopa saman asiakassegmentin sisällä. Meillä on edustus noin 180 markkina-alueella ympäri maailmaa kohteissa, jotka poikkeavat toisistaan huomattavasti ilmaston, liiketoiminnan ja kuorma-autoilukulttuurin suhteen. Järjestelmien on täytettävä todella kattavat vaatimukset."
 

Volvon ulkopuoliset kuljettajat ja asiakkaat olivat mukana kehitystyössä alusta alkaen, ja heidän mielipidettään tiedusteltiin koko kehitysprosessin ajan. "Otimme huomioon heidän palautteensa esimerkiksi järjestelmän puutteista, Camera Monitoring System -kamerajärjestelmästä ja halutuista ominaisuuksista. Välitimme palautteen omille teknisille suunnittelijoillemme, jotka tekivät jatkuvia säätöjä ja parannuksia järjestelmään."
 

Uusia toimintoja lisätään

Hayder Wokil toteaa lopuksi, että Volvo Trucksin uudesta Camera Monitor System -kamerajärjestelmästä hyötyvät erityisesti kaukokuljetussektorilla toimivat liikennöitsijät ja kuljettajat.
 

"Suurin hyöty saadaan polttoainetaloudessa, mutta järjestelmä lisää myös turvallisuutta, toivottavasti vähentää onnettomuuksia, pidentää ajoneuvon käyttöaikaa, parantaa näkyvyyttä, auttaa ohjaamisessa ja mahdollisesti vaikuttaa vakuutusmaksuihin ja parantaa kuljettajan käyttökokemusta", hän sanoo. "Lisäksi jatkossa meillä on selkeä etenemissuunnitelma, jonka mukaan lisäämme toimintoja järjestelmään ja integroimme kamerajärjestelmän muihin kuorma-auton järjestelmiin, jotta kuljettajat saavat siitä mahdollisimman paljon etua."
 

Lisätietoja Volvo Trucksin Camera Monitor System -järjestelmästä saat verkkosivustomme Tuotetiedot-kohdasta  tai ottamalla yhteyttä lähimpään jälleenmyyjään.

Tutustu uuteen Volvo Camera Monitor -järjestelmään: