Paremmat akut, pidemmät toimintamatkat, enemmän latausasemia ja lisääntyneet nollapäästövaatimukset: Alan trendit vievät kohti jatkuvaa siirtymistä sähköisiin kuljetusratkaisuihin. Nyt on jokaisen yrityksen aika kysyä itseltään: Onko sähkö jo sopiva vaihtoehto?
Vain muutamassa vuodessa keskiraskaan sähkökuorma-auton toimintasäde on yli kaksinkertaistunut, noin 200 kilometristä nykyään jopa 450 kilometriin.
Samaan aikaan julkisten latausasemien määrä kasvaa monissa maissa; usein saatavilla on valtion tukia ja kannustimia vaihtoehtoisiin polttoaineisiin investoimiseksi; ja akkuteknologia paranee jatkuvasti. Jokaisen edistyksen myötä sähkökuorma-autot voivat tulla elinkelpoisiksi useammalle yritykselle.
Kesäkuuhun 2024 mennessä Volvon sähkökuorma-autoja on myyty 45 maassa kuudella mantereella, ja niillä on ajettu yhteensä yli 80 miljoonaa kilometriä.
Tässä on muutamia kysymyksiä ja huomioita, jotka voivat auttaa ohjaamaan päätöksiä:
Jos vastaus on "kyllä", siirtymisen sähköön tulisi olla suhteellisen yksinkertaista ja suoraviivaista. Yhden yön latauksen pitäisi riittää kaupunkiajossa olevaan kuorma-autoon päivittäisten ajotehtävien suorittamiseksi ennen paluutaan varastolle. Alueellisissa ajotehtävissä lisälataus päivän aikana saattaa olla tarpeen.
Vaikka vastaus olisi "ei", voi silti olla mahdollista käyttää sähkökuorma-autoa, jos lataus on mahdollista kuorma-auton ajoreitillä. Esimerkiksi 45 minuuttia latausta kuljettajan tauon aikana – käytettävissä olevasta lataustehosta riippuen – voi riittää laajentamaan sähkökuorma-auton toimintamatkan 500-600 km:iin päivässä.
Oman latausinfrastruktuurin avulla voit ladata ajoneuvon akut täyteen yön aikana ja jos kuorma-auton reitti kulkee lähellä omaa terminaalia, myös päivällä.
Esimerkiksi ruotsalainen kaukoliikenneyritys Mattson Åkeri voi käyttää kahta terminaalissa olevaa pikalaturia jopa 74 bruttotonnin yhdistelmälle ja operoida jopa 12 tuntia päivässä., lataamalla kuljettajan tauon aikana.
Raskaille kuorma-autoille soveltuvia julkisia latauspisteitä on edelleen vähän. Monissa maissa latausverkosto kuitenkin kasvaa nopeasti.
Vain yksi strategisesti sijoitettu latauspiste voi laajentaa merkittävästi kuorma-autovalikoimaasi. Etsi latauspisteitä reittien varrelta ja tutki minkälaisia suunnitelmia on julkisen latausinfran rakentamisen suhteen. Esimerkiksi ottamalla yhteyttä lähimpään Volvo Trucks-jälleenmyyjään saat neuvoja.
Jos reitilläsi ei ole julkisia latausasemia tai ne eivät sovi tarpeisiisi, voidaanko ongelma korjata vaihtamalla reittiä?
Reittisuunnittelu ei ole vain tärkeä strateginen osa sähköistyksen mahdollistamiseksi, vaan se voi myös auttaa tehostamaan toimintaa.
Esimerkiksi energian talteenotto alamäessä tai jarrutettaessa on tehokas tapa lisätä sähkökuorma-auton toimintasädettä, jotkut yritykset suunnittelevat reittinsä uudelleen saadakseen mahdollisimman paljon kineettistä energiaa. Esimerkiksi ajoittamalla viimeinen pysäkki mäen huipulle. Vielä parempi, jos kuorma-auto on lastattu täyteen.
Lue lisää reittisuunnittelusta tai muista tavoista, joilla voit sopeuttaa yrityksesi sähkökuorma-autoihin.
Optimaalinen aika ladata sähkökuorma-auto on silloin, kun se on jo paikallaan, kuten lastaus tai kuljettajan tauko. Jos voit ottaa latauksen käyttöön tällaisten pysähdysten aikana, voit laajentaa sähkökuorma-auton toimintamatkaa menettämättä tuottavuutta.
Hyvä reittisuunnittelu voi auttaa ja mahdollistaa kuljettajan tauon koordinoimalla lataamisen pysähdyksen aikana. Yhteistyö asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa lataamisen turvaamiseksi toimituspisteissä on myös tutustumisen arvoista.
Sähkökuorma-autoihin siirtyminen on helpointa niissä ajotehtävissä, joissa ajetaan tyypillisesti säännöllisillä reiteillä. Ne tarjoavat ennustettavuutta ja se helpottaa lataussuunnittelua, kun tiedät tarkalleen missä ja milloin ajoneuvo pysähtyy.
Jätteiden keräys ja kaupunkijakelu ovat hyviä esimerkkejä. Alueelliset ajotehtävät ja kaukoliikenne voidaan kuitenkin hoitaa myös sähkökuorma-autoilla, jos voit järjestää latauspisteitä reitin varrelle.
Esimerkiksi ruotsalainen kaukoliikennöintiyritys Börje Jönsson Group on onnistunut operoimaan sähkökuorma-autolla lähes 1000 km päivässä, kuusi päivää viikossa, kahden vuoden ajan, yhteensä ajomatka 500 000 km.
Vain yhden pikalaturin lisäämisen ansiosta suljetuilla alueilla, kuten kaivoksissa, satamissa tai rakennustyömailla, sähkökuorma-autot voivat toimia kellon ympäri.
DFDS, yksi Pohjois-Euroopan suurimmista merenkulku- ja logistiikkayhtiöistä on menestyksekkäästi hyödyntänyt sähkökuorma-autoja satamissa eri puolilla Eurooppaa ja heidän aikomuksensa on laajentaa sähköistä kuljetuskalustoaan 225 ajoneuvoon.
Yhä useammat kaupungit ja kunnat ympäri maailmaa luovat nolla- ja vähäpäästöisiä vyöhykkeitä, jotka rajoittavat ankarasti – tai jopa kieltävät kokonaan – dieselkäyttöisten kuorma-autojen käytön näillä alueilla.
Jotkut suuret kaupungit, kuten Pariisi, Ateena, Madrid, Rotterdam ja Tukholma, suunnittelevat dieselajoneuvojen kieltämistä kaupunkikeskuksissaan jo vuonna 2025. Jos kuorma-autosi liikennöivät tällaisilla vyöhykkeillä, siirtyminen sähköön voisi olla yksinkertaisin ratkaisu yrityksesi ylläpitämiseen ja kilpailuedun lisäämiseen.
Kaikkialla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa hallitukset tarjoavat erilaisia tukia ja kannustimia rohkaistakseen kuljetusyrityksiä investoimaan sähkökuorma-autoihin.
EU:ssa on 16 maata , jotka tarjoavat tällä hetkellä jonkinlaisia ostokannustimia tukeakseen sähkökuorma-auton hankinnassa. Euroopan ulkopuolella Kanadan Incentives for Medium- and Heavy Duty Zero-Emission Vehicles (iMHZEV) -ohjelma tarjoaa jopa 200 000 Kanadan dollaria per ajoneuvo kannustimia. Nämä ovat vain kaksi merkittävää esimerkkiä, ja monia muita ohjelmia on saatavilla muilla markkinoilla.
Yli 5 000 yritystä maailmanlaajuisesti on asettanut itselleen Science Based Targets -aloitteeseen perustuvia tavoitteita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Näistä yli puolet sisältää sitoutumisen nettonollaan.
Menestyäkseen monet näistä yrityksistä tarvitsevat päästöttömän kuljetuksen toimitusketjussaan. Tarkista, mitä tavoitteita asiakkaasi ovat asettaneet – ja heidän mahdolliset asiakkaat. Tulevina vuosina kyky tarjota päästötöntä kuljetusta voi olla ratkaiseva tekijä kilpailutilanteessa.
Sähkö, jota käytetään sähkökuorma-auton voimanlähteenä, on tärkeä osa sen elinkaariarviointia (LCA). Jos sinulla on mahdollisuus käyttää uusiutuvaa sähköenergiaa (tuuli-, aurinko- tai vesivoima), voit maksimoida sähkökuorma-auton ympäristöhyödyt ja tarjota asiakkaillesi nolla well-to-wheel-päästöjä. Vaihtoehtoisesti monet yritykset asentavat omia aurinkopaneelejaan varmistaakseen halvan, uusiutuvan energian kalustolleen.
Vaikka sähkökuorma-auton ostohinta on edelleen kiistatta korkeampi kuin sen dieselvastine, kokonaisomistuskustannukset (TCO) voivat osoittautua paljon edullisemmiksi.
Kun otat huomioon alhaisemman polttoaineen ja mahdolliset tuet, on täysin mahdollista, että sähkökuorma-auto voi olla dieseliä kustannustehokkaampi.
Sähkökuorma-autot voivat kattaa paljon laajemman valikoiman reittejä ja sovelluksia kuin monet ymmärtävät.
"Sähkökuorma-autot voivat jo nyt kattaa isomman valikoiman reittejä ja sovelluksia kuin monet ymmärtävät", sanoo Robert Celec, Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks. "Vaikka toimintamatka on rajallinen, oikeilla mukautuksilla näemme yhä useammin sähkökuorma-autojen kattavan pidempiä matkoja, toimivan pitkiä aikoja ja kuljettavan poikkeuksellisen raskaita kuormia."
Jos haluat tietää lisää sähkökuorma-autoista, saatat olla kiinnostunut lukemaan: