Kuorma-autot

Michael Gudmunds
2022-05-26
4 minuuttia
Electromobility
Author
Michael Gudmunds
Energy Storage System Strategy Director

Kuinka hyvä suunnittelu voi auttaa sähkökuorma-autoa pääsemään entistä pidemmälle?

Sähkökuorma-autoihin investoitaessa on tärkeää suunnitella reitit ja toiminta. Tehokkaasti tehtynä se voi helpottaa siirtymää ja pidentää sähkökuorma-auton toimintasädettä.


Sähkökuorma-autot tarjoavat monia etuja – puhtaamman ja hiljaisemman kuljetuksen, pienemmät päästöt ja vähemmän tärinää, mikä on hyväksi ympäristölle sekä takaa miellyttävämmän työympäristön kuljettajalle. Sähkö tarjoaa kaiken tämän samalla, kun se tarjoaa silti saman tehon ja ajettavuuden kuin diesel. On kuitenkin joitain rajoituksia, kuten rajallinen akkukapasiteetti ja latausaikojen suunnittelun tarve. Hyvä reittisuunnittelu voi kuitenkin auttaa vähentämään joidenkin tällaisten haasteiden vaikutuksia tai jopa ehkäisemään ne.

Ensimmäinen askel on arvioida nykyiset reittisi ja tarpeesi. Miten raskaita kuljettamasi kuormat ovat, miten kauas ne kuljetettava ja millaiset ovat reittien pinnanmuodot? Kaikki nämä tekijät vaikuttavat siihen, paljonko energiaa tarvitset ja miten pitkä toimintasäde on.
 

Toinen vaihe on laskea milloin ja missä tarvitset lisää energiaa ja mitä latausmahdollisuuksia on käytettävissä.


Aika ja paikka: Latauksen suunnittelu

Yön yli lataamista suositellaan aina kun mahdollista, koska se on kustannustehokkain tapa ladata ajoneuvoa ja siten voit aloittaa päiväsi täydellä akulla. Jos ajamasi reitin etäisyydet ovat lyhyet tai keskipitkät ja energiantarve keskisuuri, kuten jätehuollossa tai jakelussa, yksi yölataus voi riittää.

Pidempiä reittejä varten on selvitettävä, missä vaiheessa ajoneuvosi akku todennäköisesti loppuu, ja sisällytettävä reittisuunnitelmaan latauspysähdys. Tämä voi tarkoittaa, että asennat pikalaturin johonkin toimipisteeseesi tai käytät julkista laturia, joiden määrä kasvaa monilla markkina-alueilla.

Menetettävän ajan minimoimiseksi paras latausaika on ajoneuvon ollessa paikallaan muutenkin, kuten lastaamisen ja purkamisen tai kuljettajan tauon aikana. Pikalaturilla voi ladata kuorma-auton täyteen vain 90 minuutissa, mutta paljon lyhyempikin latauspysähdys voi antaa riittävästi energiaa reitin suorittamiseen.

Reittisuunnitelman optimoimiseksi pysähdyksiä on ehkä järjesteltävä uudelleen niin, että ajoneuvo saapuu latausasemalle, kun akku on lähes lopussa tai kuljettajan on määrä levätä.


Älykäs suunnittelu luo uusia mahdollisuuksia

Kun laturit sijoitetaan strategisesti oikein, sähkökuorma-auto voi kulkea paljon pidempiä matkoja. Tämä on helpompaa, kun ajoneuvo kulkee kiinteällä reitillä. Esimerkiksi pikalaturin asentaminen rakennustyömaalle mahdollistaisi sähkökuorma-auton käytön ympäri vuorokauden.

Sähköajoneuvoja voidaan käyttää aluekuljetuksissa. Näin tehdään jo nykyään kuorma-autoilla, joiden kokonaisyhdistelmämassa on jopa 60 tonnia, ja se on mahdollista asentamalla pikalaturit reitin molempiin päihin.


Sähköön vaihtaminen helpottuu

Litiumioniakkujen kapasiteetin parantuessa myös sähkökuorma-autojen toimintasäde pitenee, joten ne voivat ajaa enemmän reittejä. Myös julkisten latausasemien määrä kasvaa nopeasti, ja kasvun odotetaan kiihtyvän, kun valtio tarjoaa yhä useammin kannustimia ja tukia sähköisiin kuljetusratkaisuihin investoimista varten.

Kaikkien näiden trendien ansiosta reittisuunnittelusta tulee joustavampaa ja helpompaa ja sähkökuorma-autot soveltuvat yhä useammille reiteille. Se on osasyy siihen, miksi sähkökuorma-autojen määrän odotetaan kasvavan nopeasti tulevina vuosina. Mutta jo olemassa olevan tekniikan ja infrastruktuurin ansiosta sähkökuorma-autoilla on paljon tarjottavaa, jos suunnitelma on hyvä.

 

Oletko kiinnostunut sähkökuorma-autojen lisäämisestä kalustoosi? Lue lisää täältä.

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?