Keskipainoisen 30 tonnin 4x2-vetoauton tyypillinen toimintasäde on noin 300 km. Kuorma-auton teknisen erittelyn ja käyttötarkoituksen mukaan toiminta-alue voi olla huomattavasti pidempikin, sillä siihen vaikuttavat monet eri tekijät.
Huono sääolot, kuten sade, alhainen lämpötila ja voimakas vastatuuli, lisäävät energiankulutusta ja lyhentävät ajoneuvon toimintasädettä. Aivan samalla tavalla tällaiset olot lisäävät polttoaineenkulutusta perinteisessä dieselkäyttöisessä ajoneuvossa.
Kaupunkiympäristössä ja alueellisessa jakeluliikenteessä hyvin perehdytetty kuljettaja voi saada aikaan noin 20 prosentin energiansäästön huonosti perehdytettyyn kuljettajaan verrattuna. Optimaalinen ajotapa tarkoittaa ensisijaisesti ennakointia: mahdollisimman vähäistä jarrutusta ja kiihdytystä täsmälleen samoin kuin perinteisestä dieselkäyttöisestä ajoneuvoa ajettaessa. Merkittävin ero on, että sähkökuorma-auton tapauksessa tasainen jarruttaminen on vieläkin tärkeämpää, sillä jarrutusenergia otetaan talteen ja varastoidaan ajoakkuun, mikä pidentää kantamaa.
Jarrutuksen aikana ajoneuvon liike-energia otetaan talteen ja sitä käytetään akun lataamiseen. Liike-energian talteenotto pidentää osaltaan kantamaa.
Ajoneuvon korilla voi olla suuri vaikutus kantamaan, jos korivarustus tarvitsee ajoakkujen energiaa toimiakseen. Esimerkiksi betonisekoitin kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin tavanomainen jakeluauto. Ajoneuvon painolla on myös suuri vaikutus energiankulutukseen, samoin kuin maaston tasaisuudella – pitkälti samalla tavalla kuin perinteisessä dieselkuorma-autossa.
Energiankulutus pysähdyksen aikana on rajoitettua, voimansiirtoa käytetä muihin paljon energiaa kuluttaviin toimintoihin, kuten betonisekoittimen pyörittämiseen.
Ei, valtaosa ajoakkuun varastoidusta energiasta käytetään voimansiirron tarpeisiin. Lisäjärjestelmien, kuten lämmityksen, jäähdytyksen, pumppujen tai minkä tahansa kuluttajakäyttöön tarkoitetun sähkölaitteen energiankulutus on vähäistä voimansiirron kulutukseen verrattuna. Esimerkiksi älypuhelimen käyttö kuluttaa alle 0,01 kilowattituntia sähköenergiaa, jota voidaan varastoida ajoakkuun yli 500 kWh.
Ajoakun varausta voidaan seurata kojelaudasta ja etänä koko ajan. Jos varaus lähestyy nollaa, kuljettaja saa ilmoituksen ja moottorin käytettävissä olevaa tehoa vähennetään, mikä luonnollisesti vaikuttaa ajettavuuteen.