Leipomoista ja panimoista supermarketteihin ja ravintoloihin monet ruoka- ja juomayhtiöt ovat asettaneet itselleen kunnianhimoisia tavoitteita CO2 -päästöjensä vähentämiseksi. Mutta millainen rooli kuljetuksilla on, ja kuinka paljon sähkökuorma-autot voivat vaikuttaa hiilijalanjälkeen?
Vaikka monet teollisuudenalat ja yritykset pyrkivät hiilineutraaliuteen, elintarvike- ja juomateollisuus etenee nopeammin kuin useimmat. Tämä johtuu siitä, että alasi asiakkaat todella vaativat sitä, ja monet ovat jopa valmiita maksamaan hieman enemmän kestävistä tuotteista.
Haasteena on se, että hiilidioksidipäästöjä voi olla vaikea alentaa pelkästään omalla toiminnalla (scope 1 -päästöt). On esimerkiksi arvioitu, että 93 % suurten ruokakauppaketjujen päästöistä ei ole niiden suorassa hallinnassa.
Joissakin raporteissa todetaan, että noin 19 % elintarvike- ja juomateollisuuden päästöistä tulee liikenteestä, joten työskentely kestävämmällä kalustolla varustettujen kuljetusyritysten kanssa on hyvä lähtökohta päästöjen vähentämiselle.
Siirtymällä perinteisistä dieselkuorma-autoista sähköön (tai muuhun vähäpäästöiseen polttoaineeseen, kuten biokaasuun, HVO:hon tai biodieseliin) voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä heti konkreettisesti. Tämä ei kuitenkaan ole sähkökuorma-autojen ainoa etu.
Toisin kuin dieselkuorma-autoja, niitä voidaan käyttää toimituksiin tiukkojen päästörajoitusten alueilla. Alhaisen melutasonsa vuoksi niitä voidaan käyttää myös yötoimituksiin. Tämä antaa myös kuljetusyhtiöille enemmän joustavuutta, etenkin alalla, jolla oikea-aikaiset toimitukset ovat välttämättömiä tuotteiden tuoreuden vuoksi.
Sähkökuorma-autot voivat myös tukea brändin imagoa, koska ne ovat selkeä merkki sitoutumisesta kestävään kehitykseen.
Kuljetusyritysten tukemiseksi siirtymävaiheessa kannattaa harkita pidempiä sopimuksia, joita käytettäessä tuntuu turvallisemmalta sijoittaa pitkällä aikavälillä sähkökuorma-autoihin ja latausinfrastruktuuriin.
Latausinfrastruktuuri on myös haaste monille kuljetusyrityksille. Voit auttaa sijoittamalla tilojen latureihin. Jos sähkökuorma-autot voivat ladata akkuja lastauksen ja purkamisen aikana, niiden toimintasäde voi laajentua huomattavasti, mikä helpottaa toimituksia.
Aloittamisen aika on nyt. Monet yritykset ovat asettaneet vuoden 2030 hiilitavoitteidensa määräajaksi, eikä se ole kovin kaukana. Siirryttäessä sähkökuorma-autoihin on otettava huomioon ja suunniteltava monia tekijöitä. Kannattaa siis aloittaa mahdollisimman vaivattomasti. Jos ajat esimerkiksi säännöllisiä reittejä kahden pisteen välillä, tämä voi olla ihanteellinen lähtökohta sähkökuorma-autoille.
Kyllä, tekniikka on jo täällä: sen avulla voit jo alentaa paljon päästöjä. Sähkökuorma-autoihin liittyy paljon myyttejä ja väärinkäsityksiä, erityisesti siitä, kuinka pitkälle niillä voi ajaa ja kuinka paljon kuormaa ne voivat kantaa. Totuus kuitenkin on, että sähkökuorma-autot ovat olleet käytössä jo useita vuosia, ja pelkästään Volvo Trucks on myynyt noin 6 000 sähkökuorma-autoa 42 maassa. Tähän mennessä ne ovat osoittautuneet yhtä luotettaviksi ja tuottaviksi kuin vastaavat dieselit.
Aloita ainakin keskustelu toimittajien ja kuljetusyritysten kanssa sekä katso, kuinka voitte tukea toisianne kuljetusten hiilineutraaliuden edistämisessä. Voit myös kysyä suoraan sähkökuorma-autojen valmistajalta, voiko se olla tukena. Mitä nopeammin siirtymä toteutetaan, sitä pikemmin voit vähentää hiilidioksidipäästöjä konkreettisesti ja edetä kohti nollanettotavoitteitasi.
Jos haluat lisätietoja sähkökuorma-autoista, voit tutustua seuraaviin artikkeleihin: