Kuorma-autot

Berk Keskin
2023-11-30
Teknologia ja innovaatiot Polttoainetehokkuus
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Kuorma-auton muotoilu vaikuttaa muuhunkin kuin tyylikkääseen ulkonäköön

Kuorma-auton muotoilussa on kyse paitsi estetiikan ja toiminnallisuuden yhdistämisestä myös ajoneuvon energiatehokkuuden maksimoimisesta ja CO2-päästöjen minimoimisesta. Kuorma-auton omistajan näkökulmasta tyylikäs muotoilun yksityiskohta voi itse asiassa myös säästää polttoainetta.
 

Monille kuorma-auton omistajille ulkoinen muotoilu ei ole aina tärkein ominaisuus verrattuna kuljetusalan päivittäisiin haasteisiin. Muotoilu ei kuitenkaan vaikuta pelkästään kuorma-auton ulkonäköön, vaan sillä on suora vaikutus polttoaineenkulutukseen ja energiatehokkuuteen aerodynaamisten ominaisuuksien kautta.
 

Ilmanvastus voi muodostaa merkittävän osan kuorma-auton polttoaineenkulutuksesta tyypillisen kaukokuljetuksen aikana. Sähkökuorma-auton energiahäviöt voivat olla suhteessa jopa suuremmat. Tästä syystä kuorma-auton suunnittelija ottaa huomioon aerodynaamiset ominaisuudet jo varhaisessa vaiheessa uutta ajoneuvoa muotoillessaan.
 

"Suunnittelijoina haluamme luonnollisesti toimittaa asiakkaillemme kuorma-autoja, jotka näyttävät hyvältä ja täyttävät myös muut vaatimukset, jotka koskevat polttoaineenkulutusta ja energiatehokkuutta", sanoo Berk Keskin, muotoilujohtaja, Volvo Trucks.
 

"Aerodynamiikan asiantuntijoilta saadun palautteen avulla voimme määritellä oman muotoilukielemme. Palaute kannustaa suosimaan kompakteja korimalleja sekä virtaviivaisia ja saumattomia pintoja. Toisinaan se voi vaikuttaa muotoiluun rajoittavasti, mutta meidän tehtävämme on ratkaista nämä haasteet ja luoda samalla ulkonäöltään tyylikäs kuorma-auto."
 

Aerodynamiikan tutkimuksen vaikutukset modernien kuorma-autojen muotoiluun

Viime vuosikymmeninä aerodynamiikan merkitys on kasvanut. Kuorma-autojen muotoilussa suositaan yhä enemmän pyöristettyjä kulmia ja sileitä pintoja, ja ohjaamon etuosassa on entistä vähemmän aukkoja. Myös katon ja sivujen aerodynaamisten katteiden, sivupaneelien, ilmanohjaimien ja suojusten käyttö on entistä tärkeämpää.  

Ajoneuvon aerodynamiikka halutaan optimoida käyttämällä spoilereita, ilmanohjaimia, sivupaneeleita, katon ja sivujen aerodynaamisia katteita sekä suojuksia osana modernin kuorma-auton muotoilua.

"Yleisenä tavoitteena on saada ohjaamon etuosaan jäävä ilma virtaamaan kuorma-auton sivuja pitkin. Suunnittelijoina pyrimme poistamaan tai minimoimaan kaikki ilmavirtausta häiritsevät ulkoiset ominaisuudet, kuten raot, tuet ja ulkonevat osat (esimerkiksi sivupeilit)."
 

Ensisilmäyksellä voi vaikuttaa siltä, että nokattoman kuorma-auton perusrakenne ei ole muuttunut vuosikymmeniin. Muutoksia ja päivityksiä tehdään kuitenkin jatkuvasti, ja se johtuu ensisijaisesti tarpeesta kehittää ajoneuvon aerodynaamisia ominaisuuksia. Myös uudet tekniikat ja lainsäädännön muutokset voivat luoda uusia mahdollisuuksia.
 

"Sivupeilien korvaaminen kamerajärjestelmillä on edistänyt merkittävästi aerodynamiikkaa", Berk toteaa. "Sivupeilien poistaminen ajoneuvosta vähentää merkittävästi ilmanvastusta."
 

Muita viimeaikaisia innovaatioita ovat keulan ilmakanavien jatkeet ja perävaunun takana olevat diffuusorijärjestelmät, jotka auttavat muokkaamaan ilmavirtaa ajoneuvon takaosassa. Lisävarusteet, kuten karjapuskuri, paineilmaäänitorvi tai ylimääräiset ajovalot, vaikuttavat kielteisesti aerodynamiikkaan. Kuorma-auton omistaja joutuu tavallisesti tinkimään joko lisävarusteen eduista tai polttoainetehokkuudesta. Joskus on kuitenkin mahdollista löytää ratkaisuja, jotka täyttävät kumpaakin koskevat vaatimukset.
 

"Jos ajoneuvoon halutaan esimerkiksi tehokkaammat äänitorvet, se olisi mahdollista toteuttaa kaiuttimilla ulkoisten paineilmaäänitorvien sijaan. Jos tarvitaan lisävaloja, ne voidaan mahdollisesti upottaa ajoneuvon rakenteeseen." 

Suunnittelijoina haluamme luonnollisesti toimittaa asiakkaillemme kuorma-autoja, jotka näyttävät hyvältä ja täyttävät kaikki vaatimukset – myös polttoaineenkulutusta ja energiatehokkuutta koskevat vaatimukset.

Kuorma-autojen aerodynamiikan seuraavat kehitysvaiheet

Aerodynamiikan parantaminen on jatkuva prosessi, johon uudet teknologiat tuovat uusia mahdollisuuksia. Parannuksia voidaan seuraavaksi tehdä esimerkiksi asentamalla pyöriin pölykapselin tyyppiset suojukset, jotka poistavat pyörän ympärillä olevat raot. Jäähdytyksen tarve estää kuitenkin toistaiseksi tämän konseptin toteuttamisen.
 

"Puhtaasti aerodynaamisesta näkökulmasta kuorma-auton ihanteellinen malli olisi pisaranmuotoinen – edestä täysin pyöreä ja taaksepäin pitkälle kapeneva", Berk sanoo. "Nykyisen lainsäädännön puitteissa se ei ole mahdollista, mutta tarve vähentää CO2-päästöjä saa hallitukset ja viranomaiset muuttamaan säädöksiä. Sen ansiosta voimme suunnitella asiakkaillemme entistä energiatehokkaampia kuorma-autoja, jotka säästävät myös enemmän polttoainetta."  
 

Saat lisätietoja aerodynamiikasta ja sen vaikutuksista liiketoimintaasi tästä artikkelista ja lyhyestä videosta. Saat tietoja seuraavista asioista:
 

●       kuorma-auton ilmavirtaus ja sen vaikutukset polttoaineenkulutukseen

●       vinkkejä kuorma-auton aerodynamiikan optimointiin

●       aerodynamiikan yhtä suuri merkitys sähkökuorma-autoissa ja dieselkuorma-autoissa.