Kuorma-autot

Kuinka turvallisia sähkökuorma-autot ovat?

Volvo Kuorma-autot
2025-04-08
Turvallisuus Sähköajoneuvot
Author
Volvo Kuorma-autot

Sähkökäytöllä on monia ympäristöhyötyjä: mutta miten se vaikuttaa turvallisuuteen? Onko akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen lataus turvallista? Miten niitä tulisi huoltaa ja ylläpitää? Ja onko tulipalon vaara todella kasvanut?

Viime vuosina tiedotusvälineiden raportit kulutushyödykkeiden litiumioniakuista, jotka palavat liekkeihin, ovat edistäneet yleistä väärinkäsitystä akkukäyttöisten sähköajoneuvojen turvallisuudesta. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että tulipalot ovat vähemmän yleisiä sähköajoneuvoissa kuin polttomoottoreissa. Sähkökäyttöön siirtyminen herättää edelleen uusia turvallisuuskysymyksiä, mutta riskit eivät ole suurempia – vain erilaisia.

 

Mitkä ovat akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen tärkeimmät turvallisuusriskit?

Suurin ero sähköisen voimansiirtolinjan ja polttomoottorin välillä ovat valtavat akut. Esimerkiksi Volvo FH Aero Electric voi koostua jopa kuudesta akusta, joista jokainen painaa yli 500 kg. Mutta aiheuttavatko ne palovaaran?

"Jos sähkökuorma-auto joutuu vakavaan kolariin, voi tapahtua vuoto, ja pahimmassa tapauksessa sisäiset oikosulut voivat aiheuttaa tulipalon", sanoo Pontus Enhager, tuotepäällikkö, sähköajoneuvot, Volvo Trucks. "Jos sähköajoneuvo syttyy tuleen, mikä on epätodennäköistä, se palaa tyypillisesti pidempään kuin muunlaiset ajoneuvot, koska vaurioituneet akkukennot vapauttavat elektrolyyttejä vähitellen. Kuitenkin, aivan kuten teimme diesel-ajoneuvojemme kanssa, olemme työskennelleet laajasti lieventääksemme vakavan onnettomuuden vaikutuksia ja seurauksia."

 

Joitakin tekijöitä, joihin on puututtava tulipaloriskin rajoittamiseksi, ovat lämpötilan hallinta, kestävä akkukotelo ja kaikkien asiaan liittyvien järjestelmien valvonta ylilatauksen kaltaisten riskien estämiseksi.

Joistakin väärinkäsityksistä huolimatta tulipalot ovat vähemmän yleisiä sähköajoneuvoissa kuin polttomoottoriajoneuvoissa.
On olemassa turvallisuusjärjestelmiä, jotka toimivat kellon ympäri ja minimoivat onnettomuusriskit

Miten akkuturvallisuus sisällytetään sähkökuorma-autojen suunnitteluun?

Akun rakentamiseen tarvitaan useita akkukennoja, jotka on koottu akkumoduuleiksi. Nämä moduulit kootaan sitten akkupaketiksi. Onnettomuuden seurausten minimoimiseksi akut on suljettu tukevaan ja säänkestävään kuoreen, ja akkupaketit on integroitu kuorma-auton alustan teräksiseen sivutörmäysrakenteeseen. Tämä auttaa niitä kestämään lämpötilanvaihteluita, vettä, tiestä irtoavia roskia ja törmäyksiä.

 

Akkujen koko ja paino sekä kennojen herkkyys asettavat erityisiä vaatimuksia myös niiden suojaukselle ja kiinnityksille. "Ajovoima-akut painavat satoja kiloja kukin, ja Volvon nykyisissä sähkökuorma-autoissa voi olla jopa kuusi akkua", Pontus lisää. "On tärkeää, että ne on kiinnitetty kunnolla ja suojattu ulkoisilta vaikutuksilta, jotta ne pysyvät paikoillaan ja minimoidaan riskit törmäystilanteessa."

 

Tämän helpottamiseksi koko voimansiirtolinja ja energian varastointiyksikkö on sijoitettu ja paketoitu maksimoimaan suoja. Lisäksi elektroniikka ja kaapelointi on suojattu kaukovaloilla ja alustan erityisellä törmäysrakenteella. Akkuja ympäröivät rakenteet on testattu kestämään suoraan niihin ajavan tavallisen henkilöauton energiaa.

 

Katso tämä video saadaksesi lisätietoja Volvo Trucksin sähköajoneuvojen törmäystesteistä.

Akut on integroitu kuorma-auton alustan teräksiseen sivutörmäysrakenteeseen suojaamaan niitä lämpötilan vaihteluilta, veden tunkeutumiselta, tieltä ja törmäyksiltä.

Miksi ympärivuorokautiset valvontajärjestelmät ovat tärkeitä akun turvallisuuden kannalta?

Kaikki sähkökuorma-autot on varustettu turvallisuusjärjestelmillä, joissa kaikki elektroniikka on kytketty yhteen ja sitä valvotaan. Tällä pyritään ennalta ehkäisemään akkujen viallisten komponenttien leviämistä ajoneuvon muihin osiin.
 

"Nämä turvajärjestelmät toimivat kellon ympäri minimoiden riskin, että jotain tapahtuu", Pontus sanoo. "Esimerkiksi Volvon kuorma-autot on varustettu edistyneellä akunhallintajärjestelmällä, jonka avulla voidaan valvoa akkuja reaaliaikaisesti ja havaita viat. Sitä kautta voidaan ryhtyä ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin."

 

Jos esimerkiksi akun valvontajärjestelmä havaitsee epänormaalin lämpötilan jossakin akussa, mittaristossa näkyy ilmoitus sekä punainen varoitussymboli ja äänimerkki, jotka kehottavat kuljettajaa pysäyttämään ajoneuvon. Tarvittaessa asianomaisen akun sähkövirta katkeaa sekunnin murto-osissa. Tämän jälkeen kuorma-auto tulee viedä korjaamoon akkujen tarkastusta varten.

 

"Akkujen sisällä on useita lämpöestekerroksia, jotka estävät lämmön siirtymisen viallisesta akkukennosta toiseen. Jos lämpöä kertyy ja se aiheuttaa korkean sisäisen paineen, se havaitaan. Akkupaketti kytketään sähköisesti irti ajoneuvosta."

 

Miten sähkökuorma-autoa huolletaan turvallisesti?

Korkeajännitejärjestelmiin liittyvissä töissä tulee noudattaa tiukkoja menettelytapoja ja protokollia. Vain erikoiskoulutetut, sertifioidut mekaanikot voivat tehdä näitä töitä. "Sähkökuorma-auton huolto ja korjaus on paljolti samanlaista kuin perinteisen kuorma-auton käsittely", Pontus sanoo. "Suurin ero ovat akut ja sisäinen energianhallintajärjestelmä." Jos huoltomekaanikot on koulutettu käsittelemään niitä oikein, nämä osat eivät kuitenkaan vaaranna heidän turvallisuuttaan."

 

Kaiken kaikkiaan akkukäyttöisissä sähkökuorma-autoissa on monia ainutlaatuisia turvallisuusominaisuuksia. Tämä asettaa kuorma-autojen valmistajille paljon vaatimuksia. Oikeanlainen tarkkaavaisuus ja kattava riskitietoisuus tekevät sähkökuorma-autoista kuitenkin aivan yhtä turvallisia kuin muista kuorma-autoista.

 

Jos haluat kysyä vielä jotakin akkukäyttöisistä sähkökuorma-autoista, saatat löytää vastauksen usein kysytyistä kysymyksistä. Saat myös lisätietoja Volvon sähkökuorma-autovalikoimasta ja ohjeita sähköön siirtymistä varten.

 

Sähkökuorma-autojen huollossa ja kunnossapidossa saavat työskennellä vain erikoiskoulutetut ja sertifioidut mekaanikot.