Miksi muutoksia tehdään? Yleisenä tavoitteena on pelastaa ihmishenkiä. EU arvioi, että uusien ajoneuvomääräysten avulla ehkäistään yli 25 000 liikennekuolemaa ja vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista vuoteen 2038 mennessä.
Yksi keskeisistä tavoitteista on vähentää kuorma-autojen ja suojattomien tienkäyttäjien, kuten pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden, välisiä onnettomuuksia. Kuorma-autoille ehdotettujen uusien aktiivisten toimintojen – kuorma-autojen suojattomien tienkäyttäjien tunnistus- ja varoitusjärjestelmän ja kuljettajan suoraa näkyvyyttä koskevan standardin – tarkoituksena on suojattomien tienkäyttäjien suojelu.
Vuodesta 2025 alkaen asteittain käyttöön otettavat suoraa näkyvyyttä koskevat standardit sisältävät erityisvaatimuksia, jotka koskevat kuljettajien näkyvyyden parantamista ohjaamosta ja kuolleiden kulmien poistamista. Kun kuljettajan suora näkyvyys ulos paranee, kuljettajan reaktioaika lyhenee ja onnettomuusluvut vähenevät. Uusi suoraa näkyvyyttä koskeva standardi on saanut vaikutteita Lontoossa käyttöön otetusta järjestelmästä, jossa kuorma-autot jaetaan eri luokkiin ohjaamon suoran näkyvyyden perusteella. Vain tietyt vaatimukset täyttävillä kuorma-autoilla on lupa ajaa Suur-Lontoon alueella.
Pitkän tähtäimen tavoitteena on saavuttaa EU:n Vision Zero -tavoite, jossa kuolemantapausten ja vakavien vammojen määrä Euroopan alueen tieliikenteessä on nolla vuoteen 2050 mennessä.
Toimiiko malli? Yksittäisten onnettomuuksien eliminoiminen on erittäin vaikeaa, mutta Volvo Trucks on omaksunut Vision Zero -tavoitteen oman toimintansa perustaksi. Periaatteenamme on, että kaikki onnettomuudet ovat vältettävissä. Tiedämme, että inhimilliset virheet aiheuttavat 90 prosenttia onnettomuuksista. Tästä syystä aktiiviset turvallisuusjärjestelmät, jotka auttavat kuljettajia vähentämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia määrää, ovat avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Riippumatta lopullisista EU-vaatimuksista on tärkeää ymmärtää, että tärkein turvallisuustekijä on itse kuljettaja. Vaikka aktiiviset turvallisuustoiminnot ovat välttämättömiä, ne eivät poista koulutetun ja tarkkaavaisen kuljettajan keskeistä merkitystä onnettomuuksien ehkäisemisessä.
Olen laatinut lyhyen EU-lainsäädäntöä ja sen täytäntöönpanon syistä koskevan oppaan. Sen tarkoituksena on auttaa sinua valmistautumaan uuteen EU:n yleiseen turvallisuusasetukseen. joka sisältää yli kymmenen pakollista uutta aktiivista turvallisuustoimintoa. Kuvitetun oppaan avulla:
Anna Wrige Berling
Anna Wrige Berling works as Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks.