Kuorma-autot

Volvo FMX:n erittelyt

Kaikki mitä Volvo FMX:stä tarvitsee tietää, yksityiskohtia myöten.

Voimansiirto

Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.

Raskaat sähkökuorma-autot – teho/vääntömomentti

 

D11 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D13 – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

Sähkötoiminen

Volvo FMX Electric

Performance

Jopa 330–490 kW:n (450–666 hv) jatkuva teho

Toimintasäde

Enintään 300 km

Latausaika (täysi lataus)

9,5 tuntia AC (43 kW) 2,5 tuntia DC (250 kW)

Akkukapasiteetti

180–540 kWh, 2–6 akkua

  

Diesel

D11

D13 

Päästöluokitus

Euro 6

Euro 6

 

Sylinterien lukumäärä

6

6

 

Tilavuus

10,8 dm³

12,8 dm³

 

Iskun pituus

152 mm

158 mm

 

Sylinterin halkaisija

123 mm

131 mm

 

Puristussuhde

18.0:1

18.0:1

 

Taloudellinen kierroslukualue

1 000–1 500 r/min

900–1 400 r/min

 

Pakokaasujarrun teho

155 kW (2 300 r/min)

175 kW (2 300 r/min)

 

Moottorijarrun teho*

270 kW (2 300 r/min)

340 kW (2 300 r/min)

 

Öljynsuodattimet

2 päävirtasuodatinta

2 päävirtasuodatinta

 

Öljyntäytösmäärä ml. suodatin

35 l

35 l

 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

22 l

24 l

 

 

   

*lisävaruste

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm) Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

 

D11 330 hv (246 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 700 r/min

330 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 877–1 400 r/min

1 600 Nm

  
 

D11 380 hv (279 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 700 r/min

380 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 938–1 400 r/min

1800 Nm

  
 

D11 430 hv (317 kW)

   
 

Suurin teho alueella 1 700 r/min

430 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 1 008–1 400 r/min

2 050 Nm

  
 

D11 460 hv (338 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 700 r/min

460 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 1 050–1 400 r/min

2 200 Nm

  
 

D13 420 hv (309 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

420 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min

2 100 Nm

  
 

D13 460 hv (338 kW)

   
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

460 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min

2 300 Nm

  
 

D13 500 hv (368 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 404–1 700 r/min

500 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min

2 500 Nm

  
 

D13 540 hv (397 kW)

 

  
 

Suurin teho alueella 1 458–1 700 r/min

540 hv

  
 

Suurin vääntö alueella 1 000–1 400 r/min

2 600 Nm

  
     

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella. I-Shift-vaihteisto on myös mahdollista tilata ryömintävaihteilla, erittäin alhaisilla ryömintävaihteilla ja usealla peruutusvaihteella varustettuna.

Erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (t)

AT2412

Suora

2400

44

AT2612

Suora

2600

100

ATO2612

Ylivaihde

2600

100

    

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (t)

SPO2812

Ylivaihde

2800

80

    

Powertronic

Täysautomaattinen Powershift-vaihteisto, jossa on momentinmuunnin ja öljynlauhdutin. Vaihtaa vaihteita ilman tehohäviöitä. Powertronic voidaan varustaa tehtaalla voimanotolla, sisäisellä hidastimella ja varaohjausjärjestelmällä.

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntö (Nm)

GCW-hyväksyntä (t)

PT2106

Suora

2100

44

PT2606

Suora

2600

60

    

Powertronic, integroidut ajotilat

Economy

Tarkoitettu tuottamaan mahdollisimman hyvä polttoainetalous. Vaihtamiset tapahtuvat kaikkein taloudellisimmilla kierrosluvuilla.

Suorituskyky

Käytetään, kun tarvitaan suurta moottorin tehoa. Vaihtamiset pienemmälle ja suuremmalle tapahtuvat korkeilla kierrosluvuilla.

Tyyppi

Akseli

Hammaspyörästö

Vääntö enint. (Nm)

Akselipaino/telimassa enint. (t)

GCW-hyväksyntä (t)

Akselivälitteinen vetopyörästö

RSS1344C/E

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3800

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3800

23

80

RSS1244B

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RTS2310A

Teli

Hypoidi

3800

23

100

RSS1352A

Yksi

Hypoidi

2800

13

52

      

Napavälitys

RSH1365

Yksi

Planeetta

2400

13

65

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3800

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3800

33

120

RTH3815

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3800

38

150

      

Taka-akselien välityssuhteet

Yksi vetoakseli

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1370A/B

RSH1365

RSH1370F

2.06:1

2.06:1

2.06:1

2.47:1

3.61:1

3.46:1

2.17:1

2.17:1

2.17:1

2.64:1

3.76:1

3.61:1

2.31:1

2.31:1*

2.31:1

2.85:1

4.12:1

3.76:1

2.47:1

2.47:1*

2.47:1

3.08:1

4.55:1

4.12:1

2.64:1

2.47:1*

2.64:1

3.40:1

 

4.55:1

2.85:1

2.85:1*

2.85:1

3.67:1

 

5.41:1

3.08:1

3.08:1*

3.08:1

4.11:1

 

 

3.36:1

3.36:1*

3.36:1

 

 

 

 

3.70:1

 

 

 

 

 

4.11:1

 

 

 

 

 

4.63:1

 

 

 

 

 

5.29:1

 

 

 

 
      

Teliakselistot

RTS2370A

RTS2310A

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

 

 

5.14:1

3.70:1

6.18:1

6.18:1

 

 

5.67:1

4.11:1

 

7.21:1

 

 

6.17:1

4.63:1

 

 

 

 

      

 

D11 330 hv

D11 370 hv

D11 410 hv

D11 450 hv

D13 420 hv

D13 460 hv

D13 500 hv

D13 540 hv

Powertronic

PT2106

 

   

PT2606

 

 

 

 

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift DC -kaksoiskytkin

SP02812

 

 

 

 

 

Akselivälitteiset vetopyörästöt

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1352

RSS1356

RTS2370A

RSS1370A/B

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

RSH1365

 

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

Vetävä etuakseli / jakovaihteisto

FAA11/FAA21/V2501TB

         

 

Vääntömomentti

Suhde 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1 000 Nm*

1.26:1

 
    

* Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

Voimanotto moottorista

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.

PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

Ulkopuoli ja sisätilat

Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.

Volvo FMX:n ainutlaatuinen ulkoverhoilu on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä.

Volvo FMX with basic exterior trim level 

Perustaso

Harmaa (Thunder Gray) jäähdyttimen säleikkö ja ovenkahvat. Harmaa (Lightning Gray) häikäisysuoja. Ajovalot kromiviimeistelyllä. Harmaaksi maalattu teräspuskuri.

Volvo FMX on saatavana viidellä erilaisella verhoilulla varustettuna tarpeen mukaan.

Volvo FMX with textile trim dynamic, interior trim level 

Tekstiilisisäverhoilu Dynamic

Tässä tekstiiliverhoilussa on moderni värimaailma ja kestävät materiaalit harmaan ja violetin eri sävyissä.

Volvo FMX with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Keinonahka- ja tekstiilisisustus Robust

Kestävää keinonahkaa ja tekstiiliä, joiden modernit värit on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FMX with plush trim progressive, interior trim level 

Pehmeä plyysinen sisäverhoilu Progressive

Tämän pehmeän plyysikangassisustuksen värit ovat modernin hillittyjä ja sointuvat sisustuksen muihin osiin.

Volvo FMX with leather trim robust, interior trim level 

Nahkasisustus Robust

Robust-sisustustasolla käytetään kestäviä materiaaleja. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

Volvo FMX with leather trim progressive, interior trim level 

Nahkasisustus Progressive

Tässä sisustuksessa käytetään kestäviä materiaaleja. Kaksiväriset nahkaistuimet on sovitettu sisustuksen muihin osiin.

FMX day cab with measurements, viewed from the side 

Päiväohjaamo

Päiväohjaamo (FMX-DAY) on mukava ja ergonominen kuljettajan työympäristö. Sisäkorkeus 164 cm: moottoritunnelin kohdalla 120 cm.

FMX low day cab with measurements, viewed from the side 

Matala päiväohjaamo

Matala päiväohjaamo (FMX-LDAY) sopii muun muassa kaivostoimintaan, jäähdytettyihin kuljetuksiin, pumppuihin ja nostureihin. Sisäkorkeus 148 cm: moottoritunnelin kohdalla 104 cm.

FMX sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Makuuohjaamo

Makuuohjaamossa (FMX-SLP) on mukavat yöpymistilat yhdelle henkilölle. Sisäkorkeus 164 cm: moottoritunnelin kohdalla 120 cm.

FMX low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Matala makuuohjaamo

Matalassa makuuohjaamossa (FMX-LSLP) on kuormatilaa ohjaamon katon yläpuolella. Sisäkorkeus 148 cm: moottoritunnelin kohdalla 104 cm.

FMX globetrotter cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter-ohjaamo

Globetrotter-ohjaamossa (FMX-HSLP) on mukavat yöpymistilat kahdelle henkilölle. Ohjaamon korkea rakenne tuo lisää säilytystilaa. Sisäkorkeus 201 cm: moottoritunnelin kohdalla 157 cm.

FMX crew cab with measurements, viewed from the side 

Miehistöohjaamo

Miehistöohjaamo, jossa on runsaasti tilaa jopa yhdeksälle henkilölle. Sisäkorkeus 159 cm.

Ohjaamon nelipistejousitus

Voit valita kierrejouset ja iskunvaimentimet, kierrejouset eteen ja ilmajousituksen taakse tai täysilmajousituksen.

 

Ilmanotot

Ilmanotto vasemmalla puolella, saatavana korkea tai matala versio.

 

Ohjaamon värit

Valittavissa noin 650 mallia.

 

Kuljettajan istuin

Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Istuimen säätömahdollisuudet ovat pituussuunnassa 200 mm ja korkeussuunnassa 100 mm. Kuljettajan istuimessa on vakiona niskatuki, säädettävä ja kääntyvä selkänoja, ristiselän tuki, säädettävyys pystysuunnassa ja eteen/taakse sekä istuimen kaltevuuden säätö.

 

Matkustajanistuin

Valittavissa on kolme eri sisustustasoa: Progressive (plyysi tai nahka), Dynamic (tekstiili) ja Robust (keinonahka). Kaikki vaihtoehdot ovat saatavana valinnaisilla verhoilumateriaaleilla. Apukuljettajan istuimissa on vakiona niskatuki.

 

Vuoteet

Alavuoteen mitat 70×200 cm. Erittäin mukavat 16 cm:n patjat, joissa pussijousitus. Kolme kovuusvaihtoehtoa: pehmeä, puolipehmeä ja kova. Saatavana on myös kaksi patjansuojusvaihtoehtoa: ne parantavat yöpymismukavuutta ja helpottavat vuoteen sijaamista. Comfort-ylävuoteen mitat: 70×190 cm tai 60×190 cm (lisävaruste Globetrotter-ohjaamoon).

Sisätilojen säilytysratkaisut

Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytystilaa säleovilla ja neljä ISO-paikkaa, joista yksi on varattu ajopiirturille (kaksi ISO-paikkaa matalissa ohjaamoissa). Makuu- ja Globetrotter-ohjaamoiden vuoteen alla on kaksi suurta säilytystilaa, joihin pääsee käsiksi ulkopuolelta, ja yksi suuri säilytystila (44 l), johon pääsee käsiksi nostamalla patjaa ja kantta. Lisäksi yöpymistiloissa on kaksi säilytystilaa lehdille ja muulle pikkutavaralle. Kojelaudassa on neljä avointa säilytystilaa, pieni säilytyslokero, DIN-paikkaan tuleva säilytystila, tavarasyvennys ja pulloteline. Päiväohjaamoon voidaan asentaa säleaukoilla varustettu 60 litran säilytystila esimerkiksi kypäriä ja eväsrasioita varten.

 

Ulkoiset säilytysratkaisut

Kuljettajan ja apukuljettajan istuinten takana on säilytystilat, jotka voi avata ulkokautta.

 

Kattoluukku

Ohjaamoon on lisätty kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Sisäpuolella on rei'itetty häikäisysuoja, joka toimii myös hyönteisverkkona, kun luukku on avattuna. Kattoluukku voi olla joko manuaalinen tai sähkötoiminen (lisävaruste). Saatavana on myös teräksestä valmistettu kattoluukku, joka on tarkoitettu rakennustöihin tai vaativaan käyttöön.

 

Ohjauspyörä

Kuorma-auton erittelystä riippuen kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa – 450 mm tai 500 mm. Ohjauspyörän korkeuden säätövara on 90 mm ja sen kulman säätövara 28 astetta. Lisävarusteena saatavalla säädettävällä ohjauspylväällä ohjauspyörää voi säätää pystysuunnassa -5...+15 asteen kulmassa, mikä parantaa ajomukavuutta. Ohjauspyörä on saatavana sekä turvatyynyllä että ilman. Vakionopeudensäädintä, äänimerkkiä, puhelinta sekä mittaristonäytön ja sivunäytön valikkoja voi käyttää turvallisesti ja kätevästi ohjauspyörässä olevilla sisäisillä hallintalaitteilla.

 

Ilmastointi

Ilmastointivaihtoehtoja on kaksi:

  • Käsisäätöinen ilmastointi (MCC).
  • Täysautomaattinen, elektronisesti ohjattu ilmastointi (ECC/ECC2).

Ilmastointia voidaan täydentää myös ohjaamon ja moottorin pysäköintilämmittimellä.

Alusta

Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.

Keskikorkea

noin 900 mm

Korkea

noin 1 000 mm

X-korkea

noin 1 200 mm

XX-korkea

noin 1 240 mm

  

 

Ilma

Lehti

Keskikorkea

10/20*

9

Korkea

10/20*

10/20*

X-korkea

-

10/20*

XX-korkea

-

10/20*

 

*Kahdella etuakselilla

FA-LOW

Matala etuakseli keskikorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 9 tonnia.

FA-MED

Keskikorkea etuakseli keskikorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-HIGH

Korkea etuakseli korkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-XHIGH

Erikoiskorkea etuakseli erikoiskorkealle alustakorkeudelle, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

FA-XXHIGH

Vetävä etuakseli, akselipaino enintään 10/20 tonnia.

Kaksoisetuakselit – FA-HIGH/FA-XHIGH

Saatavana vetotavoilla 8×2,8×4 ja 10×4, akselipaino enintään 20 tonnia.

  

Tyyppi

Akselit

Jousitus

Akselipaino/telimassa

Välitys

Muut akselit

Yksi

RAD-L90

4×2

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Akseli/napa

 

RAD-GR

4×2

Ilma

13 t

Akseli/napa

 

RAD-G2

4×2/4×4

Ilma 

13 t

Napa

 

RAD-G4

4×2

Ilma

12 t

Yksittäinen

 

RAD-L90

4×4

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Napa

 

Teli

RADT-GR

6×2/8×2

Ilma

19/20,5/22,5/23 t

Akseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)

RAPD-GR

6×2

Ilma

16/19/22 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)

RAPD-G4

6×2

Ilma

16 t

Yksittäinen

Pusher-akseli (kiinteä)

RADD-G2

6×4/6×6/8×4/8×6

Ilma

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-BR

6×4/6×6/8×4/8×6

Paraabeli

20/21 t

Akseli/napa

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraabeli/pakkalehti

26/32 t

Akseli/napa

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Tavanomainen lehti

26/32 t

Napa

 

RADD-GR

6×4/8×4

Ilma

17/21/23/26 t

Akseli/napa

 

RAPDT-BR

6×6

Paraabeli

21 t

Napa

 

RADDT-GR

8×2

Ilma

27/30/30,5/31,5/32 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava), kantoakseli (kiinteä/ohjaava)

RADD-TR3

6×4/6×6/8×4/8×6

Paraabeli

38 t

Napa

 

RADDT-GR

8×4/10×4

Ilma

27/30,5/32/35 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava)

RADDT-G2

8×4/10×4/10×6

Ilma

27/33/36 t

Akseli/napa

Kantoakseli (ohjaava)

RADD-TR1

6×6/8×6

Paraabeli/pakkalehti

26 t

Napa

 

      

Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

Polttoainesäiliöt

Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 510 litraa. Kahdelle etuakselille muovinen EU6-polttoainesäiliö etuakselien välissä.

AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–112 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.

Jarrut

Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.

 

EBS Medium

EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:

 

EBS-tilan ohjaus 

EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

 

Auto Hold

Kun kuorma-autoa jarrutetaan täyspysähdykseen asti, Auto Hold säilyttää viimeksi käytetyn jarrupaineen ja pitää kuorma-auton paikallaan, kunnes kuljettaja painaa kaasupoljinta.

 

Jarrupäällysteen kulumisennuste

Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä (vain levyjarruilla varustetut mallit).

 

Automaattinen seisontajarrun vapautus

Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift-vaihteisto).

Täydentävät ohjelmat:

Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:

 

Stretch-jarru

Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti, ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

 

ESC-ajonvakautusjärjestelmä

Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana 2-, 3-, 4- ja 5-akselisiin autoihin.

 

Hätäjarruvalo

Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välkkyvät neljä kertaa sekunnissa. 

 

Hydraulinen hidastin

Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.

Volvo Dynamic Steering

Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa. Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin lukuun ottamatta malleja, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6). Muut aktiiviset ohjausominaisuudet, kuten henkilökohtaiset asetukset ja yliohjautumisen säätely, tekevät ajamisesta entistäkin miellyttävämpää ja turvallisempaa.

Automaattinen etuvedon kytkentä (ATC)

Kytkee vetävän etuakselin päälle automaattisesti, kun sitä tarvitaan, ja pois päältä ajo-olosuhteiden niin salliessa, mikä säästää polttoainetta ja parantaa ajettavuutta. ATC kuuluu vakiona kaikkiin Volvo FMX -kokoonpanoihin, joissa on vetävä etuakseli (4×4, 6×6, 8×6 ja 10×6).

Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
 

Kantoakselit

Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5 tai 10 tonnia.

Teliakselin nosto

Mahdollistaa kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin irtikytkemisen ja nostamisen, mikä pienentää sekä polttoaineenkulutusta että kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. Teliakselin nostotoiminto on saatavana ilmajousituksella ja levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).

Tietotaulukot

Tiedot – kaikki tarvittava on tässä. Voit ladata Volvo FMX -malliston tietolomakkeet PDF-muodossa seuraavista linkeistä.

  • FMX Rigid
  • FMX Tractor
FMX Tractor
FMX Rigid

Kuvatut ominaisuudet eivät välttämättä ole vakiona tai saatavilla kaikille varustepaketeille ja voimansiirtovaihtoehdoille.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo Trucks -jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.