Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Volvo FH:n voimansiirtolinjan erittelyt

Moottorit

 

D13K  

D13K460TC ja D13K500TC

G13C* 

Päästöluokitus 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Sylinterien lukumäärä 

6

6

Tilavuus 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Iskun pituus 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Sylinterin halkaisija 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Puristussuhde 

18:1 (420, 460, 500 hv), 17:1 (540 hv)

17:01

17:01

Taloudellinen kierroslukualue 

950–1 400 rpm 

900–1 300 rpm 

1 000–1 400 rpm

Pakokaasujarrun teho

200 kW (2 300 rpm)

-

-

VEB+-teho 

375 kW (2 300 rpm)

375 kW (2 300 rpm)

375 kW (2 300 rpm)

VEB+ 

lisävaruste

lisävaruste

lisävaruste 

Öljynsuodattimet 

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin  

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin  

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 

Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin 

33 l 

35 l 

33 l 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm)
Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

 

Öljynvaihtoväli

Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4. 

Moottorikäyttöinen voimanotto
 

 

Vääntömomentti 

Suhde 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000, 

1 000 Nm* 

1.26:1


*Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

D13K & D13TC – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

D13TC – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)
D13TC on saatavana joko 460- tai 500-hevosvoimaisena. Vääntömomenttitasot ovat kuitenkin korkeammat kuin muissa D13-moottoreissa. 460-hevosvoimainen D13TC saavuttaa saman vääntömomenttitason kuin 540-hevosvoimainen D13-moottori, mutta pienemmillä kierroksilla. 500-hevosvoimainen I-Save siirtyy jo D16:n alueelle tuottamalla 2800 Nm:n vääntömomentin yhtä pienillä kierroksilla.
Tämä on mahdollista Turbo Compound -teknologialla, joka käyttää turboahtimen perään sijoitettua ylimääräistä turbiinia pakokaasujen ylimääräisen energian hyödyntämiseksi. Tämä energia muunnetaan vääntömomentiksi suoraan kampiakseliin – näin saadaan tehokas ja erittäin polttoainetaloudellinen moottori.

 

D13K420 (309 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 

420 hv 

Vääntö enint. alueella 860–1 400 rpm 

2 100 Nm 

D13K460 (345 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm 

460 hv 

Vääntö enint. alueella 900–1 400 rpm 

2 300 Nm  

D13K460TC (345 kW)

 

Teho enint. alueella 1 250–1 600 rpm

460 hv

Suurin vääntö alueella 900–1 300 r/min

2 600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 530–1 800 rpm

500 hv 

Vääntö enint. alueella 980–1 270 rpm

2 500 Nm 

D13K500TC (368 kW)

 

Teho enint. alueella 1 250–1 600 rpm

500 hv

Suurin vääntö alueella 900–1 300 r/min

2 800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 450–1 800 rpm 

540 hv 

Vääntö enint. alueella 1 000–1 450 rpm

2 600 Nm 

G13C – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

G13C420 (309 kW)

 

Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm

420 hv

Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm

2 100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Teho enint. alueella 1 700–1 800 rpm

460 hv

Vääntö enint. alueella 1 050–1 400 rpm

2 300 Nm

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Erittelyt

 

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntömomentti (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AT2412F

Suora 

2400

44

AT2612F

Suora 

2600

100

ATO2612F

Ylivaihde 

2600

100

AT2812F

Suora 

2800

60

ATO3112F

Ylivaihde 

3150

100

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

 

Tyyppi 

Suurin vaihde 

Moottorin vääntömomentti (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

SPO2812

Ylivaihde

2800

80

Taka-akselit

 

Tyyppi 

Akseli-

Vaihde

Vääntö enint. (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

         

RSS1244B

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RSS1344C/D

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RSS1344E

Yksi

Hypoidi

2800

13

44

RSS1352A

Yksi

Hypoidi

2800

13

52

RSS1356

Yksi

Hypoidi

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Yksi

Hypoidi

3550

13

60

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3550

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

70

RTS2310A

Teli

Hypoidi

3550

23

100

Napavälitys

         

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3550

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

33

120

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

38

150

Taka-akselien välityssuhteet

 

RSS1244B RSS1344C/D RSS1344E RSS1352A RSS1356 RSS1360 RSS1370A/B RTS2370A RTS2310A RSH1370F RTH2610F RTH3210G RTH3312B RTH3815
2.31:1 2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1
2.47:1 2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1
2.64:1 2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1
2.85:1 2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1
3.08:1 3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  
3.36:1 3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  
  3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    
  4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    
  4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    
  5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          
  6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* RSS1344D/E
** RSS1370B

Voimansiirtoyhdistelmät

 

 

D13K420  

D13K460

D13K500

D13K540

D13K460TC

D13K500TC

G13C420

G13C460

I-Shift

               

AT2412F

       

AT2612F

 

ATO2612F

 

AT2812F

         

   

ATO3112F

         

   

I-Shift DC -kaksoiskytkin 

               

SP02812 

 

   

Akselivälitteiset vetopyörästöt

               

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

Voimanotot

Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Kytkimestä riippumattomat voimanotot

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

 

Vaihteistokäyttöiset voimanotot
 

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

TUTUSTU TARKEMMIN VOLVO FH -KUORMA-AUTOON

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.