Kuorma-autot

Volvo FH:n voimansiirtolinjan erittelyt

Moottorit

 

D13K 

D13K420TC, D13K460TC ja D13K500TC

G13C* 

Päästöluokitus 

Euro 6 

Euro 6 

Euro 6

Sylinterien lukumäärä 

6

6

Tilavuus 

12,8 dm³ 

12,8 dm³ 

12,8 dm³

Iskun pituus 

158 mm 

158 mm 

158 mm

Sylinterin halkaisija 

131 mm 

131 mm 

131 mm

Puristussuhde 

18:1 (420, 460, 500 hv), 17:1 (540 hv)

17:01

17:01

Taloudellinen kierroslukualue 

950–1 400 rpm 

900–1 300 rpm 

1 000–1 400 rpm

Pakokaasujarrun teho

200 kW (2 300 rpm)

-

-

VEB+-teho 

375 kW (2 300 rpm)

375 kW (2 300 rpm)

375 kW (2 300 rpm)

VEB+ 

lisävaruste

lisävaruste

lisävaruste 

Öljynsuodattimet 

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin  

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin  

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 

Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin 

33 l 

35 l 

33 l 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus 

38 l 

38 l 

39,5 l 


* LNG

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm)
Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

 

Öljynvaihtoväli

Jopa 150 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS5.

Moottorikäyttöinen voimanotto

 

Vääntömomentti 

Suhde 

EPTT350 

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000, 

1 000 Nm* 

1.26:1


*Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

D13K – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

D13TC – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

D13TC-moottorissa on 420, 460 tai 500 hevosvoimaa. Vääntömomenttitasot ovat kuitenkin korkeammat kuin muissa D13-moottoreissa. 460-hevosvoimainen D13TC saavuttaa saman vääntömomenttitason kuin 540-hevosvoimainen D13-moottori, mutta pienemmillä kierroksilla. 500-hevosvoimainen I-Save siirtyy jo D16:n alueelle tuottamalla 2800 Nm:n vääntömomentin yhtä pienillä kierroksilla.

Tämä on mahdollista Turbo Compound -teknologialla, joka käyttää turboahtimen perään sijoitettua ylimääräistä turbiinia pakokaasujen ylimääräisen energian hyödyntämiseksi. Tämä energia muunnetaan vääntömomentiksi suoraan kampiakseliin – näin saadaan tehokas ja erittäin polttoainetaloudellinen moottori.

D13K380 (279 kW)

 

Teho enint. nopeudella 1 700 r/min

380 hv

Suurin vääntö alueella 830–1 400 r/min

1 814 Nm

D13K420 (309 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

420 hv 

Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min

2 100 Nm 

D13K420TC (309 kW)

 

Teho enint. alueella 1 230–1 600 r/min

420 hv

Suurin vääntö alueella 900–1 230 r/min

2 400 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

460 hv

Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min

2 300 Nm

D13K460TC (345 kW)

 

Teho enint. alueella 1 240–1 600 r/min

460 hv

Suurin vääntö alueella 900–1 240 r/min

2 600 Nm 

D13K500 (368 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

500 hv

Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min

2 500 Nm

D13K500TC (368 kW)

 

Teho enint. alueella 1 250–1 600 rpm

500 hv

Vääntö enint. alueella 900 –1 250 rpm

2 800 Nm

D13K540 (397 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 458–1 700 r/min

540 hv

Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm

2 600 Nm

G13C – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

 G13C420 (309 kW)

 

Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm

420 hv

Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm

2 100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Teho enint. alueella 1 700–1 800 rpm

460 hv

Vääntö enint. alueella 1 050–1 400 rpm

2 300 Nm

G13C500 (368 kW)

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 rpm

500 hv

Vääntö enint. alueella 980–1 404 rpm

2 500 Nm

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntömomentti (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AT2412G Suora  2400 44
AT2612G Suora  2600 100
ATO2612G Ylivaihde  2600 100
AT2812G Suora  2800 60
ATO3112G Ylivaihde  3150 100

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

Tyyppi 

Suurin vaihde 

Moottorin vääntömomentti (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

SPO2812

Ylivaihde

2800

80

Taka-akselit

Tyyppi 

Akseli

Vaihde

Vääntö enint. (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

         

RSS1244B

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RSS1344C/D

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RSS1344E

Yksi

Hypoidi

2800

13

44

RSS1352A

Yksi

Hypoidi

2800

13

52

RSS1356

Yksi

Hypoidi

2400/2800

13

56/44

RSS1360

Yksi

Hypoidi

3550

13

60

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3550

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

70

RTS2310A

Teli

Hypoidi

3550

23

100

Napavälitys

         

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3550

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

33

120

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

38

150

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1244B

RSS1344C/D

RSS1344E

RSS1352A

RSS1356

RSS1360

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.31:1

2.31:1* 2.31:1 2.31:1 2.50:1 2.47:1 2.06:1 2.43:1 2.06:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1 4.14:1

2.47:1

2.47:1* 2.47:1 2.47:1 2.64:1 2.64:1 2.17:1 2.57:1 2.17:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1 4.58:1

2.64:1

2.64:1* 2.64:1 2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.31:1 2.83:1 2.31:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1 5.43:1

2.85:1

2.85:1* 2.85:1 2.85:1 3.10:1 3.08:1 2.47:1 3.09:1 2.47:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1 7.22:1

3.08:1

3.08:1* 3.08:1 3.08:1 3.44:1 3.40:1 2.64:1 3.40:1 2.64:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1  

3.36:1

3.36:1* 3.36:1 3.36:1 3.67:1 3.67:1 2.85:1 3.78:1 2.85:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1  

 

3.70:1       4.11:1 3.08:1 4.13:1 3.08:1   4.55:1 4.55:1    

 

4.11:1         3.40:1** 4.50:1 3.36:1   5.41:1 5.41:1    

 

4.63:1         3.67:1** 5.14:1 3.70:1     7.21:1    

 

5.29:1         4.11:1** 5.67:1 4.11:1          

 

6.17:1           6.17:1 4.63:1          


* RSS1344D/E
** RSS1370B

Voimansiirtoyhdistelmät

 

D13K380 D13K420   D13K460 D13K500 D13K540 D13K420TC D13K460TC D13K500TC G13C420 G13C460 G13C500  

I-Shift

                       
                         
AT2412G            
AT2612G    
ATO2612G    
AT2812G                      
ATO3112G                      

I-Shift DC -kaksoiskytkin 

                       

SP02812 

             

Akselivälitteiset vetopyörästöt

                       

RSS1244B

   

RSS1344C/D

   

RSS1344E

     

RSS1352A

   

RSS1356

   

RSS1360

     

RSS1370A/B

   

RTS2370A

   

RTS2310A

   

Napavälitteiset akselit

                       

RSH1370F

   

RTH2610F

   

RTH3210

         

RTH3312

         

RTH3815

         

Voimanotot

Volvolla on laaja valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Kytkimestä riippumattomat voimanotot

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

 

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

TUTUSTU TARKEMMIN VOLVO FH -KUORMA-AUTOON

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.