Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Kanto- ja pusher-akselit |
---|---|---|---|---|---|
Yksi |
| ||||
RAD-L90 | 4×2 | Paraabeli/pakkalehti | 13 t | Akseli/napa | |
RAD-GR | 4×2 | Ilma | 11,5/13 t | Akseli/napa | |
RAD-G2 | 4×2 | Ilma (maansiirtoajoon) | 13 t | Napa | |
Teli | |||||
RADT-GR | 6×2 | Ilma | 19/20,5/22,5/23 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva) |
RAPD-GR | 6×2 | Ilma | 19/22 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Paraabeli | 21 t | Akseli/napa | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraabeli/tavanomainen lehti | 23/26 t | Akseli/napa | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Tavanomainen lehti | 26/32 t | Napa | |
RADD-TR3 | 8x4 | Tavanomainen lehti | 38 t | Napa | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Ilma | 21/23/26 t | Akseli/napa | |
RAPDT-GR | 8×2 | Ilma | 27/30/30,5/31,5/32 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Ilma | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
RAPDD-GR | 8×4 | Ilma | 27/30,5/32/35 t | Akseli/napa | Pusher-akseli (ohjaava) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Ilma (maansiirtoajoon) | 27/33/36 t | Akseli/napa | Kantoakseli (ohjaava) |
Vetotapa | Alustakorkeus | Jousitus | Rungon korkeus | Vetopöydän korkeus* | Rengas | Kytkentäkorkeus väh. | Nimellinen ajokorkeus** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | X-matala | RAD-GR | 266 | 140 | 295-55 | 867 | 912 |
X-matala | RAD-GR | 266 | 140 | 295-60 | 887 | 932 | |
Pieni | RAD-GR | 266 | 140 | 315-60 | 955 | 1015 | |
Medium | RAD-GR | 266 | 140 | 315-70 | 1014 | 1075 | |
Medium | RAD-GR | 300 | 140 | 315-70 | 1031 | 1092 | |
Suuri | RAD-GR | 266 | 140 | 315-80 | 1056 | 1147 | |
Suuri | RAD-GR | 300 | 140 | 315-80 | 1090 | 1164 | |
6×2 | Pieni | RADT-GR | 266 | 160 | 315-60 | 975 | 1035 |
Medium | RADT-GR | 266 | 160 | 315-70 | 1034 | 1095 | |
Medium | RADT-GR | 300 | 160 | 315-70 | 1051 | 1112 | |
Suuri | RADT-GR | 300 | 150* | 315-80 | 1160 | 1234 | |
Medium | RAPD-GR | 266 | 160 | 315-70 | 1034 | 1095 | |
Medium | RAPD-GR | 300 | 160 | 315-70 | 1051 | 1112 | |
Suuri | RAPD-GR | 266 | 160 | 315-80 | 1076 | 1167 | |
Suuri | RAPD-GR | 300 | 160 | 315-80 | 1110 | 1184 | |
6×4 | Suuri | RADD-GR | 300 | 150* | 315-80 | 1173 | 1234 |
8×4 | Suuri | RAPDD-GR | 300 | 160 | 315-80 | 1137 | 1207 |
* +60 millimetrin asennuskorkeus
** Korkeudet likimääräisiä
Vetopalkit
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennettu vetopalkki keskiakseliperävaunulle. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.
Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4 2 -vetoauton suurin poltto ainemäärä on 1 480 litraa. Kaasusäiliöt, joiden koko on 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) ja 225 kg (545 l).
AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–100 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.
Vetopöydät
Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiileita käyttäviä ISO-asennettuja vetopöytiä on eri korkuisia. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.
Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa sekä sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.
Volvo Dynamic Steering
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.
Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään erillisjousituksen kanssa.
Teliakselin nosto
Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuormaa lastataan, akseli laskee automaattisesti ja kytkeytyy jälleen päälle.
Teliakselin nosto on saatavana levyjarrullisiin 6×4- ja 8×4-kokoonpanoihin (joissa on kaksiakselinen teli).
Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5, 10 tai 15 tonnia.
Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.
EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.
Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)
Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).
Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.
Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa.
Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 680 kW.