Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Volvo FH:n alustaerittelyt

 

Alustakorkeudet

 

X-matala (vetoauto)

noin 810 mm

Pieni

noin 850 mm

Medium

noin 900 mm

Suuri

noin 1 000 mm

X-korkea

noin 1 200 mm

Etuakselipaino enint. (tonnia)

 

 

Ilma

Lehti

X-matala

7.5

-

Pieni

8

-

Medium

10/20*

9

Suuri

10/20*

10/18**

X-korkea

-

10/20**


* Kaksoisetuakselit (FAL20 ja GRAS-GR)
** Kaksoisetuakselit (FAA20/FAA21)

Takajousitus

 

Tyyppi

Akselit

Jousitus

Akselipaino/telimassa

Välitys

Kanto- ja pusher-akselit

Yksi

       

 

RAD-L90

4×2

Paraabeli/pakkalehti

13 t

Akseli/napa

 

RAD-GR

4×2

Ilma

11,5/13 t

Akseli/napa

 

RAD-G2

4×2

Ilma (maansiirtoajoon)

13 t

Napa

 
           

Teli

         

RADT-GR

6×2

Ilma

19/20,5/22,5/23 t

Akseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)

RAPD-GR

6×2

Ilma

19/22 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)

RADD-G2

6×4/8×4

Ilma (maansiirtoajoon)

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-BR

6×4/8×4

Paraabeli

21 t

Akseli/napa

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraabeli/tavanomainen lehti

23/26 t

Akseli/napa

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Tavanomainen lehti

26/32 t

Napa

 

RADD-TR3

8x4

Tavanomainen lehti

38 t

Napa

 

RADD-GR

6×4/8×4

Ilma

21/23/26 t

Akseli/napa

 

RAPDT-GR

8×2

Ilma

27/30/30,5/31,5/32 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava) + kantoakseli (kiinteä/ohjaava)

RADDT-GR

8×4/10×4

Ilma

27/33/36 t

Akseli/napa

Kantoakseli (ohjaava)

RAPDD-GR

8×4

Ilma

27/30,5/32/35 t

Akseli/napa

Pusher-akseli (ohjaava)

RADDT-G2

8×4/10×4

Ilma (maansiirtoajoon)

27/33/36 t

Akseli/napa

Kantoakseli (ohjaava)

Vetopöydän kytkentäkorkeudet

 

Vetotapa

Alustakorkeus

Jousitus

Rungon korkeus

Vetopöydän korkeus*

Rengas

Kytkentäkorkeus väh.

Nimellinen ajokorkeus**

4×2

X-matala

RAD-GR

266

140

295-55

867

912

 

X-matala

RAD-GR

266

140

295-60

887

932

 

Pieni

RAD-GR

266

140

315-60

955

1015

 

Medium

RAD-GR

266

140

315-70

1014

1075

 

Medium

RAD-GR

300

140

315-70

1031

1092

 

Suuri

RAD-GR

266

140

315-80

1056

1147

 

Suuri

RAD-GR

300

140

315-80

1090

1164

6×2

Pieni

RADT-GR

266

160

315-60

975

1035

 

Medium

RADT-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Medium

RADT-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Suuri

RADT-GR

300

150*

315-80

1160

1234

 

Medium

RAPD-GR

266

160

315-70

1034

1095

 

Medium

RAPD-GR

300

160

315-70

1051

1112

 

Suuri

RAPD-GR

266

160

315-80

1076

1167

 

Suuri

RAPD-GR

300

160

315-80

1110

1184

6×4

Suuri

RADD-GR

300

150*

315-80

1173

1234

8×4

Suuri

RAPDD-GR

300

160

315-80

1137

1207

 

* +60 millimetrin asennuskorkeus
** Korkeudet likimääräisiä

Vetopalkit
Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennettu vetopalkki keskiakseliperävaunulle. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

Polttoainesäiliöt
Valmistettu alumiinista tai teräksestä, tilavuudet 150–900 litraa. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa. LNG-säiliöiden koot ovat 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) ja 205 kg (495 l).

AdBlue-säiliöt
Tilavuudet 32–100 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. Muovia.

Vetopöydät
Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

Jarrut
Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista.

Volvo Dynamic Steering
Vääntömomenttia säätelevä aktiivinen ohjausjärjestelmä. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.
Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin. Sen saa myös yhdessä etupään erillisjousituksen kanssa.

Teliakselin nosto
Tällä ominaisuudella kaksiakselisen telin takimmaisen vetoakselin voi kytkeä irti ja nostaa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja pienentää kääntösädettä. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuormaa lastataan, akseli laskee automaattisesti ja kytkeytyy jälleen päälle.
Teliakselin nosto on saatavana levyjarrullisiin 6×4- ja 8×4-kokoonpanoihin (joissa on kaksiakselinen teli).

Kantoakselit
Useita eri versioita – kiinteä yksikkö- tai paripyörillä, itsestään ohjautuva tai ohjattava. Akselipaino: 7,5, 9,5, 10 tai 15 tonnia.

Pusher-akselit
Kiinteä ja hydraulisesti ohjattava sekä veto- että tasakuorma-autoille. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.

EBS Medium

EBS-tilan ohjaus
EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+-järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.

Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.

Jarrupäällysteen kulumisennuste
Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)

Automaattinen seisontajarrun vapautus
Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

Täydentävät ohjelmat

Stretch-jarru
Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.

ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.

Hätäjarruvalo
Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa.

Hydraulinen hidastin
Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 680 kW.

MIELLYTTÄÄKÖ? LÄHDE KOEAJOLLE

Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.