Vetopalkit
Saatavilla on vetopalkkeja perävaunujen kytkemiseen.
Kaikki mitä Volvo FE:stä tarvitsee tietää – jokaista yksityiskohtaa myöten.
Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen,
kytkentäkorkeuksien, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.
Matala | noin 880 mm |
Med | noin 950 mm |
Korkea | noin 1 050 mm |
Ilma | Paraabeli | |
---|---|---|
Matala | 7.1/7.5/8 | 9 |
Med | 7.1/7.5/8 | 9 |
Korkea | 7.1/7.5/8 | 9 |
Tyyppi | Akselit | Jousitus | Akselipaino/telimassa | Välitys | Pusher-/kantoakselit |
---|---|---|---|---|---|
Yksi vetoakseli |
|
|
|
|
|
RAD-L90 | 4x2 | Paraabeli-/S-paraabelijousitus | 13 t | Akseli/napa |
|
RAD-KR | 4x2 | Ilma | 13 t | Akseli/napa |
|
Teli |
|
|
|
|
|
RADT-KR | 6x2 | Ilma | 19/20 t | Akseli/napa | Kantoakseli (kiinteä/ohjattu) |
RADD-BR | 6x4 | Paraabeli | 23 t | Akseli/napa |
|
Saatavilla on vetopalkkeja perävaunujen kytkemiseen.
Polttoainesäiliöt | AdBlue-säiliöt |
Saatavana on muovi-, teräs- ja alumiinivalmisteisia polttoainesäiliöitä. Polttoainesäiliöiden tilavuudet ovat 160–630 litraa. D-mallisia säiliöitä on kahden korkuisina – 560 mm ja 710 mm. | Muovia, tilavuus 32 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. |
Etuakselit | Kantoakselit |
Etuakselin akselipaino on akselimallista riippuen 7,1–9 tonnia. | Useita eri versioita – kiinteä yksittäis- tai paripyörillä tai aktiivisella ohjauksella. Akselipaino: 6,7, 7,1, 7,5 tai 10,5 tonnia. |
Vetotapa | Alusta | Jousitus | Rungon korkeus | Vetopöydän korkeus* | Rengas | Kytkentäkorkeus väh.** | Nimellinen ajokorkeus** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | |||||||
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 315/60R22,5" | 992 | 1097 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 295/80R22,5" | 1103 | 1208 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 315/70R22,5" | 1086 | 1191 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 185 | 315/80R22,5" | 1114 | 1219 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 295/80R22,5" | 1063 | 1168 | |
Medium | RAD-KR | 266 | 150 | 315/70R22,5" | 1049 | 1154 |
** Korkeudet likimääräisiä.
Päällirakentajalle tarkoitettu rungon reikärivi Rungon ylin reikärivi on varattu päällirakentajalle. Kaikki ylimmässä reikärivissä olevat kannattimet on muotoiltu päällirakentajaa silmälläpitäen, ja niissä on 8 mm:n välilevy, joka voidaan korvata päällirakentajan kuormakorikiinnikkeellä. Ylemmällä reikärivillä ei käytetä niittejä. | Vetopöydät L-profiileita käyttäviä ISO-asennettuja vetopöytiä on eri korkuisia, mikä tarjoaa runsaasti valinnanvapautta. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopöydän korkeus ylittää alustakorkeuden noin 150 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille. |
Nosturin valmiussarja Alustan kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla. | |
Nosturin valmiussarja Alustan kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla. Akkukoteloa on siirretty taemmas ja kiinnityslevyt on asennettu ohjaamon taakse alustan kummallekin puolen. Tuotteeseen sisältyy sähkövalmiussarja – ELCRANE. |
Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin
tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi.
Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin
lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.
EBS Medium EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi: | Hydraulinen hidastin Hydraulinen hidastin AL306-vaihteistoon. Kompakti, integroitu hydraulinen hidastin on asennettu vaihteistoon ja tuottaa 1 490 Nm:n jarrutusmomentin. |
Mäkilähdön aputoiminto Jarrut vapautuvat vasta, kun moottorin vääntö on riittävä turvallista liikkeellelähtöä varten. | |
ESC-ajonvakautusjärjestelmä Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin. |
Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.
| D8K | G9K320 |
---|---|---|
Päästöluokitus | Euro 6 | Euro 6 |
Sylinterien lukumäärä | 6 | 6 |
Tilavuus | 7,7 dm3 | 8,9 dm3 |
Iskun pituus | 135 mm | 144,5 mm |
Sylinterin halkaisija | 110 mm | 114 mm |
Puristussuhde | 17.5:1 | 12:01 |
Taloudellinen kierroslukualue | 1 000–1 700 rpm | 1 200–1 700 rpm |
Pakokaasujarrun teho (2 800 rpm) | 120 kW (2 800 rpm) | - |
Puristusjarrun teho (2 800 rpm) | 170 kW (2 800 rpm) | - |
Öljynsuodattimet | 1 | 2 |
Öljyntäytösmäärä sis. suodatin | 25,5 l | 27,6 l |
Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus | 17 l | 12,4 l |
Öljynvaihtoväli Polttoainetta koskevat edellytykset | Moottorikäyttöinen voimanotto Biodiesel-versio |
Vääntömomentti | Suhde | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. AT2412-vaihteiston yhteydessä enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.
![]() | D8K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTINettoteho: EC 582/2011 |
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm | 250 hv |
Suurin vääntö alueella 900–1 700 rpm | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm | 280 hv |
Suurin vääntö alueella 950–1 700 rpm | 1 050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm | 320 hv |
Suurin vääntö alueella 1 050–1 600 rpm | 1 200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Tehohuippu kierrosluvulla 2 200 rpm | 350 hv |
Suurin vääntö alueella 1 200–1 600 rpm | 1 400 Nm |
![]() | G9K320 – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTINettoteho: EC 582/2011 |
G9K320 |
|
---|---|
Tehohuippu alueella 2 000–2 100 rpm | 320 hv (239 kW) |
Suurin vääntö alueella 1 300–1 400 rpm | 1 356 Nm |
12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hydraulisella hidastimella, voimanotolla ja öljynlauhduttimella.
Tyyppi | Suurin vaihde | Moottorin vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AT2412G | Suora | 2400 | 44 |
Käsivälitteisten vaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojelautaan
integroitu lyhyt vaihteenvalitsin ei tärise, ja sen liikeradat ovat
lyhyitä ja selkeitä.
Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.
Tyyppi | Suurin vaihde | Moottorin vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet
ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko
nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojelaudan
painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.
Tyyppi | Suurin vaihde | Moottorin vääntö (Nm) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Tyyppi | Akseli | Hammaspyörästö | Suurin vääntö (Nm) | Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia) | GCW-hyväksyntä (tonnia) |
---|---|---|---|---|---|
Akselivälitteinen vetopyörästö |
|
|
|
|
|
RSS1344E | Yksi | Hypoidi | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C | Yksi | Hypoidi | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Teli | Hypoidi | 3550 | 23 | 70 |
Napavälitys |
|
|
|
|
|
RSH1370F | Yksi | Vinohampainen | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180C | Teli | Hypoidi | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Vaihteistot | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Yksivaihteiset akselit | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Napavälitteiset akselit | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
Volvolla on suuri valikoima sekä kytkimestä riippumattomia
että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikentyyppisiin
tehtäviin.
Voimanotto moottorista | Voimanotto vaihteistosta |
PTER-DIN Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon. | PTR-HF/FH/ZF Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille. |
PTER1400 Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä. | PTR-HP/PH/ZF Pumppukytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille. |
PTER100 Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä. | PTRD-D1D Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä. |
Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien
erittelyihin.
![]() | ![]() | ![]() |
PäiväohjaamoPäiväohjaamo on mukava ja ergonominen kuljettajan työympäristö. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 1 600 mm, leveys 2 300 mm. | Lyhyt makuuohjaamoLyhyessä makuuohjaamossa on lisätilaa, johon voidaan asentaa yhden hengen vuode tai jota voidaan käyttää toimistona ja lisäsäilytystilana. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 000 mm, leveys 2 300 mm. | MakuuohjaamoMakuuohjaamossa on yhden hengen vuode. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm. |
![]() | MatalalattiamalliMatalalattiamalli matalalla askelmalla sekä tilaa ja turvavyöt yhdestä kolmeen matkustajalle. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm. Saatavissa taitettavalla apukuljettajan ovella. |
Ohjaamon jousitus Mekaaninen jousitus edessä ja takana: kierrejousi ja iskunvaimennin. Ilmajousitus edessä ja takana: ilmapalkeet. | Ohjaamon lämmitys Ohjaamon lämmitysjärjestelmästä on saatavana kahta eri versiota: manuaalinen lämmityslaite tai manuaalinen lämmityslaite ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä. |
Kuljettajan istuin Kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Comfort, Standard ja Economy. Jokaisessa kolmessa versiossa on selkänojan, pituuden, korkeuden ja istuinkaltevuuden säätö sekä integroidut niskatuet. | Sisätilojen säilytysratkaisut Ohjaamossa on useita käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä lokeroita, joissa voi säilyttää asiakirjoja ja henkilökohtaisia tavaroita. Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytyslokeroa sekä neljä DIN-lokeroa. Lisävarusteena on saatavana useita erilaisia säilytyslokeroita, moottoritunnelin päälle asennettavia säilytyslaatikoita, kirjoitusalustoja ja vaatekoukkuja. |
Apukuljettajan istuin Valittavissa on kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Standard, Economy ja Basic. | Merkinantotorvet Lisämerkinantotorvia on kahdenlaisia, sähkö- tai paineilmakäyttöisiä: saatavilla on kaksi paineilmakäyttöistä katolle kiinnitettävää merkinantotorvea tai etuluukun alle asennettava sähkötoiminen merkinantotorvi. |
Ohjaamon värit Valmiita värivaihtoehtoja on 300. Lisävärejä voi tilata erikseen asiakaskohtaisesti räätälöitynä. | Vuode Vuode on saatavilla yksi- tai kaksiosaisena ja joko 580 mm:n tai 780 mm:n levyisenä. Vuoteen suojakaide on saatavana lisävarusteena. |
Ohjauspyörä Ohjauspyörästä on kuorma-auton erittelystä riippuen saatavissa kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa, 460 mm tai 500 mm. Sen voi säätää haluttuun asentoon paineilmatoimisesti. | Matalalattiaohjaamo FE-matalalattiamalliin on helppo astua sisään 90 asteen kulmaan avautuvan oven ansiosta. Saatavana on kaksi versiota, joissa on joko tasainen lattia tai moottoritunneli. Kuljettajan näkyvyys on erinomainen, ja turvallisuus on totta kai huippuluokkaa – onhan kyseessä Volvo. |
Ilmastointi Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä. | |
Kattoluukku Ohjaamoon on lisätty kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Kattoluukku on saatavana lasista tai teräksestä tehtynä. Se voi olla joko käsikäyttöinen tai sähkötoiminen. | |
Istuinverhoilu Mukava tekstiiliverhoilu. | |
Seinäverhoilu Mukava tekstiiliverhoilu. |
Voit ladata Volvo FE -malliston erittelyn ja tekniset tiedot PDF-muodossa seuraavista linkeistä.