Kuorma-autot

Volvo FE
-erittely

Kaikki mitä Volvo FE:stä tarvitsee tietää – jokaista yksityiskohtaa myöten.

Alusta

Tutustu alustakorkeuden, suurimman etuakselipainon, takajousituksen, kytkentäkorkeuksien, vetoautojen, alustaominaisuuksien ja jarrujen erittelyihin.

Alustakorkeudet

Matala

noin 880 mm

Med

noin 950 mm

Korkea

noin 1 050 mm

Etuakselipaino enint. (tonnia)

 IlmaParaabeli
Matala7.1/7.5/89
Med7.1/7.5/89
Korkea7.1/7.5/89

Takajousitus

Tyyppi

Akselit

Jousitus 

Akselipaino/telimassa

Välitys 

Pusher-/kantoakselit 

Yksi vetoakseli 

 

 

 

 

 

RAD-L90 

4x2 

Paraabeli-/S-paraabelijousitus

13 t

Akseli/napa

 

RAD-KR 

4x2 

Ilma 

13 t

Akseli/napa

 

Teli 

 

 

 

 

 

RADT-KR 

6x2 

Ilma 

19/20 t

Akseli/napa

Kantoakseli (kiinteä/ohjattu)

RADD-BR 

6x4 

Paraabeli 

23 t

Akseli/napa

 

Vetopalkit

Saatavilla on vetopalkkeja perävaunujen kytkemiseen.

Polttoainesäiliöt

PolttoainesäiliötAdBlue-säiliöt
Saatavana on muovi-, teräs- ja alumiinivalmisteisia polttoainesäiliöitä. Polttoainesäiliöiden tilavuudet ovat 160–630 litraa. D-mallisia säiliöitä on kahden korkuisina – 560 mm ja 710 mm.Muovia, tilavuus 32 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. 

EtuakselitKantoakselit
Etuakselin akselipaino on akselimallista riippuen 7,1–9 tonnia.Useita eri versioita – kiinteä yksittäis- tai paripyörillä tai aktiivisella ohjauksella. Akselipaino: 6,7, 7,1, 7,5 tai 10,5 tonnia.

Vetopöydän kytkentäkorkeudet

VetotapaAlustaJousitusRungon korkeusVetopöydän korkeus*RengasKytkentäkorkeus väh.**Nimellinen ajokorkeus**
4×2       
 MediumRAD-KR266150315/60R22,5"9921097
 MediumRAD-KR266185295/80R22,5"11031208
 MediumRAD-KR266185315/70R22,5"10861191
 MediumRAD-KR266185315/80R22,5"11141219
 MediumRAD-KR266150295/80R22,5"10631168
 MediumRAD-KR266150315/70R22,5"10491154

** Korkeudet likimääräisiä.

Valmistelut päällirakentajia varten

Päällirakentajalle tarkoitettu rungon reikärivi
Rungon ylin reikärivi on varattu päällirakentajalle. Kaikki ylimmässä reikärivissä olevat kannattimet on muotoiltu päällirakentajaa silmälläpitäen, ja niissä on 8 mm:n välilevy, joka voidaan korvata päällirakentajan kuormakorikiinnikkeellä. Ylemmällä reikärivillä ei käytetä niittejä.
Vetopöydät
L-profiileita käyttäviä ISO-asennettuja vetopöytiä on eri korkuisia, mikä tarjoaa runsaasti valinnanvapautta. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopöydän korkeus ylittää alustakorkeuden noin 150 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.
Nosturin valmiussarja
Alustan kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla.
 
Nosturin valmiussarja
Alustan kiinnityslevyt voidaan asentaa tehtaalla. Akkukoteloa on siirretty taemmas ja kiinnityslevyt on asennettu ohjaamon taakse alustan kummallekin puolen. Tuotteeseen sisältyy sähkövalmiussarja – ELCRANE.
 

 

Jarrut

Elektronisesti ohjatut EBS-jarrut reagoivat erittäin nopeasti, ne ovat erittäin tehokkaat, ja niissä on erinomainen jarrutuntuma lukuisten muiden näppärien ominaisuuksien lisäksi. Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS on vakiona kaikissa erittelyissä.

EBS Medium
EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi:
Hydraulinen hidastin
Hydraulinen hidastin AL306-vaihteistoon. Kompakti, integroitu hydraulinen hidastin on asennettu vaihteistoon ja tuottaa 1 490 Nm:n jarrutusmomentin.
Mäkilähdön aputoiminto
Jarrut vapautuvat vasta, kun moottorin vääntö on riittävä turvallista liikkeellelähtöä varten.
 
ESC-ajonvakautusjärjestelmä
Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.
 


Voimansiirto

Tutustu moottorien, vaihteistojen, taka-akselien (myös välityssuhteiden), voimansiirtolinjayhdistelmien ja voimanottojen erittelyihin.

Moottorit

 

D8K

G9K320

PäästöluokitusEuro 6Euro 6

Sylinterien lukumäärä

6

6

Tilavuus

7,7 dm3

8,9 dm3

Iskun pituus

135 mm

144,5 mm

Sylinterin halkaisija

110 mm

114 mm

Puristussuhde

17.5:1

12:01

Taloudellinen kierroslukualue

1 000–1 700 rpm

1 200–1 700 rpm

Pakokaasujarrun teho (2 800 rpm)

120 kW (2 800 rpm)

-

Puristusjarrun teho (2 800 rpm)

170 kW (2 800 rpm)

-

Öljynsuodattimet

1

2

Öljyntäytösmäärä sis. suodatin

25,5 l

27,6 l

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

17 l

12,4 l

 

Öljynvaihtoväli
Jopa 120 000 km tai kaksi vuotta (VDS5).

Polttoainetta koskevat edellytykset
EN 590 (EU-standardi) rikkiä enint. 10 ppm.

Moottorikäyttöinen voimanotto
Välityssuhde 1:1, vääntömomentti 600 Nm sekä ajettaessa että paikallaan.

Biodiesel-versio
D8K320 on saatavana myös Biodiesel-versiona (B100), joka täyttää Euro 6 -päästömääräykset. Lisätietoja huoltoväleistä saat Volvo-jälleenmyyjältä.

 


Moottorikäyttöinen voimanotto

 VääntömomenttiSuhde
PTER-DIN600 Nm*1:1
PTER-1400600 Nm*1:1
PTER-100600 Nm*1:1


* vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan. AT2412-vaihteiston yhteydessä enimmäisvääntö ajettaessa = 150 Nm.

 

D8K – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

Nettoteho: EC 582/2011

 

­ D8K250 (184 kW)

 

Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm

250 hv

Suurin vääntö alueella 900–1 700 rpm

950 Nm

D8K280 (206 kW)

 

Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm

280 hv

Suurin vääntö alueella 950–1 700 rpm

1 050 Nm

D8K320 (235 kW)

 

Tehohuippu kierrosluvulla 2 100 rpm

320 hv

Suurin vääntö alueella 1 050–1 600 rpm

1 200 Nm

D8K350 (258 kW)

 

Tehohuippu kierrosluvulla 2 200 rpm

350 hv

Suurin vääntö alueella 1 200–1 600 rpm

1 400 Nm

 

G9K320 – TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI

Nettoteho: EC 582/2011

 

G9K320

 

Tehohuippu alueella 2 000–2 100 rpm

320 hv (239 kW)

Suurin vääntö alueella 1 300–1 400 rpm

1 356 Nm

 

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hydraulisella hidastimella, voimanotolla ja öljynlauhduttimella.

 

TyyppiSuurin vaihdeMoottorin vääntö (Nm)GCW-hyväksyntä (tonnia)
AT2412GSuora240044

Käsivälitteiset vaihteistot

Käsivälitteisten vaihteistojen käyttöä avustaa tehostin. Kojelautaan integroitu lyhyt vaihteenvalitsin ei tärise, ja sen liikeradat ovat lyhyitä ja selkeitä. Vaihteistoihin on saatavana voimanotto.  

TyyppiSuurin vaihdeMoottorin vääntö (Nm)GCW-hyväksyntä (tonnia)
ZTO10066105032
ZTO11099120044

Täysautomaattivaihteistot

Automaattivaihteiston ansiosta liikkeellelähtöominaisuudet
ja vaihteenvaihtojen tasaisuus ovat erinomaisia koko
nopeusalueella. Vaihteistoa käytetään kojelaudan
painikkeilla. Vaihteistoon on saatavana voimanotto.

 

TyyppiSuurin vaihdeMoottorin vääntö (Nm)GCW-hyväksyntä (tonnia)
AL3066130032

Taka-akselit

Tyyppi

Akseli

Hammaspyörästö

Suurin vääntö (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

 

 

 

 

 

RSS1344E

Yksi

Hypoidi

2800

13

44

RSS1344CYksiHypoidi26001344

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

70

Napavälitys

 

 

 

 

 

RSH1370F

Yksi

Vinohampainen

3550

13

70

RTH2180C

Teli

Hypoidi

1200

21

80

 


Taka-akselien välityssuhteet

RSS1344CRTS2370ARSH1370FRTH2180DRS1344E
2.64:13.09:13.76:12.63:12.47:1
2.85:13.40:14.12:12.94:12.64:1
3.08:13.78:14.55:13.13:12.85:1
3.36:14.13:14.67:13.33:13.08:1
3.70:14.50:15.41:13.57:13.36:1
4.11:15.14:16.18:13.85:1 
4.63:15.67:17.21:14.17:1 
5.29:16.17:1   
6.17:1    

 

Voimansiirtoyhdistelmät

 D8K250D8K280D8K320D8K350G9K320
Vaihteistot     
AT2412G 
ZTO1006   
ZTO1109  
AL306
Yksivaihteiset akselit     
RSS1344C
RSS1344E 
RTS2370A  
Napavälitteiset akselit     
RSH1370F
RTH2180D   

Voimanotot

Volvolla on suuri valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikentyyppisiin tehtäviin.

 

Voimanotto moottorista

Voimanotto vaihteistosta

PTER-DIN
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTR-HF/FH/ZF
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTER1400
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTR-HP/PH/ZF
Pumppukytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTER100
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTRD-D1D
Kaksinopeuksinen pumpun liitäntälaitteella ja laippaliitännällä.


Ohjaamo

Tutustu ohjaamoiden mittojen, maavarakorkeuksien ja ominaisuuksien erittelyihin.

 

 

 

Päiväohjaamo

Päiväohjaamo on mukava ja ergonominen kuljettajan työympäristö. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 1 600 mm, leveys 2 300 mm.

Lyhyt makuuohjaamo

Lyhyessä makuuohjaamossa on lisätilaa, johon voidaan asentaa yhden hengen vuode tai jota voidaan käyttää toimistona ja lisäsäilytystilana. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 000 mm, leveys 2 300 mm.

Makuuohjaamo

Makuuohjaamossa on yhden hengen vuode. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm.

 

Matalalattiamalli

Matalalattiamalli matalalla askelmalla sekä tilaa ja turvavyöt yhdestä kolmeen matkustajalle. Sisäkorkeus 1 605 mm, pituus 2 200 mm, leveys 2 300 mm. Saatavissa taitettavalla apukuljettajan ovella.

 

Ohjaamon jousitus
Mekaaninen jousitus edessä ja takana: kierrejousi ja iskunvaimennin. Ilmajousitus edessä ja takana: ilmapalkeet.
Ohjaamon lämmitys
Ohjaamon lämmitysjärjestelmästä on saatavana kahta eri versiota: manuaalinen lämmityslaite tai manuaalinen lämmityslaite ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.
Kuljettajan istuin
Kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Comfort, Standard ja Economy. Jokaisessa kolmessa versiossa on selkänojan, pituuden, korkeuden ja istuinkaltevuuden säätö sekä integroidut niskatuet.
Sisätilojen säilytysratkaisut
Ohjaamossa on useita käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä lokeroita, joissa voi säilyttää asiakirjoja ja henkilökohtaisia tavaroita. Tuulilasin yläpuolella on kaksi säilytyslokeroa sekä neljä DIN-lokeroa. Lisävarusteena on saatavana useita erilaisia säilytyslokeroita, moottoritunnelin päälle asennettavia säilytyslaatikoita, kirjoitusalustoja ja vaatekoukkuja.
Apukuljettajan istuin
Valittavissa on kolme mukavuustasovaihtoehtoa: Standard, Economy ja Basic.
Merkinantotorvet
Lisämerkinantotorvia on kahdenlaisia, sähkö- tai paineilmakäyttöisiä: saatavilla on kaksi paineilmakäyttöistä katolle kiinnitettävää merkinantotorvea tai etuluukun alle asennettava sähkötoiminen merkinantotorvi.
Ohjaamon värit
Valmiita värivaihtoehtoja on 300. Lisävärejä voi tilata erikseen asiakaskohtaisesti räätälöitynä.
Vuode
Vuode on saatavilla yksi- tai kaksiosaisena ja joko 580 mm:n tai 780 mm:n levyisenä. Vuoteen suojakaide on saatavana lisävarusteena.
Ohjauspyörä
Ohjauspyörästä on kuorma-auton erittelystä riippuen saatavissa kaksi halkaisijaltaan erikokoista vaihtoehtoa, 460 mm tai 500 mm. Sen voi säätää haluttuun asentoon paineilmatoimisesti.
Matalalattiaohjaamo
FE-matalalattiamalliin on helppo astua sisään 90 asteen kulmaan avautuvan oven ansiosta. Saatavana on kaksi versiota, joissa on joko tasainen lattia tai moottoritunneli. Kuljettajan näkyvyys on erinomainen, ja turvallisuus on totta kai huippuluokkaa – onhan kyseessä Volvo.
Ilmastointi
Ohjaamon lämmitysjärjestelmä on saatavana kahtena eri varianttina: pelkkä käsitoiminen lämmitin tai käsitoiminen lämmitin ja ilmastointi. Lisävarusteena on saatavana myös 2 kW:n pysäköintilämmitinjärjestelmä.
 
Kattoluukku
Ohjaamoon on lisätty kattoluukku, jota voi avata 50 millimetriä. Kattoluukku on saatavana lasista tai teräksestä tehtynä. Se voi olla joko käsikäyttöinen tai sähkötoiminen.
 
Istuinverhoilu
Mukava tekstiiliverhoilu.
 
Seinäverhoilu
Mukava tekstiiliverhoilu.
 


Tekniset tiedot

Voit ladata Volvo FE -malliston erittelyn ja tekniset tiedot PDF-muodossa seuraavista linkeistä.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.