Kuorma-autot

VOLVO FM:N VOIMANSIIRTOJEN ERITTELYT

Moottorit

 

D11K

D13K

G13C

Päästöluokitus

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Sylinterien lukumäärä

6

6

6

Tilavuus

10,8 dm3

12,8 dm3

12,8 dm3

Iskun pituus

152 mm

158 mm

158 mm

Sylinterin halkaisija

123 mm

131 mm

131 mm

Puristussuhde

17:01

18:01

17:01

Taloudellinen kierroslukualue

1 000–1 500 rpm

950–1 400 rpm

1 000–1 400 rpm

Pakokaasujarrun teho

160 kW (2 400 rpm)

200 kW (2 300 rpm)

 

VEB-teho

290 kW (2 400 rpm)

   

VEB-

lisävaruste

   

VEB+ teho

 

375 kW (2 300 rpm)

375 kW (2 300 rpm)

VEB+

 

lisävaruste

lisävaruste

Öljynsuodattimet

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin

Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin

36 l

33 l

33 l

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus

36 l

38 l

39,5 l


 

Öljynvaihtoväli

Jopa 150 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4.

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm)
Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)
Kaasukäyttöinen Volvo FMajoneuvokäyttöön tarkoitettu laatu.

Moottorikäyttöinen voimanotto

 

Vääntömomentti

Suhde

EPTT350

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000,

1 000 Nm*

1.26:1


*Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

D11K – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D11K330 (245 kW)

 

Teho enint. nopeudella 1 700 r/min

330 hv

Suurin vääntö alueella 877–1 400 r/min

1 600 Nm

D11K380 (280 kW)

 

Teho enint. nopeudella 1 700 r/min

380 hv

Suurin vääntö alueella 938–1 400 r/min

1800 Nm

D11K430 (317 kW)

 

Teho enint. nopeudella 1 700 r/min

430 hv

Suurin vääntö alueella 1 008–1 400 r/min

2 050 Nm

D11K460 (339 kW)

 

Suurin vääntö nopeudella 1 700 r/min

460 hv

Vääntö enint. alueella 1 050–1 400 rpm

2 200 Nm



D13K – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D13K380 (279 kW)

 

Teho enint. nopeudella 1 700 r/min

380 hv

Suurin vääntö alueella 830–1 400 r/min

1 814 Nm

D13K420 (309 kW)

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

420 hv

Suurin vääntö alueella 905–1 400 r/min

2 100 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

460 hv

Suurin vääntö alueella 945–1 400 r/min

2 300 Nm

D13K500 (368 kW)

 

Teho enint. alueella 1 404–1 700 r/min

500 hv 

Suurin vääntö alueella 980–1 400 r/min

2 500 Nm 

G13C – teho/vääntömomentti

Nettoteho (EC 582/2011)

G13C420 (309 kW)

 

Teho enint. alueella 1 400–1 800 rpm

420 hv

Vääntö enint. alueella 1 000–1 400 rpm

2 100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Teho enint. alueella 1 700–1 800 rpm

460 hv

Vääntö enint. alueella 1 050–1 400 rpm

2 300 Nm

G13C500 (368 kW)  
Teho enint. alueella 1 400–1 700 rpm 500 hv
Vääntö enint. alueella 980–1 404 rpm 2 500 Nm

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

I-Shift

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
AT2412F Suora 2400 44
AT2612F Suora 2600 100
ATO2612F Ylivaihde 2600 100

 

I-Shift DC -kaksoiskytkimen erittelyt

Tyyppi Suurin vaihde Moottorin vääntömomentti (Nm) GCW-hyväksyntä (tonnia)
SPO2812 Ylivaihde 2800 80

Taka-akselit

Tyyppi

Akseli

Vaihde

Vääntö enint. (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

         

RSS1244

Yksi

Hypoidi

2800

12

44

RSS1344C/E

Yksi

Hypoidi

2600

13

44

RSS1352A

Yksi

Hypoidi

2800

13

52

RSS1356

Yksi

Hypoidi

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

3550

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

80

RTS2310A

Teli

Hypoidi

3550

23

100

Napavälitys

         

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3550

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

33

120

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

38

150

Taka-akselien välityssuhteet

RSS1244

RSS1344C/E

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.31:1

2.31:1*

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.47:1

2.47:1*

2.64:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.64:1

2.64:1

2.79:1

2.31:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

2.85:1

2.85:1

3.10:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.08:1

3.08:1

3.44:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

3.36:1

3.67:1

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.70:1

 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

4.11:1

 

3.40:1**

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

4.63:1

 

3.67:1**

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

5.29:1

 

4.11:1**

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
       

6.17:1

4.63:1

         


* RSS1344E:lle
** RSS1370B:lle

Voimansiirtoyhdistelmät

 

D11K330

D11K370

D11K410

D11K450

D13K380

D13K420

D13K460

D13K500

G13C420

G13C460

G13C500
                       

I-Shift

                     

AT2412G

 

AT2612G

ATO2612G

I-Shift DC -kaksoiskytkin

               

SP02812

           

     

Akselivälitteiset vetopyörästöt

               

RSS1244

 

RSS1344C/E

RSS1352A

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

               

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

     

RTH3312

     

RTH3815

     

Voimanotot

Volvolla on suuri valikoima sekä kytkimestä riippumattomia että vaihteistokäyttöisiä voimanottoja kaikkiin eri tehtäviin.

Voimanotto moottorista

PTER-DIN
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.

PTER1400
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

PTER100
Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Voimanotto vaihteistosta

PTR-F
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-FL/FH
Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.

PTRD-F
Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.

PTRD-D
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.

PTRD-D1
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.

PTRD-D2
Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

 

ALOITA VOLVO FM KUORMA-AUTON SUUNNITTELU

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.