Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Volvo FH16:n voimansiirtolinjan erittelyt

  • Moottorit
  • I-Shift
  • Taka-akselit
  • Taka-akselien välityssuhteet
  • Voimansiirtoyhdistelmät
  • Voimanotot

Moottorit

 

D16K 

Päästöluokitus 

Euro 6

Sylinterien lukumäärä 

Tilavuus 

16,1 dm³ 

Iskun pituus 

165 mm 

Sylinterin halkaisija 

144 mm

Puristussuhde 

16.0:1

Taloudellinen kierroslukualue 

950–1 400 rpm

Pakokaasujarrun teho

230 kW (2 200 rpm)

VEB+-teho 

470 kW (2 200 rpm)

VEB+ 

lisävaruste 

Öljynsuodattimet 

2 päävirtasuodatinta, 1 ohivirtaussuodatin 

Öljyntäytösmäärä mkl. suodatin 

42 l 

Jäähdytysjärjestelmä, vetoisuus 

48 l 

Polttoainetta koskevat edellytykset

Rikitön polttoaine (EN590, rikkipitoisuus enint. 10 ppm)
Toisen sukupolven biodiesel (EN15940, synteettinen diesel)

Öljynvaihtoväli

Jopa 100 000 km tai kerran vuodessa, kun öljy on VDS4. 

Moottorikäyttöinen voimanotto

 

 

Vääntömomentti 

Suhde 

EPTT650 

650 Nm* 

1.26:1

EPTT1000, 

1 000 Nm* 

1.26:1


*Vääntömomentti ajettaessa ja paikallaan.

D16K – teho/vääntömomentti

Nettoteho: EC 582/2011

D16K550 (410 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 380–1 700 rpm 

550 hv 

Suurin vääntö alueella 900–1 380 rpm 

2 800 Nm 

D16K650 (480 kW) 

 

Teho enint. alueella 1450–1 700 rpm 

650 hv 

Vääntö enint. alueella 950–1 450 rpm 

3 150 Nm 

D16K750 (550 kW) 

 

Teho enint. alueella 1 600–1 800 rpm 

750 hv 

Vääntö enint. alueella 950–1 400 rpm 

3 550 Nm 

I-Shift

12-vaihteinen alue-/jakovaihteisto, jossa on automaattinen vaihtamisjärjestelmä. I-Shift voidaan varustaa hidastimella, voimanotolla, varaohjausjärjestelmällä ja öljynlauhduttimella.

Erittelyt

Tyyppi

Suurin vaihde

Moottorin vääntömomentti (Nm)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

AT2812F

Suora 

2800

60

ATO3112F

Ylivaihde 

3150

100

ATO3512F

Ylivaihde

3550

100

Taka-akselit

Tyyppi 

Akseli-

Vaihde

Vääntö enint. (Nm)

Enimmäisakselipaino/telimassa (tonnia)

GCW-hyväksyntä (tonnia)

Akselivälitteinen vetopyörästö

         

RSS1356

Yksi

Hypoidi

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Yksi

Hypoidi

 

13

70

RTS2370A

Teli

Hypoidi

3550

23

70

RTS2310

Teli

Hypoidi

3550

23

100

Napavälitys

         

RSH1370F

Yksi

Kartiohampainen lieriö

3550

13

70

RTH2610F

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

26

100

RTH3210

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

32

100

RTH3312

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

33

120

RTH3815

Teli

Kartiohampainen lieriö

3550

38

150

Taka-akselien välityssuhteet

 

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210G

RTH3312B

RTH3815

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.79:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

3.10:1

2.47:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.44:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.67:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

3.40:1*

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

3.67:1*

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

4.11:1*

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
   

6.17:1

4.63:1

         

*RSS1370B

Voimansiirtoyhdistelmät

 

D16K550

D16K650

D16K750

I-Shift

     

AT2812F

     

ATO3112F

 

ATO3512F

   

       

Akselivälitteiset vetopyörästöt

     

RSS1356

   

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Napavälitteiset akselit

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

Voimanotot

Laaja valikoima kytkimestä riippumattomia, vaihteistokäyttöisiä ja suurivääntöisiä voimanottoja kaikkiin eri käyttötarkoituksiin.

Kytkimestä riippumattomat voimanotot

PTER-DIN: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun kytkentä suoraan moottorivoimanottoon.
PTER1400: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.
PTER-100: Moottorin takavoimanotto: hydraulipumpun laippaliitäntä.

Vaihteistokäyttöiset voimanotot

PTR-F: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-FL/FH: Laippakytkentäinen, hitaille/nopeille kierrosnopeuksille.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Hitaille/normaaleille/nopeille kierrosnopeuksille, suora DIN-kytkentä hydraulipumpulle.
PTRD-F: Nopeille kierrosnopeuksille, laippakytkentäinen, suora kampiakselikytkentä.
PTRD-D: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Suora DIN-kytkentä hydraulipumppuihin edessä ja takana.
PTRD-D1: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen. Laippakytkentä takana ja DIN-kytkentä edessä.
PTRD-D2: Nopeille kierrosnopeuksille, kaksinopeuksinen takana ja yksinopeuksinen edessä. Kaksi laippakytkentää takana ja yksi DIN-kytkentä edessä.

GET CLOSER TO THE VOLVO FH16

Määrittele ominaisuudet, joita haluat kuorma-autolta. Kaikki tämä yhteistyössä paikallisen Volvo jälleenmyyjän kanssa.