Kuorma-autot

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Kestävyys Säästä polttoainetta
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Kuinka päivitetty eurovinjettidirektiivi vaikuttaa kuorma-autojen käyttökustannuksiin

Kuorma-autojen tiemaksut muuttuvat EU:n alueella ja nousevat dramaattisesti erityisesti diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen osalta. Saksan tiemaksujärjestelmä MAUT ottaa ensimmäisenä käyttöön uusimman eurovinjettidirektiivin. Miten MAUT-järjestelmä toimii, ja mitä kuljetusyrittäjät voivat tehdä päästöjen ja kustannusten vähentämiseksi? 
 

Kuorma-autojen tiemaksuja EU:ssa säätelevää eurovinjettidirektiiviä tarkistettiin maaliskuussa 2022. Uusien sääntöjen mukaan Euroopan pääteillä liikkuvien kuorma-autojen tiemaksut muuttuvat vuoteen 2030 mennessä aikaperusteisista käyttäjämaksuista todellisiin ajokilometreihin perustuviksi maksuiksi.
 

EU:n jäsenvaltioiden on myös asetettava erilaisia tiemaksuja kuorma-auton CO2-päästöluokan mukaan. Päästöluokka määritetään kuorma-auton VECTO-luokituksen perusteella. VECTO on EU:n standardisoitu laskentatyökalu CO2-päästöjen mittaamiseen valmistajan antamien tietojen perusteella. Tammikuusta 2019 alkaen kaikille EU:ssa myytäville uusille kuorma-autoille, joiden kokonaismassa ylittää 3,5 tonnia, tulee olla VECTO-simulaattorin laatima, sertifioitu CO2-päästöjen ja polttoaineenkulutuksen ilmoitus.
 

Euroopan alueen kuljetusyritykset ovat nyt askeleen lähempänä uudistuksen toteutumista. Saksa päivittää ensimmäisenä MAUT (saksaksi tulli) -järjestelmän 1.12.2023 voimaan tulevien muutosten myötä.
 

"EU:n tavoitteena on Euroopan alueen raskaan liikenteen tiemaksujen yhdenmukaistaminen. Sen lisäksi EU haluaa kannustaa kuljetusyrityksiä siirtymään vähäpäästöisempiin kuorma-autoihin, jotta tulevat ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa. Jos kuorma-autot eivät ole riittävän ympäristöystävällisiä, niiden käyttö tulee erittäin kalliiksi. Tämä kannustaa kuljetusyrityksiä hankkimaan ympäristön kannalta parempia ajoneuvovaihtoehtoja", sanoo Ylva Dalerstedt, kaukokuljetussegmentin päällikkö, Volvo Trucks. 

Kustannusten kannalta on merkittävää, millaisia kuorma-autoja hankit, jotta voit pienentää polttoaineenkulutusta ja vastaavasti CO2-päästöjä.

Nykyinen MAUT-järjestelmässä käytettävä kuljetusyritysten veloitustapa mahdollistaa EU-direktiiviuudistuksen vaivattoman käyttöönoton. MAUT-järjestelmässä päästömaksut ovat ja käytössä, ja tiemaksut ovat etäisyysperusteisia ja hallituksen valvomia. Jäsenvaltioissa, joissa tietullien maksukäytännöt ovat yhdenmukaiset (Puola, Belgia, Itävalta, Tšekki, Unkari, Slovakia, Slovenia ja Bulgaria), uusien vaatimusten käyttöönoton määräaika on maaliskuussa 2024.
 

Mitä päivitetty MAUT-järjestelmä maksaa kuljetusyrityksille, ja miten se toimii?

Saksan kautta kulkevien kuorma-autojen tiemaksu nousee merkittävästi. Esimerkiksi dieselkäyttöisen 4x2-kuorma-auton kilometrikustannukset lähes kaksinkertaistuvat 19 sentistä 34,8 senttiin. Aiemmin kaasukäyttöiset kuorma-autot oli vapautettu päästömaksuista, mutta pian niiltä peritään 33,2 senttiä kilometriltä* riippumatta siitä, käyttääkö kuorma-auto uusiutuvaa biokaasua vai uusiutumatonta maakaasua. Tämä johtuu siitä, että VECTO-laskelma ottaa huomioon vain mitatut CO2-päästöt.
 

Kuorma-autot voidaan kuitenkin optimoida vastaamaan parempaa päästöluokkaa ja pienempiä tietulleja – ja pienetkin säädöt voivat vaikuttaa kustannuksiin merkittävästi, Ylva Dalerstedt toteaa. "5 prosenttia pienemmät päästöt VECTO-laskelmassa voivat muuttaa dieselkäyttöisen 4x2-kuorma-auton päästöluokan 1 päästöluokaksi 2. Kolmen prosentin lisävähennys voi muuttaa sen edelleen päästöluokaksi 3. Niinpä tilattavan kuorma-auton määrittely on merkittävä tekijä polttoaineenkulutuksen ja vastaavasti CO2-päästöjen vähentämisessä."
 

MAUT-järjestelmä luokittelee kuorma-autot painon ja akselien lukumäärän mukaan, ja siinä on viisi päästöluokkaa (joihin kilometrikohtaiset maksut perustuvat). Seuraava animaatio esittelee tätä periaatetta.

*Luvut perustuvat yli 18 tonnin painoiseen kuorma-autoon, jossa on enemmän kuin viisi akselia.

Saksa on ensimmäinen maa, joka ottaa käyttöön uudet päästöluokat 1.12.2023, ja diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen kustannukset nousevat dramaattisesti. Kokonaistiemaksu riippuu kuorma-auton painosta ja akselien lukumäärästä.

Kannattaa ottaa huomioon, että jos ajoneuvon CO2-päästöluokka on 2 tai 3, sen luokitus määritetään uudelleen kuuden vuoden kuluttua ensirekisteröinnistä (tarkistusajankohtana voimassa olevien raja-arvojen perusteella).
 

Tällä pyritään saavuttamaan EU:n kuorma-autojen päästövähennysten ennustettu kehitys: 15 prosentin vähennys CO2-päästöissä vuoteen 2025 mennessä verrattuna vuoteen 2019 dieselkäyttöisissä 6x4- ja 4x2-kuorma-autoissa ja korotettu tavoite vuoteen 2030 mennessä (alkaen vuodesta 2025). Myös CO2-päästöluokkien rajat muuttuvat, ja niitä kiristetään vuosittain.
 

Miten varmistat parhaan VECTO-luokituksen kuorma-auton määritystä valitessasi?

Kuorma-autoa määriteltäessä on otettava huomioon neljä keskeistä tekijää, jotka vaikuttavat energiatehokkuuteen: aerodynamiikka, voimansiirto, vierintävastus ja paino.
 

Kuorma-auton ilmanvastus voi aiheuttaa jopa kolmanneksen ylimääräisestä polttoainekulutuksesta tyypillisessä dieselkuorma-auton kaukoliikennekäytössä. Ohjaamon muodon ja rakenteen tulee minimoida aerodynaaminen vastus. Ilmavirranohjaimilla voidaan parantaa ilman virtausta kuorma-auton sivuilla ja yläosassa.
 

Voimansiirron (dieselautoissa) ja lisälaitteiden valinnat ovat ratkaisevia. Moottori, vaihteisto ja tasanopeudenpidin vaikuttavat kulutukseen kaikkein eniten, ja viimeaikainen teknologia on lisännyt niiden tehokkuutta entisestään. Turbo Compound -moottorit tuottavat nyt enemmän tehoa ja ovat entistä polttoainetehokkaampia, ja automaattivaihteistot optimoivat vaihteenvaihdot reaaliaikaisten tietojen perusteella. Ennakoivan tasanopeudenpitimen käyttö voi myös säästää polttoainetta mäkisellä reitillä.
 

Vierintävastuksen osuus kuorma-auton polttoaineenkulutuksesta on noin 9 prosenttia, joten renkaat vaikuttavat ratkaisevasti tämän ylimääräisen polttoainekulutuksen pienentämiseen. Kaukokuljetusautolle optimaalisessa renkaassa tulee olla alhainen vierintävastus (Euroopassa mieluiten merkintä A) ja kumisekoitus, joka takaa optimaalisen kitkan.
 

Kevyet kuorma-autot auttavat myös osaltaan vähentämään CO2-päästöjä. Moottoritieajoon, jossa reitin epätasaisuutta ei tarvitse ottaa huomioon, on mahdollista valita kevyempi alustarunko, etujousitus ja taka-akseli sekä muita kevyempiä osia.
 

Vaihtoehtoisesti nyt voi olla hyvä aika harkita päästöttömien kuorma-autojen hankintaa, Ylva Dalerstedt sanoo. "Päästöttömät ajoneuvot, kuten sähkökuorma-autot ja polttokennoajoneuvot, vapautetaan CO2-päästömaksuista 1.1.2026 asti, jolloin otetaan käyttöön reilusti alennettu tiemaksu. Nämä ajoneuvotyypit ovat ilmeinen valinta, jos haluat todella pienentää yrityksesi CO2-jalanjälkeä ja mahdollisesti myös kokonaiskustannuksia pitkällä aikavälillä."
 

Miten etäisyysperusteiset ja hiilidioksidipäästöihin perustuvat tiemaksut vaikuttavat kuorma-autoteollisuuteen?

Saksa ottaa ensimmäisenä käyttöön tarkistetun eurovinjettidirektiivin, ja muiden EU-maiden pitää tehdä samoin vuosina 2024–2025. 
 

Euroopan käytännöt alkavat herättää maailmanlaajuista kiinnostusta, Ylva Dalerstedt sanoo. "Erityisesti VECTO-laskentatyökalu kiinnostaa esimerkiksi Malesiaa ja Kiinaa, jotka haluavat ottaa käyttöön vastaavan CO2-pohjaisen laskentatyökalun kuorma-autojen tiemaksuille."
 

"Kaiken kaikkiaan tämä on tärkeä uudistus Euroopalle ja koko kuorma-autoteollisuudelle. Ensimmäistä kertaa kuljetusyrityksiä kannustetaan löytämään parempia ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja kuorma-autovalmistajilla on selkeä viitekehys, jonka pohjalta ne voivat kehittää uusia ratkaisuja. Sitä tarvitaan siirryttäessä nollapäästöihin."

Katso lisätietoja erilaisista tavoista siirtyä fossiilittomiin polttoaineisiin tai lue, kuinka VECTO vaikuttaa kuorma-auton omistajiin.