Kuorma-autot

Aerodynamiikan ja vierintävastuksen vaikutukset kuorma-auton polttoaineenkulutukseen

| 4 min
Tiesitkö, että raskaan kaukokuljetuskuorma-auton ilmanvastus lisää polttoaineenkulutusta noin 10 prosentilla? Sen vaikutusta voidaan kuitenkin vähentää tietyillä toimenpiteillä.
Tomas Thuresson

Ilmanvastus ja sen vaikutukset polttoaineenkulutukseen

Olennaista ilmanvastuksessa on, että se ei kasva samassa suhteessa ajonopeuden kanssa. Kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus kasvaa nelinkertaiseksi. Alle 60 km:n/h tai sitä pienemmällä nopeudella ilmanvastuksen vaikutus on vähäinen, mutta sen merkitys muuttuu ratkaisevaksi yli 60 km:n/h ajonopeuksilla.
 

Ajoneuvon aerodynamiikkaa voidaan parantaa useilla tavoilla, joista jokainen vaikuttaa osaltaan polttoaineen kulutukseen. Pienet muutokset voivat yhdessä saada nopeasti aikaan merkittäviä polttoainesäästöjä.
 

Ilmanvastus on sitä suurempi, mitä korkeampia ohjaamo ja perävaunu ovat, mutta myös katon kulma vaikuttaa siihen merkittävästi. Kattospoilerin lisääminen säästää helposti 5 prosenttia polttoainetta ajettaessa suurilla nopeuksilla. Parhaan vaikutuksen saavuttamiseksi on tärkeää säätää kattospoileri ajoneuvon korkeuden mukaan. Jos spoileri on 5 senttiä liian matalalla tai 10 senttiä liian korkealla, se leikkaa mahdollisia säästöjä 1 prosentilla. Paras vaihtoehto on kattospoilerin tilaaminen tehdasasennettuna. Sivutuuliohjaimien ja sivuhelmojen avulla voidaan vielä säästää polttoainetta yksi prosentti suojusta kohti.
 

Kaikki kuorma-auton ulkoiset lisävarusteet – mukaan lukien lisävalot, karjaraudat, merkinantotorvet ja koristeet – lisäävät ilmanvastusta. Jokainen lisävaruste lisää polttoaineenkulutusta keskimäärin 1 prosentilla.
 

Joissain tilanteissa lisävarusteet ovat välttämättömiä. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että ne nostavat käyttökustannuksia polttoaineenkulutuksen kasvaessa, ja niille kannattaa harkita vaihtoehtoja. Esimerkiksi integroidun pysäköintijäähdyttimen valitseminen ulkoisesti asennetun sijaan parantaa aerodynamiikkaa, ja säästö on arviolta 0,8 prosenttia polttoainekulutuksesta.
 

Säädettävän vetopöydän valinta voi parantaa aerodynamiikkaa. Sivupeilejä ja pyöränsuojuksia valittaessa on myös erilaisia vaihtoehtoja, joista osa on suunniteltu parantamaan aerodynamiikkaa. Jos ajoneuvolla ajetaan jatkuvasti suurilla ajonopeuksilla, aerodynaamisiin ominaisuuksiin sijoitettu pääoma voidaan saada nopeasti takaisin säästöjen muodossa.
 

On myös toimenpiteitä, joilla voidaan parantaa myös perävaunun aerodynamiikkaa, kuten pitämällä perävaunun ja ohjaamon välimatka mahdollisimman pienenä. Kuomuilla varustetun perävaunun polttoaineenkulutus on myös pienempi kuin kuomuttoman.
 

Renkaat: polttoainetalouden tärkein tekijä

Aerodynamiikan parantaminen ei yksistään riitä, kun halutaan parantaa auton polttoainetaloutta. Väärän tyyppiset renkaat tai renkaiden huollon laiminlyönti voi vaikuttaa kuorma-auton vierintävastukseen, mikä puolestaan heikentää polttoainetehokkuutta. Oikean renkaan valinta oli ennen melko helppoa, sillä vaihtoehtoja oli vain muutama. Tässä on nykyisin tapahtunut merkittäviä muutoksia. Koska valittavissa on runsaasti vaihtoehtoja, on tärkeää tietää, mitä etsii.
 

Olen laatinut oppaan parametreista, jotka on otettava huomioon rengasvaihtoehtoja arvioitaessa. Oppaaseen on myös koottu yritystoimintaan liittyvät olennaiset kysymykset, joiden avulla selvitetään kuljetustoimintoihin parhaiten sopivat renkaat.

Tomas Thuresson

Tomas is a Long Haul Segment Manager at Volvo Trucks

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Asiaan liittyviä artikkeleja