Kuorma-autot

Mitä sinun tulee tietää EU:n AFIR-säännöksestä

Henrik Engdahl
2024-11-26
Kestävyys Sähköajoneuvot Vaihtoehtoiset polttoaineet
Author
Henrik Engdahl
Asiakkaan latauspäällikkö

Lähivuosina vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuriverkostoja eri puolilla Eurooppaa vauhdittaa EU:n uusi AFIR-asetus. Se tarkoittaa, että nyt on olemassa oikeudellisesti sitovia tavoitteita kuorma-autojen julkisten laturien ja vedyn tankkausasemien lukumäärälle. 

Euroopan unioni hyväksyi AFIR (Alternative Fuel Infrastructure) -asetuksen huhtikuussa 2024 osana Fit for 55 -ilmastopakettia, jonka tavoitteena on vähentää päästöjä EU:ssa 55 % vuoteen 2030 mennessä.

Asetus kattaa joukon vaihtoehtoisia polttoaineita sekä kuljetusmuotoja, mukaan lukien henkilöautot, raskaat ajoneuvot, merialukset ja lentokoneet. Asetus on ainutlaatuinen sekä laajuutensa takia että siksi, että se asettaa oikeudellisesti sitovia tavoitteita vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotolle EU:n jäsenvaltioissa.

 

 

Miten AFIR vaikuttaa raskaiden kuorma-autojen omistajiin?

AFIR:n suurin vaikutus sähkökuorma-autoihin on se, että vuoteen 2030 mennessä raskaiden kuorma-autojen latauspisteitä on oltava saatavilla 120 kilometrin välein Euroopan päätieverkostossa (katso kuva alla). Vuoteen 2025 mennessä vähintään 15 prosentin verkosta on oltava vaatimusten mukainen ja nousevan 50 prosenttiin vuoteen 2027 mennessä. Lisäksi vedyn tankkausasemien on oltava käytettävissä 200 kilometrin välein vuoteen 2030 mennessä.

Kuvan tekijänoikeus Euroopan komissio, käytetään Creative Commons -lisenssin 4.0 alaisuudessa. Lisätietoja on saatavilla täällä.

"AFIR auttaa luomaan keskeisen latausverkoston, joka mahdollistaa ajamisen minkä tahansa kahden pisteen välillä Euroopassa", sanoo Henrik Engdahl, Volvo Trucksin liiketoiminnan kehitysjohtaja. "Se tuo varmuutta myös sähkökuorma-autojen omistajille ja osoittaa, että tälle alueelle tehdään merkittäviä investointeja."

Tähän asti kysymys julkisesta latausinfrastruktuurista on ollut kana vai muna -keskustelua... AFIR pakottaa munan kuoriutumaan luomalla Euroopan laajuisen latausverkoston.

Mitä vaikutuksia AFIR:llä odotetaan olevan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuriin?

Luomalla vähimmäistason latausinfrastruktuurille kaikkialla Euroopan unionissa AFIR auttaa vauhdittamaan lisäinvestointeja. Ensinnäkin jäsenvaltioiden myöntämät tuet tuovat uusia mahdollisuuksia latausasemien pitäjille, myös niille, jotka rakentavat tällä hetkellä henkilöautojen latureita. Tämä puolestaan parantaa mittakaavaetuja ja luo entistä vahvemman liiketoimintaperusteen uusien julkisten latureiden rakentamiselle.

 

"Kuten henkilöautojen kohdalla, meillä on kana ja muna -dilemma", Henrik selittää. "Ilman riittävää infrastruktuuria on vaikea sijoittaa sähkökuorma-autoihin, mutta ilman merkittävää ajoneuvokantaa on vaikea sijoittaa latausinfrastruktuuriin. AFIR auttaa ratkaisemaan tämän ongelman ja pakottaa niin sanotusti munan kuoriutumaan. Se ei ratkaise kaikkia latausinfrastruktuuritarpeitamme yksin, mutta se vie asioita eteenpäin ja saa asiat pyörimään."

 

 

Miten AFIR vaikuttaa vety- ja akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen tulevaan kehitykseen?

EU:n suunnitteleman latausasemaverkoston ansiosta voidaan ajaa sähkökuorma-autoilla huomattavasti pidempiä matkoja ja sähköistää paljon entistä useampia sovelluksia ja toimialoja. Suunniteltu vetyverkosto helpottaa myös vetykäyttöisten kuorma-autojen käyttöönottoa tulevaisuudessa, kun niitä tulee saataville.

 

"Tällä hetkellä monet sähkökuorma-autoasiakkaat lataavat akkunsa omissa terminaaleissaan, joten toimintasäde rajoittuu sen ympärille", Henrik sanoo. "Jos akun voi ladata vain kerran päivän aikana, mikä on todennäköisempää hyvän julkisen latausverkoston avulla, toimintasäde laajenee merkittävästi."

Jos akun voi ladata vain kerran päivän aikana, mikä on todennäköisempää hyvän julkisen latausverkoston avulla, toimintasäde laajenee merkittävästi.
Vuoteen 2030 mennessä vedyn tankkausasemia on käytettävissä 200 kilometrin välein Euroopan päävaltateiden varrella, mikä avaa tietä polttokennokuorma-autojen käyttöönotolle tekniikan tullessa kaupallisesti saataville.

Miten AFIR vaikuttaa sähkökuorma-autoihin mahdollisesti kohdistuviin sijoituksiin?

Yksi AFIR:n merkittävimmistä tuloksista on, että se linjaa kaikki EU:n jäsenvaltiot ja luo konsensuksen vaihtoehtoisten polttoaineiden tulevaisuuden suunnasta. Sitä voidaan pitää aikomuksen ilmaisuna infrastruktuurin käyttöönoton osalta ja varmistuksena siitä, että merkittäviä sijoituksia on tulossa. Sekä nykyisten että tulevien sähkökuorma-autojen omistajien kannalta AFIR vahvistaa myös sen, että sähkökuorma-autoja voidaan käyttää yhä useammissa kuljetustehtävissä.

 

Jos haluat lisätietoja vaihtoehtoisista polttoaineista ja tulevaisuuden trendeistä infrastruktuurin kehityksessä, seuraavat aiheet voivat kiinnostaa sinua:

●      Mikä on paras vaihtoehtoinen polttoaine raskaille kuorma-autoille?

●      Eri reitit fossiilisten polttoaineiden vapaaseen tulevaisuuteen kuorma-autoille

●      7 yleistä kysymystä vetykuorma-autoista

●      Kuinka yritys saadaan sopeutumaan sähkökuorma-autoihin?

●      Testaa itsesi: Ovatko sähkökuorma-autot sinua varten?