Kuorma-autot

Miksi kuorma-auton kokonaisomistuskustannukset ovat niin tärkeitä vaihtoehtoisten voimanlähteiden suhteen

Pernilla Kemlin
2024-09-16
Vaihtoehtoiset polttoaineet Sähköajoneuvot
Author
Pernilla Kemlin
Product Manager, FM/FMX

Vaikka vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat kuorma-autot maksavat yleensä enemmän kuin vastaavat dieselkäyttöiset kuorma-autot, niillä on myös erilaiset omistamisen kokonaiskustannukset. Vain katsomalla kokonaiskuvaa voit tietää, mitä vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimiva kuorma-auto todella maksaa.

Kuorma-auton omistamisen kokonaiskustannusten (TCO) laskeminen on tehokas apuväline ostettaessa uutta ajoneuvoa, koska se antaa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, mitä ajoneuvo todella maksaa yritykselle.
 

Pelkän ostohinnan sijaan omistamisen kokonaiskustannuksissa huomioidaan kaikki välittömät ja välilliset kustannukset, jotka liittyvät ajoneuvoon sen oletetun käyttöiän aikana, mukaan lukien polttoainekustannukset, huolto- ja korjauskustannukset, jäännösarvo sekä verot.
 

Perinteisten dieselkuorma-autojen kustannukset ovat yrityksille melko tuttuja, mikä tekee prosessista suhteellisen suoraviivaisen. Vaihtoehtoiset voimansiirrot, kuten akkukäyttöiset sähköajoneuvot ja kaasukäyttöiset ajoneuvot, vaikuttavat kuitenkin moniin TCO-laskennassa oleviin muuttujiin.
 

"Akkusähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen ostohinnat ovat korkeammat kuin dieselkuorma-autojen. Muilla alueilla on kuitenkin mahdollisia kustannussäästöjä, jotka voivat auttaa kompensoimaan tämän", sanoo Pernilla Kemlin, Volvo Trucksin tuotepäällikkö. "Joillekin yrityksille siirtyminen vaihtoehtoiseen polttoaineeseen on jo kustannustehokasta omistamisen kokonaiskustannusten näkökulmasta."
 

Kuinka vaihtoehtoiset polttoaineet voivat alentaa käyttökustannuksia

Suurin säästö vaihtoehtoiseen polttoaineeseen siirtymisessä saadaan polttoainekustannusten alenemisesta. Kaikki riippuu polttoaineiden hinnoista, jotka voivat vaihdella markkinakohtaisesti, mutta esimerkiksi sähkö ja LNG voivat usein olla halvempia kuin diesel.

Akkukäyttöisissä sähkökuorma-autoissa tankista pyöriin -hyötysuhde on jopa 70–80 prosenttia parempi kuin dieselkuorma-autoissa, mikä tarkoittaa, että käytön aikana menetetään vähemmän energiaa.
 

Lisäksi aloitteet, kuten EuroVignette-direktiivi ja muut CO2-pohjaiset tietullit, johtavat siihen, että CO2-päästöjä verotetaan yhä ankarammin. Tällä on merkittävä vaikutus TCO-laskelmiin, kun dieseliä verrataan mihin tahansa nollapäästöiseen polttoaineeseen.

"Jos voit käyttää vaihtoehtoista polttoainetta, joka on halvempaa kuin diesel, niin mitä enemmän käytät ajoneuvoa, sitä halvemmaksi se tulee yrityksellesi", Pernilla toteaa. "Jos toimit esimerkiksi markkina-alueella, jossa sähkö on halpaa ja diesel kallista, niin TCO:n näkökulmasta sähkökuorma-auto voi jo nyt osoittautua kustannustehokkaammaksi kuin dieselkuorma-auto."

Miten huolto- ja korjauskustannukset vaikuttavat omistamisen kokonaiskustannuksiin?

Sähkökuorma-autoissa akun korjaus- tai vaihtokustannukset voivat olla merkittäviä, vaikka ne ovatkin harvinaisia. Toisaalta sähköisessä voimalinjassa on vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottoreissa, mikä vähentää kuluvien osien korjaus- ja vaihtotarvetta. Öljyjä tai suodattimia ei myöskään tarvitse vaihtaa, kuten dieselmoottoreissa.
 

"Ei ole vielä nähtävissä selvää kustannuseroa sähkökuorma-auton ja dieselkuorma-auton huollossa, mutta ennuste ja yleinen odotus on, että se tulee muodostumaan lähitulevaisuudessa", Pernilla sanoo. "Sähkökuorma-autojen huoltovälien arvioidaan myös olevan pidempiä, mikä tarkoittaa vähemmän seisokkeja."
 

Sähkökäyttöisten henkilöautojen huoltokustannusten arvioidaan olevan noin puolet pienempiä polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna. 

Jos harkitset siirtymistä vaihtoehtoiseen polttoaineeseen, TCO:n laskeminen on erinomainen lähtökohta. Se antaa sinulle paremman käsityksen siitä, kuinka taloudellisesti kannattavaa se todella on.

Mitkä ovat TCO-laskelmien näkymät tuleville vuosille? 

Kun litiumioniakkujen ja sähköisten voimalinjojen tuotantokustannukset jatkavat laskuaan, sähkökuorma-autojen TCO-laskelmien odotetaan paranevan edelleen tulevina vuosina.
 

Yhdysvaltalaisen riippumattoman ajatushautomon Energy Innovationin tuoreessa tutkimuksessa arvioidaan, että sähkökäyttöiset raskaat kuorma-autot pystyvät tarjoamaan positiivisen TCO:n koko elinkaarensa ajalta vuoteen 2030 mennessä, jopa kaukokuljetuksissa ja ottamatta huomioon valtion tukia tai verokannustimia.
 

LNG:n ja LBG:n osalta energian hinnat ovat vakiintuneet ja TCO on jo positiivinen monissa käyttötapauksissa. Sen pitäisi parantua entisestään, kun tuotanto- ja tankkausinfrastruktuuri laajenee edelleen.
 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kuorma-autojen omistajien pitäisi odotella ennen kuin alkavat tutkia vaihtoehtojaan. Joillekin yrityksille dieselistä luopuminen on jo kustannustehokasta. Ja koska niin monet TCO-yhtälöiden muuttujat muuttuvat jatkuvasti, tilanne voi lähivuosina parantua nopeasti monien muiden yritysten osalta.
 

Vähäpäästöisten ja päästöttömien ajoneuvojen kalusto voi myös auttaa yritystä saamaan uusia sopimuksia asiakkailta, jotka haluavat parantaa omaa kestävän kehityksen jalanjälkeään.
 

"Jos harkitset siirtymistä vaihtoehtoiseen polttoaineeseen, TCO:n laskeminen on erinomainen lähtökohta", Pernilla sanoo. "Se antaa sinulle paremman käsityksen siitä, kuinka taloudellisesti kannattavaa se todella on. Se saattaa osoittautua kustannustehokkaammaksi kuin uskotkaan. Ja vaikka se ei olisikaan kannattavaa vielä tänään, saat ainakin paremman käsityksen siitä, mitä on parannettava."
 

Lue lisää raskaiden kuorma-autojen vaihtoehtoisista polttoaineista ja löydä yrityksellesi parhaiten sopiva ratkaisu:

Jos haluat lisätietoja ja apua vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän kuorma-auton kokonaiskustannusten laskentaan, ota yhteyttä lähimpään Volvo Trucks -jälleenmyyjään.