Kuorma-autot

Kuljetusalan kuusi suurinta haastetta – ja miten niihin voi vastata

Anders Petersson
2024-04-21
Polttoainetehokkuus Kuljettajien maailma
Author
Anders Petersson
Liikennealan analyysin johtaja

Tehokkaan ja kannattavan kuljetusyrityksen pyörittäminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista, ja siinä joutuu usein luovimaan useiden esteiden läpi samanaikaisesti. Tässä ovat kuusi suurinta haastetta, joita kuljetusalan toimijat kohtaavat nykyään. 

1. Sopeutuminen arvaamattomaan taloustilanteeseen

Kuljetus on aina ollut kausittaista liiketoimintaa ja vahvasti riippuvaista taloustilanteesta. Viime vuosina monet yritykset ovat joutuneet sopeutumaan ennennäkemättömään maailmanlaajuiseen pandemiaan, toimitusketjun kriisiin, elinkustannuskriisiin, ankariin inflaatiopaineisiin ja nopeasti nouseviin korkoihin. Kannattavan toiminnan varmistaminen kaikista esteistä huolimatta on jatkuva haaste – varsinkin, kun tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa.
 

"Laskusuhdanteen aikana et voi vaikuttaa paljonkaan suuriin asioihin, jotka vaikuttavat koko talouteen", sanoo Michael Browne, Göteborgin yliopiston professori, joka on tutkinut tavarakuljetuksia ja logistiikkaa yli 30 vuoden ajan. "Keskity sen sijaan pienempiin asioihin, joita pystyt hallitsemaan. Tämä on hyvä tilaisuus etsiä lisätietoa yrityksesi suoritustasosta polttoaineenkulutuksessa, työajoissa ja reittisuunnittelussa sekä löytää alueita, joilla on parantamisen varaa."
 

On aivan yhtä tärkeää maksimoida toiminnan tehokkuus noususuhdanteen aikana, koska se auttaa varmistamaan, että yrityksesi on ketterämpi ja kestävämpi seuraavassa taantumassa.

Koska polttoaine muodostaa merkittävän osan kaluston käyttökustannuksista, hintojen vaihtelulla on valtava vaikutus yrityksen tulokseen.

2. Polttoainekustannusten minimointi

Polttoaine voi muodostaa yli 40 % kaluston kokonaiskäyttökustannuksista. Näin ollen pienikin hinnankorotus voi vaikuttaa yrityksen tulokseen paljon.
 

Kuten muukin talous, hinnat ovat arvaamattomia. Niihin vaikuttavat usein geopoliittiset tapahtumat, jotka eivät ole kaluston omistajan hallinnassa. On kuitenkin asioita, joita voit tehdä pitääksesi polttoaineenkulutuksen minimissään.
 

"Polttoaineen säästäminen saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta olen silti yllättynyt siitä, kuinka monet liikenteenharjoittajat eivät pysty antamaan tietoja polttoaineenkulutuksestaan, koska he eivät mittaa sitä", Michael sanoo.
 

"Miten kustannusten alentamiseen voi löytää mahdollisuuksia ilman näitä tietoja? Esimerkiksi hyvin koulutettu kuljettaja käyttää vähemmän polttoainetta ja suunnittelee reitit paremmin. Tarvitset silti tietoja selvittääksesi, missä ja miten koulutusta tulisi antaa."
 

Lue lisää kannustamisesta taloudelliseen ajamiseen ja siitä, miten teknologia voi edistää kuljettajien kehitystä

3. Kriittinen pula kuljettajista

Globaali kuljettajapula pahenee edelleen, ja viimeisimmissä ennusteissa sen arvioidaan kaksinkertaistuvan seuraavien viiden vuoden aikana. Tämän vuoksi kuljetusyritysten on entistä vaikeampi jatkaa nykyistä toimintaansa, puhumattakaan laajentumisesta ja kehittymisestä.
 

Tätä haastetta ei voida ratkaista pelkästään nostamalla palkkoja, sillä työn ja yksityiselämän tasapaino on myös tärkeä tekijä. Tässä tapauksessa työn ja yksityiselämän tasapaino ei välttämättä tarkoita pitkiä työpäiviä, vaan myös pitkiä aikoja poissa kotoa.
 

"Kuljettajien keski-ikä on korkea, mikä osoittaa, että ala ei ole houkutteleva nuorille", Michael sanoo. "Odotukset pitkistä työpäivistä, työssä koettu stressi ja houkuttelevampien vaihtoehtoisten työpaikkojen saatavuus ovat vain muutamia syitä ilmiöön."
 

Työolojen muuttaminen voi auttaa parantamaan näitä käsityksiä ammatista. Michaelin mukaan ongelma kuitenkin johtuu osaksi siitä, että tutkijat ja poliittiset päättäjät eivät sitoudu kuljettajiin. "On melko yllättävää, kuinka vähän akateemista tutkimusta kuljettajista on tehty. Ihmiset kyllä kirjoittavat kaikesta muusta, kuten aerodynamiikasta ja autonomisista ajoneuvoista, mutta kuljettajien ja heidän roolinsa ymmärtämisessä on suuri aukko."
 

Lue lisää kuljettajien houkuttelusta ja pitämisestä.

Monet kuorma-auton omistajat pidättäytyvät sähköistämisestä, kunnes latausinfrastruktuuri kehittyy pitemmälle. Aikaisin aloittaneet voivat kuitenkin saada hyödyt ensin.

4. Sopeutuminen energiamuutokseen

Yhä tiukempi päästölainsäädäntö sekä markkinoiden kasvava kysyntä kestävämmille kuljetuksille tarkoittavat sitä, että kuljetusyrityksillä on yhä enemmän paineita siirtyä pois dieselistä.
 

Jo useat suuret kaupungit, mukaan lukien Pariisi, Ateena, Madrid ja Tukholma, suunnittelevat dieselajoneuvojen kieltämistä kaupunkikeskuksissaan niinkin pian kuin vuonna 2025. Sen sijaan on epävarmaa, mitä muita polttoainelähteitä jatkossa käytetään. Tästä johtuen monet yritykset ovat odottavalla kannalla. Näin toimiessaan ne ovat kuitenkin vaarassa jäädä jälkeen.
 

"Kiinnostus vaihtoehtoisia polttoaineita kohtaan kasvaa, mutta edelleen on paljon epävarmuutta siitä, milloin asialle olisi hyvä tehdä jotakin", Michael sanoo. "Tällä hetkellä muutamat yritykset ovat jo ensimmäisinä liikkeellä. Kun markkinat kehittyvät edelleen, saavutamme lopulta kriittisen pisteen, jossa yritykset huomaavat yhtäkkiä kaikkien kilpailijoidensa toteuttavan muutoksen, joten ne tekevät samoin.
 

Lue lisää eri poluista kuorma-autojen fossiilittomaan tulevaisuuteen tai vaihtoehtoisten polttoaineiden valikoimasta.

Turvallisen yön yli pysäköinnin varmistaminen ei ainoastaan auta suojaamaan tavaroita, vaan se saa myös kuljettajat tuntemaan olonsa arvostetummaksi ja tuetummaksi.

5. Turvallisten pysäköintipaikkojen löytäminen

Kuljettajien on yhä vaikeampaa löytää turvallisia pysäköintipaikkoja yöpymistä varten, mikä pakottaa heidät pysäköimään vaarallisiin paikkoihin.
 

Tämä on kasvava huolenaihe kaikkialla EU:ssa, ja tilanne on erityisen akuutti Yhdysvalloissa, jossa Yhdysvaltain liikenneministeriön (USDOT) näkemyksen mukaan on vain yksi parkkipaikka 11 kuorma-autoa kohden. EU on jo ottanut käyttöön säännöksiä, joiden avulla voidaan välttää samanlainen tilanne Euroopan teillä, mutta turvallisen pysäköinnin saatavuus on edelleen haaste.
 

"Isossa-Britanniassa Kentin kaltaisissa paikoissa, joissa kanavan yli kulkee todella paljon kuorma-autoja, kuljettajia näkee pysäköityinä kaikenlaisiin outoihin paikkoihin, kuten kapeille teille, koska turvallisia paikkoja ei yksinkertaisesti ole", sanoo Michael. 

On outoa, että annamme kuljettajille vastuun näin suurista ja kalliista ajoneuvoista, jotka on kuormattu arvokkaalla tavaralla, emmekä kuitenkaan ota heidän hyvinvointiaan vakavammin.

"Jotkut kuljettajat valittavat myös siitä, etteivät he pääse edes huolehtimaan edes perustarpeistaan, kuten wc:hen, toimittaessaan tavaraa. Minusta on outoa, että annamme kuljettajille vastuun näin suurista ja kalliista ajoneuvoista, jotka on lastattu arvokkaalla tavaralla, emmekä kuitenkaan ota heidän hyvinvointiaan vakavammin."
 

Ongelman taustalla on osaksi epävarmuus siitä, kenen tulisi olla vastuussa tällaisten tilojen tarjoamisesta. Ja vaikka on kohtuutonta odottaa kuljetusyritysten ratkaisevan ongelman yksin, ne voivat auttaa kuljettajiaan esimerkiksi korvaamalla heille turvallisten tilojen käytöstä aiheutuvat kustannukset.
 

Tämä ei ainoastaan takaa tavaroille parempaa suojaa, vaan se saa myös kuljettajat tuntemaan olonsa arvostetummaksi ja lisää siten kuljettajien pysymistä yrityksessä.

6. Sopeutuminen tulevaan kaupunkisuunnitteluun

Tällä hetkellä kaupunkisuunnittelun suuret trendit keskittyvät asuttavampien kaupunkien luomiseen sellaisten käsitteiden avulla kuin 15 minuutin kaupungit, terveet kadut ja täydelliset kadut. Usein tällaisissa käsitteissä jätetään kuitenkin huomiotta rahdin ja logistiikan rooli, vaikka ne muodostavat merkittävän osan minkä tahansa kaupungin liikennevirroista.
 

"Tämä tarkoittaa, että joskus kaupunkisuunnittelijat eivät ota rahtia huomioon eivätkä varaa sille tilaa", Michael sanoo. "Uudessa kehitystyössä tulee aina huomioida tavarakuljetukset – esimerkiksi varmistamalla, että suurissa rakennuksissa, joihin tulee paljon toimituksia, on riittävästi lastauspaikkoja."
 

Michael kuitenkin uskoo, että tilanne paranee ja kunnalliset viranomaiset alkavat kiinnittää enemmän huomiota tavarakuljetuksiin.
 

"Pandemian jälkeen kaikki ovat tietoisia toimitusketjusta, ja yhtäkkiä tätä termiä käytetään mediassa päivittäin siinä määrin, että se olisi ollut käsittämätöntä muutama vuosi sitten. Uskon, että tämä heijastaa laajempaa ymmärrystä siitä, kuinka tärkeitä tavara- ja logistiikkavirrat ovat yhteiskunnalle, ja kaupungit ovat yhä sitoutuneempia tekemään yhteistyötä kuljetusalan toimijoiden kanssa löytääkseen ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin kaupunkien tavaraliikenteen toimituksissa."