Voivatko naiset olla kuorma-autonkuljettajia? Totta kai! Yhä useammat naiset eri puolilla maailmaa ryhtyvätkin siihen – ja rakentavat itselleen hyvää työuraa.
Neljä naista neljästä eri maasta kertovat, miten ja miksi he aloittivat kuorma-auton ajamisen. Lisäksi kuljetusyhtiön omistaja selittää, kuinka monimuotoisempi työvoima tukee hänen yrityksensä menestystä ja kasvua.
Vaihdettuaan toimiston kuorma-auton ohjaamoon Aliaksandra on saanut elämälleen uuden alun. Hän ei vain tee nyt työtä, jota hän rakastaa, vaan myös luo uusia yhteyksiä bloginsa kautta elämästä tien päällä.
Miten sinusta tuli kuorma-auton kuljettaja?
"Työskentelin toimistossa, vastasin puheluihin kello 8-17, lajittelin papereita, näin samat neljä seinää, samat näkymät ikkunasta ja ajoin samaa 3 km:n reittiä: koti-työ-koti. Tuntui kuin olisin jumissa aikasilmukassa ja toistan samaa rutiinia vuosia.
"Kun oloni oli masentunut, istuin ratin taakse ja ajoin missä tahansa, ja saavuin aina paremmalla tuulella. Jossakin vaiheessa tajusin haluavani työn, jonka voisin yhdistää intohimooni eli matkustamiseen. Tie on aina ollut terapiani, sekä sielulleni että ruumiilleni.
Onko se vaikuttanut?
"Nyt elämäni on muuttunut täysin! Ennen pelkäsin pikkuautolla ajamista, ja nyt pärjään valtavan suuren ja kalliin kuorma-auto-perävaunuyhdistelmän ratissa!
"Jokainen päivä tuo uusia kaupunkeja ja maita, uusia ihmisiä ja uusia reittejä. Näkymä ikkunani ulkopuolella ei vaihdu ainoastaan päivittäin, vaan joka minuutti. En koskaan tiedä missä olen huomenna – ei yksitoikkoisuutta, ei toistoa. Juuri tätä tarvitsin – uusia kokemuksia joka päivä."
Mistä pidät työssäsi eniten?
– Ehdottomasti suosikkireittini suuntaavat Espanjaan ja Portugaliin – rakastan niitä maita, ja mielialani kohoaa heti, kun näen ne työtehtävissäni. Unohtumattomin matkani oli Portugaliin – saavuin sinne 24. joulukuuta ja vietin juhlapyhien vuoksi yllättäen 12 upeaa päivää Lissabonissa. Blogini paikallinen seuraaja esitteli minulle koko kaupungin.
"Joudumme tietenkin myös lastaamaan tai purkamaan, mutta se ei haittaa – se on kuin pieni treeni! Rakastan työtäni niin paljon ja tunnen olevani täysin omassa elementissäni."
Sen jälkeen kun Manuela Jaramillo Vazquez jätti työnsä tarjoilijana ja ryhtyi ajamaan kuorma-autoa, hänellä on ollut vähemmän stressiä, enemmän tuloja sekä huomattavasti parempi tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä.
Miksi sinusta tuli kuorma-auton kuljettaja?
"Kun olin tarjoilija, olin hyvin stressaantunut ja tein pitkiä päiviä. Tein töitä viikonloppuisin, pyhäpäivinä... Minulla ei ollut koskaan vapaa-aikaa itselleni. Kaipasin olla kotona, poikani kanssa. Olin sairauden partaalla ja kehoni huusi muutosta, joten päätin lopettaa.
"Lyhyen tauon jälkeen hankin ajokortin ja ilmoittauduin kuorma-autokouluun." Kun olin saanut sen käytyä, keskustelin eri yritysten kanssa ja otin nopeasti vastaan työtarjouksen – kuljettajille on todellakin kysyntää. Aluksi aloitin kansallisilla reiteillä, eli jouduin nukkumaan joka yö poissa kotoa, mistä en pitänyt. Kun sain kokemusta, pystyin kuitenkin vaihtamaan helposti toiseen yritykseen, joka kykeni tarjoamaan minulle lyhyempiä ja kiinteitä reittejä."
Miten uramuutos on vaikuttanut elämääsi?
"Nyt minulla on paljon enemmän vapaa-aikaa, ja palkkani on lähes kaksinkertainen verrattuna siihen, mitä ansaitsin tarjoilijana. Työskentelen maanantaista perjantaihin ja olen kotona joka ilta ja viikonloppu. Aiemmin kaipasin yksinkertaisia asioita, kuten ateriaa perheeni kanssa tai kotona olemista lomilla. Joten elämänlaadun, työn ja perheen tasapainon kannalta se on ollut valtava muutos."
Mistä pidät työssäsi?
"Töissä olen hyvin itsenäinen. Kun saavun hakemaan kuorma-autoni, juttelen lyhyesti kollegoideni kanssa ja lähden sitten. Minulla ei ole ketään, joka määrää minulle, mitä tehdä, ja niin kauan kuin teen työni täydellisesti, minulla on täydellinen vapaus. Järjestät itse taukojasi, ateriasi, eikä kukaan häiritse sinua.
"Olen aina saanut paljon tukea kollegoiltani, ja asiakkaat ovat ottaneet minut erittäin hyvin vastaan. Kaikki kaupungissa tuntevat minut 'blondina punaisessa Volvossa'. Monille ihmisille on edelleen vaikuttavaa nähdä nainen ajamassa kuorma-autoa."
Miksi alalla ei ole enemmän naisia?
"Luulen sen johtuvan siitä, että sitä on aina pidetty maskuliinisena työnä. Nyt kun kuljettajista on pulaa, yritykset yrittävät kovemmin rekrytoida naisia ja tarjota enemmän tietoa alalle pääsemisestä. Mutta jos tämä olisi tehty aikaisemmin, sukupuolijakauma olisi nyt 50-50. Itse asiassa, jos naisille olisi annettu mahdollisuuksia aikaisemmin, sanon teille, olisimme tien kuningattaret."
Robin Grapa työskenteli graafisena suunnittelijana kymmenen vuotta, ennen kuin hänen entinen kumppaninsa – kuorma-autonkuljettaja – suostutteli hänet vaihtamaan uraa. Ajettuaan Midwest Carriersin kuorma-autoilla kaukokuljetuksia seitsemän vuoden ajan hän on nyt yrityksen brändipäällikkö ja auttaa rekrytoimaan muita naisia ammattiin.
Miten selvisit siirtymisestä toimistotyöstä kuorma-auton ajamiseen?
"Ihastuin kuorma-auton ajamiseen heti. Olen luonteeltani seikkailunhaluinen, joten pääseminen pois toimistosta kuorma-autoon ja näkemään maailmaa sopi minulle todella hyvin. Ajoin pitkiä matkoja ja olin usein poissa jopa 11 päivää kerrallaan – mutta se ei haitannut minua. Tien päällä tuntee todellista vapautta. Jokaisella on tietenkin aikataulu, mutta kun se on hallinnassa, loppuaika on sinun."
Miten onnistuit yhdistämään kuorma-auton ajamisen aktiiviseen elämäntapaasi?
"Se oli haasteellista, mutta olin päättänyt olla omaksumatta epäterveellistä elämäntapaa, joka on niin tyypillinen kuorma-auton kuljettajille. Ensimmäisestä päivästä lähtien söin terveellisesti ja liikuin säännöllisesti. Keksin yksinkertaisia harjoituksia, joita tekisin kuorma-autoni ohjaamossa, ja löysin paikkoja, joissa juosta vapaa-aikani aikana. Itse asiassa harjoittelin ensimmäistä 100 mailin (160 km) ultramaratonini ajaessani kuorma-autoa."
Mitä teet nyt kuorma-auton ajamisen sijaan?
"Nyt työskentelen taas toimistossa, jossa autan rekrytoimaan uusia kuljettajia. Tapaan usein naisia – ja joitakin miehiä – jotka eivät omien sanojensa mukaan tiedä, pystyisivätkö koskaan tekemään tätä työtä. Siihen minä vastaan, että he pystyvät siihen kyllä, kunhan vain kokeilevat. Kuten mikä tahansa työ, se on askel askeleelta oppimisprosessi. Mahdollisuus aloittaa perinteisesti miesvaltaisella alalla ja tehdä työnsä täsmälleen yhtä hyvin kuin kuka tahansa mies tuntuu todella voimaannuttavalta."
Miten kuorma-autojen kuljettajiksi saataisiin lisää naisia?
"Yksi asia olisi saada enemmän naisvalmentajia. Olin todella onnekas aloittaessani, sillä minulla oli upea ohjaaja. Ohjaajan kanssa vietetään kuitenkin viikkokausia kuorma-autossa, ja ymmärrän täysin, miksi jotkut naiset saattavat tuntea olonsa epämukavaksi. Joten jos meillä olisi enemmän naisvalmentajia, se olisi vähemmän pelottavaa."
Audrey Vigheti oli halunnut ajaa kuorma-autoja pienestä pitäen – mutta häntä pidätteli naisten vähäinen määrä alalla. Vuonna 2023 hän otti vihdoin askeleen ja nyt hän työskentelee unelma-ammatissaan.
Miten sinusta tuli kuorma-auton kuljettaja?
"Sattumalta törmäsin Iron Womenin mainokseen – se oli viiden kuukauden koulutusohjelma vain naisille! Yli kymmenen vuoden työskentelyn jälkeen turvallisuusalalla halusin lopettaa. Etsin työtä, jossa pystyisin säilyttämään tietyn itsenäisyyden ja autonomian, ja ratin takana työskentely tuntui juuri sellaiselta vapaudelta. Itse asiassa olen haaveillut kuorma-auton ajamisesta 15-vuotiaasta lähtien.
Mistä pidät työssäsi eniten?
"Rakastan vapauden tunnetta. Tiellä oleminen ja ajaminen on pakopaikkani. Nautin todella minuun kohdistetusta luottamuksesta… 44-tonnisen kuorma-auton omatoiminen käsittely antaa voimaa. Ja tunnen suurta ylpeyttä siitä, että olen päässyt sinne, missä olen tänään!"
Mitä neuvoja antaisit muille naisille, jotka harkitsevat uraa kuorma-autoalalla?
"Minun neuvoni on, että ryhdy siihen! Pelkäsin, että en selviä, varsinkin iässäni - olen 45 - mutta olen ymmärtänyt, että tämä on hyvin avoin ala. Monet naiset olettavat, että kuorma-auton kuljettajana joutuu olemaan koko viikon poissa kotoa. On kuitenkin tarjolla paljon alueellisia kuljetustehtäviä, joissa voit palata kotiin joka ilta. Monet kollegani tekevät juuri niin."
Marina Ivanov ja hänen miehensä ostivat ensimmäisen kuorma-autonsa ja perustivat Apex Transitin vuonna 2013. Nyt he omistavat 80 kuorma-auton kaluston, joka liikennöi ympäri Yhdysvaltoja. Hän on myös North Carolina Trucking Associationin hallituksessa ja Women in Trucking Councilin puheenjohtaja.
Miksi naisten pitäisi kokemuksesi mukaan harkita kuorma-auton kuljettajan uraa?
"Monet rekrytoimistamme naisista ovat olleet työttömänä jonkin aikaa kasvattaessaan lapsia tai he ovat yksinhuoltajia, joilla on vaikeuksia päästä takaisin työelämään kokemuksen puutteen vuoksi. Kuorma-autoalalla heillä on mahdollisuus hyvään tulotasoon – ilman kallista korkeakoulututkintoa. Vaikka ei olisi aikaisempaa kokemusta, monet yritykset ovat valmiita kouluttamaan ja antamaan kuljettajalle kaiken tuen, jota tarvitsee menestyäkseen."
Miten yrityksesi hyötyy siitä, että työvoimassasi on enemmän naisia?
"Tällä hetkellä 76 kuljettajastamme 11 on naisia, ja he ovat varmimpia ja uskollisimpia kuljettajiani. Uskon todella, että naiskuljettajien palkkaaminen parantaa tuottavuutta ja tekee yrityksestä turvallisemman.
"Valitettavasti on edelleen liikkeellä paljon myyttejä. Ihmiset ajattelevat, etteivät naiset osaa ajaa eivätkä ole turvallisia kuljettajina. Mutta tämä on täydellinen myytti – tutkimukset ovat osoittaneet, että naiset ovat yleensä miehiä turvallisempia kuljettajia. Ainakin minun kokemukseni mukaan he ovat varovaisempia ja työskentelevät erityisen ahkerasti, koska haluavat todistaa kykynsä. Itse asiassa naiskuljettajamme ovat niin ylpeitä työstään, koska he osoittavat, että heillä on kyky uhmata odotuksia ja menestyä tällä alalla."
Miten houkuttelette naiskuljettajia töihin ja pidätte heidät siellä?
"Tarjoamme heille paljon joustavuutta ja aikatauluja, jotka toimivat parhaiten heidän perheidensä kanssa. Ymmärrämme myös heidän tarpeensa, kuten nimetyt kuorma-autot ja pääsyn taukotiloihin. Olen sitä mieltä, että jos annat ihmisille joustavuutta ja ymmärrystä, he antavat sinulle myös parhaansa. Kun me pidämme heistä huolta, he pitävät meistä huolta."
Mitä neuvoja antaisit muille kuljetusyrityksille?
"Jokainen kuljetusyritys, joka ei palkkaa naisia, vahingoittaa vain itseään, koska yritys menettää tällöin 50 prosenttia osaajista. Monipuolinen työvoima auttaa myös rakentamaan kulttuuriamme, ja asiakkaillemme se osoittaa, että olemme osallistava yritys, joka auttaa yhteisössämme.
"Vain noin 7 prosenttia kuorma-auton kuljettajista Yhdysvalloissa on naisia. Jos osuuden saisi nostettua 10 prosenttiin, meillä ei enää olisi pulaa kuljettajista."