Soveltamalla lentokoneteollisuudessa hyväksi todettua konseptia raskaisiin kuorma-autoihin Volvo Trucks on parantanut ajoneuvojensa aerodynamiikkaa entisestään – ja sen myötä myös niiden polttoaine- ja energiatehokkuutta.
Ilmanvastuksen voittaminen vaikuttaa valtavasti kuorma-auton polttoaineenkulutukseen – etenkin kaukokuljetuksissa. Siksi aerodynaamisen rakenteen parantaminen on jo pitkään ollut Volvo Trucksin insinöörien prioriteettina. Vuonna 2024 esiteltiin Volvo FH Aeron lanseerauksen yhteydessä useita aerodynaamisia parannuksia, kuten pidennetty etuosa ja sivupeilien korvaaminen CMS-peilikamerajärjestelmällä. Nämä muutokset ovat puolestaan luoneet mahdollisuuksia lisäparannuksille, mukaan lukien nämä viimeisimmät päivitykset.
Merkittävin lisäys kuorma-autoon on ohjaamon ilmavirran vakauttajat, jotka sijaitsevat ohjaamon yläkulmissa tuulilasin vieressä. Pienistä vinoista siivekkeistä koostuvan huolellisesti suunnitellun kuvion avulla kallistuksenvakaajat ohjaavat ilmavirtausta ja auttavat sitä pysymään kiinni ajoneuvossa, kun se liikkuu ohjaamon kulmien ympäri.
"Ohjaamon yläkulmissa peilien alueella nähdään simulaatioissa suuri ilmavirran erkaneminen." "Tälle alueelle ei ole päästy ennen kuin aivan äskettäin sivupeilien vuoksi", selittää Anders Tenstam, aerodynamiikan teknologia-asiantuntija, Volvo Trucks. "Kun ne on poistettu, meillä on enemmän mahdollisuuksia työskennellä tällä alueella, joka on erittäin herkkä ilmavirran suhteen. Ilman nopeus tällä alueella on erittäin korkea, ja pieni muutos voi aiheuttaa perhosvaikutuksen. Näillä pienillä siivekkeillä voimme ohjata ilmavirtausta mikrotasolla ja luoda makrotason vaikutuksen kuorma-auton yleiseen aerodynamiikkaan."
Yleisesti pyörteittimenä tunnettu tekniikka on vakiintunut ilmailuteollisuudessa, ja sitä käytetään lentokoneissa, Formula 1 -kilpa-autoissa ja tuuliturbiineissa. Ohjaamon ilmavirran tasaajien myötä konseptia sovelletaan nyt myös raskaisiin kuorma-autoihin.
Ohjaamon ilmavirran vakaajat parantavat ajoneuvon etuosan aerodynamiikkaa, mikä merkitsee parempia olosuhteita kahdelle lisäpäivitykselle: Pidennettyjä ilmanohjaimia ja säädettyjä alustan katteita. Pidennettyjen ilmanohjainten ansiosta ohjaamon ja perävaunun välinen rako on pienempi, mikä on erityisen hyödyllistä ajettaessa voimakkaassa sivutuulessa. Säädetyt alustan katteet luovat paremman linjauksen takalokasuojan kanssa.
Vaikka kumpikin näistä päivityksistä olisi mahdollinen ilman ohjaamon ilmavirran vakaajia, ne eivät tuottaisi samaa aerodynaamista hyötyä. Lyhyesti sanottuna kaikki kolme toimivat paremmin yhdessä.
”Strategiamme on optimoida ajoneuvon etuosa, jotta vaikutukset alavirtaan maksimoitaisiin”, selittää Mattias Hejdesten, Volvo Trucksin aerodynamiikan vanhempi asiantuntija. "Ohjaamon ilmavirran vakauttajien käyttöönotto nopeuttaa pidennettyjen ilmanohjainten ja säädettyjen alustan katteiden vaikutusta."
Volvo Trucksin aerodynamiikkakehityksen ytimessä on virtaviivaisuusperiaate, jossa insinöörit suhtautuvat ajoneuvoon kokonaisuutena. Jokaista aerodynaamista parannusta ei tarkastella erikseen, vaan kuorma-auton eri osat nähdään toisiinsa liittyvinä.
"Kyseessä on tapaus 1 + 1 = 3", Anders sanoo. "Pyrimme luomaan toisiaan täydentävän parannuspaketin, jotta kokonaisvaikutus on suurempi kuin kaikkien osien summa."
Strategia on johtanut aerodynamiikan parantumiseen viime vuosina, jossa jokainen päivitys tehostaa ja kiihdyttää aiempien päivitysten vaikutuksia ja samalla luo edellytykset jatkopäivityksille. Esimerkiksi monia vuonna 2022 käyttöön otetut aerodynaamisia parannuksia (mukaan lukien uudet tiivisteet, ovien jatkeet, lokasuojat ja peilinvarsien suojukset) optimoitiin ja tehostettiin vuonna 2024 käyttöön otettujen parannusten (pidennetty ohjaamon etuosa, CMS-peilikamerajärjestelmä) myötä.
"Sama periaate pätee nytkin", Mattias sanoo. "Kun otamme käyttöön nämä uudet päivitykset, näemme lisää hyötyjä aiemmista muutoksista. Ja mahdollistamme myös useampien aerodynaamisten konseptien käyttöönoton lähitulevaisuudessa."
Näiden jatkuvien aerodynaamisten parannusten yhteisvaikutuksena on alhaisempi polttoaineenkulutus ja pienempi CO2-jalanjälki. Tai akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen tapauksessa parannettu energiatehokkuus ja pidempi toimintasäde. Tämän vuoksi aerodynamiikan kehityksellä on niin keskeinen rooli Volvo Trucksin jatkuvissa pyrkimyksissä parantaa ajoneuvojensa polttoaine- ja energiatehokkuutta.
Jos haluat tietää lisää aerodynamiikan merkityksestä ja vaikutuksesta polttoaine- ja energiatehokkuuteen, seuraavat artikkelit voivat kiinnostaa sinua:
● Miksi kuorma-autojen rakenne on tärkeä polttoainetehokkuuden kannalta?
● Volvo FH Aeron kehityksen takana
● Miten CMS-peilikamerajärjestelmä auttaa parantamaan aerodynamiikkaa?