Teräksen osuus tyypillisistä raskaista dieselkuorma-autoista on 47 prosenttia ja sen tuotannon hiilidioksidipäästöistä noin 44 prosenttia. Mutta entä jos kaikki tämä teräs voitaisiin korvata vähähiilisellä vaihtoehdolla?
Vuonna 2025 Volvo Trucks alkaa sisällyttää vähähiilistä terästä kaupalliseen tuotantoonsa paljon suuremmassa mittakaavassa. Tämä merkitsee merkittävää edistysaskelta tavoitteessa päästä nollanettopäästöiseen toimitusketjuun vuoteen 2040 mennessä.
Uusi vähähiilinen teräs tuotetaan käyttämällä kierrätysmateriaaleja ja uusiutuvaa energiaa, jolloin päästöt vähenevät noin 80 % verrattuna perinteiseen fossiilisia polttoaineita käyttävään teräkseen.
Ensi vuodesta alkaen uutta vähähiilistä terästä käytetään noin 12 000 Volvo FH- ja Volvo FM -kuorma-auton runkopalkkien valmistukseen, mikä säästää noin 6 600 tonnia hiilidioksidia. Tämä vastaa 910 eurooppalaisen arvioituja vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.
Jos Volvo Trucks aikoo saavuttaa ilmastotavoitteensa, mukaan lukien nollanettopäästöisen toimitusketjun, vähähiilinen vaihtoehto perinteiselle teräkselle on välttämätön.
"Teräs on kuorma-auton tärkein rakennemateriaali ja aiheuttaa tuotannossa eniten haittaa ilmastolle, joten vähähiilisen vaihtoehdon käyttöönotto sarjatuotannossa on todella tärkeää ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi", sanoo tuotearkkitehti Håkan Björklund Volvo Trucksilta.
Vuonna 2022 Volvo Trucksista tuli ensimmäinen valmistaja maailmassa, joka käytti fossiilisia polttoaineita sisältämätöntä terästä. Tämä teräs on valmistettu uudella tekniikalla, jossa käytetään hiilen asemesta vetyä rautamalmin pelkistysprosessissa. Se poistaa hiilidioksidipäästöt tehokkaasti. Tekniikka on kuitenkin vielä kehitteillä, eikä se ole vielä kaupallisesti saatavilla suuria määriä varten. Tällä välin Volvo Trucks tutkii tapoja käyttää kierrätettyä terästä kuorma-autojensa hiilijalanjäljen pienentämiseen nykyään.
Volvo Trucksin täytyi testata ja varmistaa sen laatu, ennen kuin se saattoi sisällyttää uuden vähähiilisen teräksen tuotantoonsa. "Teknologian puolelta meidän piti ymmärtää terästä paremmin", selittää Harsha Ar, johtava insinööri, Volvo Trucks. "Kierrätysmateriaalin vuoksi sen ominaisuudet ovat hieman erilaiset. Ja sitten meidän piti varmistaa, että se läpäisi kaikki sisäiset kestävyyttä ja pintakäsittelyä koskevat tarkastuksemme ja suoriutui yhtä hyvin kuin perinteinen teräs. Vasta sitten päätimme ottaa sen käyttöön tuotannossamme."
Tuote on kehitetty äskettäin, joten uuden teräksen määrät ovat edelleen suhteellisen alhaisia. Kuitenkin, kun toimittaja laajentaa kaikkien teräslaatujen tuotantoa, Volvo Trucks toivoo voivansa käyttää sitä enemmän korvatakseen perinteisen teräksen kulutusta.
"Strategianamme oli aloittaa pilottiluontoisesti yhdellä teräksellä ja paksuudella, mutta suunnitelmana on aina ollut laajentaa käyttöä, mikäli lopputulos on onnistunut", Harsha sanoo. "Nyt kun tunnemme teräksen paremmin ja sitä on testattu, seuraava askel on käyttää sitä eri teräslaaduissa ja paksuuksissa sekä korvata tavallinen teräs kuorma-auton eri osissa." Se suunnitelma onkin jo kehitteillä."
Vähähiilisen teräksen menestys poistaa yhden suurimmista esteistä pyrittäessä tuottamaan päästöttömiä raskaita kuorma-autoja. Tämän myötä Volvo Trucks ottaa tärkeän askeleen eteenpäin ilmastotavoitteensa saavuttamisessa.
Lue lisää joistakin Volvo Trucksin muista aloitteista, joilla pyritään saavuttamaan nollanettopäästöt vuoteen 2040 mennessä:
● Miten Volvo Trucks vähentää jälleenmyyjiensä CO2-päästöjä
● Miten kierrätettävät osat voivat edistää kestävämpää liiketoimintaa?
● Kuinka kuorma-autojen sähköakut saavat toisen elämän
● Miten raskaita kuorma-autoja suunnitellaan kierrätystä silmällä pitäen?