Saavuttaakseen tavoitteensa netto nolla vuoteen 2040 mennessä Volvo Trucks vähentää hiilidioksidipäästöjä kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Sen strategia vähentää hiilidioksidipäästöjä omassa vähittäismyyntiverkostossaan on saavuttanut lupaavia tuloksia – ja näin se voi hyödyttää myös kuorma-autotoimintaasi.
"Vaikka siirtymisellä netto nollaan tuotteissamme on suurin ympäristövaikutus, ollaksemme todella ympäristöystävällisiä, meidän on myös työskenneltävä toimitilojemme ja jälleenmyyntiverkostomme kanssa", sanoo Catrin Caspersson, verkkoinvestointipäällikkö, Volvo Trucks.. "Olemme siksi sitoutuneet vähentämään CO2-päästöjä 50 % vuoteen 2025 mennessä kaikissa omissa jälleenmyyjissämme verrattuna vuoteen 2019."
Se on kunnianhimoinen tavoite, mutta Volvo Trucksin jälleenmyyntiverkosto on jo hyvin lähellä sen saavuttamista. Jälleenmyyntiverkoston hiilidioksidipäästöjen vähentämistyö tehostui vuonna 2019 perustilanteen mittaamisen jälkeen.
Ensimmäinen askel oli ymmärtää, millaisia päästöjä verkosto tuottaa. Tämä tehtiin jälleenmyyjien energiakartoituksella sekä maan että toimipaikan näkökulmasta.
"Tavoitteenamme ei ollut vain saada käsitys siitä, miten ja missä energiaa kulutettiin, vaan myös ostettavan energian tyyppi", Catrin selittää. "Volvolla on noin 300 omaa jälleenmyyntipistettä ympäri maailmaa. Jotkut ovat pieniä, jotkut ovat suuria - ja niillä kaikilla on omat ainutlaatuiset haasteensa. Halusimme selvittää, missä suurimmat päästömme ovat, jotta voisimme aloittaa tekemällä vaikuttavimmat muutokset ensin."
Se oli yksinkertainen mutta tehokas toimitatapa. Jokaisen jälleenmyyjän on raportoitava energialähteestään ja -käytöstään huollon, huollon pakettiautojen ja korjaamoiden pyörittämisestä toimistojen lämmitykseen/jäähdytykseen ja sähkökuorma-autojen lataamiseen. Kun nämä tiedot visualisoitiin, oli mahdollista nähdä, missä muutoksia voitaisiin tehdä, ja tutkia puhtaampia vaihtoehtoja.
"Esimerkiksi kylmissä Pohjoismaissa, joissa kulutus oli paljon korkeampi, oli selvää, että uusiutuvaan sähköenergiaan siirtyminen oli etusijalla. Maissa, joissa vihreää sähköä ei ollut helposti saatavilla, kuten Etelä-Afrikassa, Malesiassa ja useissa Itä-Euroopan maissa, havaitsimme, että meidän oli keskityttävä siirtymään aurinkovoimaan", Catrin sanoo.
Muita suhteellisen yksinkertaisia muutoksia ovat investoinnit sähköisiin ilmalämpöpumppuihin sellaisissa maissa kuin Isossa-Britanniassa, jossa kaasuriippuvuus on suuri. Jälleenmyyntiverkoston tiimi teki myös yhteistyötä Volvon investointi- ja kiinteistöosastojen kanssa varmistaakseen, että uudet korjaamot rakennettiin tiukkojen hiilivapaan ympäristöstandardien mukaisesti. Vähitellen muutokset otettiin käyttöön ja Catrinin tiimi alkoi nähdä niiden vaikutusta.
"Meillä oli itse asiassa alunperin 25 prosentin tavoite, mutta nostimme sen 50 prosenttiin CO2-vähennyksiä vuoteen 2025 mennessä, koska pito oli niin hyvä", Catrin sanoo. "Ja jopa me olimme yllättyneitä, mutta todella tyytyväisiä saavuttaessamme 49 % vuoteen 2023 mennessä. Joten nyt tähtäämme pidemmän aikavälin tavoitteeseen: Netto nollaan vuoteen 2035 mennessä."
Muutosten tulosten jakaminen jälleenmyyjien kanssa oli tärkeä osa strategiaa. Catrin uskoo, että kiila to Ajopaketti kestävän kehityksen työnä oli luoda ja ylläpitää mahdollisimman paljon positiivista sitoutumista.
"Prosessi on sujuvampi, jos kaikki ovat mukana, joten suuri osa tekemistämme on näyttää jatkuvasti paikallisille joukkueille, että he tekevät eron. Halusimme myös luoda uuden ajattelutavan - tämä ei ole projekti, sen pitäisi olla jatkuva, luonnollinen osa kaikkea toimintaamme."
Kuinka Volvon vähittäiskaupan hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategia voi auttaa kuorma-auto yrityksiä?
Strategian perusperiaatteet ovat helposti mukautettavissa liikenteenharjoittajilta, jotka ovat sitoutuneet kestävään kehitykseen.
On toinenkin merkittävä etu, ei vain kuljetuskaluston omistajille, vaan myös kuljetusten ostajille ja jopa Volvo Trucksin vähittäiskaupan franchising-yhtiöille: Jälleenmyyjistä tulee soveltamisalan 3 toimittaja Tieteeseen perustuvat tavoitteet -aloite (SBTi).
Vähittäiskaupan hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategia on osa Volvo Trucksin sitoutumista SBTi:hen, runkorakenne, jonka avulla yritykset voivat sarja tehdä läpinäkyviä nollan nettotavoitteita Pariisin sopimuksen 1,5 °C:n tulevaisuuden tavoitteen mukaisesti.
Runkorakenne koostuu kolmesta mittausalueesta, ja Volvon jälleenmyyjät kuuluvat tällä hetkellä soveltamisalaan 1 – päästöt, jotka aiheutuvat suoraan niiden toiminnasta paikan päällä, ja laajuus 2, epäsuorat päästöt, joita esiintyy esimerkiksi kun sähkö syntyy paikan päällä.
"Kun jälleenmyyjämme saavuttavat netto nollan, asiakkaamme hyötyvät SBTi:n soveltamisalasta 3, koska olemme osa heidän tarjontaansa oleva lenkki. Joten ponnistelumme ovat myös osa kuorma-auto toimijoiden ja kuljetusten ostajien tietä netto nollaan", Catrin selittää.
Halusimme luoda uuden ajattelutavan - tämä ei ole projekti, sen pitäisi olla jatkuva, luonnollinen osa kaikkea toimintaamme.
Viimeinen askel jälleenmyyntiverkoston siirtymisessä netto nollaan tulee kuitenkin olemaan vaikein.
"Painopiste on energiatehokkuudessa ja oman energian tuottamisessa, jolloin olemme vähemmän riippuvaisia sähkön ostamisesta ulkopuolelta. Tätä varten meidän on oltava luovempia ja valmiita testaamaan uusia ratkaisuja - katto-tuulimyllyt, infrapunalämmitysvaihtoehdot ja tuki-lämpöpumppujen geotermiset ratkaisut - ovat vain muutamia ideoitamme", Catrin sanoo.
Akkuenergian varastointijärjestelmät (BESS), jotka auttavat poistamaan verkon epävakauden tai varastoivat aurinkoenergiaa, ovat myös vaihtoehto, lisävaruste valituille jälleenmyyjille. Lisäksi työstetään siirtymistä sähköisiiin huoltoautoihin, erityisesti siellä, missä vihreää sähköä on saatavilla.
"Vaikka paikallinen sitoutuminen on edelleen ratkaisevan tärkeää, viimeinen vaihe vaatii myös enemmän investointivetoista toimintaa jälleenmyyjiltämme. On vaikea sanoa, mitä se tulee olemaan, mutta meidän on löydettävä oikea painopiste ja nopeus - se on mahdollisuus, johon uskomme ja haluamme olla osa tätä."
Laatu, turvallisuus ja ympäristö ovat Volvon ydinarvoja sekä tuotekehityksen kulmakiviä. Lue lisää kestävästä liikenteestä tai tutustu tuoteratkaisuihimme.