Kuorma-autot

Väheksytäänkö kuorma-autoalalla LBG:tä mahdollisena tulevaisuuden polttoaineena?

Lars Mårtensson
2025-02-28
3 minuutin teksti
Vaihtoehtoiset polttoaineet
Author
Lars Mårtensson
Ympäristö- ja innovaatiojohtaja, Volvo Trucks

Tehokas, uusiutuva ruokajätteistä ja muista jätetuotteista valmistettu polttoaine saattaa kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta – mutta sitä nestemäinen biokaasu eli LBG pohjimmiltaan on. Miksi se siis saa niin vähän huomiota keskustelussa kuorma-autojen vaihtoehtoisista polttoaineista?

 

Mitkä polttoaineet korvaavat dieselin? Volvo Trucksilla on uskottu jo pitkään, ettei ole olemassa yhtä parasta ratkaisua, jonka avulla voitaisiin vähentää koko kuljetusalan hiilidioksidipäästöjä. On todennäköisempää, että kehitystyön tuloksena tulee käyttöön useita erilaisia vaihtoehtoja. Niihin kuuluvat akkukäyttöinen sähkö, vetypolttokennot ja polttomoottorit, jotka toimivat uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biodieselillä ja HVO:lla – sekä LNG:llä/LBG:llä.

 

Jokaisella polttoaineella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Sinun kuljetuksiin sopivaan polttoaineeseen vaikuttavat olosuhteet ja käyttötilanteet. Joillekin yrityksille paras ratkaisu voi hyvin olla LBG. Kun globaali biometaanin tuotanto lisääntyy ja LNG:n tankkausverkostot laajenevat, LBG:stä on tulossa yhä varteenotettavampi vaihtoehto.

 

Mitä LBG on?

LBG valmistetaan orgaanisesta jätemateriaalista, joka sisältää kotitalouksien ruokajätteitä, maatalous- ja teollisuusjätteitä sekä lantaa, jätevesilietettä ja jätevettä. Lyhyesti kerrottuna jätemateriaali hajotetaan ja puhdistetaan biometaanin tuottamiseksi. Se jäähdytetään sitten noin -160 °C:seen, jolloin se tiivistyy ja nesteytyy muodostaen LBG:tä.

LBG vastaa kemiallisesti perinteistä LNG:tä. Se antaa saman suorituskyvyn, ja sitä voidaan käyttää samoissa ajoneuvoissa ja samassa tankkausinfrastruktuurissa. Koska LBG valmistetaan orgaanisesta jätteestä fossiilisen maakaasun sijaan, se on kuitenkin uusiutuva ja hiilineutraali polttoainelähde säiliöstä pyörään.
 

Kun biokaasua tuotetaan lannasta, tuotantoprosessi voi itse asiassa tuottaa jopa 200 % negatiivisia hiilidioksidipäästöjä (lähteeltä pyörään).* Tämä johtuu siitä, että se ei pelkästään estä hiilen vapautumista fossiilisista polttoaineista, vaan myös estää lannan varastoinnista ja käsittelystä yleensä vapautuvan metaanin pääsyn ilmakehään. Toisin sanoen yhden kaasukäyttöisen kuorma-auton nettopäästöt voivat tässä skenaariossa kumota kahden dieselkuorma-auton päästöt.

 

LBG hyödyntää lisäksi jätemateriaalia ja ylijäämää voidaan käyttää lannoitteena, joten se edistää kiertotaloutta. Sitä voidaan valmistaa myös paikallisesti, mikä poistaa lisää hiilidioksidipäästöjä kuljetusten aikana.

 

Miltä LBG:n markkinat näyttävät?

Viime aikoihin asti alhainen tuotanto ja riittämättömät tankkausverkostot kaasukäyttöisille kuorma-autoille ovat rajoittaneet LBG:n mahdollisuuksia. Asia on kuitenkin muuttumassa.

 

EU pyrkii lisäämään biometaanin tuotantoa 35 miljardiin kuutiometriin (bcm) vuoteen 2030 mennessä osana REPowerEU-suunnitelmaansa. Vuodesta 2023 lähtien biometaanin ja biokaasun yhdistetty tuotanto on jo ollut jopa 22 miljardia kuutiometriä. (Maakaasun kokonaiskulutus EU:ssa vuonna 2023 oli 295 miljardia kuutiometriä.) Yhdysvalloissa biokaasun tuotanto on kasvanut kolme vuotta ennätysvauhtia, ja LBG:n tuotanto edusti yli 90:tä prosenttia kaikista uusista hankkeista vuonna 2023. Samaan aikaan Kiinan tavoitteena on tuottaa 20 miljardia kuutiometriä biokaasua vuoteen 2030 mennessä.

 

Tällä hetkellä Euroopassa on 780 LNG:n tankkausasemaa, jotka ovat täysin yhteensopivia LBG:n kanssa tuotannon kasvaessa. Kiinassa ja Intiassa on myös voimakasta kasvua kaasukäyttöisissä kuorma-autoissa vaihtoehtona dieselille, ja tankkausverkoston odotetaan laajentuvan lähivuosina näissä maissa.

LNG-tankkausasemien määrä kasvaa nopeasti erityisesti Euroopassa, ja sama kehitys jatkuu myös tulevina vuosina.

Mihin kuorma-autojen käyttötarkoituksiin LBG soveltuu parhaiten?

Kaasukäyttöisten kuorma-autojen etuna on, että niiden toimintasäde ja tankkausajat ovat samat kuin perinteisillä dieselmoottoreilla. Volvo Trucksin kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa on esimerkiksi sama teho ja vääntö kuin vastaavissa dieselautoissa, ja niiden toimintasäde voi olla jopa 1 000 km.

 

Kun polttoaineena käytetään perinteistä fossiilista LNG:tä, kaasukäyttöisten kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt CO2-päästöt säiliöstä pyörään voivat olla noin 20 % pienemmät verrattuna dieseliin ja jopa 100 % pienemmät käytettäessä LBG:tä.

 

Vaikka LBG:n saatavuus on rajallinen, pitäisi olla jo mahdollista siirtyä dieselistä kaasuun käyttämällä reittien varrella olevia yhä lukuisampia LNG:n tankkausasemia. Tämä vähentää toimintasi hiilidioksidipäästöjä välittömästi.

 

Kun LBG:n saatavuus paranee pitkällä aikavälillä, siirtyminen perinteisestä LNG:stä on saumatonta, koska molempia vaihtoehtoja voidaan käyttää samoissa ajoneuvoissa ja samassa tankkausinfrastruktuurissa. Kaasuja voidaan itse asiassa sekoittaa. Esimerkiksi Shell, joka sijoittaa voimakkaasti LBG:n tuotantoon, tarjoaa tällä hetkellä  LBG-seosta Hollannissa ja Saksassa. Tämä vähentää hiilidioksidia keskimäärin 30 prosenttia.

 

Ajan myötä LBG:n osuus seoksessa voi vähitellen kasvaa, jolloin  säiliöstä pyöriin -päästöt laskevat lopulta nollaan. Joillekin kuorma-autojen käyttäjille tämä voi olla helpoin ja tehokkain väylä hiilidioksidittomaan kuljetusliikenteeseen. Teollisuudelle kyseessä voi olla merkittävä askel eteenpäin pyrittäessä entistä kestävämpään toimintaan.

 

Lue lisää Volvo Trucksin kaasukäyttöisestä valikoimasta. Seuraavat aiheet saattaisivat myös kiinnostaa sinua:

●       Mikä on paras vaihtoehtoinen polttoaine kuorma-autollesi?

●       Eri reitit fossiilisten polttoaineiden vapaaseen tulevaisuuteen kuorma-autoille

●       8 yleistä kysymystä biokaasusta ja kaasukäyttöisistä kuorma-autoista
 

* Säiliöstä pyöriin tarkoittaa polttoaineen tuottamia päästöjä ajoneuvoa käytettäessä. Lähteeltä pyöriin kattaa myös polttoaineen talteenotossa, jalostuksessa ja tuotannossa syntyvät päästöt.  

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?