Kuorma-autot

Tuotteet ja palvelut

 

Mikä erottaa akkukäyttöisen sähkökuorma-auton muusta valikoimasta? Miten pitkälle niillä pääsee, ja mihin tehtäviin ne erityisesti sopivat? Tässä kysymys- ja vastausosiossa on kerrottu, mikä tekee sähkökuorma-autoista ja niiden tukipalveluista ainutlaatuisia.

 

Sähköisellä liikkuvuudella tarkoitetaan ajoneuvoja – mukaan lukien henkilöautot, linja-autot, junat ja kuorma-autot – jotka toimivat kokonaan tai osittain sähköllä, joissa on energian varastointimahdollisuus ja jotka yleensä syötetään sähköverkon kautta. Tavallisin sähköisellä voimansiirtolinjalla varustettu raskas kuorma-auto on akkukäyttöön perustuva auto (BEV), mutta liikenteessä on myös vedyllä toimivia sähköajoneuvoja eli polttokennoautoja (FCEV-autoja). Sähköisen liikenteen käsite sisältää myös latausinfrastruktuurin ja esimerkiksi toimintasäteen hallintaan ja reittiensuunnitteluun liittyvät tukipalvelut.

Akkukäyttöinen sähköajoneuvo (BEV) käyttää akkuihin varastoitua energiaa, jota ladataan sähköverkosta. Polttokennoteknologiaa käyttävän sähköajoneuvon käyttövoimana on vety, joka muunnetaan sähköksi ajon aikana. Polttokennolliset sähkökuorma-auto on akkukäyttöisen sähkökuorma-auton tapaan sähköinen, mutta suurin osa ensimmäisen energiasta varastoidaan vetynä ja loput akuissa. Volvo Trucks hyödyntää molempia teknologioita. Akkukäyttöiset sähkökuorma-autot ovat jo saatavilla, ja polttokennokäyttöiset sähkökuorma-autot tulevat kaupalliseen käyttöön tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla.

Arviomme mukaan 50 % kaikista uusista Volvon kuorma-autoista on vuoteen 2030 mennessä joko akku- tai polttokennoteknologiaa käyttäviä sähkökuorma-autoja.

Volvo tarjoaa tällä hetkellä alan laajimman tuotevalikoiman, jonka kahdeksan sarjavalmisteisesta mallia soveltuvat monenlaisiin ​​kuljetuksiin kaupungeissa ja niiden välillä. Saatavilla olevat mallit ovat Volvo FH Aero, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FM Low Entry, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL ja Volvo VNR (saatavuus riippuu markkinoista: Volvo VNR on saatavilla Pohjois-Amerikassa). Vuonna 2023 aloitettiin uuden tasakuorma-automalliston sarjatuotanto täydentämään nykyistä valikoimaa. 

Volvon sähkökuorma-autot täyttävät samat korkeat törmäysturvallisuusstandardit kuin muutkin kuorma-automme, ja niissä on samat turvallisuusjärjestelmät kuin dieselkäyttöisissä malleissamme. Sähkökuorma-autoja varten on laadittu lisäksi erityisiä törmäyskoetilanteita akkujärjestelmän ja muiden sähkökomponenttien törmäysturvallisuuden varmistamiseksi. Olemme myös pyrkineet kaikin tavoin tekemään kuorma-autoon 600 voltin sähköjärjestelmästä käyttö- ja huoltoturvallisen.

Akun varaustilaa voi aina seurata kojelaudasta ja etänä. Jos varaus lähestyy nollaa, kuljettaja saa ilmoituksen ja moottorin käytettävissä oleva teho laskee, mikä luonnollisesti vaikuttaa ajettavuuteen. 

Huoltoväli on osapuilleen sama, mutta huolto eroaa sisällöltään perinteisellä voimansiirtolinjalla varustetun kuorma-auton huollosta. Kuljetustehtävä, maantieteellinen sijainti ja monet muut tekijät vaikuttavat osien kulumiseen. Kuorma-autoissa on yhteysvalmiudet, joten eri osien toimintakunnosta saadaan jatkuvasti tietoa. Tämä puolestaan tarkoittaa, että huolto- ja ylläpitotoimet voidaan järjestää käyttöasteen kannalta optimaalisesti.

Kaikki sähkökuorma-autojen jälleenmyyjät ovat valmiita ottamaan täyden vastuun kuorma-autojen teknisistä järjestelmistä ja toiminnoista. Monilla huoltokorjaamoilla on jo pitkä kokemus sähköbussien huollosta.

Sähkökuorma-autojen ja polttomoottorilla varustettujen kuorma-autojen tehokäyrä on erilainen. Sähkökuorma-auto esimerkiksi reagoi heti, kun kaasupoljinta painetaan. Myös vaihteiden vähäisempi määrä vaikuttaa ajokokemukseen.

Sähkökuorma-auto tuottaa vähemmän tärinää ja melua, joten ajokokemus on mukavampi ja rennompi.

Kerro kiinnostuksesi paikalliselle Volvo-jälleenmyyjälle.

Aloitimme täyssähkökuorma-autojen sarjatuotannon asiakkaille vuonna 2019, mutta aloitimme sähköllä ja muilla polttoaineilla toimivien hybridien myymisen jo huomattavasti aikaisemmin. Volvo Groupin muilla toimijoilla, erityisesti Volvo Buses ‑yhtiöllä, on laajasti kokemusta sähköajoneuvoista. Volvo toimitti ensimmäisen täyssähköbussin vuonna 2016, ja se on tähän mennessä toimittanut maailmanlaajuisesti yli 5 000 sähköbussia.

Sähkökuorma-autoissamme käytetään samaa pohjalevyä kuin muilla voimansiirtolinjoilla varustetuissa kuorma-autoissamme, ja ne myös täyttävät samat korkeat laatustandardit. Volvon korkeasti koulutettu henkilökunta auttaa asiakkaita valitsemaan kuorma-autojen erittelyt asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan ja antaa asiantuntevaa tukea, kun kuorma-auto on käytössä. Akkujen ja kuorma-autojen toimintakuntoa seurataan jatkuvasti, jotta seuraavalla huoltokäynnillä tarvittavat toimenpiteet voidaan havaita hyvissä ajoin. Voit varmistaa, että akkujen suorituskyky pysyy päivästä toiseen korkeana, hyödyntämällä Ready to Run -ominaisuutta. Se valmistelee kuorma-auton tuottavaan työpäivään ulkolämpötilojen perusteella. Tarvittaessa ominaisuus esilämmittää akut, tai jos sää on erittäin lämmin, se jäähdyttää akkuja. Akkujen ihanteellinen lämpötila on noin +25 °C.

Kaikki nykyiset maksuvaihtoehdot ovat käytettävissä myös sähköajoneuvon ostajalle: maksu käteisellä, leasing ja vuokraus. Ne sovitetaan erikseen kunkin asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.

Kyllä. Sarjatuotanto alkoi vuonna 2019, ja toimituksia tehdään asiakkaille ympäri maailmaa. 

Lisätietoja saat paikalliselta Volvo Trucks -edustajaltasi.

Kyllä, tarjontaamme kuuluu jatkossakin erilaisia voimansiirtolinjoja. Ehdotamme asiakkaalle aina ratkaisua, joka sopii kaikkein parhaiten asiakkaan yksilölliseen tilanteeseen ja maantieteelliseen sijaintiin. Tarjontaamme kuuluu jatkossakin yhä taloudellisempia polttomoottorikuorma-autoja, kaasukuorma-autoja ja sähkökuorma-autoja.

Sähkökuorma-autoihimme saa Gold-huoltosopimuksen, ja tällöin huoltokustannukset sisältyvät omistamisen kokonaiskustannuksiin. Huolehdimme siitä, että omistamisen kokonaiskustannukset pysyvät kilpailukykyisellä tasolla.

Tämä määräytyy sovelluksen ja ajoneuvon erittelyn mukaan. Akut tuovat ylimääräistä painoa ja kompensoivat sitä, että EU sallii ylimääräisen enintään 2 tonnin yhdistelmän kokonaispainon. Päätös ja toteutustapa ovat maakohtaisia.

Haluatko esittää kysymyksiä?

Paikallinen Volvo Trucks -jälleenmyyjä vastaa mielellään kysymyksiisi. Käy paikan päällä, soita tai pyydä heitä käymään.