Sähkökuorma-autoista on tullut suosittuja ratkaisuja yrityksille, jotka haluavat vähentää päästöjään ja lisätä tuottavuuttaan, mutta sinun on varmistettava, että kaikki siirtymään liittyvä, latausinfrastruktuurista rahoitussuunnitelmiin, toteutetaan yrityksellesi sopivalla tavalla. Näiden kysymysten ja vastausten pitäisi antaa sinulle hyvä yleiskuva.
Koko alan näkökulmasta strategisena tavoitteena on kehittää teknologian mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen liittyvää tuntemusta optimoimalla reittejä, akkuenergian käyttöä, huoltosuunnitelmia ja kuorma-autojen käytettävyyttä. Yhteiskunnan näkökulmasta muutosta on vauhditettava tukiverotuksen kaltaisilla kannusteilla sekä tarjoamalla vihreää sähköä, laajentamalla latausinfrastruktuuria ja lisäämällä sähköverkon kapasiteettia, jotta ne voivat tukea kasvavaa ajoneuvomäärää. Kestävien kuljetusten tarve on vaikuttimista kaikkein tärkein, ja se on jatkossakin meneillään olevan siirtymävaiheen vahvin eteenpäin vievä voima. Euroopassa raskaiden ajoneuvojen uudet tiukemmat CO2-määräykset vuosina 2025 ja 2030 edistävät siirtymää sähköajoneuvoihin. Valtion kannustimia käyttöönoton nopeuttamiseksi hyödynnetään yhä useammassa maassa.
Koska sähkökuorma-autot eivät tuota pakokaasuja, niillä voi ajaa kuljetuksia nollapäästöalueilla. Niistä lähtee myös vähemmän melua, joten muista raskaista ajoneuvoista poiketen ajo kaupunkialueella on mahdollista myös yöaikaan. Sähkökuorma-autot voivat näin ollen tehostaa yrityksen toimintaa. Kuorma-autoilla voidaan ajaa silloin, kun ruuhkaa on vähemmän, ja kuljetukset nopeutuvat ja helpottuvat. Myös tuottavuus paranee, koska kuljetuksia voidaan ajaa enemmän silloin, kun liikennettä on vähemmän, ja hiljaisen käyntiäänen ansiosta sähkökuorma-autoilla pääsee lähemmäs lopullista määränpäätä. Kuljettajille ne tarjoavat paremman työympäristön, jossa tärisee vähemmän ja toiminta on hiljaista.
Se riippuu kuorma-auton mallista ja akkujen määrästä. Tällä hetkellä sähkökuorma-autojemme toimintasäde yhdellä latauksella on tyypillisesti jopa 300 km, ja Volvo FL Electricillä jopa 450 km. Lounastauon aikana lataamalla toimintasäde pitenee. Toimintasäteeseen vaikuttavat kuitenkin merkittävästi myös kuorma-auton paino ja kuljettajan ajotapa sekä ulkoiset olosuhteet, kuten sää ja ilmanvastus. Toimintasädettä ja käyttöikää voidaan pidentää käyttämällä taloudellisen ajon tiloja, kouluttamalla kuljettajia ja noudattamalla tarkkaan akkujen latausta ja hallintaa koskevia ohjeita. Käymme tarkkaan läpi kunkin asiakkaan tilanteen ja laadimme reittivaihtoehtoja ja latausstrategioita. Asiakkaat voivat seurata kuorma-autoja ja suunnitella niiden käyttöä digityökaluilla, jolloin latausaikoja ja ‑tarpeita voidaan ajan oloon sovittaa paremmin asiakkaan tilanteeseen.
Volvo Trucks auttaa asiakasta sähkökuorma-autojen reittisuunnittelussa, jotta ne olisivat mahdollisimman tuottavia. Huomioitavia parametreja ovat ajonopeus, kuorma, liikennetiedot, pinnanmuodostus ja pikalatausmahdollisuudet. Volvo Connect ‑portaalissa on reitin ja toimintasäteen suunnittelutoiminto, jonka avulla asiakkaat voivat suunnitella reittejä ja jakaa niitä kuljettajalle kuorma-auton mittariston näytölle. Toimintasäteen laskeminen onnistuu näin helposti, ja tämä antaa valmiudet ajaa enemmän kuljetuksia akun varaustilanteen mukaan.
Kun CO2-nettopäästöt laskevat nollaan ja melupäästötkin alhaisiksi, sähkökuorma-autolla voi kuljettaa tavaraa nollapäästöalueilla myös silloin, kun ajaminen perinteisillä voimansiirtolinjoilla varustetuilla kuorma-autoilla ei ole mahdollista. Kuljetuksia voidaan näin ollen ajaa vuoron aikana enemmän ja nopeammin. Myös ajokokemus on sähkökuorma-autoissa mukavampi, sillä tärinää on vähemmän ja ajoneuvo reagoi nopeammin kaasupolkimen painallukseen. Ja koska pakokaasuja ei synny, kuljettajien työolot kohenevat ja ympäristövaikutukset pienenevät. Lisäksi sähkökuorma-autoilla voi ajaa tavaraa jopa sisätiloihin. Monet kuljetusten ostajat ovat asettaneet kunnianhimoisia tavoitteita kuljetusten päästöttömyydelle, ja jos kuljetusyritys pystyy tähän vastaamaan, sen palveluiden kysyntä todennäköisesti kasvaa.
Täysin sähkökäyttöiset kuorma-autot soveltuvat parhaiten kaupunkien ja taajama-alueiden tavarakuljetuksiin, joita ajetaan määrätyillä reiteillä ja joiden päätteeksi ajoneuvo ajetaan tukikohtaan ladattavaksi.
Jakeluajo, kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtoajo sekä jätehuolto (usein kaupunkien ja kuntien viranomaisten lukuun) ovat segmenttejä, joissa sähkökuorma-autoja on otettu käyttöön ensimmäisten joukossa. Volvon raskaiden sähkökuorma-autojen kapasiteetti mahdollistaa kuitenkin nyt kuljetukset myös kaupungista toiseen.
Meillä on tällä hetkellä sähkökuorma-automalleja, joiden toimintasäde yhdellä latauksella jopa 450 km. Lounastauon aikana lataamalla toimintasäde pitenee.
Liikenteen sähköistäminen niin akku- kuin polttokennokäyttöisesti on jatkossa mahdollista yhä useammassa segmentissä. Pääasialliset poikkeukset ovat tällä hetkellä kaukokuljetukset, johon on tärkeimpänä syynä latausinfrastruktuurin puuttuminen, sekä puutavara-, maansiirto- ja kaivosteollisuuden raskaat kuljetukset.
Alkuvaiheessa sähkökuorma-autojen hankintahinta on vastaavia dieselkäyttöisiä malleja suurempi, mutta toimintakustannukset ovat alhaisemmat. Elämme kuitenkin tällä hetkellä siirtymävaihetta fossiilisista polttoaineista pitkän aikavälin kestäviin kuljetusratkaisuihin, ja ajan myötä uuden teknologian hinta laskee mittakaavaetujen myötä. Sähkökuorma-autot ovat dieselkuorma-autoja energiatehokkaampia, monissa tapauksissa ero on jopa 50 %.
Sekä kuljetusten ostajien sekä kuluttajien taholta tulee yhä enemmän painetta, jonka vuoksi etenkin suurten kuljetusyritysten on ryhdyttävä tarjoamaan kestäviä kuljetusratkaisuja. Yhä useampi yritys myös haluaa pienentää hiilidioksidipäästöjään ja edistää yhteiskunnan kestävää kehitystä. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia on vähitellen aukeamassa yrityksille, jotka haluavat kuljettaa tavaraa silloin, kun ajaminen dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla ei ole mahdollista kuljetuksen määränpään tai vuorokaudenajan vuoksi. Yhä useammissa kaupungeissa otetaan käyttöön nollapäästöalueita, joilla saa ajaa vain sähköajoneuvoilla. Lisäksi käydään keskustelua hiilineutraalia yhteiskuntaa edistävästä verotuksesta.
Tämä määräytyy segmentin ja markkina-alueen mukaan. Sähkökuorma-autot voivat avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Niiden taloudellinen elinkelpoisuus kasvaa, kun mittakaavaedut alkavat näkyä ja eri segmentit kehittyvät. Ja koska muuttuvat kustannukset ovat pienet, kannattavuus on sitä parempi mitä enemmän kuorma-autoa käytetään. Kun suuri alkuinvestointi on maksettu pois, sähkökuorma-autojen matalat muuttuvat kustannukset vaikuttavat myönteisesti kannattavuuteen.
Kannattavuus vaihtelee suuresti kuljetustyypin mukaan. Sähkökuorma-autojen hankintamenot ovat suuremmat, mutta ne myös antavat kuljetusyrityksille uusia mahdollisuuksia parantaa tuottavuutta ja laajentaa toimintaa uusille liiketoiminta-alueille. Niillä voi ajaa esimerkiksi ruuhka-aikojen ulkopuolella, ja niiden avulla voi myös täyttää viranomaisten ja muiden asiakkaiden vaatimukset kilpailijoita tehokkaammin. Ja koska muuttuvat kustannukset ovat pienet, kannattavuus on sitä parempi mitä enemmän kuorma-autoa käytetään. Kun suuri alkuinvestointi on maksettu pois, sähkökuorma-autojen matalat muuttuvat kustannukset vaikuttavat myönteisesti kannattavuuteen.
Kysy saatavilla olevasta tarjonnasta paikalliselta energiantuottajalta.
Sähkökuorma-autot kannattaa yleensä ladata omassa tukikohdassa yön aikana, jotta energiakustannukset jäävät mahdollisimman pieniksi. Myös reitit kannattaa suunnitella tarkkaan, jotta saatavilla oleva energiakapasiteetti voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Muutoin sähkökuorma-autoja koskeva samat lainalaisuudet kuin muitakin kuorma-autoja. Huolehdi siitä, että ajoneuvo on eritelty oikein tehtävää varten, aja taloudellisesti ja laadi huoltosuunnitelma, jotta kuorma-auton käytettävyys ja toimintakunto ovat parhaat mahdolliset.
Useissa EU-maissa on kannustimia, jotka edistävät ekologisemman teknologian, kuten sähkökuorma-autojen, käyttämistä. Lisätietoja saat paikalliselta Volvo Trucks ‑edustajalta.
Energian hinta vaihtelee eri maissa. Kuorma-auton lataaminen yön aikana omassa tukikohdassa on yleensä edullisempaa. Selvitä edullisin ja ekologisin vaihtoehto ottamalla yhteyttä paikalliseen energiantoimittajaan.
Merkittävä osa kaupunki- ja aluekuljetuksista ajetaan todennäköisesti tulevaisuudessa akkukäyttöisillä sähköajoneuvoilla (BEV) niiden taloudellisten ja ekologisten hyötyjen ansiosta. Voimme luottavaisin mielin sanoa, että sähköinen liikenne on tullut jäädäkseen. Teknologia on todettu toimivaksi linja-autoissa, henkilöautoissa ja muissa koneissa. Kuljetusalalla vallitsee yleinen käsitys, että sähkökuorma-autoilla on tärkeä rooli matkalla kohti fossiilivapaata tulevaisuutta.
Vertailun tekeminen edellyttää, että tarkastelemme omistamisen kokonaiskustannuksia. Siirtyminen sähkökuorma-autoihin tarkoittaa kuljetusyritykselle suurempaa alkuinvestointia, mutta käyttökustannukset ovat huomattavasti pienemmät. Sähkökuorma-autot avaavat myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, sillä niillä voi kuljettaa tavaraa myös sellaisiin määränpäihin ja sellaisina vuorokauden aikoina, jotka eivät ole mahdollisia fossiilisia polttoaineita käyttäville kuorma-autoille. Yhä useammissa kaupungeissa otetaan käyttöön nollapäästöalueita, joilla saa ajaa vain sähköajoneuvoilla. Ratkaisun soveltuvuus on analysoitava yhdessä paikallisten asiakkaiden kanssa. Uskomme myös, että alkuinvestointi laskee, kun volyymit kasvavat ja akkujen kustannukset vähenevät ajan myötä.
Kuljetusten ostajilla on lukuisia keinoja edistää siirtymää sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. Avainasemassa on kumppanuus, ja luottamusta voi rakentaa olemalla avoin yrityksen kohtaamista haasteista sekä jakamalla tietoa. Sähköisiä kuljetuksia voidaan edistää konkreettisin toimin, esimerkiksi tarjoamalla pidempiä sopimuksia sähkökuorma-autoja käyttäville yrityksille ja tarvittavan latausinfrastruktuurin yrityksen tiloissa sekä lisäämällä joustavuutta lähtö- ja saapumisaikoihin.