Optimoitu energiatehokkuus, parannettu näkyvyys ja entistä laadukkaampi kuljettajakokemus – tätä on luvassa Volvo Trucksin uusilta innovaatioilta, jotka julkistettiin 29. tammikuuta 2024. Nämä keskeiset ominaisuuksien parannukset tuovat huomattavia etuja kuljetusalalle, kuljettajille ja koko yhteiskunnalle. Tässä on yleiskatsaus tärkeimpiin uusiin ominaisuuksiin.
Volvo Trucksin uusin kuorma-autojen ja innovaatioiden lanseeraus on yksi laajimmista raskaan kaluston julkistuksista vuosikausiin. Se pitää sisällään kaikkea muotoilusta ja aerodynamiikasta energiatehokkuutta ja turvallisuutta parantaviin teknologisiin innovaatioihin. Mukana on uusi polttoainetehokas D17-moottori Volvo FH16:lle ja Volvo FH16 Aerolle, vaikuttavalla teholla ja vääntömomentilla. Uudet tuotteet ja ominaisuudet on kehitetty vastaamaan yhteiskunnan, kuljetusyritysten sekä kuljettajien tarpeisiin ja toiveisiin.
Tässä on luettelo tärkeimmistä uusista ominaisuuksista:
"On todella hienoa, että voimme tarjota asiakkaillemme näin vaikuttavan valikoiman innovaatioita ja uusia ominaisuuksia. Tämä on merkittävä askel energiatehokkuuden parantamisessa ja hiilijalanjäljen pienentämisessä. Parannamme turvallisuutta myös entistä paremmalla näkyvyydellä ja Peilikamerajärjestelmä CMS, joka korvaa perinteiset peilit. Lisäksi tarjoamme kuljettajille entistä paremman työympäristön. Olen varma, että tästä on hyötyä sekä toimialalle että koko yhteiskunnalle", Volvo Trucksin uuden tarjonnan kaupallistamispäällikkö Tomas Thuresson toteaa.
Näkyvin innovaatio on uusi aerodynaaminen ohjaamo Volvo FH Aero- ja Volvo FH16 Aero -malleissa. EU:n sallittuja painoja ja mittoja koskevan direktiivin muutosten vuoksi ohjaamon etuosaa on pidennetty ilmanvastuksen vähentämiseksi. Lisäksi ohjaamon muotoilua on hienosäädetty optimaalista aerodynamiikkaa varten.
"Pienentynyt ilmanvastus parantaa energiatehokkuutta riippumatta siitä, onko kyseessä diesel-, kaasu- vai sähkökuorma-auto. Tämä puolestaan vähentää CO2-päästöjä ja asiakkaan kustannuksia. Se on merkittävä edistysaskel kuljetusyrityksille", Volvo Trucksin kokonaisratkaisuista vastaava Mattias Ahlberg kertoo.
Jos haluat saada lisätietoa ja nähdä uudet Volvo FH Aero- ja Volvo FH16 Aero -mallit tositoimissa, katso tämä koko mallistoa koskeva video.
Toinen merkittävä parannus on Volvo Trucksin Peilikamerajärjestelmä CMS, joka korvaa perinteiset peilit. Tämä järjestelmä tuo useita keskeisiä etuja:
"Se on erittäin pätevä järjestelmä, ja haluaisin korostaa, että myös kamera apukuljettajan puolella on saatavana tähän kokoonpanoon peruutuskameran rinnalla", Mattias Ahlberg sanoo.
Peilikamerajärjestelmä CMS on saatavana kaikkiin ohjaamomalleihin, paitsi niihin, joissa on erittäin matala katto tai FL ADR-luokitus. Täältä saat lisätietoja Peilikamerajärjestelmän ja perinteisten sivupeilien eroista.
Sivupeilit korvaava Camera Monitor System parantaa sekä aerodynamiikkaa että näkyvyyttä.
Kaikkiin ohjaamoihin on tehty aerodynaamisia parannuksia, sekä näkyviä että ei-näkyviä. Näitä parannuksia ovat muun muassa pienemmät välit ja paremmat tiivisteet ohjaamon osien välillä tasaisemman ilmanvirtauksen varmistamiseksi. Myös tuulilasin yläpuolella oleva alue on optimoitu ilmanvastuksen pienentämiseksi.
"Yhteenvetona voidaan todeta, että olemme tehneet lukuisia pieniä parannuksia, jotka yhdessä tekevät ohjaamoista entistä aerodynaamisempia. Myös kaikki valot on modernisoitu, ja niissä on nyt yksinomaan LED-lamppuja. Modernimman ilmeen saamiseksi olemme antaneet Volvo-logolle täysin uuden, entistä selkeämmän ulkoasun, joka sopii auton muotoiluun", Tomas Thuresson sanoo.
Uudistettu ulkoasu ja innovatiivinen ajattelutapa heijastuvat myös kuorma-auton sisäpuolelle. Täällä painopiste on entistä paremman työ- ja oleskeluympäristön luomisessa kuljettajille.
EU:n sallittuja painoja ja mittoja koskeva direktiivi sallii nyt pidemmät ohjaamot, joissa on aerodynaaminen muotoilu, joten Volvon Globetrotter XXL -ohjaamoa voi nyt käyttää laillisesti myös Euroopan teillä. Tämä tarkoittaa, että Globetrotter XXL -ohjaamolla varustettua Volvo FH Aeroa ja Volvo FH16 Aeroa voidaan käyttää Euroopassa kaikilla toimialasegmenteillä ilman, että se vaikuttaa kuormituskapasiteettiin. Kuljetatpa sitten puutavaraa, sementtiä tai autoja, voit aina nauttia ohjaamosta, jossa on enemmän sisätilaa ja leveämpi vuode.
"Tämä on erinomainen etu kuljettajille, jotka viettävät pitkiä aikoja tien päällä", Mattias Ahlberg sanoo.
On todella hienoa, että voimme tarjota asiakkaillemme näin vaikuttavan valikoiman innovaatioita ja uusia ominaisuuksia. Tämä on merkittävä askel energiatehokkuuden parantamisessa ja hiilijalanjäljen pienentämisessä.
Toinen merkittävä parannus raskaiden kuljetusten segmentissä on täysin uuden 17-litraisen moottorin käyttöönotto. Volvon kaikkien aikojen tehokkaimpana moottorina se tuottaa jopa 780 hevosvoimaa ja 3 800 Nm:n vääntömomentin.
"Tämä on tekniikaltaan maailmanluokan moottori. Se on energiatehokas, kevyt ja nopeasti reagoiva moottori, joka varmistaa erinomaisen tuottavuuden ja tehokkaan moottorijarrutuksen. Suuren vääntömomentin ansiosta kuljettajat voivat ajaa suuremmilla vaihteilla ja säästää polttoainetta. Tämä on hyödyksi ympäristölle ja jättää myös asiakkaille enemmän rahaa taskun pohjalle", Tomas Thuresson sanoo.
Uusi moottori on saatavana kolmena eri versiona:
Muita kuljettajakokemukseen liittyviä uudistuksia ovat parannukset I-See-toimintoon, joka on nyt entistä tehokkaampi. Järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajoneuvojen nopeuden mutkien, liikenneympyröiden ja nopeusrajoitusmerkkien mukaan. Tämä parantaa ajokokemusta ja lisää vakionopeudensäätimen käyttöä.
"Tavoitteena on, että kuljettajat voivat käyttää vakionopeudensäädintä valtaosalla ajomatkoistaan. Tämä parantaa ajokokemusta sekä vähentää energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Samalla kuljettajat nauttivat mukavammasta työpäivästä, kun avustimet helpottavat heidän tehtäviään", Tomas Thuresson sanoo.
Kaiken kaikkiaan nämä innovaatiot tuovat kuljetusalalle paljon mahdollisuuksia saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet, parantaa turvallisuutta sekä houkutella ja säilyttää kuljettajia.