Kuorma-autot

Toimiva latausstrategia laajentaa sähkökuorma-auton kantamaa

| 3 min
Sähkökuorma-autot tarjoavat uusia mahdollisuuksia hiljaiseen ja nollapäästöiseen liikenteeseen. Hyvä reittisuunnittelu, huolellisesti päätetyt ajoajat ja lisääntyvät latausmahdollisuudet pitävät tuottavuuden hyvänä.
Kuorma-auton lataus käsin.
Hyvällä suunnittelulla sähkökäyttöisen kuorma-auton tuottavuus on yhtä hyvä kuin perinteisen kuorma-auton.

Reittiä suunniteltaessa on tärkeää tietää, kuinka paljon energiaa tarvitaan, sekä milloin ja missä voit ajoneuvo voidaan ladata. Oikean latausstrategian ansiosta sähkökuorma-auto voi olla yhtä tuottava kuin perinteinen kuorma-auto.

Missä sähkökuorma-autoa voi ladata?

Alkuvaiheessa valtaosa sähkökuorma-autoista on ladattava omassa tukikohdassa yön yli. Integroidulla vaihtovirtalaturilla (43 kW) akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää noin kymmenen tuntia. Tasavirtalaturilla (enimmäisteho 250 kW) aikaa tarvitaan vain kaksi tuntia. Suuritehoinen lataus riittää varmistamaan lyhyessäkin ajassa, että kuorma-autossa on riittävästi energiaa kuljetustehtävän suorittamiseen.

Siksi sähkökuorma-autolle parhaiten sopivat reitit ovat sellaisia, jotka eivät edellytä suurta energiantarvetta tai pitkiä yhtäjaksoisia ajomatkoja.

”Esimerkiksi jätteenkeräysautoilla ajetaan ehkä vain muutama tunti päivässä alhaisilla nopeuksilla, joten yön yli lataus on todennäköisesti riittävä”, sanoo Henrik Engdahl, Volvo Trucksin liiketoiminnan kehitysjohtaja. ”Rahtiliikenteessä, jossa on pidemmät välimatkat, saatetaan joutua etsimään latausmahdollisuuksia myös reitin varrelta.”

Jos kuorma-auto kulkee säännöllisesti esimerkiksi kahden toisistaan 300 kilometrin etäisyydellä olevan varaston väliä, kummassakin päässä sijaitsevan latausaseman pitäisi riittää sähköisen liikenteen tarpeisiin ja pitää ajoneuvot liikenteessä tarvittaessa kaikkina vuorokauden aikoina. DHL testaa parhaillaan samantyyppistä verkkoa. Toinen vaihtoehto sähkökuorma-auton toimintasäteen pidentämiseen on yhdistetty vaihto- ja tasavirtalataus. Esimerkiksi käyttämällä vaihtovirtalatausta yöllä tapahtuvaan lataukseen ja tasavirtaa kesken päivän kuljettajan tauon aikana sähkökuorma-autolla voidaan ajaa pidempiä matkoja.  

Laajempi latausverkosto lisää latausmahdollisuuksia

Investoinnit julkiseen latausverkostoon yleistyvät niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla laajentavat LATAUSVERKOSTOA. Lähivuosina nähdään lisää kuorma-autonkuljettajien käyttöön tarkoitettuja latausasemia. Latausasemia asennetaan lisää myös paikkoihin, joissa kuorma-autot usein seisovat, esimerkiksi lastauspaikoilla ja huoltoasemilla. Heinäkuussa 2021 Volvo Group ilmoitti osallistuvansa yhteisyritykseen, jonka tavoitteena on asentaa vähintään 1 700 latauspistettä viiden vuoden aikana ja ylläpitää niitä.

”Täydennyslataus on hyvä ratkaisu sähkökuorma-auton toimintasäteen pidentämiseen siellä, missä ajoneuvon on joka tapauksessa pysähdyttävä – esimerkiksi lastaamisen, purkamisen tai kuljettajan lepäämisen vuoksi. Tuottavuudesta tai käytettävyydestä ei tarvitse tinkiä”, Henrik sanoo.

Lähivuosina tekniikka kehittyy jatkuvasti ja yhä nopeampi lataaminen on mahdollista. Kun latausasemat yleistyvät, myös latausmahdollisuuksien sisällyttäminen reittisuunnitteluun helpottuu.

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Asiaan liittyviä artikkeleja