Volvo toimittaa Kylmästi Parhaalle raskaan täyssähköisen kuorma-auton lämpötilahallittuihin kuljetuksiin

Volvo Trucks luovutti raskaan FM Electric -sähkökuorma-auton Kylmästi Paras Oy:lle Kuljetus 2023 -messuilla. Luovutuksessa oli mukana myös europarlamentaarikko Henna Virkkunen, joka toi terveiset Euroopan parlamentista ja kertoi liikenteen vihreästä siirtymästä.
Volvo FM Electric luovutettiin Kylmästi Parhaalle Kuljetusmessuilla Jyväskylässä. Kuvassa Kylmästi Parhaan operatiivinen johtaja Minna Lindeqvist (vas.) ja toimitusjohtaja Jani Närhi (oik.) sekä luovutuksessa mukana ollut europarlamentaarikko Henna Virkkunen.

Täyssähköinen Volvo FM Electric -vetoauto luovutettiin lämpötilahallittuihin kuljetuksiin erikoistuneelle Kylmästi Paras Oy:lle Kuljetusmessuilla Jyväskylässä. Auto saa kesän aikana peräänsä täyssähköisen perävaunun, minkä jälkeen se aloittaa liikennöinnin pääkaupunkiseudun ja Riihimäen välillä.

"Olemme erittäin iloisia saadessamme tehdä yhteistyötä Kylmästi Parhaan kanssa. Molemmilla yhtiöillämme on hyvin kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet ja yhteistyö on tapa saavuttaa ne. Sähkökuorma-automme ovat päästöttömiä ja tarjoavat hiljaisuudellaan erinomaisen työympäristön kuljettajalle”, kertoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund.

Kylmästi Paras haluaa olla toimialansa edelläkävijä. Volvo FM Electric on konkreettinen osoitus yrityksen vastuullisuusteoista.

”Meidän vastuullisuusohjelmamme teemana ja punaisena lankana on nimenomaan arkivastuu. Me uskomme siihen, että puhtaampi tulevaisuus vaatii aitoja arjen tekoja”, sanoo Minna Lindeqvist, Kylmästi Paras Oy:n operatiivinen johtaja.

EU-tasolla on kovat tavoitteet vauhdittaa maantieliikenteen sähköistymistä. *EU:n komission esityksen mukaan valmistajien CO2-raja-arvoja kiristettäisiin niin, että EU:n tasolla vuodesta 2030 lähtien uusien raskaiden ajoneuvojen päästöt vähenisivät 45 prosenttia, vuodesta 2035 lähtien 65 prosenttia ja vuodesta 2040 lähtien jopa 90 prosenttia verrattuna vuoden 2019 tasoihin.

Luovutustilaisuudessa Kuljetusmessuilla europarlamentaarikko Henna Virkkunen onnitteli Kylmästi Parasta ennakkoluulottomuudesta investoida uuteen teknologiaan.

Volvo tarjoaa tällä hetkellä alan laajimman tuotevalikoiman sarjatuotannossa olevia täyssähkökuorma-autoja, jotka palvelevat hyvin monenlaisia ​​kuljetuksia kaupunkien sisällä ja niiden välillä. Volvo Trucksin globaali tavoite hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä on EU:n tavoitteita vieläkin kunnianhimoisempi. Yhtiön tavoitteena on, että vuonna 2030 puolet kaikista sen myymistä uusista kuorma-autoista on sähkökäyttöisiä.

Tietoa autosta:
Volvo FM 42T Electric
Teho: 490 kW
Akut: 6-akkua 540 kWh
Toimintasäde: jopa 300 km
Akseliväli: 3900 mm
Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 44 000 kg

Lataus:
Teholataus (250 kW DC CCS2): 2 h
Peruslataus (43 kW AC Type2): 10 h

Tietoa Kylmästi Paras Oy:stä
Kylmästi Paras Oy on lämpötilahallittuun jakeluun erikoistunut logistiikkayhtiö, joka jakelee päivittäin tuhansia viileä- ja pakastelähetyksiä valtakunnallisesti. Kuljetusliiketoiminnan lisäksi yhtiöllä on myös terminaali- ja varastoliiketoimintaa, sekä koulutus- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhtiön liikevaihto on yli 25 milj. euroa ja se työllistää noin 250 henkilöä yhteistyökumppanit mukaan lukien.

*Lähde: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8081dfc1

Lue lisää Volvo Trucks -uutisia: