Volvo Trucks testaa vetykäyttöisiä sähkökuorma-autoja yleisillä teillä

Pelkästään vesihöyryä päästävistä vetykäyttöisistä polttokennokuorma-autoista tulee tärkeä osa Volvo Trucksin päästötöntä tuotevalikoimaa. Nyt ajoneuvot ovat ylittäneet tärkeän virstanpylvään – koeajon yleisillä teillä.
Volvo Trucks testaa vetykäyttöisiä sähkökuorma-autoja yleisillä teillä
Pohjois-Ruotsin ankarat olosuhteet yleisillä teillä, joissa on jäätä, tuulta ja paljon lunta, luovat ihanteellisen testausympäristön.

Viime vuonna Volvo Trucks esitteli polttokennosähköautonsa ensimmäistä kertaa. Nämä päästöttömät kuorma-autot tuottavat oman sähkönsä vedystä ja voivat kulkea pitkiä matkoja, joten ne sopivat pidempiin kuljetustehtäviin.

Nyt kuorma-autoja on testattu ensimmäistä kertaa yleisillä teillä. Mutta ei vain millä tahansa yleisellä tiellä. Jotta testit olisivat erityisen haastavia, ne on suoritettu napapiirin yläpuolella Pohjois-Ruotsissa – erittäin kylmässä ilmastossa.

”Kuorma-autot liikennöivät seitsemänä päivänä viikossa ja kaikissa sääolosuhteissa. Pohjois-Ruotsin ankarat olosuhteet yleisillä teillä, joissa on jäätä, tuulta ja paljon lunta, muodostavat ihanteellisen testausympäristön”, sanoo Helena Alsiö, Volvo Trucksin voimansiirron tuotehallinnasta vastaava johtaja. "Olen iloinen voidessani kertoa, että testit sujuvat hyvin, mikä vahvistaa testit, jotka teimme etukäteen, sekä digitaalisesti että suljetulla testiradallamme lähellä Göteborgia."

Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot sopivat erityisen hyvin pitkille matkoille ja kun pelkkä akkukäyttö ei ole vaihtoehto: esimerkiksi maaseudulla, jossa latausinfrastruktuuria ei ole.

Kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla

Volvo tarjoaa tällä hetkellä alan laajimman akkusähkökuorma-autojen tuotevalikoiman kuudella sarjatuotannossa olevalla mallilla, jotka palvelevat hyvin monenlaisia ​​kuljetustarpeita kaupunkien sisällä ja niiden välillä.

Polttokennosähkökuorma-autot tulevat saataville tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla. Testit kuljetusliikkeiden kanssa alkavat muutama vuosi ennen kaupallista lanseerausta.

Nopeuttaakseen kehitystä Volvo Group on yhdistänyt voimansa Daimlerin kanssa kehittääkseen ja tuottaakseen polttokennojärjestelmiä, jotka on räätälöity raskaisiin ajoneuvoihin.

Mahdollista vähentää CO2:ta jo tänään

Kuljetusyrityksille, jotka haluavat jo tarjota pakokaasupäästöttömiä kuljetuksia, Volvo Trucks tarjoaa tällä hetkellä kuusi erilaista akkusähkömallia sekä kuorma-autoja, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita, kuten LBG:tä.

"Meidän on toimittava nyt pysäyttääksemme ilmaston lämpenemisen. Riippumatta kuljetustehtävistä tai missä päin maailmaa asiakkaamme toimivat, odottaminen ei ole vaihtoehto. Muutaman vuoden kuluttua asiakkaamme voivat poistaa kokonaan kuorma-autojensa CO2-päästöt”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Faktatiedot

Volvon vetykäyttöiset polttokennokuorma-autot käyttävät kahta polttokennoa, joiden kapasiteetti on 300 kW sähkötehoa.

Vihreä vety on loputon luonnonvara, jota tuotetaan käyttämällä uusiutuvia energialähteitä, kuten tuulta, vettä ja aurinkoa.

LINKKI korkearesoluutiokuviin

LINKKI videoon polttokennokuorma-autojen talvitesteistä

Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Finland Ab

Lue lisää Volvo Trucks -uutisia: