Viisi vuotta sitten Volvo Trucks lanseerasi kuorma-autonsa, jotka voivat käyttää nesteytettyä biokaasua, jota usein kutsutaan LBG:ksi. Se on uusiutuva polttoaine, jota voidaan valmistaa monentyyppisestä orgaanisesta jätteestä, mukaan lukien ruokajätteet. Polttoaine voi vähentää CO2-päästöjä jopa 100 %.
"Biokaasu täydentää erinomaisesti sähköisiä kuljetuksia, sillä se auttaa kuljetusyrityksiä saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteensa ja pyrkimään kohti ilmastoneutraaleja kuljetuksia", sanoo Daniel Bergstrand, Volvo Trucksin kaasukäyttöisten kuorma-autojen tuotepäällikkö.
Kaasukäyttöiset kuorma-autot, Volvo FH ja FM, saavat uuden 500 hevosvoiman tehotason aiempien 420 ja 460 hv:n moottoreiden rinnalle. Kaasumoottorit saavat myös merkittäviä teknisiä päivityksiä, jotka tekevät niistä jopa 4 % polttoainetehokkaampia**, mikä yhdessä uuden 10 % suuremman kaasusäiliön kanssa lisää toimintamatkaa.
”Tehokkaiden kaasukäyttöisten kuorma-autojemme suorituskyky on verrattavissa dieselautoihin. Tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin dieselautoissa, ja kasvava yli 600 polttoaineaseman verkosto sekä LBG:lle että LNG:lle Euroopassa tekee niistä ihanteellisia pitkän matkan kuljetuksiin”, Daniel Bergstrand kertoo.
Mikään yksittäinen ratkaisu ei voi ratkaista ilmastonmuutosta
Täydentynyt kaasukäyttöisten kuorma-autojen mallisto sopii hyvin Volvo Trucksin kolmen polun strategiseen suunnitelmaan nollapäästöjen saavuttamiseksi: akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot ja polttomoottorit, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita, kuten biokaasua, HVO:ta tai jopa vihreää vetyä.
”Tarvitaan useita teknisiä ratkaisuja, koska energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee suuresti maittain ja alueittain ja myös siksi, että kuljetuksiin liittyvät vaatimukset voivat vaihdella”, Daniel Bergstrand sanoo.
Suuret suunnitelmat fossiilisen LNG:n korvaamisesta LBG:llä Euroopassa
LBG:n tuotannon Euroopassa odotetaan lisääntyvän nopeasti siirtyäkseen pois fossiilisen LNG:n käytöstä. EU-komissio on esittänyt REPower EU -nimisen suunnitelman, jossa painopiste on kotimaisen tuotantokapasiteetin lisäämisessä erityyppisille energiamuodoille. Suunnitelmana on lisätä vuotuista biokaasun tuotantoa kymmenen kertaa vuoteen 2030 mennessä* ja ala on jo aloittanut nopean kasvun. Myös Euroopan ulkopuolella biokaasupotentiaali herättää kiinnostusta.
Tietoa Volvon kaasukäyttöisistä kuorma-autoista:
Tietoa nesteytetystä kaasusta:
* EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022.
**Todellinen polttoaineen suorituskyky ja toimintamatka voivat vaihdella monista tekijöistä riippuen, kuten ajonopeudesta, vakionopeudensäätimen käytöstä, ajoneuvon kokoonpanosta, ajoneuvon kuormasta, todellisesta topografiasta, kuljettajan ajokokemuksesta, ajoneuvon huollosta ja sääolosuhteista.
LINKKI REPower EU -asiakirjaan
LINKKI korkearesoluutiokuviin
Antti Heinonen
Tuotepäällikkö, Volvo Finland Ab
+358 10 655 5853
antti.heinonen@volvo.com
Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy kuljetusten kokonaisratkaisuja vaativille ammattiasiakkaille. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2024 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 134 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.