Volvo Trucks, IKEA ja Raben Group yhdistävät voimansa nopeuttaakseen päästöttömiä kuljetuksia

Volvo Trucks, IKEA Industry ja Raben Group ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen päästöttömistä raskaista kuljetuksista. IKEA ottaa käyttöön Volvon raskaita sähkökuorma-autoja sisäisissä kuljetuksissa Raben Groupin operoimissa kahdessa Zbąszynekin tehtaassa Puolassa. Testistä saatuja kokemuksia hyödynnetään kuljetustoiminnan sähköistämiseen suuremmassa mittakaavassa laajemmassa kuljetusverkostossa.
Volvon raskaita sähkökuorma-autoja käytetään tavaroiden kuljettamiseen kahden IKEA Industry -tehtaan välillä Puolassa.

IKEA on suuri kuljetusten ostaja, jolla on yli kaksi miljoonaa lähetystä vuosittain maailmanlaajuisesti. Raskaiden ajoneuvojen sähköistäminen on ratkaisevan tärkeää, jotta se saavuttaisi strategisen ilmastotavoitteensa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä tuotekuljetuksissa -70 % lähetystä kohden*. Kuljetusten sähköistäminen on yksi ratkaisuista ilmastonmuutoksen perimmäisiin syihin puuttumiseksi.

Nyt IKEA Industry, Volvo Trucks ja Raben Group ovat yhdistäneet voimansa Puolassa ottaakseen käyttöön nollapäästöisiä Volvo FM Electric -kuorma-autoja. Ajoneuvoja käytetään sisäisten tavaravirtojen hoitamiseen kahden IKEA Industry -tehtaan välillä, jotka sijaitsevat 14 kilometrin päässä toisistaan ​​Zbąszynekissä ja Babimostissa Länsi-Puolassa.

Kuorma-autot ladataan IKEA Industryn tuotantolaitoksissa käyttämällä uusiutuvaa sähköä. Ensimmäinen sähkökuorma-auto aloittaa toimintansa syksyn aikana ja kalustoa on tarkoitus laajentaa testin oppien pohjalta.

"Olemme iloisia voidessamme kertoa tästä yhteistyöstä, jonka tavoitteena on nopeuttaa siirtymistämme kestävämpiin tiekuljetuksiin. Tämän hankkeen avulla voimme tutkia ja oppia sähköisten kuljetusten laajamittaisen käyttöönoton haasteista ja mahdollisuuksista sekä sen keskinäisistä riippuvuuksista laajemmassa kuljetusverkostossa", sanoo Małgorzata Dobies-Turulska, IKEA Industry Zbąszynekin toimitusjohtaja.

”Olemme innoissamme voidessamme työskennellä yhdessä IKEA:n ja Raben Groupin kanssa kestävämpien kuorma-autokuljetusten eteen. IKEAlla ja Rabenilla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet aivan kuten Volvolla. Tämä projekti antaa meille arvokkaita näkemyksiä ja muodostaa hyvän pohjan laajemmalle yhteistyölle tulevaisuudessa”, sanoo Volvo Trucksilta Robert Grozdanovski, SVP Europe Central East & East.

"Raben Groupille tämä projekti on ensimmäinen askel oman kalustomme hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä kohti kunnianhimoisia suunnitelmia, jotka Science Based Targets (SBTi) -asiantuntijat ovat hiljattain hyväksyneet. Tämä on myös tärkeä projekti täysien kuormien kuljetusprosessille. Olemme yksi ensimmäisistä logistiikkayrityksistä Euroopassa, joka on ottanut kunnianhimoisen haasteen vetää sähkökuorma-autolla 24-tonnista perävaunua”, sanoo Piotr Banasiak, Raben Transportin toimitusjohtaja.

Volvo Trucks aloitti sähkökuorma-autojen sarjatuotannon vuonna 2019 yhtenä ensimmäisistä kuorma-automerkeistä maailmassa. Nykyään yhtiöllä on kuusi sähkökuorma-automallia sarjatuotannossa maailmanlaajuisesti – alan laajin sähkökuorma-automallisto. Yhtiön tavoitteena on, että puolet sen kuorma-autojen kokonaismyynnistä tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä.

*Verrattuna vuoteen 2017 (pois lukien viimeisen mailin toimitukset asiakkaille).

Tietoja IKEA Industrysta

IKEA Industry on osa IKEA Supply:n ja IKEA:n sisäistä tuotantotoimintaa. 22 toimipisteellään kahdeksassa maassa IKEA Industry on maailman suurin puuhuonekalujen valmistaja ja työllistää noin 17 500 työntekijää.

Tietoja Rabenista

Raben Group on logistiikkatoimittaja, joka tarjoaa kattavat kuljetus-, huolinta- ja logistiikkapalvelut: sopimuslogistiikan, maantieverkoston (kotimainen, kansainvälinen ja itä), lämpösäädellyt kuljetukset, täyden kuorman kuljetukset & intermodaalikuljetukset sekä meri- ja lentorahtia. Sillä on yli 160 omaa konttoria 15 Euroopan maassa, ja se lähettää joka päivä yli 9 000 kuorma-autoa tien päälle.

LINKKI korkearesoluutiokuviin

Lisää Volvo Trucks -uutisia