Kuorma-autot

Kaivosyhtiö Kaunis Iron testaa fossiilivapaata malmin kuljetusta 74-tonnisilla Volvon sähkökuorma-autoilla

Ruotsalainen yritys Kaunis Iron investoi täysin fossiilivapaisiin rautamalmin kuljetuksiin. Yhdessä Volvo Trucksin kanssa 74 tonnin* raskaita sähkökuorma-autoja testataan ainutlaatuisessa projektissa. Kaunis Iron aikoo investoida puoli miljardia Ruotsin kruunua uusiin sähkökuorma-autoihin.
Kaivosyhtiö Kaunis Iron testaa fossiilivapaata malmin kuljetusta 74-tonnisilla Volvon sähkökuorma-autoilla
Kaivosyhtiö Kaunis Iron testaa fossiilivapaata malmin kuljetusta 74-tonnisilla Volvon sähkökuorma-autoilla, joiden kokonaispaino on 74 tonnia.

Nykyään Kaunis kuljettaa malmiaan 160 kilometrin pituisella reitillä Kaunisvaaran ja Pitkäjärven välillä Pohjois-Ruotsissa Volvon dieselkuorma-autoilla. Yhteensä kolmekymmentä 90 tonnin yhdistelmää kulkee ympäri vuorokauden. Jatkossa on tarkoitus siirtyä akkusähkökuorma-autoihin raskaassa liikenteessä, jotta yritys voi liikennöidä täysin fossiilivapaasti ja ilman hiilidioksidipäästöjä.


Talvella 2021 Volvo FMX Electric -kuorma-autoa testattiin menestyksekkäästi liikenteessä, jossa sen piti kestää arktista kylmyyttä ja jopa -30°C lämpötiloja.


"Tavoitteemme on saavuttaa fossiilivapaa kuljetus vuoteen 2025 mennessä", sanoo Lars Wallgren, Kaunis Ironin logistiikkajohtaja. ”Teemme parhaillaan kovasti töitä sen teen, että voisimme hoitaa kuljetuksemme sähkökuorma-autoilla. Jos onnistumme, voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 15 000 tonnia vuodessa nykyisellä tuotantonopeudella. Aloitamme seuraavan vaiheen 74-tonnisilla kuorma-autoilla vuonna 2023, ja tavoitteena on kuljettaa jopa 90 tonnia. Tämä olisi sama yhdistelmän kokonaispaino kuin tämän päivän dieselkäyttöisessä kalustossa.”


”Volvo Trucksilla on erittäin kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet, ja olemme erittäin iloisia voidessamme olla toimittajana tässä projektissa, jolla on todella suuri merkitys. Kaunis Ironin rautamalmin kuljetus on painojen, kylmän ilmaston ja käyttöasteen kannalta haastavin kuviteltavissa oleva kuljetustehtävä. Sähköistetyn raskaan liikenteen kehittämisen markkinajohtajana odotamme yhteistyön syventämistä”, sanoo Ebba Bergbom Wallin, Commercial Electromobility Manager, Volvo Trucks Sweden.


Projekti on toteutettu yhteistyössä Kaunis Ironin, Volvo Trucksin jälleenmyyjän Wist Last & Bussin ja energiayhtiö Vattenfallin kanssa, joka tukee sähkökuorma-autojen latausinfrastruktuuria.

 

Sähkökuorma-autot useimpiin kuljetustarpeisiin

Volvo Trucks aloitti sähkökuorma-autojen sarjatuotannon vuonna 2019 yhtenä ensimmäisistä kuorma-automerkeistä maailmassa. Volvo Trucksilla on syyskuussa 2022 tuotannossa yhteensä kuusi sähkökuorma-automallia, ja sillä on globaalin kuorma-autoteollisuuden täydellisin sähköinen mallisto, joka kattaa kaiken kaupunkijakelusta ja jätekäsittelystä alueellisiin ja kaupunkirakentamisen kuljetuksiin. Volvo Trucks on tähän mennessä myynyt yli 2 200 sähkökuorma-autoa maailmanlaajuisesti. Yhtiön tavoitteena on, että puolet sen kuorma-autojen kokonaismyynnistä tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä.


*Yhdistelmän kokonaispaino (GCW)

Lisätiedot:

Janne Silvonen
Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Finland Ab
+358 40 922 3206
janne.silvonen@volvo.com
LinkedIn

 

Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen. 

Lisää Volvo Trucks -uutisia